Scanner igen og igen
Fra : Jean Seeberg

Dato : 24-08-03 23:28

Hej

Jeg ved godt at emnet adskillige gange tidl. har været oppe her i NG om
hvilken ellen hvilke scannere der er gode i forbindelse med slægtsarbejde,
men der sker jo hele tiden nyt og nye modeller scanner kommer hele tiden på
markedet.

Nu står jeg så for at skulle anskaffe mig en ny scanner, da det ikke er
lykkedes mig at finde en driver der kan få min "gamle" HP Office Pro 1175c
til at arbejde sammen med W. XP, surt, surt.

Jeg har derfor læst tidl. tråde om emnet, men vil gerne høre om der er
kommet nye erfaringer i mellemtiden.

Jeg har set lidt på flere modeller, som også skal kunne scanne dias, film og
mikrokort, bl.a.:

HP ScanJet 3970 / 2400dpi til 1.079,00 kr -
HP ScanJet 4570c/ 48 bit, 2400 x 2400 dpi til 1.440,00 kr -
HP ScanJet 5500c/ 48 bit 2400 x 2400 dpi til 2.049,00 kr -
samt:
Canon CanoScan 5000F/ 48 bit, 2400 x 4800 dpi til 1.349,00 kr -
Canon CanoScan 8000F/ 48 bit, 2400 x 4800 dpi til 1.999,00 kr.

Man får en højere opløsning til de samme penge ved køb af en Canon kan jeg
se, men betyder det noget i forbindelse de materialer vi som slægts-søgere
benytter ??

I HPerne kan jeg se det er en løs adapter til negativer/dias og i Canon er
det intigreret, har nogen erfaringer med hvad der bedst ??

Der findes selvfølgelig mange andre mærker og derfor vil jeg gerne om I med
erfaring endnu engang vil dele ud af den, så jeg kan få købt en OK scanner.

Jeg vil lige orientere om en ny model scanner ( ScanJet 4600 og 4670) som er
på vej ifølge: http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4517

Den ser ikke dum ud og har den fordel som jeg tit har efterlyst, at det er
scanneren man ligger ned over det ønskede indscannede, bøger som f.eks er i
en dårlig forfatning er der stor risiko for at beskadige ydeligere når de i
en alm. scanner skal vendes på hovedet.(Den kan også scanne lodret)

Scanjet 4670 leveres også med adapter til scanning af dias, negativer m.m.,
er på 2400 dpi optisk opløsning og 48 bit farver og vil komme til at koste
omk. 1.900,00 kr

Den er der vel af gode grunde ingen der har nogen erfaring med, men vil
nogle give et bud på om den vil være OK scanner til overnævnte krav,
(mikrokort ) ?? og jeg derfor bør vente til den er på markedet i starten af
oktober.

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-08-03 00:19

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev Mon, 25 Aug 2003 00:28:16 +0200

>Man får en højere opløsning til de samme penge ved køb af en Canon kan jeg
>se, men betyder det noget i forbindelse de materialer vi som slægts-søgere
>benytter ??

Til scanning af mikrokort er 3200x3200 ægte (og jeg mener *ægte*) optisk
efter min mening absolut minimum. Faktisk ville jeg hellere bruge
4800x4800, men forholdet mellem pris, kvalitet og endelig
billedstørrelse har gjort at jeg selv har lagt mig på de 3200.

Men til det formål er ppi'erne alene ikke afgørende. De skal også være i
hus, så at sige. Dvs. selve teknikken og den medfølgende software skal
være af en kvalitet og have en præcision der kan håndtere de fine
detaljer.
3200 ppi er jo immervæk mindre end 1/100 millimeter pr. punkt.!

>I HPerne kan jeg se det er en løs adapter til negativer/dias og i Canon er
>det intigreret, har nogen erfaringer med hvad der bedst ??

Løse adptere er generelt fine til dias, men helt uegnede til mikrokort.

For at kunne scanne mikrokort skal scanneren kunne tage min. 4x5"
formatet - og det er faktisk ikke engang nok til et helt mikrokort, der
fylder 4x6".

De fleste nyere transparentscannere har da ofte også et betydeligt
større felt, normalvis 4" i højden og op til en 20-25 cm. i længden. Men
det forudsætter normalvis at man scanner uden at bruge de medfølgende
afmaskningsrammer.

>Den ser ikke dum ud og har den fordel som jeg tit har efterlyst, at det er
>scanneren man ligger ned over det ønskede indscannede, bøger som f.eks er i

Det kan man da gøre med enhver scanner, men jo mindre og lethåndterlig
scanneren er desto nemmere er det naturligvis. Jeg bruger det meget ofte
med en lille og ganske billig Canon scanner jeg har haft i et par år.

Jeg rykker simpelthen låget af scanneren, lægger bogen eller
fotoalbummet, eller hvad et nu er, udbredt på bordet og smider scanneren
ovenpå med bunden i vejret. Keine Hexerei....

>Scanjet 4670 leveres også med adapter til scanning af dias, negativer m.m.,
>er på 2400 dpi optisk opløsning og 48 bit farver og vil komme til at koste
>omk. 1.900,00 kr

Nu har jeg ikke lige fulgt udbuddet af nye modeller her på det seneste.
Men jeg tror at prisen ligger fra min. kr. 3.000 og opad, hvis du skal
have en scanner der kan tilgodese alle dine ønsker.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-08-03 13:17

Arne Feldborg wrote:

> Jeg rykker simpelthen låget af scanneren, lægger bogen eller
> fotoalbummet, eller hvad et nu er, udbredt på bordet og smider
> scanneren ovenpå med bunden i vejret. Keine Hexerei....

Jeg har i øjeblikket netop sådan en billig Canon-scanner og det må være
min manglende fantasi der gør at jeg ikke selv har kunnet finde en
løsning på indscanning af bøger. Indtil dato har det været forbundet med
'hexerei' så jeg takker
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : wilburt

Dato : 25-08-03 07:17

Canon har en relativt ny scanner: 9900F som är värd att ha med på
listan. Prisklass ca 4.000.
Nedanstående adress har en review av maskinen och man kan också finna
en review av en Epson scanner med i stort samma egenskaper på samma
plats.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Canon%209900F/page_1.htm

Personligen satsar jag på Canon och köper en 9900F idag.
NilsAa