Runsty/Runsti - hvor nord for København??
Fra : erik

Dato : 24-08-03 12:56

Hej
I 1600-tallet var der nord for København noget der kaldtes Runsti eller Runsty (og
Runsty Krue (= kro?)),
hvor lå det ??

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 24-08-03 13:22

"erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> I 1600-tallet var der nord for København noget der kaldtes Runsti eller
Runsty (og
> Runsty Krue (= kro?)),
> hvor lå det ??

Rungsted (2960 Rungsted Kyst)?? Der ligger i hvert fald en gammel kro (hvor
jeg i øvrigt har vendt mange raflebægre i 70erne!).

Mogens

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 24-08-03 13:32

On Sun, 24 Aug 2003 13:55:50 +0200, "erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk>
wrote:

>Hej
>I 1600-tallet var der nord for København noget der kaldtes Runsti eller Runsty (og
>Runsty Krue (= kro?)),
>hvor lå det ??

Kan det være Rungsted, og Rungsted Kro. Jeg ved ikke lige hvor gammel
den er, men var der ikke noget med Johannes Ewald og Rungsteds
lyksaligheder?

mvh

Bjarne Damsgaard

Fra : Tom Stryhn

Dato : 24-08-03 13:44

Rungsted Strandvej 109 og 111
Rungstedlund, Rungsted gamle Kro
Den enetages vinkelbygning og dermed sammenbyggede toetages bygning (1680, ombygget 1800-tallet). F.
1964.*

Matr. 3al, Rungsted By, Rungsted

BBR 223 039758 001 Vinkelbygning med toetages bygning
Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 21.08.2003

Fra : Kirsten Pedersen

Dato : 25-08-03 11:07

erik wrote:
> Hej
> I 1600-tallet var der nord for København noget der kaldtes Runsti
> eller Runsty (og Runsty Krue (= kro?)),
> hvor lå det ??

- Kom lige i tanker om at jeg havde set 'Rungsted kro' her - søg på sognet
'Rungsted'

http://www32.brinkster.com/sognetraef/index.asp

venlig hilsen kirsten

Fra : K. Thidemann

Dato : 25-08-03 12:09

On Mon, 25 Aug 2003 12:06:47 +0200, "Kirsten Pedersen"
<kirsten@tatt.dk> wrote:

>- Kom lige i tanker om at jeg havde set 'Rungsted kro' her - søg på sognet
>'Rungsted'
>
>http://www32.brinkster.com/sognetraef/index.asp
>
>venlig hilsen kirsten

En bror til en af mine aner var brændevinskarl på Rungsted kro.
Jeg har en del skrifter hvor Rungsted staves med O - Rongsted.
Aldrig set ovennævnte stavemåde.

http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00173.htm#0

og en broder Eskield Olesen der faae
aar siden tienende udj Rungsted Kroer i
Sielland, hvor de vidste ikke rætter en hands
opholdsstæd endnu var.
Deres velædle og velbyrdigeheds
ærbødigste og hengiverste tiener
Hirscholm dend 22 marty 1773. O. Holm
Attest
At Eskield Olesen forrige huusmand i Rongsted Bye og Birkerods
sogn, paa Hirscholms Amt, ved døden er afgangen og den
9 December 1772 for begraven bevidner
Bircherods præstegrd d 15 marty 1773. P. Dischor

Forbemeldte afgangne Eskield Olesens Stærboe
under skifte behandling paa Hirscholms Amtsstue
testerer
Hirscholm dend 22 marty 1773. - O. Holm

Fra : K. Thidemann

Dato : 25-08-03 13:06

wrote:

>Hej
>I 1600-tallet var der nord for København noget der kaldtes Runsti eller Runsty (og
>Runsty Krue (= kro?)),
>hvor lå det ??

Rungsted kan også staves Rundsted.

Birkerød 1732-1777, Lynge-Kronborg herred, Frederiksborg amt, 1-185-2,
side xx, år 1759

1759
Fødte:
Rundsted Dominica Trinitatis Eskild Olesens søn
Anders
blev hjemmedøbt og blefv af jomfrue Oel i Rundsted baaret til daaben
at få velsignelsen inddøbt
som Testes mødte Martinus Wilchen
Peder Jensens hustrue begge fra Smidstrup
Marie Andersdatter fra Rundsted.

Birkerød 1732-1777, Lynge-Kronborg herred, Frederiksborg amt, 1-185-2,
side 234.
Fødte:
Anno 1762, Rundsted, 31te
Dominica 4te post Epiphanis Eschild Olsens Datter Karen.
Huldet ofver Daaben af Skoleholderens Petersens Hustru i Rundsted.
Testes Peder Jensen i Smidstrup, Magnus Palmeløf i Rundsted. Jomfrue
Aael holdt Christen Hue.

Birkerød 1732-1777, Lynge-Kronborg herred, Frederiksborg amt, 1-185-2

Fødte:
Anno 1766 den 21de Februar Rungsted
Eidem die Eskild Olsens Datter Anne Kathrine
holdt over Daaben af Madme Jacobsen i Rungsted,
Testes Peder Hansen i Rungsted, Peder Heinrichsen i Michelborg, Helvig
Róers holdt huen.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 25-08-03 16:24

erik skrev:

> I 1600-tallet var der nord for København noget der kaldtes Runsti
eller Runsty (og
> Runsty Krue (= kro?)),
> hvor lå det ??

Som andre har skrevet, er der tale om Rungsted. Ældste kendte form er
"Runæstigh". Dette mister planmæssigt midterstavelsen og
udlydskonsonanten, og bliver til "Runsti". Derefter omtydes -sti
til -sted, og -n- bliver til -ng- hvorefter vi har den moderne form.

TT