Illnath - anbefaling.
Fra : -V-

Dato : 29-08-03 17:22

Har netop anskaffet mig en skive ("Cast Into Fields of Evil Pleasure") med
det københavnske band Illnath.

Det kan helt klart anbefales til elskere af blackmetal, powermetal og god
gammeldags heavy.
Cradle of Filth, Iced Earth, Metalium, Hammerfall og Death har ikke levet
forgæves.

Spiller i Kbh til december, og jeg kan allerede nu afsløre at vi nok ses.
Kong K?

-V-

Fra : Kenneth F.

Dato : 30-08-03 06:13

Jeg har været til koncert hvor de var opvarmning til Illdisposed, og jeg
købte også en CD med autografer på. Jeg synes deres storetromme er alt for
tynd, og at de ikke burde kalde deres musikstil for black metal, da de laver
for lyse lyde med det grimme keyboard (Det er simpelthen for glad deres
musik - og det mener jeg ikke black metal skal være). Rigtig black metal kan
du jo forvente at høre af Darkthrone osv....

Fra : Kong Kent

Dato : 30-08-03 09:03

> Rigtig black metal kan
> du jo forvente at høre af Darkthrone osv....

Uden at have høt Illnath vil jeg holde med dig uforbeholdent. Black metal
skal ikke være "happy go lucky"-musik, overhovedet! Det skal være beskidt,
bidsk, barsk og frem for alt ONDT! Det er også derfor jeg plejer at
kategorisere Cradle Of Filth som melodisk black metal, og det samme gælder
Dimmu Borgir. For deres version af black metal stemmer jo slet ikke overens
med dem der opfandt genren: Darkthrone, Mayhem, Emperor, Burzum etc.

Se dét er black metal når det er allermest beskidt, og ikke en skid
lyttervenligt. Den genre blev aldrig nogensinde skabt til MTV, og det takker
vi af hele vores diabolske hjerte kunstnerne for. Hail black metal!! F*ck
popmetal (ie: Limp Bizkit, Coal Chamber, Slipsnot etc.) - jeg føler mig helt
som en 15-årig igen med den slags udtalelser, og det er skønt!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Kenneth F.

Dato : 30-08-03 09:48

Endelig en med de rigtige holdninger

Jeg kan ikke selv snuppe Dimmu Borgir og Cradle of Filft som for mig lyder
alt for melodiske, som du selv siger.

Dystre og mørke bands som: Darkthrone, Mayhem(det gamle med euronymous og
dead), Emperor, Satyricon, Burzum, Gorgoroth, Marduk, Immortal(helst de
gamle albums DFM, pure..., battles..., blizzard..., de nye går kune an),
Troll, Setherial osv... man kan blive ved

Fra : Kong Kent

Dato : 30-08-03 12:48

> Endelig en med de rigtige holdninger

*hehe* YEAH!!

> Jeg kan ikke selv snuppe Dimmu Borgir og Cradle of Filft som for mig lyder
> alt for melodiske, som du selv siger.

Jeg vil ikke gå så langt som til at sige de er "alt for melodiske", og at
jeg ikke kan snuppe dem. Tværtimod. Jeg synes både DB og COF gør det godt
indenfor deres område, omend COF er blevet seriøst kedelige i løbet af de
sidste to - tre studieplader. Jeg faldt for dem da de udsendte "Principle Of
Evil Made Flesh" og har siden været stor fan af dem. Men det sidste har
skuffet lidt.

Nå, men tilbage til pointen. Jeg synes DB og COF er fede fordi de holder sig
til det de gør godt: Melodisk black-metal hvor keyboard og en prangende lyd
er i højsædet. Det med store kirkeorgel-lyde, pigekor, orkestre osv. - alt
sammen virker fint for de to bands, og de er verdens bedste til det. Men som
du siger: Det er ikke *rigtig* hard-core black metal. Så man skal lige
skelne mellem de to underkategorier. DB og COF er bare anderledes end de
andre.

> [...]
> gamle albums DFM, pure..., battles..., blizzard..., de nye går kune an),
> Troll, Setherial osv... man kan blive ved

Jeg er selv helt tosset med Satyricons seneste "Volcano", og kan altså også
godt lide Immortals nyeste "Sons of Northern Darkness", selvom jeg kan høre
på dig, at den læner sig liiiige lovlig meget op af det melodiske, eller
hur? :)

Men min forkærlighed ligger, ligesom dig, hos Darkthrone, Mayhem, Emperor,
Satyricon, Burzum etc. - dem der pionerede området tilbage i slutningen af
80erne, og fik sit kæmpe gennembrud op gennem 90'erne med dertilhørende drab
på en bøsse (Faust), drabet på Euronymous (Count Grieschnack/Burzum),
afbrændinger af stavkirker etc. etc.

Hele den scene var vild og blodig i den første halvdel af 90erne, og det
glæder mig, at jeg har nået og set Mayhem siden da (i Odense i 2001 svjh).

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Kenneth F.

Dato : 30-08-03 13:34

> [...]
> du siger: Det er ikke *rigtig* hard-core black metal. Så man skal lige
> skelne mellem de to underkategorier. DB og COF er bare anderledes end de

Jeg kan bare ikke lide de to bands, jeg har bare stærke fordomme over for
dem, og har haft det lige siden jeg startede med at lytte til den mere
dystre side af metal. Men jeg kan godt følge dig i at de er gode på deres
område, men nej. Siebenbürgen er da langt bedre ind dem.

> [...]
høre
> på dig, at den læner sig liiiige lovlig meget op af det melodiske, eller

Ang. Immortals nyeste er det da ikke blevet melodisk, men nærmere for meget
heavy, og jeg kan godt lide albummet, men sammenlignet med deres gamle, så
er "SOND" ikke særlig heldig.

> Jeg er selv helt tosset med Satyricons seneste "Volcano".

Satyricons "Mother North" klart mit foretrækkende Satyricon album, og jeg
har altid haft en skjult kærlighed til Abigor og Vond "Mortiis", som jeg
mener laver det mest absurde og gore musik på jorden. "Dying Fetus" er også
rimelige skumle, men ikke på den sataniske måde.

> [...]
drab
> på en bøsse (Faust), drabet på Euronymous (Count Grieschnack/Burzum),

Da vi nu snakker om gennembrud, vil jeg mene gennem brudet kom da Dead skød
sig selv? Det var også den mest omtalte sag indenfor det område, og så
selvfølgelig da Burzum som den første brændte en kirke. "Faust"s mord på
bøssen mener jeg, var bare var en form for afreaktion, på alle de forskellig
spådomme omkring black metal. Og da Euronymous blev drabt, gik det helt i
stå, men det lever jo stadig

> Hele den scene var vild og blodig i den første halvdel af 90erne.

Ja, det var den. Idag vil jeg mene den ikke er, pga som "Frost of Satyricon"
siger: "Vi er blevet ældrere og med det, er vores fornuft fulgt med."

Fra : Kong Kent

Dato : 30-08-03 14:06

> Jeg kan bare ikke lide de to bands, jeg har bare stærke fordomme over for
> dem, og har haft det lige siden jeg startede med at lytte til den mere
> dystre side af metal.

Køb roligt "Principle Of Evil Made Flesh" - den skive holder. Det var bl.a.
den skive der gjorde, at black-metal blev mainstream, og det kan vi kun
glæde os over. Bevares, du og jeg havde måske stadig fået øjnene op for
Darkthrone, Mayhem etc. - men der er rigtig, rigtig mange der først opdagede
black-metal da COF udsendte POEMF! Det var et vendepunkt.

> Ang. Immortals nyeste er det da ikke blevet melodisk, men nærmere for
meget
> heavy, og jeg kan godt lide albummet, men sammenlignet med deres gamle, så
> er "SOND" ikke særlig heldig.

Det er netop fordi den er så tung, at jeg er helt vild med den :)
Jeg bliver blød i knæene hver gang jeg hører et riff der er så tungt, at det
kun er basenheden i højtaleren der flytter sig *hehe*

> [...]
forskellig
> spådomme omkring black metal. Og da Euronymous blev drabt, gik det helt i

Jovist. Deads selvmord var da stort, og jeg husker stadig tydeligt da jeg så
det første billede af hans hoved. Det var en løbeseddel for noget
undergrunds-black metal møg i nordjylland der havde været i Norge, og via en
fotograf fået en kopi af billeder, der på daværende tidspunkt stadig ikke
var offentliggjort. Nogle år senere røg det så på et Mayhem live-cd cover,
og så var det ikke så fedt mere.

Burzum har altid stået som en noget underlig snegl for mit vedkommende. Hans
musik er *meget* speciel, og ikke så almindelig som Darkthrone, Mayhem,
Satyricon osv. - og derfor elsker jeg at hade ham. Har alt hans materiale,
men tilgiver ham aldrig for at berøve min daværende helt Euronymous.
Euronymous og Glen Benton havde på daværende tidspunkt Gude-status for mit
vedkommende, og jeg tilbedte alle deres ord som en besat. Så Burzum som
person kommer jeg sq aldrig til at forliges med, men musikken er nu ok. Lidt
skummel og underlig, men god på sin helt egen måde.

> Ja, det var den. Idag vil jeg mene den ikke er, pga som "Frost of
Satyricon"
> siger: "Vi er blevet ældrere og med det, er vores fornuft fulgt med."

Naturligvis. Sådan er det jo også blevet med os andre. Jeg læste da også
meget fanatisk i "Satans Bibel" af Anton Szandor LaVey tilbage i de første
år af gymnasiet, men som tiden gik, blev jeg sq mere og mere ligeglad med
alle bevæggrundene bag heavy-metal, og i dag er det *udelukkende* musikken
og imaget jeg synes der er fedt. Holdningerne, religionen osv. er jeg
komplet ligeglad med. Det er og bliver altid for de unge, der endnu ikke har
smagt på livets vand og fået noget erfaring. Sådan vil det jo altid være, og
sådan var det også i Norge tilbage i 1988 - 1994 :)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Kenneth F.

Dato : 30-08-03 16:36

UHH YIIIR; Glenn Benton rocks han har også været min gude helt, men idag vil
jeg mene Frost har overtaget Glenns plads. Jeg er også helt skudt med
Fenriz, han er et unikum. Det sjove ved Darkthrones musik er, at de er så
talentløse til musik, men så seje og geniale. Det skal lige siges at op i
tiden er de jo selvfølgelig blevet bedre, og jeg har endnu ikke fundet et
fejl i et riff på albummet "Hate Them".....

LaVey er jeg også total kold over for. Idag er black metal ikke bygget på
hans røverhistorier, men det som vi selv gør den til.

Angående religionen og image osv. går jeg ikke specielt op i mit image
(popularitet), da jeg lever mit eget liv, og gør hvad der passer mig.
Religionen har jeg ikke den store interesse for, men jeg ville aldrig melde
mig ind i folkekirken igen.

Første gang jeg så Dawn of the black hearts udgave, tænkte jeg syko
mannner..... Idag er jeg så heldig at have alle 3 udgaver af den. Mayhem
"From the darkest past" er der også noget specielt ved jeg godt kan lide at
falde i søvn til.

Immortals SOND er for meget metal agtigt, og det synes jeg ikke ligger helt
naturligt for et band, med en så grum fortid - genial!

Fra : Kong Kent

Dato : 30-08-03 23:00

> [...]
> tiden er de jo selvfølgelig blevet bedre, og jeg har endnu ikke fundet et
> fejl i et riff på albummet "Hate Them".....

Ganske enig. Darkthrones første skiver er rigtig, RIGTIG dårlige, men deres
garagelyd er så kult efterhånden, at man ikke kan andet end elske det af et
sort hjerte. Mht. Glen Benton, har du set, at han er blevet forsanger i
Vital Remains udover hans tjans som frontmand i Deicide??

Vital Remains har lige udsendt "Dechristianize" skiven, og Deicide udkommer
med en plade i oktober. Så Glen får masser at se til rent turné-mæssigt det
næste stykke tid, og jeg påregner en tur til London i starten af december,
hvor Deicide, Nile og en håndfuld andre prominente death-navne skal spille
på Camden Palace. Det bliver stort!!!

> Angående religionen og image osv. går jeg ikke specielt op i mit image
> (popularitet), da jeg lever mit eget liv, og gør hvad der passer mig.

Det var ikke *mit* image jeg henviste til. Det var mere musikernes image.
Jeg synes det er meget fedt, at de sminker sig, tager noget vildt lædertøj
med nitter på etc. og har langt hår (som mange af dem farver sort!). Det er
det image heavy-metal har, og det synes jeg er ganske ok.

> Religionen har jeg ikke den store interesse for, men jeg ville aldrig
melde
> mig ind i folkekirken igen.

Er selv 112% ateist, eller fritænker om man vil, men har ikke fået meldt mig
ud af folkekirken. Gider ganske simpelt ikke. Kald mig doven, men jeg har
sgu penge nok :)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Kenneth F.

Dato : 30-08-03 23:35

>Mht. Glen Benton, har du set, at han er blevet forsanger i
> Vital Remains udover hans tjans som frontmand i Deicide??

Ja, selvfølgelig har jeg det, er vild med "Unleash Hell" fra "Dechristianize

>jeg påregner en tur til London i starten af december,
> hvor Deicide, Nile og en håndfuld andre prominente death-navne skal spille
> på Camden Palace. Det bliver stort!!!

Godtur, og ja det skal nok blive en oplevelse. Min største live oplevelse er
helt klart, da jeg så Gorgoroth i Bergen i Norge, da de performede "Under
The Sign Of Hell". Det var fandme ukult og ondt. Jeg er stolt over at set
Pest og Grim i virkeligheden.

> [...]
er
> det image heavy-metal har, og det synes jeg er ganske ok.

Ja, tænkte det nok. Det image er klo hedt sejt. Selvom jeg selv har haft
stilen i nogle år snart.

ad- ej det går an.

Fra : Troels

Dato : 30-08-03 23:50

>og Konkhra/Illnath
>to dage forinden bliver nok for megen rejseaktivitet for tegnebogen til at
>jeg kan klare den i julemåneden,

Senere samme aften...

> Kald mig doven, men jeg har
> sgu penge nok :)

/Troels

Fra : Kong Kent

Dato : 31-08-03 11:49

> Senere samme aften...

*LOL*

Jaaaa.... hvad skal jeg sige. Den er vist ikke så nem at bortforklare, så vi
lader den stå

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : -V-

Dato : 31-08-03 20:29

Kenneth F. wrote:
> at de ikke burde kalde deres musikstil for black metal

Så undskylder jeg da.
Jge synes nu stadigvæk at det er fedt - uanset om det kaldes blackmetal
eller melodisk black metal eller what not.

-V-

Fra : Kenneth F.

Dato : 31-08-03 21:05

np

-

Fra : Kong Kent

Dato : 29-08-03 22:10

> Spiller i Kbh til december, og jeg kan allerede nu afsløre at vi nok ses.
> Kong K?

hmm... skal måske til London d. 7. for at se Deicide, Nile, Destruction,
Graveworm, Amon Amarth etc. i en Heavy X-Mass Festival, og Konkhra/Illnath
to dage forinden bliver nok for megen rejseaktivitet for tegnebogen til at
jeg kan klare den i julemåneden, og DEICIDE og NILE står altså laaaaangt
højere på min koncert-plan end Konkhra og Illnath. Konkhra har jeg sq hørt
omkring 4 - 5 gange efterhånden, mens jeg kun har hørt Deicide én gang, og
aldrig set Nile før.

Men man skal aldrig sige aldrig... :)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Rouathermique

Dato : 04-09-03 18:30

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har netop anskaffet mig en skive ("Cast Into Fields of Evil Pleasure") med
> det københavnske band Illnath.

[...]

Yes! Jeg giver dem også min varmeste anbefaling. Så dem på 1000fryd engang i
foråret og de er bare grrrreat live!

Fra : -V-

Dato : 04-09-03 22:01

Rouathermique wrote:
> "-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [...]
>
> Yes! Jeg giver dem også min varmeste anbefaling. Så dem på 1000fryd
> engang i foråret og de er bare grrrreat live!

Sidder netop og hører pladen.

Riffet i slutnummeret, 'Frozen Constellations' holder maximum.
Det er røget direkte ind på min Top 100 over fede riffs.

-V-

Fra : -V-

Dato : 26-09-03 00:41

-V- wrote:
> Har netop anskaffet mig en skive ("Cast Into Fields of Evil
> Pleasure") med det københavnske band Illnath.
> Spiller i Kbh til december, og jeg kan allerede nu afsløre at vi nok
> ses. Kong K?

Og nedenstående skulle være den komplette koncertplan, incl. tyske dates.
En lille service til de tysklandsfarende Nordjyder...

30.10.03 Kiel, Germany
31.10.03 Rostock, Germany
01.11.03 Berlin, Germany
02.11.03 Stettin, Poland
03.11.03 Wroclaw, Poland
04.11.03 Katowice, Poland
05.11.03 Uherske Hradiste, Czech Republic
06.11.03 Wien, Austria
07.11.03 Graz, Austria
08.11.03 Zagreb, Croatia
09.11.03 Ljubljana, Slovenia