Opskrift på franskbrød... som -ikke- smage~
Fra : Svend Emil

Dato : 30-08-03 12:53

Hej

Nogen der kender en god opskrift på subj. ??

Som sagt må det meget gerne blive et luftigt lyst franskbrød... og ikke
tungt/kompakt, og smage af gær...

Håber på svar
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : dulle

Dato : 30-08-03 13:49

Jeg laver franksbrød sådan her:

80 g smeltet marg.
6 dl mælk ...lunes
50 g gær
1 tsk salt
1 tsk sukker
ca 1 kg mel

Dejen æltes godt sammen og hæver i 30 min.
Laves til 2 brød og hæver igen 25-30 min
Bages ved 200g. i ca 25 min

Dulle

Fra : Lene

Dato : 30-08-03 17:50

> [...]
> ca 1 kg mel
>
> Dejen æltes godt sammen og hæver i 30 min.
> Laves til 2 brød og hæver igen 25-30 min

Hej
"50 gram gær" mm. - hvilket vel stort set er definitionen på et franskbrød,
der i den grad smager af gær...
Mvh
Casper

Fra : Gazi

Dato : 30-08-03 17:59

"Svend Emil" skrev d. 30-08-03 12:53 dette indlæg :
> [...]
>
> Nogen der kender en god opskrift på subj. ??
>
> Som sagt må det meget gerne blive et luftigt lyst franskbrød... og

Prøv at bruge halvt så meget gær og lad så dejen hæve dobbelt så længe,
som i din opskrift.
Hilsen Gazi

http://www.kandu.dk/

Fra : finn

Dato : 31-08-03 18:39

Langtidshævet franskbrød

Ingredienser:
20 gram gær
3 dl. vand
10 gram salt
500 gram hvedemel
1 tsk. sukker

Fremgangsmåde:
Gæren røres ud i vandet. Sukker og salt tilsættes. Hvedemel æltes nu i,
indtil dejen er glat og smidig og slipper bordet.
Dejen stilles nu lunt og tildækket med et fugtigt klæde til hævning i ca. 2
timer.

Efter hævning slåes brødet ned og formes til et brød eller til boller. Skal
nu stå i yderlig ca. 45 minutter og hæver førend brødet bages ved ca. 250
graders varme for almindelig brød og 270 graders varme for bollerne.

Den lange hævetid, bevirker at gæren får lov til at gære helt igennem, så
gærsmagen forsvinder. Samtidig bliver brødets krumme herlig elastisk, så
brødet kan skæres i meget tynde skiver.

opskrift fra bager-kim

Fra : -V-

Dato : 31-08-03 20:40

finn wrote:
> Langtidshævet franskbrød

> hævning i ca. 2 timer.

"Langtidshævet"? Det er din spøg, ikke?

Hvis du nu havde sagt 12 timer, så havde der været mere fornuft i det.

-V-

Fra : Martin Andersen

Dato : 31-08-03 20:34

Køb en ciabatta bolle blanding, den er rigtig god

Fra : Felix

Dato : 31-08-03 21:18

On Sun, 31 Aug 2003 19:34:29 GMT, Martin Andersen wrote:

>Køb en ciabatta bolle blanding, den er rigtig god

Ja, og så koster det kun kr. 14,95 for 500 gram mel med lidt
tørgær og meget kemi.

Der er så kr. 3,75 at spare, hvis man undlader at købe det bedste
håndværkerbrød hos bageren, hvor man slipper for alt besværet og
opvasken af bageremedierne.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 31-08-03 22:24

On Sat, 30 Aug 2003 13:53:24 +0200, "Svend Emil"
<svendemil@hotmail.com> wrote:

>Nogen der kender en god opskrift på subj. ??

Husker du at komme salt i dejen? Svjh er dét netop (hoved)årsagen til
at man kommer salt i gærdej. Det lærte jeg ihvertfald da jeg var barn

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Stinne og Rune

Dato : 31-08-03 21:53

Jeg har en grundopskrift på brød, som jeg så kan variere i det uendelige -
opskriften er meget nem at gå til. Jeg plejer at lægge dejen om aftenen,
sætte den i køleskabet til næste dag hvor jeg former brødet til enten
franskbrød eller boller. Brødet efterhæver gerne en time inden det bages.

Grundopskrift:

½ l lun vand
ca. 1 kg mel
1-2 dl yoghurt naturel
1 spsk salt
2 spsk sirup
2 spsk olie
½ pk gær

Det hele blandes i en skål, dejen må gerne være lidt våd, mere mel kan
tilsættes inden den efterhæver.

For at få et mere fiberrigt brød kan ca. ½ delen af melet udsiftes med andre
typer mel. Jeg laver tit en blanding der hedder 150 g havregryn + 150 g
fuldkornshvedemel + 150 g grahamsmel. Eller du kan udskifte hvedemelet med
durum mel, det synes jeg giver et noget lettere brød.
Du kan også tilsætte krydderurter eller ost alt efter smag.

Mvh
Stinne

---

Fra : Jacob Riis

Dato : 01-09-03 00:04

> [...]
>
> Nogen der kender en god opskrift på subj. ??
>
> Som sagt må det meget gerne blive et luftigt lyst franskbrød... og ikke

Jeg læste for et et stykke tid siden på http://www.bager-kim.dk (kan godt
anbefale siden) et tip om koldhævning i køleskab, hvor man kun skulle bruge
halvt så meget gær som man plejer. Den ligger her
http://www.bager-kim.dk/tips/eksperten_afslorer.htm der er også mange
opskrifter på siden

--
Jacob