brænde vs el-varme?
Fra : Lau

Dato : 30-08-03 08:24

Hej!

Min kæreste og jeg er flyttet i et anneks på 57m2 opdelt i 2 værelser hvor
der er brændeovn i det ene. Annekset er idéelt at fyre op i fordi det ikke
er større, men jeg har prøvet at finde ud af det med at købe brænde og det
er godt nok et gedemarked. Der findes bøg, eg, ask, gran osv. hvilket jeg
har fundet ud af alt sammen er lige godt så længe vægten er den samme. Dvs.
1 kg bøg giver lige så meget energi som 1 kilo gran, men bøgetræet har en
større masse så 1 rummeter bøg giver mere energi end 1 rummeter gran.

Der findes også såkaldte "træpiller", "økobriketter" osv som ifølge dem som
sælger disse, har en meget høj brændværdi fordi de indeholder meget lidt
vand og de kan ligge og ulme i ovnen natten over og dermed holde hytten
nogenlunde varm. Ifølge sælgerne kan man spare 50% i forhold til el/olie
(www.jopa.dk)

Jeg kan ikke finde ud af hvad vi skal gøre her til vinter. Det er for sent
at gå ud og fælde nu fordi træet ikke kan nå at tørre, men kan det betale
sig at købe noget der blev fældet til foråret - noget som man evt køber i
stammer og selv skærer ud?
Eller er disse "økobriketter" virkelig så gode som der påstås?
Hvor finder jeg billigt brænde i nordsjælland?

Mvh Lau

Fra : Mari

Dato : 31-08-03 16:24

http://www.teknologisk.dk/energi/9752

Fra : Kim \(3230\)

Dato : 31-08-03 20:49

Hej Lau.

Jeg har lige bestilt her http://www.bnbrandehandel.dk/ - tror nok det er en
rimelig pris, og så bliver det leveret på din adresse i sække. Den kollega
som gav mig linket har fået leveret fra firmaet, og det skulle være fint
brænde (jeg har dog ikke selv set det endnu)

Mvh. Kim

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-09-03 15:10

Hej

Kim (3230) wrote:
> [...]
> som gav mig linket har fået leveret fra firmaet, og det skulle være fint
> brænde (jeg har dog ikke selv set det endnu)

Jeg synes, at hans rummål er lidt tvetydige og derfor kan prisen både
være god og dårlig afhængig af hvad han mener.

Et godt link vedrørende brænde:
http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_default.asp

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk