Vedr. Tysklandsbøder(DCU)
Fra : Steen Larsen

Dato : 29-08-03 18:09

Hurtig reaktion fra DCU nu er der kommen en e-mail der forklare
den meget uheldige artikel i sidste blad som har foranlediget så megen
debat og usikkerhed. Bravo ROFL

Jeg har herunder indklippet den e-mail fra DCU.

Misforståelser
om Tysklandsbøder

Artiklen i Camping-Fritid om en dansker, der har fået en bøde i
Tyskland for at køre med en efter danske forhold fuldt lovlig
campingvogn, har afstedkommet meget voldsomme reaktioner.I nogle
tilfælde om bedre vidende.

Formålet med artiklen i sidste udgave af Camping- Fritid var ikke at
skræmme campister fra at rejse i Tyskland. Tværtimod. Når vi valgte at
bringe historien, var det for at hjælpe den enkelte, som er kommet i
klemme i systemet, og for at lægge pres på myndighederne så andre ikke
risikerer at havne i samme situation.

Til beroligelse for de mange, der har ringet, mailet eller deltaget i
debatten på Internettet om emnet, kan vi henvise til de tyske
kørekortregler, der siger, at det er tilladt indehavere af kørekort
kategori B at køre med en anhænger, som har en totalvægt på over 750
kg, såfremt påhængskøretøjets tilladte totalvægt er mindre end bilens
egenvægt, og såfremt anhængerens totalvægt og bilens totalvægt
tilsammen ikke overstiger 3.500 kg. (Den tyske tekst er gengivet i
boksen under denne artikel, så den kan klippes ud og medbringes næste
gang, du krydser grænsen).

Derudover har både Tyskland og Danmark samt alle øvrige EU-lande
tilsluttet sig EU's regler for kørekort, som er fastlagt i direktiv
91/439/EØF. Disse regler blev vedtaget 29. juli 1991 og trådte i kraft
i alle EU-medlemslande den 1. juli 1996. De burde betyde, at kører man
lovligt i Danmark, kan man også køre lovligt i andre EU-lande,
herunder Tyskland.

Den omdiskuterede artikel undlader dog at gennemgå kørekortreglerne i
detaljer, hvilket naturligvis er uheldig.

Men DCU er og har selvfølgelig været opmærksom på lovgivningen. Det er
netop baggrunden for, at vi beskriver den konkrete sag som en
skandale.

Udgangspunktet, da vi kontaktede de relevante myndigheder, var
således, at sagen måtte bero på en misforståelse, og at den berørte
dansker skulle have bøden refunderet.

Juridiske spidsfindigheder:
Så let skulle det imidlertid ikke gå. Som refereret i artiklen kunne
hverken Rigspolitiet, Justitsministeriet eller Den tyske Ambassade
afvise at der er forskelle i fortolkningen af kørekortreglerne i
Danmark og Tyskland. Tværtimod er DCU i besiddelse af et brev til
Rigspolitichefen fra Rigspolitiet i Haderslev, der på vores
foranledning har undersøgt den konkrete sag. I brevet hedder det, at:

"det tyske Verkehrsministerium på baggrund af herværende sag? havde
slået fast, at kører en dansker med påhængsvogn i Tyskland, så skal
pgl. have erhvervet BE-kørekort, hvis påhængsvognens tilladte
totalvægt er over 750 kg!!!! Hvis ikke er bødestraffen 400 ?."

Det er dette udsagn, som vi forgæves har forsøgt at få myndighederne
til at dementere eller uddybe og forklare i lyset af ovenstående
lovgivning. Nu afventer vi så, at de juridiske eksperter, når frem til
en fælles udlægning, som alle kan forstå. Og forhåbentlig kan den
hidsige debat om sagen være med til at fremme en hurtig afklaring.

Koldt vand i blodet
Indtil en sådan afklaring foreligger, kan vi kun opfordre campisterne
til at slå koldt vand i blodet og henholde sig til lovgivningen.

I den forbindelse skal det understreges, at der er tale om et
enkeltstående tilfælde. DCU har ikke kendskab til flere sager, hvor
campister har fået bøde for at køre deres campingvogn på over 750 kg
gennem Tyskland med almindeligt kørekort.

Teksten i den tyske lov om kørekort lyder:
Fahrerlaubnisklassen - Klasse B
Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als
3.500 kg und mit nicht mehr als 8 Sitzplätzen außer dem Führersitz
(auch mit Anhänger bis 750 kg Gesamtmasse oder bis zur Höhe der
Leermasse des Zugfahrzeugs bei einer zulässigen Gesamtmasse der
Kombination von nicht mehr als 3.500 kg).

Teksten er sakset fra det tyske Bundesministerium für Verkehr, Bau-
und

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : phk

Dato : 29-08-03 19:02

"Steen Larsen" <steen-larsen@(fjern)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Formålet med artiklen i sidste udgave af Camping- Fritid var ikke at
> skræmme campister fra at rejse i Tyskland. Tværtimod.

Nå - der må have været noget i den artikel jeg er gået glip af ... ROTFL.

Nå, det er jo ikke første gang der bliver skrevet artikler i DCU-bladet med
en halv vind.

Garanteret heller ikke sidste.

Når vi valgte at
> bringe historien, var det for at hjælpe den enkelte, som er kommet i
> klemme i systemet, og for at lægge pres på myndighederne så andre ikke
> risikerer at havne i samme situation.

Hvordan var det egentlig helt nøjagtigt de gjorde lige netop det?

De kalder det en historie ... det passer jo meget godt :))))))))))

Fra : Tommy

Dato : 30-08-03 09:28

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> De kalder det en historie ... det passer jo meget godt :))))))))))

Ja, de har nok ikke kunne fylde bladet ud med deres sædvanlige artikler, som
er slet skjulte reklamer.
Så har de vel selv måttet skrive noget.

Fra : Henrik Olsen

Dato : 29-08-03 13:02

"Tommy" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, de har nok ikke kunne fylde bladet ud med deres sædvanlige artikler,
> [...]

Ja råbe og skrige kan man altid.
Hvad med at gøre indflydelse. (Det hjælper altid).

Henrik

Fra : Tommy

Dato : 30-08-03 13:26

"Henrik Olsen" <henrik.olsen@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> Ja råbe og skrige kan man altid.
> Hvad med at gøre indflydelse. (Det hjælper altid).

Næh du, jeg har valgt efter mange år som medlem at stå uden for den
narresut. DCU har lagt sig til at sove for mange år siden.
Indflydelse ?
De har bevidst valgt ikke at høre på medlemmerne.

MVH

Fra : edob

Dato : 30-08-03 15:46

DCU har lagt sig til at sove for mange år siden.
> Indflydelse ?
> De har bevidst valgt ikke at høre på medlemmerne.
>
> MVH

Enig med dig Tommy. Når vort medlemsskab snart udløber i DCU bliver det
ikke fornyet. Det er dog frygteligt amatøragtigt som den forening drives -
helt ude af trit med vor tid. Fadæsen med B/BE kørekort i Tyskland har
gjort det sidste til, at vi melder os ud.

Jeg har istedet meldt mig ind i FDM - den forening har dog lidt mere format
og "pondus".

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Tommy

Dato : 30-08-03 15:59

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har istedet meldt mig ind i FDM - den forening har dog lidt mere
format
> og "pondus".

Hej Frank.

Helt enig. Jeg er også medlem af FDM og de tør godt være på forbrugerens
side.

mvh Tommy

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 30-08-03 23:50

> Helt enig. Jeg er også medlem af FDM og de tør godt være på forbrugerens
> side.

Vi har i flere år været medlem af DK camp. - Så har man Campingpas og ingen
vrøvl
og slet ingen ÆVL i form af artikler der giver flimmer --------
Og bliver der ikke også flere og flere DK Campingpladser ??

C.B.L.

Fra : T. Hartung

Dato : 31-08-03 22:19

> format
> >
> Hej Frank.
>
> Helt enig. Jeg er også medlem af FDM og de tør godt være på forbrugerens
> side.

jaja sandt nok - MEN FDM har altså heller ikke informeret sine medlemer om
den lille "fælde" i D - så der vinder man desværere heller ikke noget - Jeg
er medlem af begge organisationer "for at være helt fremme i skoene" men men
også ØV til FDM her )
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Tommy

Dato : 01-09-03 17:26

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg
> er medlem af begge organisationer "for at være helt fremme i skoene" men

Jamen, hvilken lille "fælde" ?

Mig bekendt var det en tysk betjent der ikke kendte reglerne og det kan vi
vel altid komme ud for, men at "puste" sagen op med direkte usandheder
tjener ikke danske campisters bedste.
Godt FDM ikke gik med på den historie.
Fremme i skoene - muligt og godt du er det, men det er der vist aldrig nogen
der har beskyldt DCu for at være

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 31-08-03 06:50

Sat, 30 Aug 2003 16:45:52 +0200, skrev "edob" <frankhan@mail.dk> i
dk.fritid.camping:

> [...]
>helt ude af trit med vor tid. Fadæsen med B/BE kørekort i Tyskland har
>gjort det sidste til, at vi melder os ud.

Ditto her - mit medlemsskab har længe hængt i en tynd tråd, som
bristede endeligt da de skrev den famøse artikel.....

>Jeg har istedet meldt mig ind i FDM - den forening har dog lidt mere format
>og "pondus".

Her har vi også været medlemmer i adskillige år. Deres artiklers
seriøsitet ligger milevidt fra DCU's. Og jeg indrømmer også blankt, at
hver eneste gang jeg har haft et spørgsmål af enten juridisk eller
teknisk kakrakter, så er det FDM jeg har spurgt - og ikke DCU (også
selvom spørgsmålet var campingrealteret).

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside (hobby, kunst, camping): http://gydda.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 31-08-03 08:28

Gitte Sørensen wrote:

> Ditto her - mit medlemsskab har længe hængt i en tynd tråd, som
> bristede endeligt da de skrev den famøse artikel.....

Jamen så velkommen i klubben af engagerede campister der har fravalgt DCU
for ikke at være til grin for deres penge...

> [...]
> teknisk kakrakter, så er det FDM jeg har spurgt - og ikke DCU (også
> selvom spørgsmålet var campingrealteret).

Helt enig.

Det virker også påfaldende at flere og flere får øjnene op for hvad de
/ikke/ får hos DCU.

Det er trist at vi campister ikke kan finde den ekspertise og støtte i
"vores" forening som andre interessegrupper kan finde i "deres" foreninger.
Det burde trods alt være sådan at man som campist i Danmark med fordel kunne
være medlem af DCU.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Henrik Olsen

Dato : 30-08-03 10:54

Det er ikke DCU der er noget galt med. Det er dem der bestyrer den.

Henrik

Fra : Carsten Stage

Dato : 31-08-03 11:02

Henrik Olsen wrote:

> Det er ikke DCU der er noget galt med. Det er dem der bestyrer den.

Det kan vi hurtigt blive enige om, Henrik...

Men hvis man så ser på hvordan det foregår på kredsenes generalforsamlinger
så må vi vel konkludere at campisterne har den forening de fortjener! Dette
forstået på den måde at det er medlemsvalgte der i sidste ende vælger
ledelsen.

Læs eventuelt hvordan jeg oplevede en kredsgeneralforsamling:

http://www.stage.dalbynet.dk/camping/gen2002.htm

Fra : Nielsen

Dato : 31-08-03 10:31

Gitte Sørensen <gitte@superbruger.dk> wrote in message news:<at23lvk0v5f4edd3i29ejldo4lnehaovu8@4ax.com>...
> [...]
> teknisk kakrakter, så er det FDM jeg har spurgt - og ikke DCU (også
> selvom spørgsmålet var campingrealteret).

Hvad koster et FDM medlemsskab?

Hilsen Nielsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 31-08-03 10:43

Nielsen wrote:

> Hvad koster et FDM medlemsskab?

Et hurtigt kig på http://fdm.dk leder én til
http://fdm.dk/public/Indmeldelse/default.asp?menuid=12 hvoraf det fremgår at
met årligt koster Kr. 495 at være medlem af FDM.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Tommy

Dato : 31-08-03 11:57

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Et hurtigt kig på http://fdm.dk leder én til
> http://fdm.dk/public/Indmeldelse/default.asp?menuid=12 hvoraf det fremgår
at
> met årligt koster Kr. 495 at være medlem af FDM.

Ja, og har man f.eks. forsikringer i Alm. Brand er der yderligere rabat -
både på forsikringer og på kontingent.
Køber man kort, rejsebøger og andre ting hos FDM får man yderligere rabat på
kontingentet.

Og så ER FDM, i modsætning til DCU, en forbrugerorganisation.

Fra : edob

Dato : 31-08-03 15:26

FDM har også alle tiders "rejseplaner", hvor en ønsket rejserute udarbejdes
meget detaljeret og ovenikøbet med angivelse af campingpladser langs den
ønskede rejseruten. Meget fint.

Vh. Frank

Fra : Per H

Dato : 31-08-03 17:46

On Sun, 31 Aug 2003 12:56:32 +0200, "Tommy" <nospam@adresse.dk> skrev:

>Ja, og har man f.eks. forsikringer i Alm. Brand er der yderligere rabat -
>både på forsikringer og på kontingent.

hvor ser du det?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Tommy

Dato : 31-08-03 18:21

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> hvor ser du det?

På min opkrævning hvert år, men der står også lidt på:
http://www.fdm.dk/digogfdm/medlemskab/fordele.asp