opsætning af gibslort på eksisterende puds~
Fra : Peter Holm

Dato : 29-08-03 21:13

Hejsa,

jeg tænker på at lave en sænket loft at gibs med indbyggede halogen-spots i
mit køkken som står foran en renovering.
Nogen der kender en god guide for en førstegangs loftbygger ?

Peter Holm
phc*REMOVETHIS*@stofanet.dk

Fra : Nielsen

Dato : 29-08-03 21:54

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> jeg tænker på at lave en sænket loft at gibs med indbyggede halogen-spots
> mit køkken som står foran en renovering.
> Nogen der kender en god guide for en førstegangs loftbygger ?

http://www.danogips.dk/dok/GDS_3_0_Nye_glatte_lofter.pdf

Nilesen

Fra : Peter Holm

Dato : 30-08-03 07:26

Nielsen wrote:
> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.danogips.dk/dok/GDS_3_0_Nye_glatte_lofter.pdf
>

> Nilesen

Tak!

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 30-08-03 08:35

Nielsen wrote:
> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.danogips.dk/dok/GDS_3_0_Nye_glatte_lofter.pdf
>

> Nilesen

Tør du give et bud på hvad materialerne til et 10 m2 loft koster?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 30-08-03 08:36

Nielsen wrote:
> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.danogips.dk/dok/GDS_3_0_Nye_glatte_lofter.pdf
>

> Nilesen

http://www.jemogfix.dk/ har 'hobbyplade' på deres forside - er det det samme
som gipsplade mons tro ?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 30-08-03 08:53

Peter Holm wrote:

> http://www.jemogfix.dk/ har 'hobbyplade' på deres forside - er det
> det samme som gipsplade mons tro ?
>
> Mvh
> Peter

sorry, jeg fandt gibspladerne på side 7......jeg er vist lidt for ivrig

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 30-08-03 14:24

Nielsen wrote:
> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.danogips.dk/dok/GDS_3_0_Nye_glatte_lofter.pdf
>

> Nilesen

Hvordan skal man finde de gamle lægter under det eksisterende puds som man
jo nødvendigvis skal skrue de nye trælægter eller alu-skinner op i. Satser
man bare med boremaskinen indtil man finde noget der bider?

Jeg kan ikke gennemskue af forklaringen hvor langt et spænd man kan have på
pladerne. Mit loft er 4,2m x 2,1 m (regnede med at sætte pladerne på det
korte led). Er det nok bare at fæstne de tværgående lægter på en lægde der
sidder i kanten på det lange led, eller kommer loftet til at hænge hvis hvis
det skal spænde over 2,1m uden fæstninger midt på loftet?

Meget svært at beskrive det her :o/

Mvh
Peter

Fra : Tømreren

Dato : 29-08-03 22:14

"Peter Holm"

Fed overskrift....

Fra : Peter Holm

Dato : 30-08-03 07:05

Tømreren wrote:
> "Peter Holm"
>
> Fed overskrift....

Cool, det havde jeg sgu ikke set *sss*

Peter

Fra : zigge

Dato : 29-08-03 23:33

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote in message
> førstegangs loftbygger ?

Hvordan ved du så at det hedder gibslort hvis det er første gang....

Mvh
//zigge

Fra : Tømreren

Dato : 30-08-03 11:27

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved du så at det hedder gibslort hvis det er første gang....

Gipslort er det man laver,når man har indåndet alt gipsstøvet....
Jeg syntes bare det virker lidt ulækkert at opsætte det på eksisterende
pudset loft..... jeg er nok bare sippet

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 31-08-03 13:52

Den 30/08-2003 klokken 15:24, skrev "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk>
i <3f50a5d7$0$19396$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

> [...]

> lægde der sidder i kanten på det lange led, eller kommer loftet til at
> hænge hvis hvis det skal spænde over 2,1m uden fæstninger midt på

Jeg har lige smidt nogle billeder op på <http://www2.kjeld-nielsen.dk>.
Det var en tømrer, der i foråret lavede dette loft hos min søn.

Først blev der sat lægter op langs alle ydervæggene. Disse blev skruet op
med skruer, der var så lange, at de fik godt fat i bjælkelaget. (Og
naturligvis rettet op med underlag, så alt var vandret).

Derefter blev der skruet forskalningsbrædder op i lægterne - på tværs af
rummet. Disse blev også rettet op med skruer og underlag i
længderetningen. (Skruerne så vidt muligt op i bjælkerne, Ellers i
forskalningsbrædderne over det pudsede loft).

Da det gamle loft på 1. salen i forvejen var flået af, var det let at jage
et langt bor ned ved siden af bjælkerne, og derved få markeret placeringen
nede i stuen.

Gipspladerne var svjh 110 x 240 cm. (Det kan jeg ikke se nu, efter at de
er blevet fuldspartlet og malet).

Der blev brugt 3 forskalningsbrædder pr. bredde gipsplade - (4 til den
første).
D.v.s. ca 36 cm afstand mellem forskalningsbrædderne - midte til midte.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Peter Holm

Dato : 31-08-03 21:20

Kjeld Nielsen wrote:
> [...]
>
> Da det gamle loft på 1. salen i forvejen var flået af, var det let at
> jage et langt bor ned ved siden af bjælkerne, og derved få markeret

Det er nok der mit problem ligger. HVordan faen finder jeg loftbjælkerne som
den tværgående forskalning skal skrues op i. For som jeg kan se det på
http://home22.inet.tele.dk/kjeld/test2/St_syd_1_f.html så er det ikke nok at
de tværgående er hæftet i lægterne der går langs væggen - på dit billede er
de også fæftet til loftet mindst 1 sted midt på - det er dette punkt jeg
ikke ved hvordan jeg finder.

Tak for info.
Mvh
Peter

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 31-08-03 22:09

Den 31/08-2003 klokken 22:19, skrev "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk>
i <3f525860$0$26591$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> [...]
> billede er de også fæftet til loftet mindst 1 sted midt på - det er
> dette punkt jeg ikke ved hvordan jeg finder.

Nu ved jeg ikke, om det er et hus eller en lejlighed, det drejer sig om?

Hvis det er et hus, ville jeg kigge efter tagspærene under tagudhænget,
for at få en idé om placeringen af bjælkerne.

Hvis det er en lejlighed, så bliver jeg dig svar skyldig.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Peter Holm

Dato : 01-09-03 07:06

> Hvis det er en lejlighed, så bliver jeg dig svar skyldig.

Det er netop en lejlighed

Mvh
Peter

Fra : Tømreren

Dato : 01-09-03 09:55

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse news:3f526989$0$13207

> Hvis det er en lejlighed, så bliver jeg dig svar skyldig.

Kort og godt... prøveskruning...
Det gl. loft kommer du jo ikke til at se igen,så bare tag en lang skrue og
prøv dig frem.

Mvh
Tømreren

Fra : Peter Holm

Dato : 01-09-03 15:05

Tømreren wrote:
> [...]
>
> Kort og godt... prøveskruning...
> Det gl. loft kommer du jo ikke til at se igen,så bare tag en lang

OK, det må jeg prøve.
Jeg havde selv tænk på at fræse en rille på kryds og en tværs af loftet, så
jeg kunne SE lægterne.

Var ellers i Silvan i dag, som kunne fortælle om et søge-apparat (som de dog
ikke selv solgte) der kan søge på tykkelsen af loftet og derved finde de
underliggende lægter.

Men prøveskruning er nok mere sikkert.

Mvh
Peter

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 09-09-03 10:53

Den 01/09-2003 klokken 16:05, skrev "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk>
i <3f535213$0$65$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

> [...]

> Var ellers i Silvan i dag, som kunne fortælle om et søge-apparat (som de
> dog ikke selv solgte) der kan søge på tykkelsen af loftet og derved

Så lige i Harald Nyborg's tilbudsavis i går:
Stanley Digiscan Detector, best. nr. 7665, til 348,00 Kr.

Detektering af træ til 19mm dybde.
Eller med "dyb- læse" funktion 38mm.

Kan også scanne for metal og el-ledninger.

(Sådan én må jeg vist selv have fat i)

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Peter Holm

Dato : 09-09-03 21:12

Kjeld Nielsen wrote:
> [...]
>
> Detektering af træ til 19mm dybde.
> Eller med "dyb- læse" funktion 38mm.
>
> Kan også scanne for metal og el-ledninger.

En murer fortalte mig, at med den slags gammelt stukloft jeg har her, så
rammer man næsten altid træ når man skruer i loftet, for træet under pudset
skulle ligge i 10cm brædder med kun 0,5-1 cm mellemrum.

Mvh
Peter