akupunktur
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 24-08-03 17:45

Hejsa

som førnævnt i et indlæg længere nede, lider jeg af mega dårlig ryg, og jeg
har virkelig lyst til at prøve alt.
Jeg har kræftigt overvejet akupunktur, men før jeg begir' mig ud i det, vil
jeg høre om andre har prøvet det, og kan sige om det hjælper eller ej?

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-03 17:49

> som førnævnt i et indlæg længere nede, lider jeg af mega dårlig ryg, og
jeg
> har virkelig lyst til at prøve alt.

Hvordan skulle det kunne hjælpe på en dårlig ryg at komme nåle i
nervebanerne?
Prøv med Callenetics. Det er en gymnastikform, hvor man virkelig arbejder
igennem og får styrket ryggen - uden at skulle svede og løfte en masse jern.
Der er ofte hold igennem AOF eller LOF. Kan varmt anbefales.

Mvh Maria

Fra : arc@na

Dato : 24-08-03 21:49

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Hvordan skulle det kunne hjælpe på en dårlig ryg at komme nåle i
> nervebanerne?

Hvad? Nåle i nervebanerne? Tror du ikke du blander begreberne nervebaner og
meridianer sammen?

> [...]
> arbejder igennem og får styrket ryggen - uden at skulle svede og løfte
> en masse jern. Der er ofte hold igennem AOF eller LOF. Kan varmt

Akupunktur er fortrinligt til at opløse muskelspændinger.

arc@na

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-03 22:07

> Akupunktur er fortrinligt til at opløse muskelspændinger.

Ikke hos mig.

Mvh Maria

Fra : Bjarne Krog

Dato : 26-08-03 21:42

On Sun, 24 Aug 2003 23:06:41 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Ikke hos mig.

Sikke da en påstand at komme med "det virker ikke på mig så det virker
altså ikke"

punkt 1, hvem satte nålene i dig?
punkt 2, og hvor?
punkt 3, hvor mange behandlinger fik du?

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk
Søger du en akupunktør så kik her http://www.akupunktoerer.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-08-03 17:53

> Sikke da en påstand at komme med "det virker ikke på mig så det virker
> altså ikke"

Øh, det var vist ikke lige det jeg skrev - heller ikke ved nærmere
gennemlæsning. Jeg skrev bare at det ikke virker på mig - måske fordi jeg
ikke tror på det? Og muskelspændinger afhjælpes efter min erfaring bedst med
en gang motion.

Mvh Maria

Fra : arc@na

Dato : 28-08-03 00:23

> [...]
> gennemlæsning. Jeg skrev bare at det ikke virker på mig - måske fordi
> jeg ikke tror på det? Og muskelspændinger afhjælpes efter min erfaring

Motion er skam glimrende - hvis man er i stand til at motionere.

Og akupunktur virker til muskelspændinger, selv om man ikke tror på det -
hvis der altså bliver sat nåle i de rigtige steder. Hvis en terapiform
kun virker, hvis man tror på den, er den imnsho ikke noget bevendt.

Der findes noget, som hedder "triggerpunkter" (bruges skam i alm.
bevægelsesfysiologi) og hvis disse punkter rammes med en tynd nål, får de
en forkrampet muskel til at slappe af. Jeg har selv prøvet det flere
gange.

arc@na

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 28-08-03 21:07

"arc@na" <this.is@n.invalid.email.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> bevægelsesfysiologi) og hvis disse punkter rammes med en tynd nål, får de
> en forkrampet muskel til at slappe af. Jeg har selv prøvet det flere

Lige præcis triggepunktet i min højre balle var ramt ( eller hvad man nu
skal kalde det ), og da jeg fik en blokade hjalp det, og det er jo også
noget med en nål ( og noget der bliver sprøjtet ind ). Nu går det sådan
okay, så jeg tror jeg venter lidt med akupentur, men jeg tror jeg vil prøve
det en anden gang ( desværre er det nok ikke sidste gang jeg skal ha'
problemer med ryg og balle .

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : arc@na

Dato : 28-08-03 22:34

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in

> Lige præcis triggepunktet i min højre balle var ramt ( eller hvad man
> nu skal kalde det ), og da jeg fik en blokade hjalp det, og det er
> jo også noget med en nål ( og noget der bliver sprøjtet ind ). Nu går

Ja, den autoriserede version er svjeo at der injiceres et lokalbedøvende
middel. Men en dansk læge påviste for nogle år siden, at saltvand virker
lige så godt som et bedøvende middel - uden at give bivirkninger - det
kan man så tænke lidt over.

Der er tre sider med diverse links hvis man googler på muskelsmerter
+blokader - jeg har ikke set alle siderne igennem, men ordet akupunktur
går i hvert fald igen på mange af disse (danske) sider.

I og med at man bedøver ad farmakologisk vej, letter man jo kun
symptomerne, men får ikke rettet op på de tilgrundliggende forkerte
bevægemønstre, og så er man jo lige vidt. Det bør nok følges op med
fysioterapi hvis man vil have længerevarende gavn af enten blokader eller
akupunktur.

Hvad siger Bjarne?

arc@na

Fra : Bjarne Krog

Dato : 29-08-03 09:33

On 28 Aug 2003 21:34:17 GMT, "arc@na" <this.is@n.invalid.email.org>
wrote:

> [...]
>middel. Men en dansk læge påviste for nogle år siden, at saltvand virker
>lige så godt som et bedøvende middel - uden at give bivirkninger - det

Man bruger b-vitamin insprøjtninger til heste, i stedet for at nåle
skal side i i en ½ time, og det virker så på samme måde som
akupressur, da man ligger vædsken mellem hud og fedt-laget, så der
kommer en lille bule.

Den samme virkning kan komme når man ved akupunktur behandlingen
kommer til at ramme et lille blodkar, som så laver et lille blåt mærke
der virker på samme måde, og dette kan så forlænge behandlingen, men e
knap så kønt

> [...]
>bevægemønstre, og så er man jo lige vidt. Det bør nok følges op med
>fysioterapi hvis man vil have længerevarende gavn af enten blokader eller

Det jeg har haft størst erfarring med som supplement til
akupunktur-behandling af muskelspændinger er afspænding hos en ... ja
en afspændingspædagog

---

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 28-08-03 10:22

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> jeg høre om andre har prøvet det, og kan sige om det hjælper eller ej?

Hej Bolette

Nu kan "dårlig ryg" jo være så meget, men lidt erfaring har jeg da, omend
second-hand.
Min bror fik for en del år siden en meget pludseligt opstået "skade", hvor
hele den ene af de lange muskler, der går langs rygraden, trak sig voldsomt
sammen. Den var simpelthen én stor infiltration og fik en form og størrelse
som en rugbybold, hvilket jo også trak hans ryg fuldstændig skæv. Det var,
som man kan forestille sig, meget smertefuldt.
Vores egen praktiserende læge valgte at behandle med akupunktur, og ifølge
min bror og mor, der var med ham, var effekten øjeblikkelig og dramatisk.
Der blev så fulgt op med massage, træning og flere akupunkturbehandlinger,
men på intet tidspunkt konventionel medicin.

MVH Mette