Bedste algerens?
Fra : Vittrup

Dato : 28-08-03 09:55

Hvad er det bedste (og gerne billigste) algerens til tag, træværk mv. ?
(det har sikkert været oppe før)

Søren

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-08-03 11:02

> Hvad er det bedste (og gerne billigste) algerens til tag, træværk mv. ?
> (det har sikkert været oppe før)

Klorin...

/Nygaard

Fra : Calle.

Dato : 28-08-03 15:31

Keld Nygaard wrote:

> Klorin...

miljøsvineri
--
Calle

Fra : Anette

Dato : 28-08-03 16:30

Calle. <Calle@fjernjyde.dk> wrote:

> miljøsvineri

Undskyld jeg spørger dumt, men hvorfor er det miljøsvineri at bruge klorin?
Klor er jo et grundstof, så det burde ikke kunne lave ravage i miljøet,
eller ?????
Er det fremstillingen af Klorin/klorprodukter der er ødelæggende eller?

( sorry - min kemividen er ikke overvældende

/ Anette

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-08-03 11:06

"Anette" <anette@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller ?????
> Er det fremstillingen af Klorin/klorprodukter der er ødelæggende eller?

Naturligvis er det ikke miljøsvineri - man bruger desuden
tilsvarende stoffer i swimmingpools i mængder, der overstiger
mængden af landbrugets forbrug af pesticider.
Det er ikke miljøsvineri - blot sundhedsfarligt!

Men rent faktisk må du ikke bruge Klorin til at bekæmpe
alge-eller mosvækst. Det skyldes ikke miljøsvineri, men alene
at midlet ikke er godkendt til formålet.

Derimod må du gerne anvende Klorin til rengøring.
( Så kan vi så godt bruge lidt tid på at fundere over,
hvorfor det ikke er miljøsvineri at anvende det til rengøring!)

Du må derimod gerne anvende Klorin til at rengøre dit tag, hvis
tager f.eks. er snavset!)

Per A. Hansen

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-08-03 21:51

> miljøsvineri
> --
Spørgsmålet gik på hvor man fik mest effekt for pengene... Vil man være
overdreven miljørigtig, så er brun sæbe og en stiv børste vejen frem...

/Nygaard

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-03 23:01

> Spørgsmålet gik på hvor man fik mest effekt for pengene... Vil man være
> overdreven miljørigtig, så er brun sæbe og en stiv børste vejen frem...

Siden hvornår er brun sæbe blevet miljørigtigt? Og den stive børste er
sikkert lavet af pvc med blødgører i

Mvh Maria

Fra : Marlene

Dato : 29-08-03 07:50

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> miljøsvineri
> --
> Calle

Ja, ved du hvad - det må man sige....

Mvh. Marlene.

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-08-03 17:36

Anette skrev:

> [...]
> eller ?????
> Er det fremstillingen af Klorin/klorprodukter der er ødelæggende eller?

De kemiske forbindelser (natriumhypoklorit) der findes i produkter som
Klorin er meget agressive -- dvs. de indgår let forbindelser med andre
stoffer, som de møder på deres vej i økosystemet. Disse organiske
klorforbindelser er især skadelige for vandmiljøet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Anette

Dato : 28-08-03 23:43

Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> wrote:
> [...]
> stoffer, som de møder på deres vej i økosystemet. Disse organiske
> klorforbindelser er især skadelige for vandmiljøet.

Okay.........tak for svar
Igen et dumt spørgmål....
Hvis jeg på apoteket køber Chloramin-tabletter og opløser dem i vand - er
det produkt så lige så skadeligt for miljøet, som Klorin ? Effekten på feks
alger er noget nær det samme.

/ Anette

Fra : Jan Petersen

Dato : 29-08-03 11:42

Den Thu, 28 Aug 2003 10:54:36 +0200, "Vittrup" <Vittrup@audioteket.dk>
skrev:

>Hvad er det bedste (og gerne billigste) algerens til tag, træværk mv. ?
>(det har sikkert været oppe før)

Saltvand.
--

mvh JP

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-08-03 12:00

Jan Petersen wrote:

> Saltvand.

Det er også noget svineri at hælde ud på jorden!
Chlor fordamper da i det mindste.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Keld Nygaard

Dato : 29-08-03 13:00

> Det er også noget svineri at hælde ud på jorden!
> Chlor fordamper da i det mindste.

Sig mig, er der gået fuldstændig "lilla ble" i det her??

Manden snakker ikke om at dumpe 50 tons salt i Gudenåen, men om at vaske et
tag i et par spandfulde saltvand... Hvis salt er så farligt, så burde der
ikke være hverken mennesker eller planter i en afstand på 15 km fra
vestkysten, og de første 100 m. på hver side af offentlige veje...

/Nygaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-03 18:00

On Fri, 29 Aug 2003 13:59:37 +0200, "Keld Nygaard" <keld@wapse.dk>
wrote:

>tag i et par spandfulde saltvand... Hvis salt er så farligt, så burde der
>ikke være hverken mennesker eller planter i en afstand på 15 km fra
>vestkysten, og de første 100 m. på hver side af offentlige veje...

Samme argument kunne jo så bruges når man snakker om hvorvidt
landbrugets brug af pesticider er farligt/skadeligt.

Uden at jeg overhovedet vil ind på det eller blande mig i nærværende
diskussion om klor.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-08-03 13:47

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse

> Det er også noget svineri at hælde ud på jorden!
> Chlor fordamper da i det mindste.

Nej - det gør den ikke.
Opløst klor findes som elektrisk ladede ioner, der følger vandet.
Det kalder nogen for miljøsvineri - jeg forstår faktisk ikke hvorfor.
Der er da meget store klormængder i saltvand, som mange tager
bad i!

Det er bestemte klorforbindelser, der kan fordampe, f.eks. hypoklorit.
Stoffet anvendes som desinfektion - men er desværre sundhedsskadeligt.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-08-03 14:46

Per A. Hansen skrev:

> Derimod må du gerne anvende Klorin til rengøring.
> ( Så kan vi så godt bruge lidt tid på at fundere over,
> hvorfor det ikke er miljøsvineri at anvende det til rengøring!)

Det er der jo så også en hel del mennesker der mener. F.eks. har der i
områder i Sverige være så stor modstand mod brugen af Klorin og
lignende, at butikskæder valgte helt at stoppe salget af disse
produkter. Nødvendigheden af Klorin i en almindelig husholding er
efter min bedste overbevisning et kunstigt behov, skabt er det der
populært kaldes "rengøringsvanvid".
--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-08-03 19:09

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> områder i Sverige være så stor modstand mod brugen af Klorin og
> lignende, at butikskæder valgte helt at stoppe salget af disse

Det er naturligvis ikke ensbetydende med, at de har ret!
At nogen har noget imod et stof skyldes som regel en påvirkning fra anden
side der ikke nødvendigvis har ekspertise på området.
At butikskæder stopper salget skyldes uden tvivl mere at tækkes
forbrugerne.
Her i landet er det den bedste ekspertise på området, der vurderer om
et givet stof kan godkendes til brug - den har jeg langt større tiltro til
end en de mange sikkerk meget velmenende forbrugere, der ikke har den
store ekspertise på området.

Miljømæssigt er Klorin ikke den store betydning da kloren
udvaskes let.
Derimod er hypoklorit sundhedsskadelig hvis den indåndes, alligevel benyttes
den i
vand til desinfektion!
Der er her tale om en sundhedsmæssig afvejning.

>ødvendigheden af Klorin i en almindelig husholding er
> efter min bedste overbevisning et kunstigt behov, skabt er det der
> populært kaldes "rengøringsvanvid".

Jeg er ikke helt uenig.
Men man kunne jo også populært tale om "miljøvanvid" om mange småting,
der betegnes som "miljøsvineri"?

Mvh.
Per A. Hansen

Fra : Felix

Dato : 29-08-03 20:21

On Thu, 28 Aug 2003 10:54:36 +0200, Vittrup wrote:

>Hvad er det bedste (og gerne billigste) algerens til tag, træværk mv. ?
>(det har sikkert været oppe før)

Det allerbedste er at lade mos, lav og alger være i fred.

Det har vist sig at væksterne suger vandet ud af tagplader og
andet, så frostskader i højere grad undgåes. Følgen er en længere
levetid end hvis der afrenses *uden* at give overfladebehandling
(maling m.v.).

Kilde: Jyllandsposten torsdag 28. august 2003 (papirudgaven).

Men ellers er 'Rodalon Udendørs' velegnet.

Fra : Vittrup

Dato : 01-09-03 08:01

Tak for svarene - det lader til at træværk og tag bedst renses for alger
med:

Klorin, saltvand og Rodalon

Hvad med blåsten?

Søren

Fra : optimal

Dato : 01-09-03 20:50

"Vittrup" skrev d. 01-09-03 08:01 dette indlæg :
> [...]
>

> "Vittrup" <Vittrup@audioteket.dk> skrev i en meddelelse

> At lade mos alger osv blive på taget og at det skulle forbedre
forholdene er direkte forkert.
Det er rigtigt at det til dels er et æstetisk spørgsmål, men på f.eks.
eternit plader men også andre er der overhængende risiko for at
væksterne eroderer materialet, og frost delen kan også her blive større.
Så det er selvfølgelig en fordel at begrænser væksterne.
En væsentlig hjælp til at bregrænse væksterne ligger i selve tagets
udformning. Et tag med større hældning og et tagd er ligger frit med
megen sollys danner betydeligt mindre belægning.

http://www.kandu.dk/