Stå-øvelse
Fra : Line

Dato : 24-08-03 22:24

Hejsa.

Hvordan plejer I at indlære jeres hunde stå-kommandoen? Deler I det op i
"rejse sig fra siddende/liggende"-stå og "stoppe op (under gang) og blive i
den stilling"-stå, eller blander I det helt fra starten?
Har I fysisk kontakt med hunden under indlæring (hånd under maven etc.), og
sætter I kommandoen på med det samme eller senere?
He he, mange spørgsmål om én og samme ting, men jeg har efterhånden set en
del rodede stå-indlæringer (og rodede stå-øvelser - dvs. forvirrede hunde,
der ikke helt fatter, hvad konceptet!), så nu lurer jeg på, hvad der mon er
den/de bedste metode(r).
Vi har - ganske problemfrit - lært begge vores hunde at stå, men alle hunde
er jo ikke som vores, så nu vil jeg gerne høre jeres erfaringer.

--
Mvh. Line

Fra : henrik hansen

Dato : 25-08-03 09:33

Hej Line!

netop den øvelse har jeg haft og har nogle problemer med, hvorfor jeg
har søgt hjælp hos forskellige mennesker. Jeg vil da gerne videregive
de god råd jeg har modtaget.

Jeg har en border på 10 mdr. som jeg er igang med at træne stå. vi
havde det problem at hun lagde sig ned, eller satte sig ned hun blev
aldrig stående. De råd jeg fik var:

- løb lidt rundt med hunden, og stop lige pludselig op. Hunden vil
også stoppe op og stå. I starten skal man være hurtig til at belønne
da den ellers sætter sig hurtigt ned. Når hunden konsekvent bliver
stående, kan lydkommandoen sættes på. Jeg har haft stor gavn at sætte
håndfladen ned foran hunden, for også at indlære en visuel kommando.

- en anden metode, er at være opmærksom på når hunden "spontant" står,
og man belønner!!!!. Dette kan med fordel indøves med klikkertræning.
Med tiden kan man trække tiden for hvornår hunden får klikket og en
belønning.

Det næste step er så at hunden bliver stående når man går fra den.
Dette kan trænes ved at give kommandoen STÅ efterfulgt af BLIV. Man
kan så gå 1-2 skridt væk fra hunden og belønne for at hunden bliver
stående.

Dette var de råd jeg har fulgt og med et godt resultat!!

MVH
Henrik
Borderen Mille

Fra : Kurt Becher

Dato : 29-08-03 14:45

KLIP
[...]

Hvorfor "BLIV"???

MVH

Fra : Winther

Dato : 30-08-03 13:46

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor "BLIV"???
>
> MVH

Det vil jeg også sige, stå betyder stå indtil næste kommando. Siger du også
dæk, bliv liggende? Jeg har da mødt disse dobbeltkommandoer før, men de er
da helt overflødige.

Vh. Winther

Fra : Helle Jensen

Dato : 30-08-03 14:35

Hej

Bliv kommandoen er tilladt i DKKs lydighedsprogram, og derfor kan man vel
lige så godt anvende den. Det er rart at have mulighed for at sige to
kommandoer i konkurrencesituationen. Men jeg er enig i at den egentlig er
overflødig, da stå jo netop bør betyde stå, indtil du får anden besked.

Helle

www.helleshunde.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 28-08-03 09:52

Hej Line

Ind til jeg fik Jenna og et par gode råd med i baglommen havde jeg også
store problemer med netop den øvelse, men for det første, så skal den trænes
hver dag i forbindelse med leg i korte sekvenser. Lær hunden man må flytte
ben på den samtidig med at den står og øg langsomt tiden for stå, altid
afsluttet med "fri"

Jeg poster et par billeder med beskrivelse af hvordan jeg har øvet stå med
Jenna... De bliver postet i news:dk.binaer

Held og lykke.

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 28-08-03 10:07

Det er postet i binaer under "stå-øvelsen"