/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
12 v stik
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 18:41

Hvad er det lige problemet er når jeg på bilen har 7 polet stik, og
CV også har 7 polet.
Forhandleren taler om at der skal være 13 polet for at få 12 Volt
til køleskabet under kørsel.

Jeg ved at der findes mellemstik, 7/13, for jeg skal vel ikke lave
om på stikket på bilen.?



Vh Per
icq 8212837

 
 
Lis og Jan (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Lis og Jan


Dato : 28-08-03 18:54

hvis han siger det vil jeg da godt nok skifte forhandler, du kan sagtens
køre med køleskab igang, det eneste der mangler er muligvis at du for lavet
en konstant plus på din bil med lille kontakt imellem så du kan slukke for
køleskabet.
Venlig hilsen jan



Carsten Stage (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 28-08-03 19:44

Lis og Jan wrote:

> hvis han siger det vil jeg da godt nok skifte forhandler,

Det er nok ikke det eneste han har sagt...

> du kan
> sagtens køre med køleskab igang, det eneste der mangler er muligvis
> at du for lavet en konstant plus på din bil med lille kontakt imellem
> så du kan slukke for køleskabet.

Det er den helt simple måde - og ikke den bedste samt i værste fald
ulovlig...

Hvis campingvognen er udstyret med tågebaglygte så er der ingen vej uden om
at få monteret 13-polet stikforbindelsen. Vores lovgivning er skruet sådan
sammen at hvis en hjælpelygte (tågebaglygte) er monteret - så skal den også
virke. Det kunne være baggrunden for forhandlerens udtalelse og så har han
ret.

En anden ting er at hvis du vil trække i omegnen af 10A gennem de
eksisterende kabler i bil/campingvogn så vil du givet have et alt for atort
spændingsfald på grund af ledningernes relativt ringe dimensioner.

Måden at gøre det rigtigt på ses her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


> Venlig hilsen jan


Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 19:59

On Thu, 28 Aug 2003 20:43:42 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:


>
>Hvis campingvognen er udstyret med tågebaglygte så er der ingen vej uden om
>at få monteret 13-polet stikforbindelsen. Vores lovgivning er skruet sådan
>sammen at hvis en hjælpelygte (tågebaglygte) er monteret - så skal den også
>virke. Det kunne være baggrunden for forhandlerens udtalelse og så har han
>ret.

Jeg tror bestemt ikke at der er tågebaglygte på. det er en wilk 1988,
men vi får at se imorgen.


>En anden ting er at hvis du vil trække i omegnen af 10A gennem de
>eksisterende kabler i bil/campingvogn så vil du givet have et alt for atort
>spændingsfald på grund af ledningernes relativt ringe dimensioner.
>
>Måden at gøre det rigtigt på ses her:
>
>http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Det var netop den side jeg har været inde på,, så jeg skulle lige
sikre mig.

Men et køleskab bruger vel ikke så meget strøm?

Vh Per
icq 8212837

Carsten Stage (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 28-08-03 20:09

Per H wrote:

> Men et køleskab bruger vel ikke så meget strøm?

Jo, det bruger i omegnen af 100-120W hvilket ved 12V giver et forbrug på
cirka 10A.

Når vognen ikke har tågebaglygter monteret så kan du sagtens nøjes med dit
7-polede stik.

Plusledningerne til opladning samt drift af køleskab, ben 2 på 7-polet stik,
kan med fordel være helt op til 6 mm2. Det samme gælder stelforbindelserne
hertil.

Ledningen forbindes gerne direkte til batteriet via en 25A sikring og styres
af relæer.

På det 7-polede bruges bilens tågelygter til styring af relæet. Få en
stikdåse til bilen med indbygget kontakt, så bilens tågebaglygter afbrydes,
når der monteres stik fra campingvogn/trailer - Hella har den i sortimentet
til den gamle 7-polede. På den måde er det bare at tænde for bilens
tågebaglygter når du vil have konstantstrøm til campingvognen. Så vidt jeg
husker er der et diagram på Campingstuff-siderne.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk



Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 20:43

On Thu, 28 Aug 2003 21:09:27 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Hella har den i sortimentet
>til den gamle 7-polede. På den måde er det bare at tænde for bilens


jeg kan ikke finde det på deres elendige hjemmeside.
Vh Per
icq 8212837

Gismo (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 28-08-03 20:50

Per H wrote:
>
> jeg kan ikke finde det på deres elendige hjemmeside.
> Vh Per
> icq 8212837

Det er http://www.hella.dk/



Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 20:59

On Thu, 28 Aug 2003 21:50:24 +0200, "Gismo" <baatnakkedummyn
@hotmail.com> skrev:

>Per H wrote:
>>
>> jeg kan ikke finde det på deres elendige hjemmeside.
>> Vh Per
>> icq 8212837
>
>Det er http://www.hella.dk/
>
Netop. jeg kan ikke komme frem til noget katalog eller noget der
ligner.
Vh Per
icq 8212837

Carsten Stage (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 28-08-03 21:27

Per H wrote:

> Netop. jeg kan ikke komme frem til noget katalog eller noget der
> ligner.

Det er rigtigt - det er ikke til at finde den omtalte stikdåse på Hellas
website. Men fortvivl ikke, dåsen findes! Jeg fik varenummeret hos
Falkenberg og bestilte hos en lokal autoelektriker. Du skal bede om en
7-polet stikdåse med indbygget afbryder for bilens tågelygter.

Det er en simpel kontakt der afbryder forbindelsen når stik sættes i dåsen.
Så skal strømforsyningen til bilens tågebaglygte bare forbinds via den lille
kontakt. Trækket på min bil (Skoda Felicia) var originalt monteret med en
sådan dåse.og 12V på be2.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 22:22

On Thu, 28 Aug 2003 22:27:05 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Per H wrote:
>
>> Netop. jeg kan ikke komme frem til noget katalog eller noget der
>> ligner.
>

>Falkenberg og bestilte hos en lokal autoelektriker. Du skal bede om en
>7-polet stikdåse med indbygget afbryder for bilens tågelygter.
>
>Det er en simpel kontakt der afbryder forbindelsen når stik sættes i dåsen.
>Så skal strømforsyningen til bilens tågebaglygte bare forbinds via den lille
>kontakt. Trækket på min bil (Skoda Felicia) var originalt monteret med en
>sådan dåse.og 12V på be2.
Jeg kunne jo også bare sætte en kontakt i bagerummet og så huske at
afbryde tågelyset.

Men hvad skal jeg med relæet?


Vh Per
icq 8212837

Carsten Stage (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 28-08-03 23:41

Per H wrote:

> Jeg kunne jo også bare sætte en kontakt i bagerummet og så huske at
> afbryde tågelyset.

Det har du da ret i - men funktionaliteten er langt bedre når du ikke skal
huske at tænde og slukke i bagagerummet. Det er langt lettere bare at skulle
tænde for bilens tågebaglygter.

> Men hvad skal jeg med relæet?

Relæ og den kraftere ledning skal bruges til at levere den direkte strøm til
stikkets ben 2. Dette for ikke at belaste bilens kabling med langt mere
strøm end den er beregnet til.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Per H (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 29-08-03 05:24

On Fri, 29 Aug 2003 00:40:47 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Per H wrote:

>
>> Men hvad skal jeg med relæet?
>
>Relæ og den kraftere ledning skal bruges til at levere den direkte strøm til
>stikkets ben 2. Dette for ikke at belaste bilens kabling med langt mere
>strøm end den er beregnet til.


tror at jeg skal ind til autoelektro, jeg har ikke forstand på
relære.



Vh Per
icq 8212837

Carsten Stage (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 29-08-03 05:47

Per H wrote:

> tror at jeg skal ind til autoelektro, jeg har ikke forstand på
> relære.

Et relæ er bare en kontakt, en afbryder. Det er blot ikke dig der påvirker
en knap men strøm der tænder/slukker.

Der er 4 ben på et relæ. Plus og stel til et tænde/slukke med samt ind og ud
til den ledning der skal tændes/slukkes på.

Så skal kontakten i kabinen kun belastes med en svag styrestrøm til relæet.
Dertil kan du bruge bilens eksisterende kontakt og ledningsnet til
tågebaglygterne.

Den kraftige ledning der skal levere strømmen til campingvognens forbrugere
skal så gå fra batteri via sikring til relæ og videre til ben 2 i stikdåsen.
Det fremgår vist tydeligt af tegningen:
http://www.campingstuff.dk/images/diagram1.jpg

Men selvfølgelig, hvis man ikke er sikker så lad autoelektrikeren klare det.
Faren ved at gøre noget galt er de mange A man kan trække og risikoen for
meget stor varmeudvikling ved kortslutninger.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Peter Schrøder (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 29-08-03 07:23


"Carsten Stage" skrev
> Men selvfølgelig, hvis man ikke er sikker så lad autoelektrikeren klare
det.
> Faren ved at gøre noget galt er de mange A man kan trække og risikoen for
> meget stor varmeudvikling ved kortslutninger.

Jeg klarede det lille problem med en 8-kvadrat
ledning direkte fra batteriet til stikket via et relæ
i bagagerummet som styres af kørelyset.
Så glemmer man ikke køleskabet mens man venter på færgen...
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 21:00

On Thu, 28 Aug 2003 21:09:27 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:


>tågebaglygter når du vil have konstantstrøm til campingvognen. Så vidt jeg
>husker er der et diagram på Campingstuff-siderne.

det syndtes jeg ikke at der er??

Vh Per
icq 8212837

Carsten Stage (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 28-08-03 21:29

Per H wrote:

>> tågebaglygter når du vil have konstantstrøm til campingvognen. Så
>> vidt jeg husker er der et diagram på Campingstuff-siderne.
>
> det syndtes jeg ikke at der er??

Hmmm, du har ret men jeg ville gå ud fra denne tegning:
http://www.campingstuff.dk/images/diagram1.jpg


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 21:09

On Thu, 28 Aug 2003 20:43:42 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

Forøvrigt kan jeg se at du har været på hornbæk camping.

der er kommet nye ejere, så nu er alt godt igen.
( bor 500 meter derfra)


Vh Per
icq 8212837

Carsten Stage (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 28-08-03 21:34

Per H wrote:

> Forøvrigt kan jeg se at du har været på hornbæk camping.
>
> der er kommet nye ejere, så nu er alt godt igen.
> ( bor 500 meter derfra)

Det er rigtigt at jeg tidligere har været en del på DCU's plads i Hornbæk.
En dejlig plads specielt i vinterhalvåret. Jeg forstår dog ikke din
bemærkning om at "alt er godt igen". Jeg har altid syntes rigtig godt om
Jytte og Peter der efter min mening gjorde hvad de kunne for at drive en
fornuftig plads indenfor de meget snævre rammer DCU udstak for hvad de måtte
og så sandelig ikke måtte. Deres afgang fra pladsen og den måde det skete på
var ualmindelig dårligt håndteret af DCU.

Jeg undgår helst at benytte DCU's pladser da jeg mener at de er alt for dyre
i forhold til hvad de tilbyder i forhold til andre.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 22:19

On Thu, 28 Aug 2003 22:33:57 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Jeg forstår dog ikke din
>bemærkning om at "alt er godt igen". Jeg har altid syntes rigtig godt om
>Jytte og Peter der efter min mening gjorde hvad de kunne for at drive en

Nu kender jeg dem ikke personligt. men har hørt fra en del personer at
dem der er der nu er meget bedre, ikke så sure og stresset.


De gamle forpagtere ville ikke have dagpleje børn på deres legeplads,
hvorimod det nye par har holdt en åbningsdag for hornbæks
børneinstutioner, og tilbudt dem en fast dag hvor de kunne benytte
pladsen. (god reklame)


Vh Per
icq 8212837

Carsten Stage (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 28-08-03 23:41

Per H wrote:

> Nu kender jeg dem ikke personligt. men har hørt fra en del personer at
> dem der er der nu er meget bedre, ikke så sure og stresset.

Tja, vi opfatter jo folk forskelligt...

> De gamle forpagtere

Det er ikke forpagtere. Det er ansat og lønnet personale ansat af DCU. Dog
er butikken forpagtet med diktat om hvad der må og skal føres af varer -
dette så vidt jeg er orienteret.

> ville ikke have dagpleje børn på deres legeplads,

Hmmmm... Hvis folk vil passe deres job fra en campingplads og tjene pengene
ved at have dagplejebørn på pladsen så er det efter min mening nået derud
hvor der ikke er tale om camping men om erhverv - og det hører ikke til på
en campingplads. Hvad med mekanikeren der reparerer andre folks biler på
standpladsen...?

> hvorimod det nye par har holdt en åbningsdag for hornbæks
> børneinstutioner, og tilbudt dem en fast dag hvor de kunne benytte
> pladsen. (god reklame)

Og hvad så med campisterne? Nej, ikke god reklame - snarere tvært imod.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Per H (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 29-08-03 05:21

On Fri, 29 Aug 2003 00:40:44 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Hmmmm... Hvis folk vil passe deres job fra en campingplads og tjene pengene
>ved at have dagplejebørn på pladsen så er det efter min mening nået derud
>hvor der ikke er tale om camping men om erhverv - og det hører ikke til på


Nej det er jo kun legepladsen de brugte 1 times tid en gang om ugen.

Så havde de andre campistbørn også nogle flere at lege med.

Sådan har det altid været, bare ikke for et par år siden, da de blev
smidt væk.


Vh Per
icq 8212837

T. Hartung (28-08-2003)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 28-08-03 22:29


"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:bilibk$kvu$1@news.net.uni-c.dk...
køre med køleskab igang, det eneste der mangler er muligvis
> > at du for lavet en konstant plus på din bil med lille kontakt imellem
> > så du kan slukke for køleskabet.
>
> Det er den helt simple måde - og ikke den bedste samt i værste fald
> ulovlig...
>

hmmmm det har da virket upåklageligt i de sidste 12 år - køre ned 6 mm2
kabel via relæ.

> Hvis campingvognen er udstyret med tågebaglygte så er der ingen vej uden
om
> at få monteret 13-polet stikforbindelsen. Vores lovgivning er skruet sådan
> sammen at hvis en hjælpelygte (tågebaglygte) er monteret - så skal den
også
> virke.

hmmmm min gamle CV fra 1994 er udstyret med "tåbebaglygte" og 7-polet stik -
den er da godkendt sådan - ja da fandtes knap nok 13-polet stik i DK dengang
(de var lige begyndt) - er du sikker på du har helt ret her??

Jag har i øvrigt lavet den om til et ekstra stoplygte - den lyser meget
kraftigt op når jeg bremser - mere sikkert - især da den sidder i venstre
side på vognen (mod vejmidte) så kan flere måske se den.

--
mvh.
T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung



Søren Uttrup (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Søren Uttrup


Dato : 29-08-03 09:27


> hmmmm min gamle CV fra 1994 er udstyret med "tåbebaglygte" og 7-polet
stik -
> den er da godkendt sådan - ja da fandtes knap nok 13-polet stik i DK
dengang
> (de var lige begyndt) - er du sikker på du har helt ret her??
>
> Jag har i øvrigt lavet den om til et ekstra stoplygte - den lyser meget
> kraftigt op når jeg bremser - mere sikkert - især da den sidder i venstre
> side på vognen (mod vejmidte) så kan flere måske se den.

Så vidt jeg ved er det ikke et lovkrav at tågebaglygten skal virke på et
synsfritræk. Den er som regel slet ikke monteret. Her mener jeg ben2 på et 7
benet stik på bilen.
Til syn tjekker de heller ikke om tågelygterne virker på CV. Men hvis man
gerne vil have tågebaglygter på CV, og samtidig vil have 12V til køleskabet
så må man over i 13 polet stik.

Så vidt jeg er orienteret



Carsten Stage (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 29-08-03 19:35

T. Hartung wrote:

> hmmmm min gamle CV fra 1994 er udstyret med "tåbebaglygte" og 7-polet
> stik - den er da godkendt sådan - ja da fandtes knap nok 13-polet
> stik i DK dengang (de var lige begyndt) - er du sikker på du har helt
> ret her??

I en anden forbindelse var jeg ude i at slå det op på retsinfo - jeg mener
at det står i detailforskrifter for motorkøretøjer. På daværende tidspunkt
var der ingen tvivl (det var sidste år). Men selvfølgelig kan det være
ændret siden.

> Jag har i øvrigt lavet den om til et ekstra stoplygte - den lyser
> meget kraftigt op når jeg bremser - mere sikkert - især da den sidder
> i venstre side på vognen (mod vejmidte) så kan flere måske se den.

Smart løsning - men jeg er overbevist om at den er ulovlig.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Sten (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Sten


Dato : 29-08-03 21:10

Carsten Stage wrote:
> >T. Hartung wrote:



>> Jag har i øvrigt lavet den om til et ekstra stoplygte - den lyser
>> meget kraftigt op når jeg bremser - mere sikkert - især da den
sidder
>> i venstre side på vognen (mod vejmidte) så kan flere måske se den.

> Smart løsning - men jeg er overbevist om at den er ulovlig.

Syns jeg hørte noget om, at man nogele steder bruger katastofeblinket
til tydelig visnings af, at der katastrofebremses-
Er det i Tyskland ? hvor nogle biler endda har en sensor der
registrerer "retarderingen" pedaltrykket og intervallet fra speeder
slippes til der trædes på bremsen.
Helt givet brug for automatik, for de par gange jeg har været på den,
syntes jeg ikke der er tid til at finde den knap også.
Men hvis det er lovligt i D, ku man måske, mens man venter på
udviklingen, sætte en lille knap et passende fingerbekvemt sted på
rattet og hjælpe med et par hundrede blink fra katastrofeblinket
gerne i en ekstra hidsig rytme.
Den ekstra, højt placerede stoplygte i bagruden eller tagkanten var
også ulovlig i starten, men nu ganske almindelig.

mvh sten bo



T. Hartung (29-08-2003)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 29-08-03 21:56


"Sten" <br_sogs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse om,



at man nogele steder bruger katastofeblinket
> til tydelig visnings af, at der katastrofebremses-
> Er det i Tyskland ? hvor nogle biler endda har en sensor der
> registrerer "retarderingen" pedaltrykket og intervallet fra speeder
> slippes til der trædes på bremsen.

Det er rigtig at der på visse dyrere biler er udviklet et system der ved
katastrofeopbremsning automatisk tænder der for katastrofeblinket - det er
nok noget vi "andre" med tiden også får )

> Helt givet brug for automatik, for de par gange jeg har været på den,
> syntes jeg ikke der er tid til at finde den knap også.

DET kender jeg godt !!!! - han endda prøvet på min gl. Mondeo at trykke så
hårdt på knappen, der sider på ratstammen, at den røg af "LOL"

> Men hvis det er lovligt i D, ku man måske, mens man venter på
> udviklingen, sætte en lille knap et passende fingerbekvemt sted på
> rattet og hjælpe med et par hundrede blink fra katastrofeblinket
> gerne i en ekstra hidsig rytme.

Hmmmm den finger "langemanden" skal vel vises til fjolset der køre ad H...
til ))

> Den ekstra, højt placerede stoplygte i bagruden eller tagkanten var
> også ulovlig i starten, men nu ganske almindelig.


Ja og det er en god ting - min selvgjorte ("tåbebaglygten") er måske ikke
lovlig - men den ses og virker og tror næppe der er nogen der vil påtale
det - 4 skruer og den er i øvrigt demonteret igen.
--
mvh.
T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung



Sten (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Sten


Dato : 30-08-03 07:23

T. Hartung wrote:

>
> Hmmmm den finger "langemanden" skal vel vises til fjolset der køre
ad
> H... til ))

Ja man kunne under afvikling af nogle events fristes til lidt
udvidet næsepilning altid en grund til at folk kører som de
gør. ) - næste gang er det en selv der snosker. Alt tilgives
bedre med et smil........

mindst fristende til de hæmorider der provokerende lægger sig 2
meter bag en for at vise de skal frem. Selv om der er stangtrafik i
alle baner og "man" i forvejen kører 149 med 30 meters mellemrum. -
eller til folk der kører totalt solo i verden. Bevidstløst
placeret,
hvis de f.eks skal til venstre, selv om de kunne slippe 35 biler frem
ved at trække r.... 35 cm længere ind under dem, mens de venter på et
hul i strømmen.. Eller bliver ved med at køre 65 på en dobbeltstribet
80 vej med en hale af trafikanter efter sig. Find dog chance til at
slippe folk forbi.
Listen er såment lang nok.
Vi havde lidt hastighed oppe for nylig. Hørte lige fra en CC Venezia
ejer, at man med en eller anden Audi ved nattetide returnerede fra F
med ca.200 hele vejen hjem. og havde det fint med det. De findes i
Holland også i en specialserie samme aksel, men med 14´´ fælge og
lavprofil - kingzise lamelsengen hævet for at gi plads til hjulkasser
op i vognbunden og pladsen under den hævede sengebund udnyttet til
store skuffer. Gu ved hvad de vil med de hjul ? Men der er vist ikke
brug for slingrehjælp . Sig bare "gud fader i skuret". - Eller glæd
dig over passiv køresikkehed for normale - Det var nok kun
et ondsindet rygte og løgn )......... Skal ikke ha slået folk
ihjel, det må de selv klare

mvh sten bo











T. Hartung (30-08-2003)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 30-08-03 08:49


"Sten" <br_sogs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:bipfrn$er6$1@sunsite.dk...
> T. Hartung wrote:
>
>
> Ja man kunne under afvikling af nogle events fristes til lidt
> udvidet næsepilning altid en grund til at folk kører som de
> gør. ) - næste gang er det en selv der snosker. Alt tilgives
> bedre med et smil........
>

du har ret ... men det kan sq. til tider være sværet og hive smilet frem

> mindst fristende til de hæmorider der provokerende lægger sig 2
> meter bag en for at vise de skal frem. Selv om der er stangtrafik i
> alle baner og "man" i forvejen kører 149 med 30 meters mellemrum. -
> eller til folk der kører totalt solo i verden. Bevidstløst
> placeret,
> hvis de f.eks skal til venstre, selv om de kunne slippe 35 biler frem
> ved at trække r.... 35 cm længere ind under dem, mens de venter på et
> hul i strømmen.. Eller bliver ved med at køre 65 på en dobbeltstribet
> 80 vej med en hale af trafikanter efter sig. Find dog chance til at
> slippe folk forbi.
> Listen er såment lang nok.

Igen ...... du har ret vi kender alle til det ... og det kniber altså igen
til tider med at hive smilet frem - igår måtte jeg, under en overhaling,
kaste firmabilen ind mellem 2 lastbiler der lå med en afstand på 1½ gange
firmabilens længde !!!!! - da min fart var lidt højre en deres måtte jag
naturligvis bremse ned i "hullet" det måtte lastenbilen bagved godt nok
også - kunne jeg ikke have ventet?? havde jeg gjort længe - men vejen er
for uoversigtelig så man kan ikke snuppe 2 lastbiler på en gang!!


Hørte lige fra en CC Venezia
> ejer, at man med en eller anden Audi ved nattetide returnerede fra F
> med ca.200 hele vejen hjem. og havde det fint med det.

død og pine så stærkt køre jeg ikke endgang solo "rammer" max den hast.
kortvarigt - men det er ikke særligt afslappende.


--
mvh.
T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung



Per H (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 28-08-03 19:54

On Thu, 28 Aug 2003 19:54:07 +0200, "Lis og Jan"
<fiaskoen@hotmail.com> skrev:

>hvis han siger det vil jeg da godt nok skifte forhandler,
lidt svært når det er en brugt cv.

du kan sagtens
>køre med køleskab igang, det eneste der mangler er muligvis at du for lavet
>en konstant plus på din bil med lille kontakt imellem så du kan slukke for
>køleskabet.


hvorfor slukke for køleskabet med en kontakt?

Vh Per
icq 8212837

Gismo (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 28-08-03 20:48

Per H wrote:
> hvorfor slukke for køleskabet med en kontakt?
>

Det siger loven, syntes også det er en tåbelig ide når der er afbryder på
køleskabet.

Gismo.



Christian B. Andrese~ (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-08-03 07:00


"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message
news:hffskvoc06kothhssidpilsv9jev1fpde5@4ax.com...
> Hvad er det lige problemet er når jeg på bilen har 7 polet stik, og
> CV også har 7 polet.
> Forhandleren taler om at der skal være 13 polet for at få 12 Volt
> til køleskabet under kørsel.
>
> Jeg ved at der findes mellemstik, 7/13, for jeg skal vel ikke lave
> om på stikket på bilen.?

Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så købe en
adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik ?


--
mvh/rg. Christian



HK (29-08-2003)
Kommentar
Fra : HK


Dato : 29-08-03 07:45


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3f4eebcb$0$83044$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message
> news:hffskvoc06kothhssidpilsv9jev1fpde5@4ax.com...
> > Hvad er det lige problemet er når jeg på bilen har 7 polet stik, og
> > CV også har 7 polet.
> > Forhandleren taler om at der skal være 13 polet for at få 12 Volt
> > til køleskabet under kørsel.
> >
> > Jeg ved at der findes mellemstik, 7/13, for jeg skal vel ikke lave
> > om på stikket på bilen.?
>
> Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så købe en
> adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik ?
>
>
> --
> mvh/rg. Christian

Ja det kan du, du kan købe begge dele altså 7/13 eller 13/7 jeg kører selv
med 7 på bilen og 13 på CV
mener at en adapter koster ca. 350 kr.

--
MVH:
Hans Kurt

>
>



Lis og Jan (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Lis og Jan


Dato : 29-08-03 07:42

Når man nu siger det er lovkrav at hvis man har et 13 poletstik skal alle
lampe hvirke, hvorfor sælges der så en adapter der gå fra 13 til 7 så
hvirker tågelygterne da heller ikke mere.



sten bo (29-08-2003)
Kommentar
Fra : sten bo


Dato : 29-08-03 10:17

Lis og Jan wrote:
> Når man nu siger det er lovkrav at hvis man har et 13 poletstik skal
> alle lampe hvilke, hvorfor sælges der så en adapter der gå fra 13
til
> 7 så virker tågelygterne da heller ikke mere.

Adapteren er da udmærket, bare der ikke er tågelygter der skal virke
- og stadig førers ansvar at alle lygter kan lyse Uanset hvilke
stik man har.
Dårlig vejledning i købeøjeblikket måske. Men det er sikkert oplyst på
emballagen - Om ikke andet gennem det vedlagte diagram - finder man
selv dingenoten i reolen, er det ikke sikkert sælgeren spør om i
virkelig mener det - (Joke).

I har fat i noget der kan vælte den synsfri sammenkobling - Ikke ?

Der er så mange behov, muligheder og brugere, at man ku fristes til
at kræve køretøjerne synet sammen - men en god forhandler bør
selvfølgelig ikke lade sine kunder køre ulovlige rundt.
Vi gir branchen skylden.... Sover sikkert udmærket alligevel........

Og æren for god oplysning....... CS

mvh
sten bo




















Sten (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Sten


Dato : 29-08-03 09:18

Christian B. Andresen wrote:

>
> Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så
> købe en adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik
?

Lige til en trailer - Ikke nødvendigt - Vi har det 13 polede både på
bilen og vores CC - Multicorn - Typen med ben 8 til 13 i en "ring"
uden om de sædvanlige 7 og de passer mekanisk, men også elektrisk,
med mulighed for alle lovpligtige funktioner fra bilen til en trailer.
Og vores CC med 13 polet hanstik kører også fint på et 7 polet hun,
dog uden støm til køleboksen (og batteri) - der "selvfølgelig" så
bare tændes på gas. Selvføglelig i gåseøjne, da det vist ikke er
lovligt, bensindampe ved ulykker og på lukkede fægedæk - men boksen
kører fortrineligt på gas - også når man ruller.

Tror ikke der findes en adadter der dækker alle tænkbare
kombinationer - Man kan, hvis det er nødvendigt, sætte 2 typer hunstik
på bilen
Se http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp
hvor der også vises en anden type 13 polet. Havde det 7 polede her
været det 13 polede multicorn m ekstrastikkene i ring var man
formentlig dækket i de allerfleste situationer. Fås måske - men hvem
har de behov - forhandleren eller en jurnalist fra Campingferie

Der kan, som du er inde på, opstå mangler - hvis du vil køre en lånt
CV med det gamle 7 polede med køl og batteri koblet til ben 2. på det
ellers mekanisk passende 13 polede . Enten er forbindelsen ikke
etableret, eller du skal skal tænde tågelyset på bilen for at få køl
til at virke, og så kan den sædvanlige tågelysledningsføring som
tidligere omtalt ikke klare belastningen.

Jeg ville ubetinget sætte det 13 polede multicorn på bilen hvis der
alligevel skal rodes og selvfølgelig kraftig overveje at ændre CV s
stik til 13 polet med de fordele det har.
På CC Venezia afmonterer man bare det 7 polede kabel, sidder
tilsluttet med et multistik under vognen, og sætter det andet på.
Færdig.
Forstår ikke helt at vognen også leveres med 7 polet da det hele
dækkes i det 13 polede og der både er køl og tågelys på vognen.
Hensyn til traditionerne
De fleste der bare har jydekrog på bilen til en trailer med standard 7
polet har vel som oftest ikke ordentlig forbindelser 4 -6 m2 til
batteri og køl og skal alligevel til at rode, som spørgeren her.

Er det almindeligt, at omtalte forbindelser er etableret, klar i
bilens faste ledningsnet, eller er det som på de sidste 3 "nye" (tiden
går) biler i vennekredsen, stadig en by i sibirien, når man bestille
vognen leveret med krog - ? På ingen af bilerne virkede ben 2 til
køl - eller tågelys - var simpelthen ikke forbundet og på den ene bil
havde man ondt klippet den lidt kort.

Men 13 polet er fremtiden , og fås som sagt så det passer med de gamle
7 polede -

er du forvirret - forstår det udmærket

mvh sten bo





Per H (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 29-08-03 11:54

On Fri, 29 Aug 2003 07:59:37 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> skrev:

>
>"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message
>news:hffskvoc06kothhssidpilsv9jev1fpde5@4ax.com...

>> Jeg ved at der findes mellemstik, 7/13, for jeg skal vel ikke lave
>> om på stikket på bilen.?
>
>Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så købe en
>adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik ?


det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.

Noget med iso bestemmelser. men det står vist på campingstuff.


Vh Per
icq 8212837

Gismo (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 29-08-03 15:07

Per H wrote:
> >
> det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
> sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.
>

Min bil er synet som synsfri sammenkobling med et 13
polet stik. Jeg regner med at synshallen ved hvad de har
med at gøre.

Gismo



KTH (29-08-2003)
Kommentar
Fra : KTH


Dato : 29-08-03 16:28


"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:92cukv8o4qvgb6an2t6arv6oqltrjap3d2@4ax.com...
> det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
> sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.
>

Hvordan kan du være det ?

Min bil er da fra ny forsynet med synsfri sammenkobling og 13 polet stik.

Mvh



Klaus Kolle (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Kolle


Dato : 30-08-03 08:56

On Fri, 29 Aug 2003 12:53:59 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>>Hvis nu man fik lavet stikket på bilen om til 13 polet, kan man så købe en
>>adapter så man stadig kan køre med trailere med 7 polet stik ?
>
>
>det er jeg ret sikker på. men så er det vist ikke synsfri
>sammenkobling mere. hvis du får 13 pol på bilen.
>
Der er en type 13 polet stik, som er godkent til synsfri sammenkobling
- det er desværre ikke det, som er kompatibelt med de "gamle" 7
polede.

En gang tidligere på året postede en eller anden en link til
færdselsstyrelsens sider om godkendt udstyr og køretøjers indretning -
eller hvad det nu hedder på offipyk.

Klaus

Carsten Bo Laursen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Bo Laursen


Dato : 30-08-03 11:27

40 indlæg om 12 volt ingenting -
Hvorfor skriver i ikke privat sammen i stedet for at fylde med så mange
indlæg ??
og så her i gruppen komme med det konkrete
Carsten Laursen



Carsten Stage (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 30-08-03 20:39

Carsten Bo Laursen wrote:

> 40 indlæg om 12 volt ingenting -

Uenig...

> Hvorfor skriver i ikke privat sammen i stedet for at fylde med så
> mange indlæg ??

Det sker skam også...

> og så her i gruppen komme med det konkrete

Ligeledes det sker her i gruppen og her i tråden...


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk



Christian B. Andrese~ (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-09-03 07:56


"Carsten Bo Laursen" <cabola@post7.tele.dk> wrote in message
news:3f507b63$0$5170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> 40 indlæg om 12 volt ingenting -
> Hvorfor skriver i ikke privat sammen i stedet for at fylde med så mange
> indlæg ??
> og så her i gruppen komme med det konkrete

Trafikken her i gruppen er vist ikke overvældende, så de 40 indlæg betyder
vist næsten ingenting. Desuden kan du jo bare markere dem som ignoreret, og
sætte visningen til at fjerne ignorede indlæg.


--
mvh/rg. Christian



Carsten Stage (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 30-08-03 20:31

Klaus Kolle wrote:

> Der er en type 13 polet stik, som er godkent til synsfri sammenkobling
> - det er desværre ikke det, som er kompatibelt med de "gamle" 7
> polede.

Ikke korrekt!

> En gang tidligere på året postede en eller anden en link til
> færdselsstyrelsens sider om godkendt udstyr og køretøjers indretning -
> eller hvad det nu hedder på offipyk.

Se:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98
hvoraf det fremgår at den 13-polede Multicon er godkendt til synsfri
sammenkobling.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste