Varmtvand med centralvarme
Fra : Søren Uttrup

Dato : 28-08-03 09:50

Jeg har lige købt en CV med centralvarme men uden varmtvand. Er der nogen
der ved om det er muligt at bygge på, så centralvarmen også kan varme vandet
op ?
Der skal selvfølgelig trækkes en ekstra slange og ledning til hver vandhane,
og vandhanerne skal selvfølgelig også skiftes. Men hvad skal der ellers til
?
Er der nogen der har en vogn både centralvarme og varmtvand der kan se
hvordan det er gjort.

Vognen er en LMC 530 K fra 94

På forhånd tak

Søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-03 15:26

Søren Uttrup wrote:
> Jeg har lige købt en CV med centralvarme men uden varmtvand. Er der

Jeg har flere gange set ordet 'centralvarme' i forb. med CV. Er det det
gængse gasfyr med noget luftslange i skabe og bænke, der menes?

vh
Jan

Fra : KTH

Dato : 28-08-03 15:53

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> Jeg har flere gange set ordet 'centralvarme' i forb. med CV. Er det det
> gængse gasfyr med noget luftslange i skabe og bænke, der menes?

Jeg går ud fra at manden mener rigtig centralvarme (vandbåren).

Prøv evt. hos en forhandler der har Solifer, Polar, Kabe eller Cabby. Der må
de kunne svare på spørgsmålet, da de vogne jo alle har centralvarme.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 29-08-03 08:59

> Jeg går ud fra at manden mener rigtig centralvarme (vandbåren).

jep

Fra : famhansen

Dato : 28-08-03 16:02

hej, i den solifer vi havde var vvbeholderen " serie forbundet" med den
øvrige varme, hvilket indebar at vi, via en afspærringsventil, skulle lukke
for varmen - " skrue op for termostaten ", når vi skulle have meget varmt
vand - det fungerede bedst om sommeren når vi ikke havde brug for varmen.
jeg ville foretrække en seperat vandvarmer, som vi har nu - koster sikkert
ikke meget mere end en vvbeholder. mvh henrik

Fra : Søren Uttrup

Dato : 29-08-03 08:59

> [...]
> jeg ville foretrække en seperat vandvarmer, som vi har nu - koster sikkert
> ikke meget mere end en vvbeholder. mvh henrik

Men den kræver så at i har 220 volt tilkoblet, eller kører den også på gas ?

Fra : Jørgen L

Dato : 29-08-03 00:32

> [...]
til
> ?
> Er der nogen der har en vogn både centralvarme og varmtvand der kan se

Min LMC har centralvarme (vandbåren).
Den har også varmt vand.
hvilken type fyr har du i ?
Jeg ville nok få en forhandler eller en campist som ved noget om disse typer
fyr til at hjælpe dig, det er lidt indviklet at skulle forklare det her.

Jeg kan evt. også hjælpe dig pr. tlf. men det kan vi komme til senere.

Hvor bor du henne af i verden ? Odder måske ?

Hilsen Jørgen

Fra : Søren Uttrup

Dato : 29-08-03 08:49

> Min LMC har centralvarme (vandbåren).
> Den har også varmt vand.
> hvilken type fyr har du i ?

Det er et Primus, jeg kan ikke lige huske model nummeret

> [...]
> fyr til at hjælpe dig, det er lidt indviklet at skulle forklare det her.
>
> Jeg kan evt. også hjælpe dig pr. tlf. men det kan vi komme til senere.

Det lyder som om det er noget der kommer til at koste mange penge. Så vidt
jeg kan se er alle rør loddet sammen, så hvis jeg skal have en
varmvandsbeholder loddet ind i serie overgår det vist mine evner og
muligheder.
Sidder varmvandsbeholderen inde i vognen ? Jeg havde håbet på at den var
integreret i fyret.

> Hvor bor du henne af i verden ? Odder måske ?

Ja

Fra : Jørgen L

Dato : 29-08-03 09:15

> [...]
> muligheder.
> Sidder varmvandsbeholderen inde i vognen ? Jeg havde håbet på at den var

Tænkte det nok, det er lidt langt væk for mig sådan lige at komme dumpene
ind hos dig jeg bor i helsinge, selv om vi var tæt på i sommers, NCT på
vilhelmsborg

Dem jeg kender har vandbeholderen indbygget.
på dit betjenings panel, kan du da tænde kun for vandet ? eller kan du kun
tænde for varmen ?
På mit betjenings panel, der kan vi tænde kun for eks. vandet for om
sommeren har vi jo forhåbentlig ikke brug for varme, eller vi kan tænde kun
for varmen alt afhængig af behov.

Hvordan ser selv fyret ud, tag evt et billede og læg i news:binaer.dk
der er ikke ekstra slange tilgange på dit fyr ?

Hilsen Jørgen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 31-08-03 20:12

> [...]
til
> ?
> Er der nogen der har en vogn både centralvarme og varmtvand der kan se

Hej Søren
Jeg har tidligere haft en Knaus med Primus centralvarme, hvor fyret var
monteret i gaskassen og varmtvandsbeholder og elpaton i et af magasinerne
inde i vognen. Varmtvandsbeholderen var monteret på fremløbet fra fyret og
derefter en magnetventil til at spærre for fremløbet, så men også kunne
producere varmt vand om sommeren uden at der blev 70 grader inde i vognen.
Hvis du monterer en varmtvandsbeholder på denne måde, skal du passe på at du
ikke får overophedet fyret, fordi der skal være en thermostat til at styre
fyrets automatik. Det anlæg jeg havde var bygget ind i vognen fra fabrikken
så det hele passende sammen. Du kan evt. se her om der er noget du kan bruge
til dit projekt. http://www.bc-udstyr.dk/Primus-sider/primus-cent.htm

Per

Fra : Per Rasmussen

Dato : 31-08-03 20:49

"Per Rasmussen" <skovbrynet14@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
fabrikken
> så det hele passende sammen. Du kan evt. se her om der er noget du kan

Og her er vist hvad du kan få brug for.
http://www.kamafritid.se/pdf/08003.pdf

Per