ældrer dieselbil til CV træk
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 26-08-03 16:59

Hejsa

jeg har spurgt lidt i dk.fritid.bil, der er vist ikke så mange CV folk, så
nu prøver vi her

Jeg skal have fat i en diesel bil i prisklassen 100.000 kr, vi har idag en
Campingvogn med en total vægt på 1000 kr så det skal den kunne trække, men
er ved at kigge på ny camping med en total vægt på 1400 kr, så her kommer
lige lidt spørgsmål

jeg har kigget på 2 modeller

1: Meceders 300D/124
Kan den holde til at trække en CV, jeg tænker mest på Aut gearet
Kan det svare sig at give lidt mere også finde en turbo

2: WV Passat TDI Stcar
skal jeg kigge efter en 110HK, eller er en 90HK ok

Mvh Jesper

Fra : T. Hartung

Dato : 26-08-03 18:47

"Jesper Pedersen" <duval@grov.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> jeg har spurgt lidt i dk.fritid.bil, der er vist ikke så mange CV folk, så
> nu prøver vi her

ja men så må vi jo se om vi kan hjælpe lidt.

> Jeg skal have fat i en diesel bil i prisklassen 100.000 kr, vi har idag en

hmmm ja her kan det vel begynde at knibe med de nedennævnte typer ??

> jeg har kigget på 2 modeller
>
> 1: Meceders 300D/124
> Kan den holde til at trække en CV, jeg tænker mest på Aut gearet
> Kan det svare sig at give lidt mere også finde en turbo

Mercer er nu ikke min stærke side men 124 er ikke den nyeste model. De har
desuden baghjulstræk der måske kan giver overraskelser i glat fører men en
lille fordel mad CV ved igangsætning.

m.h.t. automatgearet vil det næppe give problemer p.g.a. CV'en - det kan
endda være komfortabelt at køre med - så er du fri for at rode med
suppeskeen - men til prisen har den nok mange km på bagen og en sådan type
er dyr i rep.

Turbo kan klart anbefales - det giver masser af bundtræk (Nm)

> 2: WV Passat TDI Stcar
> skal jeg kigge efter en 110HK, eller er en 90HK ok

hehe se DET er sager - men men næppe til 100.000 kr.

90 hk er til max. 1300 kg har 210 Nm fra 1.900 O/min

110 hk er til max 1.500 kg med manuel gear og 1.600 kg med aut. har 235 Nm
ved 1.900 O/min. Køb ikke en ældre en model 1999 de første havde nogle
tekniske problemer med bl.a. elektronikken

Passat kører herligt og du kan sagtens "nøjes" med en sådan - hehe som du
kan se har jeg valgt "kun" at køre en 1,8 'er.

m.h.t. store billige"oversete" brugte biler kan jeg henvise til FDM bladet
fra denne måned - her kikkede de på 10 stk.

god fornøjelse!!
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Mike

Dato : 26-08-03 19:00

"T. Hartung" <torben.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> m.h.t. store billige"oversete" brugte biler kan jeg henvise til FDM bladet
> fra denne måned - her kikkede de på 10 stk.

T.Hartung

Ja Mercedes er jo ikke din Stærke side....
Men jeg køre i en MB 250D/124 og 120hk. på 1500kg og min CV er på 1500kg og
ja jeg har også automatgearkasse. Den har køret 500000km og det køre bare,
så jeg ved godt hvad jeg vil købe.. så er den billig i stumper..

Hilsen
Mike

Fra : T. Hartung

Dato : 26-08-03 20:30

"Mike" <michaelkrx@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ja jeg har også automatgearkasse. Den har køret 500000km og det køre bare,
> så jeg ved godt hvad jeg vil købe.. så er den billig i stumper..

hehe så er vi jo enig - muligvis kan man til gl. modeller få billige stumper
og er man lidt handy så ok - men automatgearkassen koster kassen- hvis den
går - det var det jeg mente.

Komb. 120 diesel- hk/1.500 x 2 giver vel næppe nogen raket??? hvorledes går
den gennem Kassel og Brenner?

Fra : T. Hartung

Dato : 26-08-03 21:49

"T. Hartung" <torben.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Som svar på mit seneste indlæg modtager jeg denne gang også private indlæg
via min HP.

Jeg har heldigvis ikke noget at skjule og tåler gerne kritik - possitiv som
negativ - så længe det er seriøst/saligt/og i en god tone. Derfor vil jeg da
også gerne dele mine oplevelser/tilbagemeldinger med andre så her er
indlægget som han selv var for generet til at skrive:

> [...]

>Jørgen Hvolgaard

>Adresse
>"FJERNET"
>Post nr.
>5800

>By
>Nyborg

>Telefon
>"FJERNET"

>Indtast din e-mail adresse
>jorgenhvolgaard@FJERNET.dk

>Meddelelse:
>Hej Torben
>Jeg respekterer din store viden og hjælpsomhed omkring >campinglivet, men
biler det ved du ganske enkelt ikke noget om,(tror >jeg har haft fat i dig
før) her tænker jeg på dine inlæg omkring >Mercedes, du er helt galt på den
en Mercedes er ikke dyr at >vedligeholde og køre i, ved ikke hvor du har det
fra??hold dig til >camping Torben biler ved du ikke noget om.
>Mercedes er verdens sikreste og bedste bil viste du ikke det???

>Nej jeg kører ikke Mercedes men Skoda, men er tidligere Mercedes >mekaniker
ok??

>Det er venligt ment
>Hygge på og god eftersommer

>Jørgen

>P.S sidder p.t. i Scotland så mailen er sendt fra min mail adresse
>heroppe, du må gerne svare på den hvis du vil, men ikke senere end >imorgen

Svar:
Der er ikke så meget at sige hertil - det er jo en expert der taler - som
jeg skrev længere oppe gælder det ikke mig - Jeg hæfter mig dog ved dit
bilvalg. Jeg ved ikke hvem du er - men hvorfor svarer du ikke her så alle
kan få glæde af din store viden?

Har iøvrigt aldrig set at Mercedes er blevet kårret til Verdens Sikreste
Bil - men har da hørt om en elg-test, og noget "slinger" hos Vito, Sprinter
og Viano - jf. FDM 08/2003 - men det kan jo være en fejl.

Nu er tråden ikke længere campingrelateret hvorfor jeg hermed stopper i
dette spor.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-08-03 18:38

T. Hartung wrote:

> Komb. 120 diesel- hk/1.500 x 2 giver vel næppe nogen raket???
> hvorledes går den gennem Kassel og Brenner?

I Guder, hvor man dog har travlt!

Min halvgamle VW Caravelle 2.4 D har vel et eller andet omkring en 80 HK, og
ruller ohne probleme (som de vel si'r dernede)over både Brenner og
Kaselgebirge. Godt nok ikke med 110 men når det går hårdt til vel omkring en
60-70 stykker (vel alt i alt på en Italienstur max 10 min ialt).
Ellers triller vi lystigt afsted med fartpiloten plantet på 100 (når der i
øvrigt er plads for alle de skide turister, der ligger foran.
Nåeh jae - CVen vejer 1500 Kg og på vejen hjem er der vel i dytten en
4-500kg ud over 4 voksne (årets forbrug af herlig italiensk vin).

Lidt morsomt: Svogerskabet kørte hjem sammen med os fra Trasimenosøen i en
halvheftig Mazda 626 uden drivanker hængt bagefter og brugte 3 timer mindre
til Fredericia alt i alt.

vh
Jan

Fra : Arne Keller

Dato : 26-08-03 22:27

On Tue, 26 Aug 2003 19:59:49 +0200, "Mike" <michaelkrx@mail.dk> wrote:

>"T. Hartung" <torben.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>så

snip

snip

Jeg går også og ser på en Diesel, motor effekten er jo ofte mindre med
med höjere moment. Da jeg samtidig ser på en bil med automatgear som
også begränser effekten vil lidt hjälp väre dejligt.

Jeg vil kunne träkke en 1500Kg vogn uden problemer, det kan jeg idag
med en 170Hk benzin motor.

Hvad hvis jeg välger f.eks en VAG motor med 1,8-1,9 TDI med 110-120 Hk
og automat ? jeg tror ikke selv at det er nok.

Det näste jeg finder er en 2,5 TDI med omkring 150 Hk og automat, det
burde fungere uden problemer, eller ? Denne kombination begränser dog
udvalget en hel del

--
Arne Keller

Fra : T. Hartung

Dato : 27-08-03 16:38

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad hvis jeg välger f.eks en VAG motor med 1,8-1,9 TDI med 110-120 Hk
> og automat ? jeg tror ikke selv at det er nok.

Der tror jeg ikke du skal være bekymret!!

årgang 1997 - 04/1999: VW TDI 110 hk og 235 Nm/1.900 o/min med aut. kan
trække 1.600 kg ved en stigning på 12% - uden aut. 1.500 kg - altså aut. er
bedre til at trække her.
Fra 04/1999 - 2002: VW TDI 115 hk og 285 Nm/1.900 o/min må trække 1.600 kg
uanset gearkassen.
nuværende model VW TDI 130hk og 310/Nm/ 1.900 o/min må også trække 1.600 kg
dog med 4- motion 1.700 kg

Disse biler vil jeg ikke tøve med at købe som CV-trækker. Da jeg første gang
prøvekørte 130 hk TDI var min søn nær røget op i bagruden da jeg startede -
uha et lokomotiv.

> Det näste jeg finder er en 2,5 TDI med omkring 150 HK og automat, det
> burde fungere uden problemer, eller ? Denne kombination begränser dog
> udvalget en hel del

Denne motor "en 6'er" fåes i den nye udgave i 2 varianter med hele 163 HK -
310 Nm/ 1.500 o/min og 180 HK - 350 Nm/ 1.500 o/min
Den "gamle" motor havde rigtig nok 150 HK og 310 Nm/1.500 o/min.

Nye moderne dieselmotorer med Turbo eller pumpedyse og CV er en god
kombination - og med aut. må det da blive en sand fornøjelse
- min drøm,.... ikke konens...., min drøm er en bumstærk turbokværn med
automatgear og fartpilot - ja så kan landskabet gå op og ned som det vil -
jeg skal kun styre mit træk - men det er altså stadig kun en drøm. )

held og lykke med bilkikkeriet - bare det var mig )

Fra : Arne Keller

Dato : 27-08-03 19:10

On Wed, 27 Aug 2003 17:37:37 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

> [...]

>prøvekørte 130 hk TDI var min søn nær røget op i bagruden da jeg startede -

Det er jo ikke så nemt at prøve en bil med anhængertræk og ens egen CV
så man ved ikke rigtigt om kombinationen er god før man har købt.
Denne motorstørrelse findes fra en del fabrikanter og der findes mange
muligheder.

>Denne motor "en 6'er" fåes i den nye udgave i 2 varianter med hele 163 HK -
>310 Nm/ 1.500 o/min og 180 HK - 350 Nm/ 1.500 o/min
>Den "gamle" motor havde rigtig nok 150 HK og 310 Nm/1.500 o/min.

Der er en 5 eller 6 cylindret jeg ser på, begge med 163 Hk.
En del bilmærker kan dog ikke presse en stor disel og automat ned i
motorrummet, derfor overvejelserne om den mindre motor.

> [...]
>automatgear og fartpilot - ja så kan landskabet gå op og ned som det vil -
>jeg skal kun styre mit træk - men det er altså stadig kun en drøm. )

Ja det er præcis den kombination jeg drømmer om, så er spørgsmålet
bare om jeg kan overbevise min chef om at jeg ikke kan leve uden sådan
en bil

Fra : Henrik

Dato : 28-08-03 23:59

snip-------------

> [...]
> så man ved ikke rigtigt om kombinationen er god før man har købt.
> Denne motorstørrelse findes fra en del fabrikanter og der findes mange

snip-----------

Jow jow - Hvis det er en brugt bil (med træk), låner du den til en
prøvetur - med cv'en på slæb. Jeg prøvede det sidste år da jeg skiftede bil,
og der var ingen problemer med forhandleren. Fik kørt både by og land + en
længere motorvejstur.

Henrik

Fra : T. Hartung

Dato : 27-08-03 19:01

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> med en 170Hk benzin motor.

DAMM må vide hvad det er få en - har tænkt over det længe nu!!!!

Gæt i rækkefølge med 170 HK:

BMW 523/323
Mondeo V6
Vectra V6
Volvo S/V 70 2,4
Citroen CX25 - Turbo
eller .........

hvad er svaret ???

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-08-03 19:16

T. Hartung wrote:

> DAMM må vide hvad det er få en - har tænkt over det længe nu!!!!

Arne er jo blevet "halvsvensker" - så mon ikke at det er:

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 27-08-03 19:27

Godt gæt

Fra : Arne Keller

Dato : 27-08-03 19:20

On Wed, 27 Aug 2003 20:01:28 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

>DAMM må vide hvad det er få en - har tænkt over det længe nu!!!!

> [...]

Yes, V70 den store motor, fuld Svensk Business (AAC, fartpilot, osv.)
og herregårdsvogns pakke, samt automatisk niveau regulering.
En glimrende camping trækker, men lidt dyr i brændstof når man kører
+50.000 om året.

Fra : T. Hartung

Dato : 27-08-03 19:29

> [...]
> og herregårdsvogns pakke, samt automatisk niveau regulering.
> En glimrende camping trækker, men lidt dyr i brændstof når man kører

DAMM var bare mit 4. gæt havde satset på en Bimmer - nå der er jo nogen der
har gennemskuet mig her - jeg har IKKE forstand på biler - men jeg han nu
sag YESSSSSSSSSSSSSSS !

damm fed bil iøvrigt .... her i DANEVANG topper KIA snart salgslisten
efterfulgt af HU....????? ja det kan snart ikke siges ;-((

Fra : Arne Keller

Dato : 27-08-03 19:38

On Wed, 27 Aug 2003 20:28:43 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>
>damm fed bil iøvrigt .... her i DANEVANG topper KIA snart salgslisten
>efterfulgt af HU....????? ja det kan snart ikke siges ;-((

For at gnide salt i såret er historien at jeg afleverede en Opel Astra
Club 1.6 stationcar til mit gamle firma (pris ca. 210.000) og fik at
vide af min nye chef at jeg bare kunne vælge den Saab eler Volvo jeg
ville have min kostede 283.00 SEK for 2 år siden.

Som sidebemærkning kan jeg sige at min gamle Opel ikke var nogen
fremragende trækker, men vi kom frem og fik ikke stress på turen for
det tog bare den tid det tog.

Jeg var til møde idag med en anden Dansker her i Stockholm og vi talte
lidt om hvorfor vi sad her og han fortalte at han havde truffet en
pige og derfor var flyttet herop, da det med pigen gik over indså han
at han ville være nød til at sælge sin bil hvis han ville tilbage til
Danmark, så han bor her endnu

Fra : Michael Herkild Sven~

Dato : 27-08-03 18:21

Hej Jesper,

Med farer for at blive skældt huden fuld for ikke at anbefale en

ældre Mercedes, så vil jeg klart anbefale dig en moderne direkte

indsprøjtnings diesel. Det er en eminent CV-trækker, og det hvad

enten det er en Mercedes (CDI), WV (TDI), Peugeot/Citroen (HDI)

eller hvad du nu foretrækker.

Har selv kørt traditionel diesel i 18 år også med CV, og har nu

haft Peugeot 406 HDI i 3 år. Kører med CV på 1300 kg, og mærker

den ikke, det er ikke som med de gamle dieselmaskiner, der er

bundtræk så det basker 260 Nm - det duer.

Vælg du en moderne diesel, så er du godt hjulpet.

Hilsen

Michael

Fra : Lis og Jan

Dato : 27-08-03 20:01

Tja......kunne godt se ud som der var nogle der aldrig har prøvet at køre
diesel.......Køre selv citroen C5 HDI.
Er lige kommet hjem fra en tur til nordkapp, kørte ialt 7500km med cv'en
bagefter...øøhh totalvægt 1500kg bilen kørte på den tur 11 kml i snit. Det
gør man ikke når man køre 1,8 turbo, man køre heller ikke i femte hele
vejen, for det kan bilen ikke klare,,,,,,skal måske lige siges at jeg har
prøvet en turbo.....benzin tog den sku også nok af.....6,5 på
literen......det skal måske lige nævnes at der i alle omgange var 2 voksne
og tre børn i bilen..
Venlig hilsen Jan

Fra : Arne Keller

Dato : 27-08-03 20:23

On Wed, 27 Aug 2003 21:00:54 +0200, "Lis og Jan"
<fiaskoen@hotmail.com> wrote:

>Tja......kunne godt se ud som der var nogle der aldrig har prøvet at køre
>diesel.......Køre selv citroen C5 HDI.

Det er jo derfor jeg spørger
Er det en 2.0 eller 2.2 ?

> [...]
>prøvet en turbo.....benzin tog den sku også nok af.....6,5 på
>literen......det skal måske lige nævnes at der i alle omgange var 2 voksne

Jeg havde tænkt mig st se på en C5 i weekenden.

Fra : Lis og Jan

Dato : 27-08-03 20:33

det er en 2,0

Fra : T. Hartung

Dato : 27-08-03 21:44

"Lis og Jan" <fiaskoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> bagefter...øøhh totalvægt 1500kg bilen kørte på den tur 11 kml i snit. Det
> gør man ikke når man køre 1,8 turbo,

Nej det er helt rigtig knap nok solo....men det er også lidt "konens" skyld
hehe

man køre heller ikke i femte hele
> vejen, for det kan bilen ikke klare

æhhh hvorfor kan den ikke det ??? min gør det fint i 5. gear.... ja OK op ad
Brenner må den i 4. gear for at holde de 110.

,,,,,,skal måske lige siges at jeg har
> prøvet en turbo.....benzin tog den sku også nok af.....6,5 på
> literen......det skal måske lige nævnes at der i alle omgange var 2 voksne
> og tre børn i bilen..

har så et barn mindre med ... så min går i snit 7,8 km/l - æh men så køre
jeg ... æh altså også pænt til den ...

jo lige en ting - off topic - når jeg køre på skiferie med min 1,8T og
ligger i venstre spor på "Die Autobahn" og ham foran med 160 på nålen
endelig trækker ind - så der er "ganz frei" - ja da gi' jeg min
landevejsraket af en VW lidt - ja bare lidt - pedaljuice, og i den grad
vække alle de fede Newtonmeter og heste frem, så raketten trækker og
accelererer så hurtigt som en F1 - racer. Og alle HDI'er, TDI'er JTD og hvad
der ellers kan føres frem her - skal mindst ha' en stjernekikkert blot for
at ha' en microskobisk chance for at få det mindste blik af raketten !!!!
Alt hvad jeg kan se i mit krystalbakspejl er den sorte asfalt - SÅ ER DET
MIG DER BESTEMMER !!! og den stopper først ved 217 km/t - her er de fleste
"oliebrænder" for længst gået ind for at raster!!!

)

Fra : Sten

Dato : 28-08-03 07:53

T. Hartung wrote:

> [...]
!!!
> og den stopper først ved 217 km/t - her er de fleste "oliebrænder"

Hej - Han Solo
Alle drenges sande natur og en herlig følelse - Som barn ku jeg på
"komando" drømme at jeg fløj, jo sådan op i luften - fra dem alle
sammen - men det er snart længe siden - alt for meget at slæbe på. Men
jeg elsker stadig fart og må så bare være realistisk, inden for de
rammer der nu engang er mulige.
Men 217 er da nemt at slå - er der ikke andre der har et bud ?
mvh sten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-03 15:28

Sten wrote:

> Men 217 er da nemt at slå - er der ikke andre der har et bud ?

Hvad er det nu man siger, der er småt, når der skal kompenseres med
mekaniske muskler?

vh
Jan

Fra : Sten

Dato : 01-09-03 10:18

T. Hartung wrote:

> [...]
!!!
> og den stopper først ved 217 km/t - her er de fleste "oliebrænder"

......Ud af kroppen oplevelse

Har i weekenden "prøvet" herlig og meget min smag _diskret_ _ingen
mærker_ - Punto turbo (gls?) lortebrun, 133 hk, men _til
lejligheden_ med ladetrykket sat en smule op
ejer, mekanikker i familien, siger den så yder ca 175 hk. Har lige
fået ny turbo - og dæmpere, fjedere + andre dele upgradert - samt.
bremser skiftet for 13 mdr. siden. totalt 0 rust Han siger, hans
kone får for mange bøder.
Fik desværre kun lov til at sidde ved siden af, men sjov bil.
Standard top ca. .240 men aldrig prøvet.
Foreslog ham at lægge et par skællesække på sæderne til passagererne.

Der er krog på den - selvfølgelig... tilbudt som næste bil.
ca 80.000

kan den bruges, også når vi blir ældre, - mor og jeg + chi wov
wov - med en CC af 600 kg ?

Fra : Thore Sorensen

Dato : 28-08-03 12:19

On Tue, 26 Aug 2003 17:59:16 +0200, "Jesper Pedersen"
<duval@grov.dkFJERN> wrote:

>1: Meceders 300D/124
>Kan den holde til at trække en CV, jeg tænker mest på Aut gearet
>Kan det svare sig at give lidt mere også finde en turbo

Sad lige (afledt af denne diskussion) og tænkte...

Tænkt situation:

MB 124 300D med aut.gear - påhængt cv på 14-1500kg. Kommer i en kø op ad
bakke (måske 7-9% stigning - for slet ikke at snakke om vejen fra
Innsbruck til Garmisch-Partenkirchen med op til 16%...)
(BTW: Den vej er den eneste i hele Europa jeg efter 12 års "bedrifter"
med cv har opgivet med Croma'en - og manuelt gear)..:(

Kommer man i gang igen?
Selv om bilen har turbo, så "kicker" turboen først ved ca 2500 o/m
(eller er det lavere på en dieselgryde?) Mener at have hørt, at
Sportsvan'en med 2,2 l TD-motor "kicker" ved 1500...?

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-08-03 16:45

Thore Sorensen wrote:

> MB 124 300D med aut.gear - påhængt cv på 14-1500kg. Kommer i en kø op
> ad bakke (måske 7-9% stigning - for slet ikke at snakke om vejen fra
> Innsbruck til Garmisch-Partenkirchen med op til 16%...)

Hmmm. lader vogntoget glide baglæns så det "knækker maksimalt - herefter
startes der. Så er det på den første meters penge kun bilen der sættes i
gang, påhænget drejes kun - derefter kommer campingvognen efterhånden som
vogntoget rettes op igen

> (BTW: Den vej er den eneste i hele Europa jeg efter 12 års "bedrifter"
> med cv har opgivet med Croma'en - og manuelt gear)..:(

Hehe - har endnu ikke måttet give op for nogen stigning - men har heller
ikke set dem alle endnu...

> Selv om bilen har turbo, så "kicker" turboen først ved ca 2500 o/m
> (eller er det lavere på en dieselgryde?)

Ja, det er ved lavere omdrejningstal end den typiske benzin(sports)motor.

> Mener at have hørt, at
> Sportsvan'en med 2,2 l TD-motor "kicker" ved 1500...?

Der er intet som kubikcentimeter der giver moment og dermed rå trækkraft -
men trykladning er heller ikke at foragte. Kombinationen af stor langsomt
roterende diesel med trykladning er i den situation bedste garanti for at du
kommer op. Lad mig bare få en 3-liters turbodiesel... ) Eller en af
amerikanerne med 6.2 liters turboladet diesel V8 i kombination med
automatgear... ))

Fra : Lis og Jan

Dato : 28-08-03 18:33

Tja en C5 har 250 nm ved 1750 omdr
Det der med at geare ned...ak nej.
ved maxs moment eller skal vi sige 2000 omdr går den faktisk 96
kmt...........og er det ikke fordi at der findes trafiklys i N og S kan man
faktisk køre i 5 hele vejen til norkapp