Kriterier ved valg af udbyder - til boligf~
Fra : Enforcer

Dato : 28-08-03 21:08

Vi er ved at etablere bredbånd i vores forening.

Derfor er jeg igang med skrive en liste over relevante
spørgsmål/kriterier ved valg af udbyder til boligforeningen.

Kriterierne skal bruges til en intern diskussion i foreningen og til
at skrive et projektoplæg på internet-delen. Listen er i punktform.

Tilføjelser og kommentarer til listen modtages gerne her i gruppen.

Fra : Enforcer

Dato : 28-08-03 21:11

On Thu, 28 Aug 2003 22:08:00 +0200, Enforcer <hhi-fjern-@adslhome.dk>
wrote:

>Tilføjelser og kommentarer til listen modtages gerne her i gruppen.

Internetløsning - relevante spørgsmål

Forbindelsen

Til foreningen
? Teknologi: Skal vi bruge ADSL, G.shdsl eller FWA (åben el. lukket
std.)
? Etableringsomkostninger, og hvem ejer ”anlæg”
? Er forbindelsen symetrisk (f.eks. 4096/4096)
? Hvilken hastighed skal vi ha (hvad kan vi få)?
? Skal vi benytte flere udbydere/teknologier (redundans)
? Kan forbindelseshastigheden ændres (fleksibilitet + hvad er omk.)
? Er der døgnservice og overvågning på forbindelsen
? Er hastigheden på forbindelsen ”garanteret”?
? Garanterede Ping tider (lattency)

Til den enkelte beboer
? Er der garanti på den oplevede hastighed (ved besøg på store udl.
Servere)
? Tilbyder vi forskellige hastigheder/priser til beboerne
? Skal vi ha trafik prioritering (QOS) ?
? Hos os selv
? Udbyderen skal klare det
? Begrænsning på max hastighed
? Fast el. dynamisk IP adresse?
? Kan beboere få fast IP?
? Er IP adresse offentlig (betydning for mulighed for at lave game
servere mv.)
? Lattency (er ping tider lave)

Udbyderens forbindelse til omverden
? Hvor stor kapacitet har udbyderen til DIX’en?
? Overbookings faktor
? Hvad er politikken omkring opgradering?

Vores LAN
? Skal vi bruge managed L3 switche i backbone?
? Skal vi bruge managed L2 switche i krydsfelter (kan fjernstyres)?
? Skal vi kunne lave VLAN?
? Bruges NAT intern/ekstern?
? Egen hardware firewall

Servere

mail
? Egen smail-server, hvor beboerne kan oprette konto?
? Skal den kobles på hos os selv eller drives hos udbyderen?
? Kan beboere selv hoste mailserver
? Mail hos udbyder, hvor beboerne kan oprette konto?
? Har udbyderen webmail adgang
? Er der tale om rigtige POP3 konti?
? Scanner udbyderen post
? Spamfilter (mulighed for tilvalg/fravalg)

Hosting
? Egen www-server, hvor beboerne/foreningen kan oprette hjemmeside?
? Skal den kobles på hos os selv eller drives hos udbyderen
? Kan udbyderen tilbyde www-server til beboerne/foreningen?
? Kan beboere selv oprette www-servere

News
? Egen news-server, hvor beboerne kan hente news?
? Kan udbyderen tilbyde en newsserver?
? Er der binære grupper på serveren?

Proxy server
? Egen proxy server, hvor ofte hentede sider/filer gemmes ?

Game – og voice servere
? Tilbyder udbyderen game servere
? Kan medlemmerne selv oprette game servere
? Kan medlemmerne selv oprette H323 kommunikation servere (MSN mv.)

Service

Telefon support til slutbrugere, tilbydes:
? Hjælp til opsætning af forbindelse?
? Hjælp til mail/news og www?
? Hjælp til oprettelse af hjemmeside?
? Hjælp til konfiguration af netkort (el. laver vi et par
beboeraftener?)?

Kundeservice
? Samlet regning eller Fakturerer udbyderen slutbrugen (beboere)
? Opsigelse af abo. + Lukning af port i switch
? Meddelelse til administrator
? Status side på www

Support og service til IT-udvalg
? Trafikanalyse (tidspunkter, beboere, trafiktype, Online?)
? Tilbydes overvågning og administation af switche

LAN
? Skal vi ha’ serviceaftale på LAN/Switche og andet aktivt udstyr?
? Hvor omfattende skal servicen være?

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 31-08-03 19:26

On Thu, 28 Aug 2003 22:08:00 +0200, Enforcer wrote:

> Vi er ved at etablere bredbånd i vores forening.

Og det er kun internet I vil etablere - ingen telefonløsning? (ved godt det
er semi-offtopic, men relevant)

> Tilføjelser og kommentarer til listen modtages gerne her i gruppen.

Listen ser god og omfattende ud. Måske mangler der lidt overvejelser ift.
bindingsperiode - det kan typisk svinge en del i forhold til hvilken
teknologi man vælger, da der typisk gives rabat på store
etableringsomkostninger ved længere bindingsperiode.

Mvh,
/Kasper

Fra : Enforcer

Dato : 01-09-03 17:42

On Sun, 31 Aug 2003 20:26:19 +0200, Kasper Carøe Olsen
<kasper@_fjern_denne_doek.dk> wrote:

>Og det er kun internet I vil etablere - ingen telefonløsning? (ved godt det
>er semi-offtopic, men relevant)

Jo, men så langt er jeg ikke kommet endnu

Eller rettere: det er ikke så spændende som internet-delen

Mvh.

Enforcer

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 02-09-03 07:22

On Mon, 01 Sep 2003 18:41:52 +0200, Enforcer wrote:

> Eller rettere: det er ikke så spændende som internet-delen

Det kan det nu ellers sagtens blive :) Vi har valgt en IP-baseret løsning
der dog betyder at man stadig bruger almindelige telefoner.

Mvh,
/Kasper

Fra : Enforcer

Dato : 02-09-03 15:19

On Tue, 2 Sep 2003 08:22:14 +0200, Kasper Carøe Olsen
<kasper@_fjern_denne_doek.dk> wrote:

>Det kan det nu ellers sagtens blive :) Vi har valgt en IP-baseret løsning
>der dog betyder at man stadig bruger almindelige telefoner.

Lyder meget spændende, har du mere info om den løsning I har valgt?

Teknologi, priser mv. og hvem leverer? Links?

Mvh.

Enforcer

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 02-09-03 23:26

On Tue, 02 Sep 2003 16:19:18 +0200, Enforcer wrote:

> Lyder meget spændende, har du mere info om den løsning I har valgt?
>
> Teknologi, priser mv. og hvem leverer? Links?

Kig engang på www.bolig.net - jeg kan ikke huske hvor meget der står om
teknologi, priser osv. Men det er jay.net der står for internet og ABI der
står for telefoni. I forhold til en traditionel PABX er der en del at spare
på etableringen og drift.

Mvh,
/Kasper

Fra : Enforcer

Dato : 03-09-03 21:26

On Wed, 3 Sep 2003 00:26:09 +0200, Kasper Carøe Olsen
> [...]

>står for telefoni. I forhold til en traditionel PABX er der en del at spare

Hej Kasper,

hvordan er jeres tilfredshed med Internet-delen, som udbydes af
bolig.net / Jay.net ? Hvad med kundeservice og support mv.?

Mvh.

Enforcer