harddisk recovery
Fra : Ole Steiness

Dato : 28-08-03 23:13

Hej gruppe,

Min ene harddisk med FAT32-filsystem er desværre gået i skuddermudder, som
det så teknisk hedder...
Computeren kan godt finde harddisken, men den giver mig ikke adgang til den.
Der ligger desværre en del data på den, som jeg gerne ville have fingre i
igen, og derfor tænkte jeg ppå, om der mon findes et eller andet
diagnose-/recovery-/reparationsprogram, som evt. kunne hjælpe mig, inden jeg
må gå den tunge vej og formattere?

På forhånd tak fra en hardware-newbie,

Ole

Fra : BOH

Dato : 28-08-03 23:24

Ole Steiness wrote:
> [...]
> eller andet diagnose-/recovery-/reparationsprogram, som evt. kunne
> hjælpe mig, inden jeg må gå den tunge vej og formattere?

I det nye alt om data tester de forsk. software til dette.
Vinderen hedder Get data back, kig her: http://www.runtime.org/gdb.htm

--
Mvh Morten

Fra : Gismo

Dato : 28-08-03 23:27

"BOH" <mbn_cool@homtail.com> skrev i en meddelelse

> I det nye alt om data tester de forsk. software til dette.
> Vinderen hedder Get data back, kig her: http://www.runtime.org/gdb.htm

Kan kun gi dem ret - GetDataBack for fat32 er vejen frem og for NTFS for dem
der køre med dette filsystem.

--
Gismo

Fra : Ole Steiness

Dato : 29-08-03 08:14

Tak for de hurtige svar!

Jeg glemte i øvrigt at sige, at mit styresystem er WinXP Pro, hvis det har
nogen betydning.

VH Ole Steiness

Fra : Gismo

Dato : 29-08-03 09:52

Ole Steiness wrote:
> Tak for de hurtige svar!
>
> Jeg glemte i øvrigt at sige, at mit styresystem er WinXP Pro, hvis
> det har nogen betydning.

Det afgørende er om din hdd var Fat32 eller NTFS - lige meget hvad den er
nu. Det program redet data fra en slettet og formateret pardition hos mig.
Og det kræver en til hdd - du er nød til at smide det du vil rede over på en
ny hdd.

--
Gismo

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 29-08-03 19:20

Hej Ole !

Inden du gør noget som helst, så start med at slå koldt vand i blodet......

Tag en dyb indånding, og undgå panik.

Du skal have fat i en ekstra harddisk, størelsen af denne harddisk skal være
sådan at din gamle disks data kan være på den nye disk, sammen med med et
operativ-system og noget rescue software, som feks. getdataback. (Personligt
foretrækker jeg Easy-recovery.... men det er jo en smagssag.....)

Det gælder om at undgå at gøre noget som helst ved den disk du har fået til
at gå i mudder, du skal altså for at rede mest muligt undgå at formatere
yderligere eller på anden måde skrivning til disken.

Trinnen for redningen er derefter:

1) Fjern den "defekte" disk fra din maskine.
2) Installer den nye disk i din maskine.
3) Installer den nye disk med et fungerende OS efter eget valg.
4) Installer din rescue-software.
5) Luk systemet ned, og monter den "defekte" disk gerne som
secondary-marster.
6) Start maskinen op igen.
7) Lad din rescue-software søge efter diske.
8) Når rescue softwaren kan se den "defekte" disk, skal den rede alt hvad
redes kan fra denne, til den nye disk.

På den måde vil du normalt kunne rede over 95% af dine data, der hvor det
bliver kritisk er hvis du forsøger at installere OS og rescue-software på
den defekte disk, for derefter at køre rescue.
Det virker sjældent fordi du ved en sådan installation skriver fysisk på
disken og fysisk-overskrevne data er svære at genskabe.... og dog... men det
er så en helt anden historie.....

Best regards !

Bo

Fra : Ole Steiness

Dato : 02-09-03 23:37

Hej alle,

Har fået genskabt alle data med Get Data Back. Pyha....!

- Tak for jeres hjælp!

VH Ole