Sort skærm på nforce2 bundkort
Fra : Emil J

Dato : 27-08-03 16:59

Jeg har lige købt at Soltek SL-75FRN2-RL (med nforce2 chipset på), samt en
AMD XP Barton 2500+ med en 333 mhz FSB.
Problemet er, at efter jeg har sat det hele til, så vil den ikke vise noget
billede når jeg starter den. Der er bare sort skærm, intet POST bip fra
pc-speakeren. Bundkortet understøtter kun 4/8x AGP. Mit grafikkort er et
Hercules 3D Prophet 4500 (Kyro II 64 mb), og det skulle efter sigende være
et 4x kort. Jeg har forøvrigt prøvet med et Radeon 9700 Pro (som er et 8x),
med samme resultatet.
Jeg har også prøvet at resette CMOS, fjerne batteri, holde insert nede når
jeg starter computeren, skifte mellem 100/133 mhz og 166/200 på 'CPU Clock
set'. Intet ser ud til at virke, computeren starter bare, men uden post
eller skærmbillede.
Det eneste jeg kan sætte en finger på, er det lille firkantede 2x12Volt stik
som sidder lige ved siden af det almindelige 20 pins strømstik på
bundkortet. Den har jeg ikke sluttet til, da jeg ikke har sådan et stik i
min PSU. Jeg har dog snakket med nogen, og de mener ikke at den er nødvendig
sammen med en AMD CPU.

Forslag?
På forhånd tak

/Emil

Fra : Søren Andersen

Dato : 27-08-03 17:39

> [...]
> bundkortet. Den har jeg ikke sluttet til, da jeg ikke har sådan et stik i
> min PSU. Jeg har dog snakket med nogen, og de mener ikke at den er

Du har fundet fejlen !
Det lille stik er i sandhed nødvendigt.
Du skal ud og finde dig en ny p4 compatibel powersupply. Hedder vist nok
også atx 2.03 men de er stort set alle p4 compatible nu om stunder.
Husk at købe en god stor een, minimum 300w gerne mere.

Mvh.
Søren Andersen

Fra : Emil J

Dato : 27-08-03 20:03

> Du skal ud og finde dig en ny p4 compatibel powersupply. Hedder vist nok
> også atx 2.03 men de er stort set alle p4 compatible nu om stunder.

Hmm, det lyder underligt at man skal have sådan en til en AMD maskine.
Anyway, jeg kan jo se i manualen at det bare er 2x12 Volt. Kan jeg ikke bare
smide det på via et par ledninger selv? Eller kommer de 2x12 Volt fra et
bestemt sted i PSUen?

Fra : Søren Andersen

Dato : 27-08-03 20:27

> [...]
bare
> smide det på via et par ledninger selv? Eller kommer de 2x12 Volt fra et

Tjoh det kan man vel ... hvis man tør.
Jeg ville nok være for meget kylling til det :)

Mvh.
Søren Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-03 20:55

Emil J wrote:

> [...]
> smide det på via et par ledninger selv? Eller kommer de 2x12 Volt fra et

Der findes adaptere til at sætte på de alm. stik til cd/dvd/hd-drev, så
man behøver ikke en PSU med det "P4-stik".

Jeg kan dog ikke finde nogen lige nu, hverken på edbpriser.dk eller
gate2prices.dk :/

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-08-03 21:16

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> også atx 2.03 men de er stort set alle p4 compatible nu om stunder.
> Husk at købe en god stor een, minimum 300w gerne mere.

Jeg har kørt uden det stik i et godt stykke tid.
Det er først nu da jeg har fået min nye Antec TruePower 430 at jeg benytter
det.

Det er et Abit NF7-S med en oc'et Athlon XP ved 2.0 Ghz.
Parret med et Radeon 9700.
Bevares den nustillede da sig selv engang i mellem, men kunne fínt starte op
og fungere i spil mv.
Det at den nulstillede mener jeg nu også skyldes en ringe psu og ikke et
manglende 12V stik.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-03 17:46

Emil J wrote:
> [...]
> som sidder lige ved siden af det almindelige 20 pins strømstik på
> bundkortet. Den har jeg ikke sluttet til, da jeg ikke har sådan et stik i

Det kan godt være derfor.
Hvilken PSU har du - og hvor gammel er den?

> Jeg har dog snakket med nogen, og de mener ikke at den er nødvendig
> sammen med en AMD CPU.

Hvis det ikke var nødvendigt, så var stikket ikke på bundkortet.