Andet multimedie
bentjuul 3670
Få "fremkaldt" grafik
Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 28-08-03 18:57

Hej grafikere og andre kloge hoveder :D

Nu er der jo den service, i forbindelse med digitalkamera, at man kan
uploade sine bildeder på en side og så få dem fremkaldt. (fx på
http://www.photocare.dk/)
Så tænkte jeg, nu hvor jeg mangler noget at hænge op på mit værelse, at jeg
kunne oploade et billede jeg har lavet og få det fremkaldt i en rimelig stor
størrelse.

Kan dette lade sig gøre? Og hvis, bliver resultatet så godt?

(Og så et lille sidespring: Findes der egentlig noget cgi (Computer
Generated Image) kunstmuseum. Ikke nødvendigvis i Danmark, men i det hele
taget? Der lavet jo rigtig meget flot 3d-grafik)

--

m.v.h. Morten M. Kaastrup
Morten@blop.dk * www.Mortenmk.tk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-08-03 19:48

Morten M. Kaastrup wrote:

> Så tænkte jeg, nu hvor jeg mangler noget at hænge op på mit
> værelse, at jeg kunne oploade et billede jeg har lavet og få det
> fremkaldt i en rimelig stor størrelse.

Prøv at tage et kig i dk.fritid.foto under tråden "Print i kæmpe-
format". Der blev bl.a. nævnt Japan Photo, der kan lave 50x75cm til kr.
120. Hvis du skal højere op med topkvalitet ser det ud til at koste
knaster.

> Kan dette lade sig gøre? Og hvis, bliver resultatet så godt?

Du kan jo prøve at tage et udsnit af dit billede og få det udskrevet i
10x15cm og se hvordan det bliver. Hos føromtalte Japan Photo koster det
kr. 2.50, ingen opstartsgebyr.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : emj

Dato : 28-08-03 20:46

On Thu, 28 Aug 2003 19:57:15 +0200, "Morten M. Kaastrup"
<Morten@blop.dk> wrote:

> [...]
>størrelse.
>
>Kan dette lade sig gøre? Og hvis, bliver resultatet så godt?

Du kan jo prøve. Det koster ikke mange kroner at få lavet billeder i
30x20 cm hos photocare. Jeg har fået lavet 3 stk hos dem i den
størrelse og de fylder da godt på en væg. Billeder i den størrelse
vinder yderligere hvis de bliver sat på sort eller hvidt karton der er
endnu større.

>(Og så et lille sidespring: Findes der egentlig noget cgi (Computer
>Generated Image) kunstmuseum. Ikke nødvendigvis i Danmark, men i det hele
>taget? Der lavet jo rigtig meget flot 3d-grafik)

Du kan lave det med Photoshops webgalleri, der netop har en template,
der genererer en website med et museum, hvor man kan vandre fra rum
til rum og se egne billeder udstillet
Adobe Atmosphere 3D Gallery

Hilsen emj

Fra : Bente Christensen

Dato : 29-08-03 06:25

det kommer jo lidt an på hvilken opløsning billedet er taget i og derfor
hvor mange megapixels dit kamera kan tage billeder i i en rimelig stor
størrelse.

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 29-08-03 08:09

> det kommer jo lidt an på hvilken opløsning billedet er taget i og derfor
> hvor mange megapixels dit kamera kan tage billeder i i en rimelig stor
> størrelse.

Jeg bruger (har ikke) et kamera, men jeg har lavet et billede i 1280x1024
pixels. Er det mon stort nok? Maximun er da noget med 1500x1200 pixels,
eller der omkring?

> [...]
> størrelse og de fylder da godt på en væg. Billeder i den størrelse
> vinder yderligere hvis de bliver sat på sort eller hvidt karton der er

Mange tak for det gode råd! Det prøver jeg!

> Du kan lave det med Photoshops webgalleri, der netop har en template,
> der genererer en website med et museum, hvor man kan vandre fra rum
> til rum og se egne billeder udstillet
> Adobe Atmosphere 3D Gallery

ok. Jeg tak. Jeg har et lille galleri på min hjemmeside ( www.mortenmk.tk ),
men det billede jeg har tænkt at få fremkaldt er der ikke.
Med museum mente jeg mere et "rigtig" museum. (Kunstmueum). Altså et sted
hvor man udstilte 3dgrafik.

Mange tak for de gode svar!

Fra : emj

Dato : 29-08-03 10:33

On Fri, 29 Aug 2003 09:08:36 +0200, "Morten M. Kaastrup"
<Morten@blop.dk> wrote:

>Jeg bruger (har ikke) et kamera, men jeg har lavet et billede i 1280x1024
>pixels. Er det mon stort nok? Maximun er da noget med 1500x1200 pixels,
>eller der omkring?

Til et billede på 20x30 cm, skal du mindst have 1800x1200 pixels og
helst 2400x3600 pixels.

Hilsen emj

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 29-08-03 07:52

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan lave det med Photoshops webgalleri, der netop har en template,
> der genererer en website med et museum, hvor man kan vandre fra rum
> til rum og se egne billeder udstillet
> Adobe Atmosphere 3D Gallery

Som jeg læser det vil Morten ikke lave det selv, men snarere have links til
"museums-sider" på nettet.
Jeg kender kun http://www.pixelmuseum.com, men der er sikkert mange flere i
samme stil derude c",)

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 29-08-03 12:04

> Til et billede på 20x30 cm, skal du mindst have 1800x1200 pixels og
> helst 2400x3600 pixels.

Wooooow. Det lyder da helt vildt!! Det gør jeg så :D
Hvis nu jeg skal have 50x70 cm. Hvor stort tror du så jeg skal lave mit
billede? Er der en måde man finder ud af hvor stort man skal lave sit
billede for at det ikke bliver for kornet?
Mange tak!

> Som jeg læser det vil Morten ikke lave det selv, men snarere have links
> [...]

Jeps det er sådan noget jeg er ude efter. Men lidt mere noget med 3d-grafik.
Men tak skal du have!

Fra : emj

Dato : 29-08-03 14:24

On Fri, 29 Aug 2003 13:03:30 +0200, "Morten M. Kaastrup"
<Morten@blop.dk> wrote:

>Wooooow. Det lyder da helt vildt!! Det gør jeg så :D
>Hvis nu jeg skal have 50x70 cm. Hvor stort tror du så jeg skal lave mit
>billede?

4150x3000 vil være tilstrækkeligt til så stort et billede.
Hilsen emj

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 29-08-03 15:27

"Morten M. Kaastrup" skrev:
> Hvis nu jeg skal have 50x70 cm. Hvor stort tror du
> så jeg skal lave mit billede? Er der en måde man
> finder ud af hvor stort man skal lave sit billede for
> at det ikke bliver for kornet?

Egentlig kommer det an på hvilken kvalitet billederne udskrives med.

Hvis kvaliteten f.eks. er 300 dpi (dpi = antal punkter per tomme) skal du
bruge:

50 cm / 2,54 = 19,68"
19,68" * 300 = 5905 pixels

70 cm / 2,54 = 27,56"
27,56" * 300 = 8268 pixels

For en udskrift i 300 dpi kvalitet skal billedet fylde altså fylde mindst
5905*8268 pixels.

Mvh, Lars

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 29-08-03 13:18

Så tænkte jeg lige... hvis det passer at det skal være 2400x3600pixels når
det skal være 20x30cm.. så skal det vel være 6000x8400pixels når det skal
være 50x70cm?
Det er alligvel rimelig vildt.. tager også en helvedes tid at redigere i
billedet! Nå men jeg prøver anyways.

Fra : Bente Christensen

Dato : 29-08-03 14:02

Hvis du laver et billed i 6000*8400 i en opløsning på 150 bliver dit billed
altså 40*56 cm...det er over en halv meter langt....og fylder 144 mb..!!
Og jeg vil tro at du skal have en opløsning på minimun 150.

hvis du har et eks. 1.9 MP kamera vil det kunne tage billeder i 1600*1200
(1600*1200=1920000 pixels/1.9MP) og fylde 5,49 mb og være ca 10*8 cm.

Hvis du tager det billede og blæser det op i 40*50 cm vil det unægteligt se
meget ringe
ud.

Hvis du eks. har et kamera på 2 megapixels mener jeg det kan tage billder i
ca A4
størrelse i en resolution på 300 dpi....men jeg er absolut ikke sikker!

Fra : Tomasz

Dato : 29-08-03 15:01

"Morten M. Kaastrup" <Morten@blop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> kunne oploade et billede jeg har lavet og få det fremkaldt i en rimelig

Hej Morten !
VesterKopi har det faktisk ret bilig, kig selv
http://www.vesterkopi.shopbasic.dk/

MVH
Tomasz

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 29-08-03 17:54

> 4150x3000 vil være tilstrækkeligt til så stort et billede.

ok. Jeg tror jeg går efter Lars' metode. Men nok bare i 150dpi så bliver det
2952x4133pixels. Det svarer jo også meget godt til de du skrev der! (Du har
måske bare afrundet?) :D

> 50 cm / 2,54 = 19,68"
> 19,68" * 300 = 5905 pixels

> 70 cm / 2,54 = 27,56"
> 27,56" * 300 = 8268 pixels

> For en udskrift i 300 dpi kvalitet skal billedet fylde altså fylde mindst
> 5905*8268 pixels.

Mange tak for det! :D

> VesterKopi har det faktisk ret bilig, kig selv
> http://www.vesterkopi.shopbasic.dk/

Tak det kikker jeg også på! :D

Er der nogen der ved hvor mange dpi en alm. plakat er på? Eller hvor jeg
evt. kan finde ud af det?
Er 150dpi meget skidt

Fra : emj

Dato : 29-08-03 20:36

On Fri, 29 Aug 2003 18:54:04 +0200, "Morten M. Kaastrup"
<Morten@blop.dk> wrote:

>ok. Jeg tror jeg går efter Lars' metode. Men nok bare i 150dpi så bliver det
>2952x4133pixels. Det svarer jo også meget godt til de du skrev der! (Du har
>måske bare afrundet?) :D

Ja, jeg foretrækker pæne lige tal
De er lettere at huske og gør ingen skade
Hilsen emj

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 29-08-03 21:01

> Ja, jeg foretrækker pæne lige tal
> De er lettere at huske og gør ingen skade
> Hilsen emj

Hehe :) Det er bare helt i orden!

Mange tak til alle, for de gode svar. :D

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 29-08-03 22:50

"Morten M. Kaastrup" skrev:
> ok. Jeg tror jeg går efter Lars' metode. Men nok
> bare i 150dpi så bliver det 2952x4133pixels. Det
> svarer jo også meget godt til de du skrev der! [..]

Det kræver i så fald at du har mulighed for at vælge hvilken kvalitet dine
billeder skal udskrives i.

Hvis du tilstræber et billede mod 150 dpi, og fotolaboratoriet kun kan
udskrive i enten 300 eller 400 dpi så vil dit billede jo blive dårligere end
nødvendigt er. Foto-laboratoriet er nødt til at udfylde de manglende punkter
med ren matematik - og når nu du iøvrigt har gjort dig så umage om at få så
god kvalitet som muligt.

Jeg har ikke helt styr på hvilken opløsning de enkelte foto-laboratorier
bruger. 300 dpi er vist meget normalt som minimum, men jeg har set at der
også er nogen som bruger 400 dpi (f.eks. www.foto.jubii.dk)

Mvh, Lars

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 30-08-03 07:31

> [...]

> bruger. 300 dpi er vist meget normalt som minimum, men jeg har set at der

Hmm... men jeg kan bare ikke få billedet op på 300dpi. Så bliver det alt for
stort at arbejde med. Men jeg prøver det her, og så bliver jeg det klogere
til en evt. næste gang.
Men vil du så anbefale at jeg finder et sted hvor de også kan udskrive i
150dpi? Jeg tror nemlig de her kan.

> Hej Morten !
> VesterKopi har det faktisk ret bilig, kig selv
> http://www.vesterkopi.shopbasic.dk/

Men jeg har ikke kikket så meget endnu. Men kikker lige på siden igen.

Fra : Tomasz

Dato : 30-08-03 12:01

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> [...]

> bruger. 300 dpi er vist meget normalt som minimum, men jeg har set at der

Hej
Når du forbereder en plakat til print er det helt OK med 150 dpi.
Angående FotoLab har jeg lige "fremkald" billeder i 200 dpi og 150 dpi. Det
er helt OK, jeg er i hver fald meget tilfreds
Hvis man tager det helt teoretisk, så hvis du er tilfreds med raster på
billede med fx 150 dpi så får du faktisk flere toner ved sådan "lav"
opløsning end fx 300 dpi. Du kan også bare af den grund få pænere billeder.
Flere farver pænere overgange

MVH
Tomasz

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 31-08-03 07:59

> [...]
> billede med fx 150 dpi så får du faktisk flere toner ved sådan "lav"
> opløsning end fx 300 dpi. Du kan også bare af den grund få pænere

Mange tak :D Jeg holder mig til 150dpi. Jeg kan heller ikke gå højere op. Så
går min puter helt ned :p

Fra : co

Dato : 31-08-03 18:35

KLIP

> billeder.

KLIP

Jeg arbejder dagligt med poster print, og alt kan ikke gøres op i dpi, det
kommer an på hvilken RIP der bruges og hvilken
print teknik der benyttes, jeg har set billeder på elektrostatprinter i helt
ned til 30 dpi og har selv printet et digal billede på
4,1 mil. pix op i størrelsen 120 x 120 cm. det var måske ikke suuper proff.
billede, men absolut acceptabelt.

Sidst men ikkke mindst skal de fleste forstørrelser ses på afstand, hvorfor
det egentligt ikke er så afgørende hvor mange dpi
det printes i.

....blot en kort kommentar ..!

mvh
Claus

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 31-08-03 19:06

> [...]
hvorfor
> det egentligt ikke er så afgørende hvor mange dpi

Tak! Jeg skal have det fremkaldt i morgen, og så kommer det nok et par dage
efter. Men Nu er jeg færdig med billedet. :) Så kan jeg jo kun tro at det
bliver godt :) Det er nemlig ca. 12 mil. pixel.
Og så får jeg det fremkaldt i 50x75 istedet for 50x75. Så det er jo bare
helt fint :D
Til de interesserede så kan billedet ses her. Billederne på kasserne er
billeder af mig som lille :D
http://frip.dk/morten/Morten_1280x1024.gif
Hvis du vil have billedet som baggrund. Kan du hente en version uden
billeder af mig på www.Mortenmk.tk under galleri! :D

Tak for de gode svar (endnu en gang)

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 10-09-03 14:35

Jeg har nu fået det fremkaldt. Det er blevet helt godt. Kostede 140kr. for
50x70 fremkaldelse og så købte jeg en ramme til 140kr.
Tak for de gode råd. Og fortsat god dag :)