Dansk rifle igjen!
Fra : Erik Prestmo

Dato : 22-08-03 19:39

Jeg har tilbrakt en fortrinlig sommer med å lese Hanestads bok: Krag
Jørgensen geværet.

I denne boka er det et par særdeles opplysende kapitler om den danske riflen
M 1889 i kaliber 8 x 58.

Riflen kom i både lang og kort utgave, som karabin.

Jeg ville gjerne vite: finnes det noen i dronningdømmet som fremdeles
anvender 1889?

Foregår det organiserte skytekonkurranser med slike våpen?

Er det fortsatt mulig for en interessert å anskaffe en? Gjerne to, det
ville være særdeles interessant å få tak i karabinen (gamle rifler har
alltid alt for lange løp!)

Er det noen her som har opplysninger om dette våpnet, feks hvordan det ble
vurdert blant danske konkurranseskyttere og blant danske militære før hin
dag i april 1940?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Ontime

Dato : 24-08-03 20:49

Jeg kan da hjælpe på lidt af spørgsmålene

mvh.
jpo

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Riflen kom i både lang og kort utgave, som karabin.
>
> Jeg ville gjerne vite: finnes det noen i dronningdømmet som fremdeles

Riflen er idag et samlervåben, og kan anskaffes på samlertilladelse -
Jeg tror ikke nogen anvender det idag.

> Foregår det organiserte skytekonkurranser med slike våpen?

Nej.

> Er det fortsatt mulig for en interessert å anskaffe en? Gjerne to, det
> ville være særdeles interessant å få tak i karabinen (gamle rifler har
> alltid alt for lange løp!)

Der findes mange af dem - så det tror jeg ikke er noget problem.

Fra : SvenP

Dato : 25-08-03 16:44

> Riflen er idag et samlervåben, og kan anskaffes på samlertilladelse -
> Jeg tror ikke nogen anvender det idag.

Jeg er ikke sikker på du har helt ret her, da jeg for et stykke tid siden
spurgte på ammunition til sådan en kanon herinde. Fik jeg dette link
http://www.explosive.dk/Ammo/Prislister/index.htm
Det tyder på at der stadig er købere til, og dermed brugere af geværet.
Jeg har selv arvet en (den lange, fuldskæftede model) i meget fin stand, og
har den på en jagt tilladelse.
Jeg har dog aldrig anvendt de til jagt, da den som tidligere nævnt er noget
klodset.

Mvh. Sven

Fra : Ontime

Dato : 25-08-03 18:08

Jeg mener våbnet kan anskaffes på en våbensamlertilladelse. Der er da nok
nogen som idag har dem på almindelig jagttilladelse, men jeg tror ikke nogen
anvender den.
jpo

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-08-03 22:43

Liten vits i den lenka der, for meg.

Nekter å eksportere til Norge.

Jeg klikka på 8x58 RD og forsøkte å bestille 100 stykker, men det hadde han
ikke råd til å eksportere....

Parabellum i Norge hadde tomhylser, Lee har kuletang, tennhetter og krutt
har jeg, diesett.....

Så nå er det for seint for "businessmannen" å selge meg patroner for 30
000,-!

Fra : Claus Espeholt

Dato : 26-08-03 13:46

Gev M /1889 kan haves både på samlertilladelse og på jagttegn. Ammunition
kan også skaffes. Jeg kender en der har flere af denne type til salg. Eller
du kan besøge Vandel messen i september.
MvH
Claus

Fra : Ontime

Dato : 26-08-03 19:41

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i en meddelelse
> Gev M /1889 kan haves både på samlertilladelse og på jagttegn. Ammunition

Du mener nok samlertilladelse eller våbentilladelse på grundlag af
jagttegn. Jagttegnet alene gør det ikke.

jpo

Fra : SvenP

Dato : 26-08-03 19:51

>. Jeg kender en der har flere af denne type til salg. Eller
> du kan besøge Vandel messen i september.

Hvad er det for en Vandel messe?

Mvh. Sven

Fra : Claus Espeholt

Dato : 27-08-03 20:23

Ja jeg mener på grundlag af et jagttegn. Vandelmessen er som navnet siger i
Vandel. Den åbner kl. 10.00 den 21. september. Her er en masse ting at se på
og købe af militaria og våben.
MvH
Claus