Bog om PHP
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-08-03 19:29

Hey

Har lært lidt af det grundlæggende PHP, og er kommet i tanke om at jeg gerne
ville lære mere.
Jeg har hørt at det skulle være en fordel at købe en bog for forfatteren har
mere kendskab til
det end en der skriver turiorals på internettet.
Er der nogen der kan anbefale noget ???
- Helst på dansk, men Engelsk kan også bruges

Hilsen

Thomas

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-08-03 09:24

Thomas Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> det end en der skriver turiorals på internettet.
> Er der nogen der kan anbefale noget ???
> - Helst på dansk, men Engelsk kan også bruges

Prøv at kigge længere ned i Nyhedsgruppen. Jeg har selv stillet nøjagtig det
samme spørgsmål. Og jeg har også fået nogle gode svar.

Med venlig hilsen Lasse Jensen....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-08-03 09:38

Hej igen

Tak for oplysningen om de spørgsmål, fandt du nogle af bøgerne gode ?

Hilsen

Thomas

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-08-03 23:15

Thomas Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Hej igen
>
> Tak for oplysningen om de spørgsmål, fandt du nogle af bøgerne gode ?

Hej Thomas.

Ja! Jeg kan varmt anbefale "Start på PHP" af IDG.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-08-03 15:31

Hey igen

Det lyder som om at "Start på PHP", skulle være en rigtig god bog.
Men hvor langt går den i sværhedsgrad, jeg jo en lille forstand på PHP i
forvejen?
Kan det ikke også være godt at købe en hel bog, fordi den bedre kan bygge
videre, på det den selv beskriver, i stedet for, at man købe et bog/hæfte
mere, der så ikke kan "vide" hvad man har lært i det første hæfte ?
Bare lige en tænke jeg kom på...

Tak for hjælpen ind til nu

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 25-08-03 19:12

"Thomas Pedersen" <tp@gvdnet.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Det lyder som om at "Start på PHP", skulle være en rigtig god bog.
>Men hvor langt går den i sværhedsgrad, jeg jo en lille forstand på PHP i
>forvejen?

Det er nogle år siden, jeg har haft bogen i hænderne, men hvis den
ikke er kommet i en ny udgave, så synes jeg ikke den pengene værd
(trods det ret beskedne beløb). Allerede dengang virkede den 'gammel',
idet den beskæftigede sig med PHP3, men som sagt kan den være kommet i
en ny og opdateret udgave siden hen.

En søgning på Saxo.com på søgeordet PHP afslørede følgende danske
titler:

Avanceret Php af Cosentino
[ISBN 8778435978], [2003], Idg Forlag          kr 299,00

Introduktion Til Php, Mysql Og Apache af Meloni
[ISBN 8778436176], [2003], Idg Forlag          kr 0,00

Php-Bogen af Henrik Idoff Hornhaver
[ISBN 8757124094], [2002], Ingeniøren Bøger A/S    kr 299,00

Start På Php af Kristensen
[ISBN 8778434084], [2002], Idg Forlag          kr 69,00

Selv lærete jeg oprindelig PHP med bogen Core PHP i hænderne. Siden
har jeg fundet størst inspiration i de mange tutorials og særlige
PHP-sider, der er på nettet. Og så ikke manualens kommentar-afsnit at
forglemme.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-08-03 17:38

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> writes:

> Ja! Jeg kan varmt anbefale "Start på PHP" af IDG.

Hvad står der i den som er værd at vide? Og som ikke står ligeså godt
beskrevet i manualen?

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-03 17:49

On 25 Aug 2003 18:38:29 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Hvad står der i den som er værd at vide? Og som ikke står ligeså godt
>beskrevet i manualen?

Eh... manualen er jo primært en reference-manual. Man lærer jo heller
ikke engelsk vha. en engelsk-dansk-ordbog?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: mayonnaise (og ikke mayonaise)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-08-03 19:30

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Eh... manualen er jo primært en reference-manual. Man lærer jo heller
> ikke engelsk vha. en engelsk-dansk-ordbog?

Der er rimelig stor forskel på engelsk og på PHP. Desuden findes der jo:

<http://dk2.php.net/manual/en/tutorial.php>

Ja, den er kort. Men når man har læst den og afsnit II. vil jeg mene
man er ganske fint kørende. Derfor er jeg nysgerrig efter at høre,
hvad en bog kan fortælle, som ikke allerede er fyldestgørende
behandlet i det ovennævnte materiale.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-03 20:13

On 25 Aug 2003 20:30:10 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Der er rimelig stor forskel på engelsk og på PHP.

Så sammenlign fx med http://www.w3.org/TR/html401/ - folk lærer heller
ikke nødvendigvis at lave fornuftige hjemmesider ud fra en masse
element-deklarationer.

> [...]

>man er ganske fint kørende. Derfor er jeg nysgerrig efter at høre,
>hvad en bog kan fortælle, som ikke allerede er fyldestgørende

En del undervisning foregår ved at tage udgangspunkt i praktiske
eksempler, evt. med passende stigning i sværhedsgraden, således at
brugeren løbende både føler sig holdt i hånden, og selv får mulighed
for at flytte kode rundt.

Hvis man kommer fra en anden kodebaggrund (fx perl, c++, java, og
javascript for den sags skyld), så tror jeg, vi er fuldstændigt enige.
I det tilfælde har jeg også været irriteret på forskellige bøger (der
enten for hurtigt bliver forældet i forhold til PHP-udviklingen, eller
indeholder fejl og uhensigtsmæssigheder).

Hvis man derimod kommer fra fx en HTML-baggrund, og har problemer nok
med at forstå serverside-konceptet, HTTP's natur, hvor der skal sættes
parenteser, eller bare PHP's omfang, så kan det være bedre med en
række opgaver med lidt praktisk værdi, der stadigvæk er overskuelige.
Ting kan præsenteres bedre, hvis der gives mere håndgribelige
eksempler på hvad, man kan bruge det til.

I det tilfælde kan det være mere sjovt for nye folk at indtaste et
eksempel fra en bog, og så sidde og nusse det til (fx smide det ind i
egne, eksisterende sider), indtil man begynder at være tryg ved
syntaksen, eller man finder nærliggende muligheder. Ellers kan
kompleksiteten stige unødigt meget - plus at som ny koder kan man ofte
have gode ideer, men ingen anelse om hensigtsmæssige indgangsvinkler.
Også her kan tutorial-eksempler være passende.

Nogle tutorials på nettet lider dog under samme skavanker som bøgerne
- at de ikke bliver opdateret (og stadigvæk anbefaler fx .php3, at de
henviser til ), at de indeholder fejl, at de indeholder dårlige måder
at gøre tingene på ($data = `cat fil.txt` eller fx at kalde sine filer
for .php4), at de indeholder uklarheder (fx ikke tager højde for
register_globals-indstillinger, safe_mode, indeholder OS-specifik
kode) eller at de fremmaner misforståelser (kører stripslashes() på
data hevet ud fra en tabel o.lign, hævder at man skal køre uden
safe_mode for at uploade filer).

Set i det lys tør jeg ikke bare bede folk om at "søge på nettet" for
at finde en tutorial. Det ville slet og ret være uansvarligt.

Dertil kommer det rent praktiske med en bog og hands-off-læring. Meget
relevant IT-litteratur har jeg fordøjet på ferier, på strande, i
sengen, i toget, og så fremdeles. Forfatterens arbejde med en bog kan
tvinge en mere struktureret skriveproces igang, fremfor at falde for
fristelsen på et website og bare lave et link-helvede for hvert eneste
begreb, man nævner undervejs.

http://dk2.php.net/manual/en/tutorial.useful.php henviser fx til types
og arrays, og undlader at forklare det i konteksten (udover "Arrays
can be very useful"). Den dovne tutorial-skribent forventer så, at
brugeren bare klikker på Array-linket, og læser alt om arrays, og
forstår det i første hug. Det samme ses i andre tutorials - dér hvor
forfatteren ikke gider at skrive om hvordan noget virker, henviser han
bare til fx en funktionsdefinition. Ovennævnte side henviser fx også
til strtoupper, men jeg tror ikke at
"string strtoupper ( string string)" gør den kommende PHP-bruger
klogere, hvis han i forvejen er i en situation, hvor han skal have
forklaret hvordan en funktion ser ud.

I tekniske projekter kan det være rart nok med passende links, men en
tutorial bør holde læseren i hånden, og ikke lede ham i alle mulige
retninger undervejs. Det er et spørgsmål om at kunne præsentere et
næsten-lineært forløb i faste rammer. Ligesom i gymnasiet kommer der
til at være halve sandheder i første omgang, men med dem er det
lettere at springe videre til verdens sande tilstand.

Overordnet er det i højere grad et spørgsmål om formidling og læring.
Vi kan selvfølgelig uge efter uge blot råbe "Hvad har du prøvet?", "Do
some footwork", "Kig i manualen", men hvis folk ikke er vant til de
indlæringsmetoder, så kan vi stå og undre os til evig tid over at folk
ikke bare slår op på php.net.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-08-03 20:50

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

[snip en hel masse]
> [...]
> i faste rammer. Ligesom i gymnasiet kommer der til at være halve
> sandheder i første omgang, men med dem er det lettere at springe

Jeg giver dig ganske ret i dine betragtninger. Mine tidligere ytringer
skal heller ikke tages som, at der ikke kan findes fornuftig
litteratur, der giver den uindviede en nemmere adgang til de omtalte
emner end manualen gør.

Jeg er bare interesseret i at høre om disse hæfter virkelig gør
det. Min fordom er, at hæfterne ligeledes skaber forvirring. Det er i
alt fald det indtryk jeg har haft efter at have bladret et par andre
IDG-lignende hæfter igennem. Men det er som sagt en fordom, som jeg er
interesseret i at få be- eller afkræftet.

> [...]
> some footwork", "Kig i manualen", men hvis folk ikke er vant til de
> indlæringsmetoder, så kan vi stå og undre os til evig tid over at folk

Vi er her for at hjælpe hinanden. Når jeg ofte henviser folk til
manualen, gør jeg det ud fra en overbevisning om, at den faktisk
giver en god beskrivelse af løsningen til mange problemer. Der er
ingen, der forbyder folk at stille uddybende spørgsmål, hvis der
derefter stadig er noget, de er i tvivl om.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-03 21:16

On 25 Aug 2003 21:50:04 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

> [...]
>IDG-lignende hæfter igennem. Men det er som sagt en fordom, som jeg er
>interesseret i at få be- eller afkræftet.

Kodekvalitetsmæssigt tror jeg, du har ret. Hæfternes motivation tror
jeg blot ligger et andet sted for modtagerne. Fx at de er på dansk, og
40 sider føles ikke uoverkommeligt at skulle læse igennem.

Det bedste ville selvfølgelig være fra starten af at indpode nogle
gode vaner og skikke. Men hvis det handler om at folk blot vil i gang
(eller er blevet tvunget til at kigge på noget), så tror jeg at
hæfterne og bøgerne opfylder opgaven okay nok.

Det største problem er, hvis en bog direkte spreder myter - eller at
et middelmådigt eksempel er fremstillet som Den Rigtige Måde at gøre
tingene på.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-08-03 22:06

Hejsa

Hmm...det var sku en lang smøre at skulle igennem, men det gav mig et rigtig
godt indtryk af jeres meninger og holdninger, hvilke jeg er meget glad for.
De bekrafter sådan set mest mit eget syn.
Jeg tilhører nok den gruppe der er blevet træt af at læse halvfærdige
tutorials og hæfter der kun beskriver tingen så man lige kan finde ud af
det.
Det jeg mest ønsker er en bog der beskriver hvordan tingene gøres, og
hvordan de gøres bedst. Vil f.eks. gerne lære hvordan man optimere en code
optimal, så den samme ting ikke står flere gange, helt unødvendig.
Det er også godt at have tingene på papir, fordi det er lettere at læse
andre steder end foran computeren, som også beskrevet tidligere. Det er også
skønt at kunne slå op i en bog, hvis man senere bliver i tvivl om noget, i
stedet for at den tutorial man startede med, er blevet slettet fra serveren.

Håber meget at der er nogle der kan give mig et par gode bog-titler, de har
læst, der beskriver tingene ordenligt. De må gerne være på engelsk, men
helst på dansk!!!

Hilsen

Thomas

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-08-03 22:46

"Thomas Pedersen" <tp@gvdnet.dk> writes:

> [...]
> og hvordan de gøres bedst. Vil f.eks. gerne lære hvordan man
> optimere en code optimal, så den samme ting ikke står flere gange,

Det du efterlyser her er mere generelle programmeringsprincipper - dit
eksempel lyder som refactoring. En del af refactoring er at flytte
rundt i sin eksisterende kode, så man undgår gentagelser. Det tvivler
jeg på du vil støde på i en bog om PHP. Så skal du nok have fat i
nogen bøger om objekt orienteret programmering og design.

En god PHP bog bør dog gennemgå grundlæggende principper for objekt
orienteret design, herunder arv - som er en af måderne at håndtere
netop problemet med kodegentagelser.

> [...]
> senere bliver i tvivl om noget, i stedet for at den tutorial man
> startede med, er blevet slettet fra serveren.

Bøger har det bare med at være svære at opdatere, når der kommer nye
versioner

> Håber meget at der er nogle der kan give mig et par gode bog-titler, de har
> læst, der beskriver tingene ordenligt. De må gerne være på engelsk, men
> helst på dansk!!!

Ordentlig edb litteratur findes meget sjældent på dansk.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-03 22:55

On Mon, 25 Aug 2003 23:05:56 +0200, "Thomas Pedersen" <tp@gvdnet.dk>
wrote:

>Det jeg mest ønsker er en bog der beskriver hvordan tingene gøres, og
>hvordan de gøres bedst. Vil f.eks. gerne lære hvordan man optimere en code
>optimal, så den samme ting ikke står flere gange, helt unødvendig.

Jeg er ret enig i Jacobs kommentarer - både om at det lader til at
være af mere generel karakter, og at jeg ikke tror, du lige finder
noget på dansk.

En del problemer løser man selv med tiden, ud fra erfaringen (specielt
de problemer, der bliver ved med at irritere én). I andre tilfælde
bliver man klogere ved at læse andres kode igennem - gerne kode, der
har været igennem en sjat øjne. Og i andre tilfælde igen læser man
andres kode og uhensigtsmæssigheder, og kommer til at bruge dem,
indtil man finder ud af, at det ikke er så heldigt.

Det er selvfølgelig en god idé at optimere sin kode, men blot for en
god ordens skyld bør det nævnes, at man også bør se på dette i forhold
til arbejdstid. At noget kode bliver 0,5% hurtigere som tradeoff for
letlæseligheden, kan let koste arbejdstid i den anden ende.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-03 00:07

On Mon, 25 Aug 2003 23:05:56 +0200, Thomas Pedersen wrote:

> Håber meget at der er nogle der kan give mig et par gode bog-titler, de
> har læst, der beskriver tingene ordenligt. De må gerne være på
> engelsk, men helst på dansk!!!

Jeg vil anbefale denne bog af Sterling Hughes: PHP - Developer's Cookbook
fra SAMS forlag. Hvert kapitel har sit eget emne, og starter med en
præcentation af problemstillingen. Herefter diskuteres løsningsmuligheder,
og eksempler på de forskellige løsningsmuligheder vises. Den har endvidere
den fordel, at den kan anvendes som opslagsværk bagefter. Ud over dette er
Sterling Hughes core developer på PHP. Min erfaring er også, at der
sjældent findes bøger på dansk, der går ud over introduktionsstadiet.
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-08-03 12:45

Thomas Pedersen wrote:
> Det jeg mest ønsker er en bog der beskriver hvordan tingene gøres, og
> hvordan de gøres bedst. Vil f.eks. gerne lære hvordan man optimere en code
> optimal, så den samme ting ikke står flere gange, helt unødvendig.

Jeg tror du kan finde noget af det du leder efter i

Welling & Thomson PHP & MySQL web development ISBN 0-672-31784-2

Ellers er min erfaring at man skal have fat i en grundlæggende bog om
fx. ObjektOrienteret Programmering. De fleste OOP-bøger henvender sig
mest til Java, men det dør man ikke af, og det er ikke spildt når man
skal bruge det lærte i php

> [...]
> stedet for at den tutorial man startede med, er blevet slettet fra serveren.

Hørt - bøger har også deres forcer.

> helst på dansk!!!

Den kan jeg ikke honorere. Jeg ved ikke hvornår det er begyndt, men der
er en meget selvforstærkende effekt i at de fleste højere uddannelser
kræver engelsk-læsning, og udleverer litteratur på engelsk. Det
minimerer markedet for dansk data-faglitteratur markant.
Da de fleste programmører har taget konsekvensen af dette og lært sig
engelsk til hus-(fag-)behov, er det svært at gøre noget ved

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>