Købeloven vedr brugsanvisninger
Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-08-03 14:35

   Hej..
Min far har over nettet købt et kamera af et firma i
københavnsområdet, det viser sig nu at de kun har sendt en tysk
brugsforvirring med og at det faktisk står på deres hjemmeside at de
kun sender den tyske..

Så fortalte jeg min far at så vidt jeg var informeret SKAL der altid
følge en dansk brugsforvirring med og han skriver så til dem på Email
men de svarer ham at det må de gerne og det kun er i tilfælde hvor det
kan være til direkte fare for ham der skal være en dansk med, som
eksempel på et farligt produkt nævnes i mailen en motorsav..

Jeg mente bestemt at det hed sig at der ALTID skulle følge en dansk
med hvis det var noget et dansk firma sælger..

Har de ret i at de kan slippe for det ?

Henrik

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 23-08-03 14:39

"Henrik Madsen" skrev:
> Jeg mente bestemt at det hed sig at der ALTID skulle
> følge en dansk med hvis det var noget et dansk firma sælger..

Ikke altid. Brugsanvisningen skal være nødvendig, enten nødvendig for at
kunne betjene alle apparatets funktioner eller nødvendig for at kunne forstå
advarsler mv.

Men emnet er tit oppe og vende, her er hvad søgemaskinen Google har gemt
alene fra jura-gruppen:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=dansk+brugsanvisning&meta=group%3Ddk.videnskab.jura

Mvh, Lars

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-08-03 14:43

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg mente bestemt at det hed sig at der ALTID skulle følge en dansk
> med hvis det var noget et dansk firma sælger..
>
> Har de ret i at de kan slippe for det ?

http://www.fs.dk/jura/fjura/jb92/92011300.htm

Hvor der står:

"Med hensyn til fortolkningen af ordet "forsvarlig" har det navnlig
givet anledning til overvejelser, om vejledningen burde kræves affattet
på dansk, eller om det efter omstændighederne kunne være acceptabelt,
at den stod på et sprog som norsk eller svensk, der ligger tæt op ad
det danske sprog.

Forbrugerombudsmanden har indtaget det standpunkt, at hvor det drejer
sig om oplysninger, der kan kræves efter § 3, og hvor salg sker til
almindelige forbrugere, skal en advarsel, brugsanvisning,
varedeklaration eller lignende være affattet på dansk."

Og markedsføringslovens §3 siger:

"§ 3. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed."

Så umiddelbart skal der nok følge en dansk brugsanvisning med til et
digitalkamera, da det ellers kan være svært at bruge. På den anden side
er din far ved købets indgåelse blevet gjort opmærksom på, at der kun
medfølger en tysk brugsanvising.

Såfremt §3 kan afviges ved aftale er der næppe noget at komme efter.
Såfremt den konklusion holder er det oftest muligt at rekvirere
brugsanvisninger fra producenten enten ved download eller mod betaling.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 23-08-03 14:45

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg mente bestemt at det hed sig at der ALTID skulle følge en dansk
> med hvis det var noget et dansk firma sælger..

Hvis ikke andet er aftalt skal der være en dansk brugsanvisning.

Se f.eks.
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/hvaderenmangel/brugsanvisninger
/