mail() funktionen er langsom
Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 23-08-03 14:12

Jeg bruger PHPs mail() funktion til at lave formmail-agtige formularer på
flere af mine sider.

Problemet er, at her på det sidste er disse sider blevet MEGET langsomme at
afvikle. Det giver problemer, da brugeren får indtrykket af, at der ikke
sker noget, og trykker på submitknappen igen - og igen!

Jeg har kontaktet den ansvarlige for opsætningen af PHP, men har bare fået
den besked, at "der er ikke ændret på opsætningen, og der er ikke noget at
gøre ved det!" (han var vist lidt stresset...), så nu spørger jeg her, om
der er nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Prøv gerne formularen fra denne side
http://www.hum.au.dk/engelsk/naes2004/preliminary_registration.html og se
hvor lang tid det tager - skriv lige "nyhedsgruppe" el. lign. i
message-feltet

Dataene postes til siden "save_preliminary_registration.php" som gør
følgende:

1) Extracter dataene
2) Sender dem i en mail
3) Redirecter (med "header"-funktionen) til en ny side

Min tanke er, at hvis jeg kan fortælle præcis hvad der er galt, så er de
mere tilbøjelige til at kikke på det...

Mvh.

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-08-03 15:33

"Mikkel Z. Herold \(MZH\)" <mikkel@mzh.NOSPAMdk> wrote in

> [...]
>
> Min tanke er, at hvis jeg kan fortælle præcis hvad der er galt, så er
> de mere tilbøjelige til at kikke på det...

Bruger du sendmail eller noget andet, så prøv og kig på kommenaterene på
php.net. Der er så vidt jeg husker noget med at hvis man tilføjer & efter
kaldet til sendmail (i PHP.ini) så startes processen bare og man venter
ikke på at sendmail returnerer før PHP får lov at redirecte.

Her er en kopi af indlægget:
bub1slug at hotmail dot com
20-Aug-2003 06:34
When using sendmail (or qmail I guess) and the mail() function, I found
that I need to add the sendmail_path as:
sendmail_path = "sendmail -t -i &"
in PHP.INI

note the trailing "&", this lets PHP try and send your mail asynchronously,
which isn't required if the site your trying to contact is valid and is up,
but if it's valid and down (i.e. no name server available currently) PHP
will "hang" on the attempt for some period of time (minutes, or hours, I
didn't have the patience to wait)

Måske det kan løse problemet?

Flemming

Fra : Michael Bested

Dato : 23-08-03 15:35

Hej...

Du kan jo nok ikke gøre så meget ved at den er langsom til at sende, hvis du
ikke selv kan styre konfigurationen. Men du kan jo lave sådan, at når man
trykker på submit-knappen, så kommer der en "vent venligst"-skærm. Det kan
laves let med et par layers. Det bruger jeg selv ved fil-upload som nogle
gange godt kan tage lidt tid.

--
Mvh.
Michael Bested

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-03 15:39

Mikkel Z. Herold (MZH) skrev:

>Prøv gerne formularen fra denne side

30 sekunder.

Kan du ikke lave noget klamp med først at vise en side med
"Sending message. Please wait" før du aktiverer send-mail-
funktionen?

Min browser viser en statuslinje, så jeg var sådan set ikke i
tvivl om at der var en uafsluttet handling i gang.

--
Bertel