Adgangsbegrænsning
Fra : Jimmy

Dato : 23-08-03 12:31

Hej

Jeg skal lave en side, hvor man kan redigere en persons data.

Personen der redigerer skal kunne *se* alle data, men kun rette i dem, han
har adgangsniveau til.

Jeg klarer dette ved at jeg ved hver information checker deres niveau og
enten viser et redigeringsfelt, eller en ren tekstlinie.

Under opdatering af databasen gør jeg det samme ved at checke deres niveau
og tilføje en linie til SQL-strengen, hvis de har adgang til at rette
feltet.

Dette er imidlertid temmeligt besværligt - Hvordan gør I?

Mvh
Jimmy

Fra : Dennis Møllegaard Pe~

Dato : 23-08-03 13:25

On Sat, 23 Aug 2003 13:31:01 +0200, Jimmy wrote:

> Personen der redigerer skal kunne *se* alle data, men kun rette i dem, han
> har adgangsniveau til.

Jeg havde næsten samme problemstilling og fandt følgende løsning.

Jeg lavede et array som indeholder alle informationer til at kunne lave
formularen:

Fx:
$mega = array();
$meta[] = array
(
'type' = 'string',
'name' = 'username',
'filter' = SF_ADMIN | SF_SUPERADMIN
);

$meta[] = array
(
'type' = 'string',
'name' = 'password',
'filter' = SF_SUPERADMIN
);

Jeg har så flere informationer så som, valideringsregler, fejlmeddelelser,
hjælpe-tekst m.fl.

Jeg har så en funktion (faktisk en klasse) der laver formularen. Den
kaldes ved:

LavMinFormular(&$meta,SF_ADMIN); // vil kunne redigere: username
LavMinFormular(&$meta,SF_SUPERADMIN); // Vil kunne redigere: username,
password

Pseudokoden for LavMinFormular() er:

function($meta,$filter)
{
foreach($meta as $field)
{
if( $field['filter'] & $filter )
// lav felt til redigering
else
// vis-værdien
}
}

Når en bruger så logger ind, skal du bare vide hvilken adgangs-gruppe han
har, fx SF_ADMIN, som du kan gemme i din session-data, og så kan du blot
skrive: LavMinFormular(&$meta,$_SESSION['adgangsgruppe']);

Adgangsgrupper skal være et tal der består af én bit; fx
SF_ADMIN = 1 (binært: 0001)
SF_SUPERADMIN = 2 (binært: 0010)
SF_NA1 = 4 (binært: 0100)
SF_NA2 = 8 (binært: 1000)

Grunden til dette er at vi gerne vil kunne gøre følgende:
'filter' = SF_ADMIN | SF_SUPERADMIN (SF_ADMIN | SF_SUPERADMIN = (binært) 0011 ..
Hvis nu SF_NA1 var 3 (binært 0011), så vil vi ikke kunne se om filter var
SF_NA1 eller SF_ADMIN | SF_SUPERADMIN.

Jeg kan se at min forklaring ikke er ret god, men jeg håber du forstår
ideen. Ellers må du spørge.

--
Dennis Møllegaard Pedersen