frit lejde
Fra : Christian Buhrkall

Dato : 22-08-03 17:50

Vil det sige at jeg under normale omstændigheder vil blive straffet for
at aflevere mine ulovlige våben på politistationen?

Fra : Dan

Dato : 22-08-03 19:32

"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det sige at jeg under normale omstændigheder vil blive straffet for
> at aflevere mine ulovlige våben på politistationen?

Ja, de 'frit lejde' aktioner har også altid undret mig: Vil man ellers
blive straffet for at forsøge at overholde loven?!?

mvh.,
Dan

Fra : Tommy Hansen

Dato : 22-08-03 20:27

> Ja, de 'frit lejde' aktioner har også altid undret mig: Vil man ellers
> blive straffet for at forsøge at overholde loven?!?
>
> mvh.,
> Dan

Jeg tror ikke der sker noget ved at aflevere våben til politiet til
"hverdag" men kan alle der bliver stoppet med ulovlige våben påstå at de er
på vej ind for at aflevere dem, bliver det svært at få dømt folk for ulovlig
våbenbesiddelse.

--
Vh
Tommy

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-08-03 20:59

Tommy Hansen wrote:

> [...]
> på vej ind for at aflevere dem, bliver det svært at få dømt folk for ulovlig

Tja, tilgengæld kan man så jo bare aflevere våbnet til betjenten(e)
såfremt det var rigtigt

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Ole Andersen

Dato : 22-08-03 21:00

Christian Buhrkall wrote:
[frit lejde]
> Vil det sige at jeg under normale omstændigheder vil blive straffet for
> at aflevere mine ulovlige våben på politistationen?

Nej, men for at være i besiddelse af våbnene indtil du afleverer dem.
I princippet, i alt fald - jeg kender ikke praksis.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #10: As a result, markets are getting smarter, more informed,

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-08-03 21:38

Ole Andersen <news@palnatoke.net> skrev:

> Nej, men for at være i besiddelse af våbnene indtil du afleverer
> dem. I princippet, i alt fald - jeg kender ikke praksis.

Så siger du jo bare, at du fandt våbenet på gaden og du tænkte, at det
var bedre at aflevere det end at lade det ligge.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-08-03 22:51

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Så siger du jo bare, at du fandt våbenet på gaden og du tænkte, at det
> var bedre at aflevere det end at lade det ligge.

Rent ujuridisk, så bør man af både sikkerheds- og bevismæssige årsager,
altid afmærke stedet og kontakte, hvis man finder våben eller ammunition. Så
slipper man også helt for problematikken med, om man lige var på vej hjem,
eller på vej på stationen, når man bliver taget med det.

/kristian

Fra : Kasper Christensen

Dato : 23-08-03 00:53

> Vil det sige at jeg under normale omstændigheder vil blive straffet for
> at aflevere mine ulovlige våben på politistationen?

Du siger det jo selv. Dine ulovlige våbne. Du har jo fået dem på ulovligvis
og derfor kan/bør du straffes.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 23-08-03 09:44

Under frit lejde er du anonym, normal føres der protokol, og ud fra
omstændighederne afgør politiet om der skal rejses sigtelse.

--
Vh
Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-03 10:55

Tommy Hansen skrev:

>Under frit lejde er du anonym, normal føres der protokol, og ud fra
>omstændighederne afgør politiet om der skal rejses sigtelse.

Det er sikkert rigtigt i princippet, men jeg har f.eks. afleveret
to skarpe patroner som jeg fandt i min baggård til politiet, og
det blev ikke registreret nogen steder.

--
Bertel

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 23-08-03 13:23

Kasper Christensen wrote:

> Du siger det jo selv. Dine ulovlige våbne. Du har jo fået dem på ulovligvis
> og derfor kan/bør du straffes.

Det ulovlige kan begrænse sig til indførsel eller oprydning på bestefars
loft....

Det groteske (efter min mening) er bare at hvis jeg bestemmer mig for at
aflevere dem til politiet, kan jeg blive straffet.
Hvis jeg bare beholder dem, eller lægger dem ud i baggården.... så bliver jeg
ikke straffet, eller chancerne for det er minimale.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-03 16:02

Christian Buhrkall skrev:

> [...]
>Hvis jeg bare beholder dem, eller lægger dem ud i baggården.... så bliver jeg
>ikke straffet, eller chancerne for det er minimale.

Det er ikke grotesk. Det gælder jo at enhver forbrydelse der ikke
opdages, heller ikke bliver straffet, mens den der melder sig
selv, straffes (evt. mildere end den der opdages).

--
Bertel

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 24-08-03 16:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke grotesk. Det gælder jo at enhver forbrydelse der ikke
> opdages, heller ikke bliver straffet, mens den der melder sig
> selv, straffes (evt. mildere end den der opdages).

yea, men når forbrydelsen består i at eje noget ilegalt, dvs intet offer
overhovedet, så finder jeg det groteskt, at man straffes for at ville holde loven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-03 16:53

Christian Buhrkall skrev:

>yea, men når forbrydelsen består i at eje noget ilegalt, dvs intet offer
>overhovedet, så finder jeg det groteskt, at man straffes for at ville holde loven.

Man straffes ikke for at ville holde loven. Man straffes for at
have brudt den.

Når man får en fartbøde, bliver man jo heller ikke straffet for
at slippe speederen og holde ind til siden og snakke med
betjenten. Man bliver straffet fordi man lige før kørte for
hurtigt.

--
Bertel

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 23-08-03 10:36

"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det sige at jeg under normale omstændigheder vil blive straffet for
> at aflevere mine ulovlige våben på politistationen?

de ville måske spørge dig om hvor du har de 8 panserværns raketter fra...
eller hvordan du er kommet i bisidelse af den stengun som dræbte makrellen
:) her kan du frit aflevere alt det lort du har liggende og de spørger ikke
hvem du er eller hvor du har det fra.

mvh.

Nikolai R. jensen