"jorde" min Pc?
Fra : Martin Berentzen

Dato : 22-08-03 15:40

HEJ!

Det er vel velkendt at strømledningen fra ens PC for det meste er "jordet",
er det overhovedet nødvendigt i Danmark? Skal jeg med andre ord få
installeret et "jordet" stik i min væg? Hvilke fordele giver det?

--
Mvh Martin Berentzen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-08-03 16:12

Martin Berentzen wrote:

> [...]
> "jordet", er det overhovedet nødvendigt i Danmark? Skal jeg med andre ord
> få installeret et "jordet" stik i min væg? Hvilke fordele giver det?

Du skal i alt fald sørge for at stel på computer, skærm, printer osv er
forbundet ved at bruge fx en udtagsdåse, der er jordet. Ellers kan det slå
gnister og måske ødelægge fx din videokort, hvis du putter stik i mens
maskinen er tændt.

Rigtig jord sikrer at du ikke får stød hvis der er overgang i maskinen.
Mange ujordede computerer har også 120V på kabinettet, hvilket er mere
ubehageligt end irriterende.

--
Niels

Fra : /Ole

Dato : 22-08-03 19:02

Det er jo aldrig en dum idé at jorde sin maskine, som Niels også skrev.

Hvis du vil undgå at lave for meget om på elinstallationen, kan du evt.
trække en ledning fra jordlederen over til ex et vandrør eller en radiator.
Jeg ved af erfaring (er elektriker) at det kan være et helvede at trække
jord ud til en enkelt stikkontakt, hvis man ikke lige har julegaverne til
det.

/Ole

PS. man stikker vel aldrig stik i en tændt maskine???
Vel???

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-08-03 20:51

In dk.edb.hardware, /Ole <ole_ryoFJERN@DETTEstofanet.dk> says...
> trække en ledning fra jordlederen over til ex et vandrør eller en radiator.
> Jeg ved af erfaring (er elektriker) at det kan være et helvede at trække

Jeg håber ikke at du er elektriker mere...

Det "råd" er _LIVSFARLIGT_ !!!

G-sus...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 22-08-03 22:56

> Det "råd" er _LIVSFARLIGT_ !!!

Så kan man give sig et lille rap over fingerne til at vågne op på.

mvh
Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-08-03 19:37

"/Ole" <ole_ryoFJERN@DETTEstofanet.dk> skrev:

> Hvis du vil undgå at lave for meget om på elinstallationen, kan du
> evt. trække en ledning fra jordlederen over til ex et vandrør
> eller en radiator.

Nej nej og atter nej.

1) Du kan ikke være sikker på, at radiatoren eller vandrøret vitterligt
er jordet

2) Hvis der opstår en fejlstrøm så vil der stå spænding på radiatoren
og hele radiatorsystemet med risiko for at slå naboer mv. ihjel.

> Jeg ved af erfaring (er elektriker)

Hvis du er elektriker burde du ikke komme med ovenstående "råd".

> at det kan
> være et helvede at trække jord ud til en enkelt stikkontakt, hvis
> man ikke lige har julegaverne til det.

Det får man selvklart en kompetent autoriseret elektriker til at gøre
og det klan formentligt klares for er relativt lille beløb.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-03 20:19

>2) Hvis der opstår en fejlstrøm så vil der stå spænding på radiatoren
>og hele radiatorsystemet med risiko for at slå naboer mv. ihjel.

>Hvis du er elektriker burde du ikke komme med ovenstående "råd".
Som heller ikke er lovligt mere......

Fra : BorreBoy

Dato : 23-08-03 08:47

> Det får man selvklart en kompetent autoriseret elektriker til at gøre
> og det klan formentligt klares for er relativt lille beløb.

Hvor meget vil du tro det er?
Over/under 500kr.?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-08-03 19:38

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> skrev:

> [...]
> Ellers kan det slå gnister og måske ødelægge fx din videokort,
> hvis du putter stik i mens maskinen er tændt.

Hvilket man ikke gør selvom maskinen er jordet.

> Rigtig jord sikrer at du ikke får stød hvis der er overgang i
> maskinen.

Hvis du har HFI/HPFI er det begrænset, hvad man får af stød. Hvis man
er meget uheldig og strømmen går gennem hjertet er der dog en lille
risiko for at omkomme, da 30mA gennem hjertet kan være nok til at slå
ihjel.

> Mange ujordede computerer har også 120V på kabinettet,
> hvilket er mere ubehageligt end irriterende.

Det kan nu godt give et pænt smæk over fingrene.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-08-03 20:02

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvilket man ikke gør selvom maskinen er jordet.

Jeg gør det nu af og til og har aldrig haft problemer med det.
Hvis man fx skal sætte 10-12 maskiner op og kun har en skærm går det for
langsomt hvis man kun har een tændt ad gangen.
Jeg havde også engang en fixed frequency skærm, som ikke virkede i
konsolmode. Det kræver, at man skifter skærm en del gange før man får det
til at virke.

> [...]
> er meget uheldig og strømmen går gennem hjertet er der dog en lille
> risiko for at omkomme, da 30mA gennem hjertet kan være nok til at slå

Ja, hvis HFI relæet virker helt korrekt.
Det skader jo ikke at gå med livrem og seler mht til el.

> Det kan nu godt give et pænt smæk over fingrene.

Ja, der skulle have stået mere "ubehagelige end farligt" eller "mere
irriterende end farligt".

Jeg har mødt flere, der ikke har turde bruge deres computer fordi de troede
at den var i stykker når den gav stød.

--
Niels

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-08-03 09:40

"BorreBoy" <borreYYY@lucasfilm.dk> skrev:

> Hvor meget vil du tro det er?
> Over/under 500kr.?

Et gæt 1000,- til 2000,- når der også skal trækkes kabler og sættes en
kontakt op.

Et gæt baseret på den pris som Elgaard har betalt:

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-08-03 09:46

> Jeg gør det nu af og til og har aldrig haft problemer med det.

Jeg gør det også af og til fordi det er for besværligt hele tiden at
tænde og slukke og der er da ikke sket noget jeg ved af.

Jeg ved heller ikke, hvor følsom PCere er overfor det. Men i Amigaens
tid var det nærmest en dødssynd at skifte noget mens maskinen var tændt
pga. et par portkredse, der havde en tendens til at brænde af, hvis man
bare så meget som tænkte på at tilslutte eller frakoble enheder mens
maskinen var tændt.

> Ja, hvis HFI relæet virker helt korrekt.
> Det skader jo ikke at gå med livrem og seler mht til el.

Bestemt ikke.

> Ja, der skulle have stået mere "ubehagelige end farligt" eller
> "mere irriterende end farligt".
>
> Jeg har mødt flere, der ikke har turde bruge deres computer fordi
> de troede at den var i stykker når den gav stød.

Min mor og bror blev også engang ret forskrækkede da de i forbindelse
med rengøring havde trukket en forstærker ud og kom til at røre
bagpladen og en radiator samtidig. Det gav også et pænt smæk over
fingrene, da der åbenbart har været den samme type strømforsyning i
forstærkeren som i computere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : John Hinge

Dato : 24-08-03 10:48

On 23 aug 2003 Morten Bjergstrøm was heard to say:

(om skift af ting medens computeren kører)
> [...]
> til at brænde af, hvis man bare så meget som tænkte på at
> tilslutte eller frakoble enheder mens maskinen var tændt.

Det store problem var nok at man fra 'gamle dage af' hos Commodore
havde valgt at bruge nogle port kredse, oprindeligt fra designet
af PET/Vic 20/C64 maskinerne. oprindeligt f.eks 6522 CIA portkredsen.
Disse kredse blev oftest monteret uden buffere, altså direkte imod
porten, så der skulle ikke ret meget fejl til før den stakkels kreds
stod af, og rigtig mange C64 ejere havde små lagre af disse kredse,
samt sat sokkel i printet, så de ku skifte samme.
På Amigaen gentog man festen, idet 8522 (såvidt jeg husker den hed)
alt andet lige er et ganske udmærket design til en portkreds, den kan
en masse smart, har nogle gode timere indbygget etc.. Men er altså
ikke decideret glad for at blive udsat for f.eks printere med lidt
fejlstrøm i og den slags.. Det skal dog siges at jeg ikke selv har
futtet nogle portkredse af siden jeg ved et uheld gav min C64 et
lille chock med 220V ind igennem userporten...min 6522 var dog i
sokkel, og jeg havde en ekstra liggende klar..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Farie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-08-03 12:18

In dk.edb.hardware, John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> says...
> På Amigaen gentog man festen, idet 8522 (såvidt jeg husker den hed)

8520. Kredsene var/er ens, men kun halvdelen af funktionerne anvendes i
deres aktuelle position - og ikke den samme halvdel anvendes, så de kan
swappes indbyrdes i tilfælde af fejl.

Fra : John Hinge

Dato : 25-08-03 05:50

On 24 aug 2003 Jesper G. Poulsen was heard to say:

> [...]
> anvendes i deres aktuelle position - og ikke den samme halvdel
> anvendes, så de kan swappes indbyrdes i tilfælde af fejl.

Jep, jeg havde 22 i baghovedet fordi jeg lige havde tænkt på
de gamle kredse fra 64'eren.. Men stadig en nuser portkreds :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-03 13:14

In dk.edb.hardware, John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> says...
> de gamle kredse fra 64'eren.. Men stadig en nuser portkreds :)

Ja, den rummer mange gode ting

Fra : Felix

Dato : 24-08-03 13:26

On Fri, 22 Aug 2003 16:39:53 +0200, Martin Berentzen wrote:

>Det er vel velkendt at strømledningen fra ens PC for det meste er "jordet",
>er det overhovedet nødvendigt i Danmark? Skal jeg med andre ord få
>installeret et "jordet" stik i min væg? Hvilke fordele giver det?

Det er ikke tvingende nødvendigt, men en rigtig god idé som andre
har skrevet.

På et tidspunkt hvor jeg kørte med to skærme og en hulens masse
andet udstyr, sitrede billedet på den ene skærm. Problemet
forsvandt da der blev indlagt jord i installationen.
Alt udstyr var før forbundet indbyrdes via jordledningerne, men
altså uden direkte jordforbindelse.

Der blev banket et jordspyd ned lige uden for rummet, og
stikkontakterne udskiftet til dem med jordforbindelse. Det var
ikke særligt dyrt, men jeg ved ikke om det vil være lovligt i
dag.

Samtidigt blev det nu muligt at bruge en transistorradio i
rummet, uden forstyrrelser.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-08-03 16:46

In dk.edb.hardware, Felix <Felix@nowhere.invalid> says...
> Der blev banket et jordspyd ned lige uden for rummet, og
> stikkontakterne udskiftet til dem med jordforbindelse. Det var
> ikke særligt dyrt, men jeg ved ikke om det vil være lovligt i

Hvis der er andre jordforbindelser i installationen er ovenstående også
livsfarligt.