ImageJpeg + FTP + problem!
Fra : Bee

Dato : 22-08-03 15:12

Hej Nyhedsgruppe

Jeg sidder og hygger mig lidt med at lave en funktion til automatisk at lave
miniaturebilleder (Thumbnail).

Problemet er at jeg gerne vil sende min thumbnail via FTP til en folder på
serveren, men umiddelbart ser det ud til at ImageJpeg kun understøtter at
man genner filen direkte på serveren.

Er der en metode hvormed jeg kan "putte" min "thumbnail ind i en ny
variabel, som efterfølgende kan sendes via FTP

På forhånd tak

/Bee

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-03 15:38

Bee skrev:

>Problemet er at jeg gerne vil sende min thumbnail via FTP til en folder på
>serveren, men umiddelbart ser det ud til at ImageJpeg kun understøtter at
>man genner filen direkte på serveren.

Det forstår jeg ikke. Hvilken forskel gør det om du gemmer dem
direkte eller FTP'er dem?

--
Bertel

Fra : Bee

Dato : 22-08-03 18:57

>Det forstår jeg ikke. Hvilken forskel gør det om du gemmer dem
>direkte eller FTP'er dem?
>
>--
>Bertel
>http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Forskellen er, at hvis jeg FTP'er dem - kan jeg sende dem til en anden
server.
Forresten vil min mailserver ikke besvare din besked, din mailadresse blive
afvist :-/

/Bee

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-03 22:10

Bee skrev:

>Forskellen er, at hvis jeg FTP'er dem - kan jeg sende dem til en anden
>server.

Ja? Det kan du også efter at du har gemt dem på din egen
harddisk. Jeg forstår stadig ikke problemet.

>Forresten vil min mailserver ikke besvare din besked, din mailadresse blive
>afvist :-/

Adressen er god nok og skal ikke ændres. Jeg ved at den virker.

--
Bertel

Fra : Bee

Dato : 25-08-03 09:19

> [...]
> harddisk. Jeg forstår stadig ikke problemet.

> Adressen er god nok og skal ikke ændres. Jeg ved at den virker.

Jeg er spændt på at se om det nytter at svare nu, flere dage efter, eller om
beskeden drukner i mængden

> Ja? Det kan du også efter at du har gemt dem på din egen
> harddisk. Jeg forstår stadig ikke problemet.

Problemet er at jeg ikke vil gemme dem på min egen harddisk, jeg vil bare
sende data til den anden server med det samme - det kan man umiddelbart
ikke, og det undre mig - eftersom jeg godt kan sende data direkte til
browseren (som billede).

/Bee

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-03 15:13

Bee skrev:

> [...]
>sende data til den anden server med det samme - det kan man umiddelbart
>ikke, og det undre mig - eftersom jeg godt kan sende data direkte til

Alt hvad du har på dit eget system, kan sendes til din browser
med det samme. Prøv f.eks. at skrive "C:\" i din browsers
adressefelt.

Det hvad du vil sende ud til en ekstern server, skal ligge på din
harddisk og ekspederes af et FTP-program (eller af en andet
program med den funktionalitet indbygget).

Jeg er ikke bekendt med at der findes programmer der kan sende
tingene med det samme, men teoretisk er der ikke noget i vejen
for at lave det sådan.

Men jeg forstår stadig ikke hvorfor det er et problem. Du kan da
bare bagefter slette det som du ikke vil gemme.

Selv har jeg på min harddisk *alt* hvad jeg har lagt ud på
hjemmesider. Så kan jeg gendanne det hvis serverne crasher. Det
har jeg haft brug for to gange.

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-03 20:57

On Mon, 25 Aug 2003 16:13:04 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg er ikke bekendt med at der findes programmer der kan sende
>tingene med det samme, men teoretisk er der ikke noget i vejen

Php kan dette. Hvis 'allow_url_fopen' er slået til, så kan fopen()
bruges til at få fat i filer via bl.a. ftp og http. Dvs. man kan åbne en
fil direkte på en ftp-server og skrive til den.

Se bl.a. <http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php>

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bee

Dato : 28-08-03 16:30

Hmmm det bliver mere og mere spændende det her

Men måske skal jeg forsøge at forklare lidt mere hvad det er der sker.

I mit system kan brugeren "oploade" et billede til sin hjemmeside, via et
lille Billedarkiv - det foregår på den måde at han blot angiver hvor på hans
computer han har et billede liggende og via en en "<FORM ACTION='" .
$PHP_SELF . "' METHOD='POST' ENCTYPE='multipart/form-data'>"; sendes
billedet til min server.

Derefter lave jeg lidt "tjeks" på om billedet fylder for meget i kb, og om
det er et jpg eller et gif billede.

Hvis billedet "overlever" mine skrappe tjeks - sender jeg det fra min server
via FTP til hans server.

Nu ville jeg så lave en funktion, der samtidigt automatisk oprettede et
miniaturebillede i nogle max mål f.eks. 70x70 pixels - men når man benytter
imagejpeg funktionen, kan man ikke sende billedet via FTP uden først at
gemme det på serveren og derefter sende det og derefter slette det igen -
hvilket jo ikke er særligt smart.

Jeg tjekkede forskellige forums for at se om der var nogen der havde en
løsning der - og fandt en som benyttede en funktion som gemmer billedet i en
buffer, og derefter sender det via FTP - men det ku' jeg så ikke lige få til
at virke.

Så nu henter, gemmer, overfører og sletter jeg billedet......

ville bare gerne gøre det på en "pænere" måde.

Anyways - tak for hjælpen indtil videre.

/Bee

For måske at give lidt klarhed over funktionen, så har det tidligere
fungeret sådan at jeg bare har bedt brugeren om at angive hvor

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-08-03 20:48

Bee wrote:
> [...]
>
> Er der en metode hvormed jeg kan "putte" min "thumbnail ind i en ny
> variabel, som efterfølgende kan sendes via FTP

http://dk2.php.net/ftp

mvh
johan