Objektiv anmeldelse?
Fra : Kirstine

Dato : 21-08-03 19:15

Hej

Er der mon nogle herinde, der kan forklare mig lidt om, hvordan dette
fungerer. Som jeg har forstået det, går det i grove træk ud på, at
politiet ved husspetakler kan efterforske og retsforfølge en voldsmand,
selvom kvinden ikke anmelder ham...er det rigtigt forstået? Hvordan vil
dette stille kvinden i forhold til retssag?

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Peter G C

Dato : 21-08-03 19:20

In news:MPG.19af2a7027c6a07c9896f5@news.sunsite.dk,
Kirstine <minipip@minipip.dk> typed:
> [...]
> voldsmand, selvom kvinden ikke anmelder ham...er det rigtigt
> forstået? Hvordan vil dette stille kvinden i forhold til retssag?

Hvis kvinden er offeret/forurettede er hun ikke part i sagen og kan intet
bestemme. Intet.

Hun kan måske undgå at afgive forklaring i retten, hvis hun står tiltalte
nær: gift, samlevende eller lignende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kirstine

Dato : 21-08-03 20:17

In article <bi32ge$rs1$1@sunsite.dk>, pgc@FJERNDETTEnospam.dk says...
> In news:MPG.19af2a7027c6a07c9896f5@news.sunsite.dk,
> Kirstine <minipip@minipip.dk> typed:

> Hvis kvinden er offeret/forurettede er hun ikke part i sagen og kan intet
> bestemme. Intet.

Okay.

> Hun kan måske undgå at afgive forklaring i retten, hvis hun står tiltalte
> nær: gift, samlevende eller lignende.

Du skriver måske - er det noget hun skal bede om at blive fritaget fra?

Kirstine
---

Fra : Peter G C

Dato : 21-08-03 21:08

In news:MPG.19af39103f91c08a9896f7@news.sunsite.dk,
Kirstine <minipip@minipip.dk> typed:

[klip]

> Du skriver måske - er det noget hun skal bede om at blive fritaget
> fra?

Måske fordi jeg ikke kender omstændighederne. Men hun skal selv bede om det,
ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-08-03 21:26

Peter G C skrev:

> Måske fordi jeg ikke kender omstændighederne. Men hun skal selv bede om
det,
> ja.

Såfremt hun er omfattet af § 171 oplyser retten, at hun ikke har pligt til
at udtale sig - hun skal ikke selv bede om at blive fritaget.

--
Reino

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 20:44

Kirstine wrote:

[klip]

> [...]
> politiet ved husspetakler kan efterforske og retsforfølge en voldsmand,
> selvom kvinden ikke anmelder ham...er det rigtigt forstået?

Ja, politiet efterforsker og anklagemyndighedeb rejser tiltale
uafhængigt af ofrets ønsker, jf. RPL § 742, stk. 2 og § 96

[klip]

> Hvordan vil dette stille kvinden i forhold til retssag?

Er ofret og voldsmanden samlevende eller på anden må i nær familie, så
kan ofret påberåbe sig vidnefritagelsen i RPL § 171, stk. 2, nr. 2 måske
også nr. 3. Denne vidnefritagelse kan dog ophæves efter omstændighederne
med hjemmel i RPL § 171, stk. 3.

I RPL § 178 findes forskellige retsmidler mod et vidne, der ikke
vidnefritages, men som allige værgrer sig mod at vidne.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);