Kameraovervågning foran bank
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-08-03 09:49

Jeg ved det har været oppe her før, men jeg kan ikke lige få puttet de
rigtige søgeørd i groups.google.com

En bank i lyngby har sat nye kameraer op. Der er både kameraer i banken
og 2 der dækker deres "forhave" ud til vejen. Banken er trukket ca. 10
meter tilbage fra vejen og der er så 2 kameraer der dækker det område
der bla. inkludere cykelparkering og en kontantautomat ved siden af
banken hovedindgang.

Der er ingen steder skiltet med at der overvåges.

Afair skal der som udgangspunkt skiltes med at der overvåges i en
butik/bank. Desuden mener jeg det er tvivlsomt om de overhovedet må
overvåge arealet foran banken* (selvom de vel kan argumentere med at det
kun er bankens kunder der har et ærinde der)

* Noget med at "offenlige" områder ikke må filmes så enkeltpersoner er
genkendelige eller lign ?
/A

Fra : tom nielsen

Dato : 19-08-03 11:02

> [...]

> overvåge arealet foran banken* (selvom de vel kan argumentere med at det
> kun er bankens kunder der har et ærinde der)

De må ikke overvåge (som i tændt i faste perioder - oftest hele tiden), men
de må gerne have kameraer som aktiveres når de ansatte fx aktivere alarmen.

kilde: http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S1840.htm

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-08-03 17:43

> De må ikke overvåge (som i tændt i faste perioder - oftest hele
> tiden), men de må gerne have kameraer som aktiveres når de ansatte fx
> aktivere alarmen.

Ok - jeg kan også se af
http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S1840.htm at det er en
lov fra sidste forår der gav dem nye muligheder.

Et par interessantge citater

"Ved lovændringen blev det tilladt for pengeinstitutter mv. at foretage
tv-overvågning med optagelse på videobånd mv. af pengeautomater"
"I forbindelse med lovforslaget afviste jeg samtidig at stille forslag
om at tillade tv-overvågning med videooptagelse uden for
pengeinstitutters facader"
"Loven finder ikke anvendelse på kameraer - f.eks. udenfor en bank - der
kun optager, når nogen aktiverer en særlig alarmknap"

Så jeg må antage at kun kameraet der "ser" kontantautomaten bånder
løbende mens det andet kun kører efter alarmering....
Selvom det første udfra min vurdering nok også har bankens indgangsparti
med i billedet ....

Men skal der ikke stadig skiltes med at der overvåges ?

/A

PS det er ikke fordi jeg har noget imod at de har kameraer kørende - jeg
undrede mig bare da jeg ikke huskede det som som værende lovligt...