Købe / markedsføring
Fra : Henrik Strandsberg

Dato : 19-08-03 08:12

Hej

Jeg har i den lokale avis set et tilbud fra et køkkenfirme hvor teksten er
følgende:

Bestil dit nye køkken NU og få en
GRATIS
siligranit vask som rabat

du kan vælge mellem 2 vaske i 9 farver.

Er denne forem for markedsføring lovlig, eller kan jeg med loven i hånden
køre ud og hente en nu vask, jeg mangler faktisk en, for det ser ud som om
at det er købs betinget at modtage denne gratis vask ??

mvh
Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-08-03 20:29

"Henrik Strandsberg" <henrik.strandsbergFJERNES@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:l2k0b.6905$AE7.3045@news.get2net.dk...
> [...]
> køre ud og hente en nu vask, jeg mangler faktisk en, for det ser ud som om
> at det er købs betinget at modtage denne gratis vask ??

Som jeg læser det, er det rabat i forbindelse med køb, og hvorfor skulle de
give dig rabat, hvis ikke du køber det, som udløser rabatten?

Kurt

Fra : Henrik Strandsberg

Dato : 19-08-03 20:51

> Som jeg læser det, er det rabat i forbindelse med køb, og hvorfor skulle
de
> give dig rabat, hvis ikke du køber det, som udløser rabatten?

Fordi at de bruger ordet GRATIS, det er for mig at se en gave, og så vidt
jeg husker er det ikke lovligt at give noget i medgift, medmindre at denne
har er uvæsentlig værdi og det har en silgranit vask ikke, den koster
2300-5000 alt efter model og jeg er godt klar over at det er de billige de
har.

/Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-08-03 14:53

Scripsit "Henrik Strandsberg" <henrik.strandsbergFJERNES@get2net.dk>

> Fordi at de bruger ordet GRATIS, det er for mig at se en gave, og så vidt
> jeg husker er det ikke lovligt at give noget i medgift, medmindre at denne
> har er uvæsentlig værdi og det har en silgranit vask ikke,

MFL §6 stk 2: En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen,
anses ikke som tilgift.

Og det må den vel sige at være her (nemlig køkkenmøbler og dele hertil).

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-03 08:29

Henning Makholm skrev:

>MFL §6 stk 2: En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen,
>anses ikke som tilgift.

>Og det må den vel sige at være her (nemlig køkkenmøbler og dele hertil).

Enig, men hvad med brugen af ordet "gratis"?

Hvis der blot havde stået "få en vask som rabat" ville der ikke
være noget at komme efter.

--
Bertel