Parallel import - er det lovligt?
Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 18-08-03 18:49

Hvis jeg nu fik mulighed for at købe vare i udlandet billigt, ville det så
være lovligt for mig at sælge dem herhjemme?

Dette sker uden om den danske importør.

Nogen bud?

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 18-08-03 21:07

"Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message
> Hvis jeg nu fik mulighed for at købe vare i udlandet billigt, ville det så
> være lovligt for mig at sælge dem herhjemme?

Ja.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-08-03 21:34

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev :

>"Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message

>Ja.

Nej, ikke entydigt , f.eks lægemidler kræver en mængde tilladelser
opfyldt
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 18-08-03 21:31

<jan@stevns.net> wrote in message

> Nej, ikke entydigt , f.eks lægemidler kræver en mængde tilladelser
> opfyldt

Ligesom man også skal tage hensyn til moms og toldregler etc.

Jeg troede Nicholas var mere fokuseret på om man måtte "stjæle" et marked
fra den officielle importør, og det er ikke ulovligt (under forudsætning af
at man naturligvis overholder lovgivningen på de andre punkter).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-08-03 21:48

> [...]

>fra den officielle importør, og det er ikke ulovligt (under forudsætning af
>at man naturligvis overholder lovgivningen på de andre punkter).

og herunder hører ophavsrettigheder ~ kopi-produkter etc. Tolden er
ret god til at fiske ting og sager ;)

Fra : NFB

Dato : 19-08-03 08:20

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message ?

> [...]
af
> at man naturligvis overholder lovgivningen på de andre punkter).

Korrekt.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-08-03 21:29

Anders Vind Ebbesen wrote:

> "Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message
>
> Ja.

Medmindre det er ophavsretligt beskyttet materiale importeret fra et ikke-EU
land.

--
Niels

Fra : NFB

Dato : 19-08-03 08:19

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> wrote in message > >

> Medmindre det er ophavsretligt beskyttet materiale importeret fra et
ikke-EU
> land.

Der vil ikke blive tale om immaterielle krænkelser. Det er slet ikke den
type produkter der er tale om.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 19-08-03 11:44

In <Jck0b.6907$7I7.6655@news.get2net.dk> "NFB" <remove@spam.com> writes:

>ikke-EU

>Der vil ikke blive tale om immaterielle krænkelser. Det er slet ikke den
>type produkter der er tale om.

Vel, du maa heller ikke saelge Region 1 dvd-film i Danmark pga. EU.

/Martin

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-08-03 18:26

Martin Moller Pedersen wrote:

> Vel, du maa heller ikke saelge Region 1 dvd-film i Danmark pga. EU.

Det har ikke direkte noget med regionerne at gøre. Hvis man kan købe en
region 1 film i EU må man godt videresælge den.

Men man må ikke sælge polske region-2 dvd-film i Danmark.

Men jeg ved ikke med fx. norske film.

--
Niels

Fra : O-V R:nen

Dato : 24-08-03 14:33

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> writes:

> Medmindre det er ophavsretligt beskyttet materiale importeret fra et ikke-EU
> land.

Det samme (regional konsumption) gælder også for varemærker, hvilket
i praksis vil sige langt de fleste varer. (Dette gælder naturligvis ikke
hvis den danske varemærkeindehaver hellere vil tillade parallelimporten,
hvilket formentlig er tilfældet når det gælder fx de østeuropæiske
Coca-Colaer der sælges i Danmark.)

Fra : NFB

Dato : 19-08-03 08:17

> "Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message