/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 18-08-03 15:44

Citat:
Disse returregler gælder alle varer solgt som fjernsalg, og som ikke er speciel
fremstillet/hjemtaget til dig. Ved afhentning eller personlig levering af XXXX
ydes der inden returret med mindre andet er aftalt, hvilket også er gældende for
B2B.
Citat slut.


Varer, som er bestilt via internet/telefon men afhentet eller leveret af
butikken, har man da 14 dages fortrydelsesret?

Er ovenstående godt nok til at en virksomhed ikke har fortrydelsesret?

Nogen der har et (godt) link til en hjemmeside, hvor man kan læse om reglerne
for fortrydelsesretten ved fjernsalg?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



 
 
HKJ (18-08-2003)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 18-08-03 16:25


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message
news:bhqonn$2es$1@sunsite.dk...
> Citat:
> Disse returregler gælder alle varer solgt som fjernsalg, og som ikke er
speciel
> fremstillet/hjemtaget til dig. Ved afhentning eller personlig levering af
XXXX
> ydes der inden returret med mindre andet er aftalt, hvilket også er
gældende for
> B2B.
> Citat slut.
>
>
> Varer, som er bestilt via internet/telefon men afhentet eller leveret af
> butikken, har man da 14 dages fortrydelsesret?
>
> Er ovenstående godt nok til at en virksomhed ikke har fortrydelsesret?

Fra "Lov om visse forbrugeraftaler" §10a
§ 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om
køb af varer, om tjenesteydelser eller om
løbende levering af varer eller tjenesteydelser,
når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation
og uden, at parterne mødes, og
2) indgås som led i et system for
fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende.




Læg mærke til at der intet står om leveringsmåden.








David T. Metz (19-08-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 19-08-03 15:59

HKJ kalligraferede, i news:bhqr5u$i06$1@news.cybercity.dk

>
> Fra "Lov om visse forbrugeraftaler" §10a
> § 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om
> køb af varer, om tjenesteydelser eller om
> løbende levering af varer eller tjenesteydelser,
> når aftalen
> 1) indgås ved brug af fjernkommunikation
> og uden, at parterne mødes, og


> Læg mærke til at der intet står om leveringsmåden.

Nej, men

1. det er ikke relevant for B2B
2. Mht. forbrugerkøb står der "og uden, at parterne mødes". Det er svært at
undgå hvis man tropper op i en butik. Jf også 10b:

"Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."

Det springende punkt er "aftaleindgåelse". Om aftalen er indgået inden mødet
i butikken eller ej. Da jeg går ud fra aftalen kan fortrydes hvis man ikke
møder op må mødet være afgørende for aftalens endelige indgåelse? På den
pågældende forhandlers hjemmeside tales der også om "bestilling" - ikke om
"købsaftale".

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"
Message-ID: <DU2Ba.16026$xM5.485@fe06.atl2.webusenet.com>



Morten Fruergaard (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-08-03 22:07

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
news:bhte03$a70$1@sunsite.dk...
> 1. det er ikke relevant for B2B
> 2. Mht. forbrugerkøb står der "og uden, at parterne mødes". Det er svært at
> undgå hvis man tropper op i en butik. Jf også 10b:
>
> "Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
> foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."
>
> Det springende punkt er "aftaleindgåelse". Om aftalen er indgået inden mødet
> i butikken eller ej. Da jeg går ud fra aftalen kan fortrydes hvis man ikke
> møder op må mødet være afgørende for aftalens endelige indgåelse? På den
> pågældende forhandlers hjemmeside tales der også om "bestilling" - ikke om
> "købsaftale".

Der er ikke tale om handel i en butik..
Som jeg ser det kan §10a stk. 2 tolkes to denne måde:
citat: indgås ved brug af fjernkommunikation OG uden, at parterne mødes, og

Læg mærke til, at der står "og"...
Dvs. hvis aftalen indgåes ved brug af fjernkommunikation (fx via internettet) og
uden at parnerne mødes (da varen bliver sendt med fx PostDK), så gælder det, at
der er 14 dages fortrydelsesret.

MEN hvis aftalen indgåes ved brug af fjernkommunikation (fx via internettet) og
parnerne mødes (da varen bliver udleveret personlig til kunden af firmaet), så
gælder loven ikke, da partnerne har mødtes...

Er denne fortolkning korrekt?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



David T. Metz (20-08-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 20-08-03 08:26

Morten Fruergaard skriblede:

> Som jeg ser det kan §10a stk. 2 tolkes to denne måde:
> citat: indgås ved brug af fjernkommunikation OG uden, at parterne
> mødes, og

> Er denne fortolkning korrekt?

Godt spørgsmål. Jeg mener det går på aftalen - dvs. at "aftalen indgås uden
parterne mødes". Jeg er dog ikke bombesikker.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Per Christoffersen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 20-08-03 08:39


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message
news:bhu3hi$bg5$1@sunsite.dk...

> MEN hvis aftalen indgåes ved brug af fjernkommunikation (fx via
internettet) og
> parnerne mødes (da varen bliver udleveret personlig til kunden af
firmaet), så
> gælder loven ikke, da partnerne har mødtes...
>
> Er denne fortolkning korrekt?

Det kommer an på, hvad mødet indebærer.
Hvis der er indgået en færdig aftale inden parterne mødes (og betaling for
eksempel er foregået, eller der er indgået aftale herom), så gælder
fortrydelsesretten. Mødet er da reelt blot en afhentning som er forudsat i
aftalen.
(Det medfører i øvrgt, som jeg læser loven, at hvis man ikke henter varen
inden 14 dage, så må det betragtes som en afvisning og dermed en anvendelse
af fortrydelsesretten, analogt med en postforsendelse der ikke bliver
hentet)

Hvis kunden ifbm. mødet kan få lejlighed til at se på varen, og revurdere
sit køb (evt. fortryde), så kan Forbrugeraftaleloven ikke være gældende,
fordi aftalen ikke indgås førend ved mødet. Kunden kan i denne situation
ikke være bundet af nogen aftale indgået før mødet, og altså ikke hæfte for
noget, hvis man eksempelvis ikke dukker op.

Finder mødet ikke sted på et fast forretningssted, så vil kunden dog
alligevel have fortrydelsesret iflg § 5 (Aftaler indgået uden for fast
forretningssted).

/Per



Morten Fruergaard (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-08-03 13:02

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3f432577$0$32492$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message
> news:bhu3hi$bg5$1@sunsite.dk...
>
> > MEN hvis aftalen indgåes ved brug af fjernkommunikation (fx via
> internettet) og
> > parnerne mødes (da varen bliver udleveret personlig til kunden af
> firmaet), så
> > gælder loven ikke, da partnerne har mødtes...
> >
> > Er denne fortolkning korrekt?
>
> Det kommer an på, hvad mødet indebærer.
> Hvis der er indgået en færdig aftale inden parterne mødes (og betaling for
> eksempel er foregået, eller der er indgået aftale herom), så gælder
> fortrydelsesretten. Mødet er da reelt blot en afhentning som er forudsat i
> aftalen.
> (Det medfører i øvrgt, som jeg læser loven, at hvis man ikke henter varen
> inden 14 dage, så må det betragtes som en afvisning og dermed en anvendelse
> af fortrydelsesretten, analogt med en postforsendelse der ikke bliver
> hentet)
>
> Hvis kunden ifbm. mødet kan få lejlighed til at se på varen, og revurdere
> sit køb (evt. fortryde), så kan Forbrugeraftaleloven ikke være gældende,
> fordi aftalen ikke indgås førend ved mødet. Kunden kan i denne situation
> ikke være bundet af nogen aftale indgået før mødet, og altså ikke hæfte for
> noget, hvis man eksempelvis ikke dukker op.
>
> Finder mødet ikke sted på et fast forretningssted, så vil kunden dog
> alligevel have fortrydelsesret iflg § 5 (Aftaler indgået uden for fast
> forretningssted).

Hvad så hvis det er aftalen kan kunden ved afhentning kan fortryde?
Men ikke når han først har forladt stedet?

Hvis jeg ringer til fx Merlin og beder dem bestille en vare hjem, som jeg sender
en check på, hvorefter jeg afhenter den. Har jeg så 14 dages fortrydelsesret?

Hvad så hvis jeg ringer til fx Merlin og beder dem bestille en vare hjem, som
jeg afhenter og betaler kontakt på afhentningstidspunktet. Har jeg så 14 dages
fortrydelsesret?


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Per Christoffersen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 20-08-03 13:52


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message
news:bhvnvp$s8t$1@sunsite.dk...

> Hvad så hvis det er aftalen kan kunden ved afhentning kan fortryde?
> Men ikke når han først har forladt stedet?

For at komme uden om fortrydelsesretten ved fjernsalg, så må det være
udgangspunktet at der ikke foreligger nogen aftale om køb inden kundens møde
i butikken. Derfra træder så den almindelige købeov i kraft, såfremt mødet
foregår i et fast forretningssted.
(Jeg håber jeg har forstået dig rigtigt, - der er vist et par slåfejl i dit
spørgsmål...)

> Hvis jeg ringer til fx Merlin og beder dem bestille en vare hjem, som jeg
sender
> en check på, hvorefter jeg afhenter den. Har jeg så 14 dages
fortrydelsesret?

Nej. Fortrydelsesretten gælder kun ved fjernhandelssystemer, som
forretningen driver.
(Jeg går ud fra, at Merlin ikke driver et fjernsalgssystem via telefon)

§ 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen

1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og

2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

> Hvad så hvis jeg ringer til fx Merlin og beder dem bestille en vare hjem,
som
> jeg afhenter og betaler kontakt på afhentningstidspunktet. Har jeg så 14
dages
> fortrydelsesret?

Nej. Se ovenfor.

Du kunne godt have glæde af at læse loven, - den er forholdsvis fremkommelig
og den findes her:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_fbaftl.htm

/Per



Henning Makholm (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 20-08-03 14:29

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk>
> "Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> > Hvad så hvis det er aftalen kan kunden ved afhentning kan fortryde?
> > Men ikke når han først har forladt stedet?

> For at komme uden om fortrydelsesretten ved fjernsalg, så må det være
> udgangspunktet at der ikke foreligger nogen aftale om køb inden kundens møde
> i butikken.

Men hvis det er "aftalt" at køber kan fortryde ved afhentning, er der
vel ikke i formueretlig forstand tale om en aftale, men blot om et
tilbud?

--
Henning Makholm "But I am a Sunni Muslim," the bemused Arab said.

Per Christoffersen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 20-08-03 14:37


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahr83gzcd6.fsf@ask.diku.dk...

> Men hvis det er "aftalt" at køber kan fortryde ved afhentning, er der
> vel ikke i formueretlig forstand tale om en aftale, men blot om et
> tilbud?

Det må det vel være.
Eller en opfording til forbrugeren til at gøre tilbud i butikken. Det
afhænger helt af måden fjernsalgssystemet fungerer på (Her hviler jeg mig
trygt op ad Mads Bryde Andersens gennemgang af tilbud og aftaler på
internettet i IT-retten, sådan som jeg lige husker den)

/Per



Jesper Brock (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 19-08-03 10:58


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message
news:bhqonn$2es$1@sunsite.dk...
> Er ovenstående godt nok til at en virksomhed ikke har fortrydelsesret?

Ja.

Virksomheder har generelt ikke fortrydelsesret, heller ikke ved fjernsalg.

Fortrydelseret ved fjernsalg stammer fra "Lov om visse forbrugeraftaler",
der som navnet indikerer kun gælder for... forbrugerkøb.


--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)
Redaktør, www.unfairpris.dk

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste