Computerkøb, manglende software
Fra : Aksel

Dato : 17-08-03 17:26

Jeg har lige købt en Compaq PC som blev leveret med installeret software.

Der fulgte Cder med til Windows Word og Works, men ikke operativsystem
Windows XP.

På harddisken ligger et program genoprettelses program, men det har den
store ulempe at det overskriver senere installerede programmer og filer,
bringer PCen tilbage til den stand den blev leverer i.

Har jeg ikke krav på Cd med programmerne?

Hvad gør jeg hvis harddisken bliver defekt når garantien er udløbet? så har
jeg ingen mulighed for at reparere uden at investere i software som jeg
allerede har betalt for.

Hilsen Aksel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-08-03 17:45

Aksel wrote:
> [...]
> jeg ingen mulighed for at reparere uden at investere i software som jeg

Sikker på at der ikke er en eller anden Compaq CD-Rom med som
genetablerer hele maskinen? Som du skriver - sætter den i reelt
nul-udgangspunkt.

Du har IKKE betalt for Windows XP i normal forstand - de sælges typisk
med under andre licensbetingelser end hvis du køber styresystemet
direkte af producenten - typisk kaldes denne licens hos Microsoft for
OEM licens. Det betyder du KUN har rettighed til at installere softwaren
på den maskine som du fik softwaren med...

Alt sammen burde stå i en licensblanket du har fået med computeren. Hvis
du ikke har fået den - så kontakt forretningen og bed om den - ellers
kan du ikke bevise det ikke er en piratversion du kører med.

mvh
Johan

Fra : HKJ

Dato : 17-08-03 18:05

Prøv at læse: http://www.fs.dk/jura/fjura/jb02/02060300.htm#638

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 19:24

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Prøv at læse: http://www.fs.dk/jura/fjura/jb02/02060300.htm#638

Hvis det er en PC med CD-braender, og genoprettelsesfilerne kan
braendes ned paa en CD, er det ikke sikkert, at man ville naa
frem til samme afgoerelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : P. Larsen

Dato : 17-08-03 19:30

> [...]
> Jeg har lige købt en Compaq PC som blev leveret med installeret software.
>
> Der fulgte Cder med til Windows Word og Works, men ikke operativsystem

Jo der gør, bare ikke OEM versionen. Du har en "recovery" CD, som reelt er
dit OS i en ny indpakning. Kig en ekstra god gang efter. Der bør også være
en lille bog der forklare hvordan du kan bruge den - jeg har nogle gange set
den i CD æsken, så hvis du ikke kan finde CD'en .... ;)

Hvad licensbetingelserne længe har sagt, har de store leverandører som Dell
og Compaq reelt ført ud i livet, nemlig at OS'et tilhører det hardware du
køber, og kan ikke flyttes til andet (ny) hardware. Det har leverandørene
gjort ved at lave en særlig krypteret (kan forholdsvis let dekrypteres)
recovery CD, der ikke ligner OEM versionen. Reelt har de genskrevet
styringen af installations-processen, så det i en stor grad ikke vil være
muligt at bruge pakken på andre end den model som disken blev lavet til (der
er undtagelser).

Generelt har du 2 gen-etableringsmuligheder via denne CD: Enten en total
gen-etablering, som ganske rigtigt overskriver din nuværende version
(somregl har du endda også muligheden for at lave en formattering), eller
også har du muligheden for at lave en selektiv genskabning. Somregl kan du
ikke bruge den selektive til ret meget, når du først har installeret patches
og andre globale ændringer på dit OS (selv din OEM vil ikke gøre meget gav).
Dit problem er dog, at du ikke kan bruge CD'en på andre maskiner, da
installationsprocessen kigger på den hardware du har, før den starter.

Parallelt har du også hele dit OS install på harddisken, så du kan
installere komponenter derfra (hvilket jo ikke hjælper hvis du ikke kan
boote eller har andre hardware fejl - derfor CD'en).

Du har krav på at kunne genskabe dit system - og det er opfyldt. Ganske
rigtigt med ikke standardliserede værktøjer. Men jeg kan ikke se hvorfor du
tror du har krav på det?

> På harddisken ligger et program genoprettelses program, men det har den
> store ulempe at det overskriver senere installerede programmer og filer,
> bringer PCen tilbage til den stand den blev leverer i.

Plus muligheden for selektiv genskabning af medfølgende software, ja.

> Har jeg ikke krav på Cd med programmerne?
Nej - Window's licensbetingelser har længe sagt, at du ikke engang ejer
softwaren. Du kan f.eks. ikke sælge det, eller installere det på andre
PC'ere. Så vidt jeg husker påståes det i DK at denne regl ikke gælder, men
jeg har nu ikke set nogle dommer der bekræfter dette (endnu). Problemet er,
at disse betingelser ikke er kendt på købstidspunktet - først nu du tænder
dyret, har du mulighed for at læse dem. Såfremt du ikke vil acceptere disse
betingelser, er du jo i din gode ret til at tage dyret tilbage til
forhandleren, og ophæve handlen (med mindre denne læser hele aftalen op ved
købet).

Jeg har på mine gamle Compaq maskiner altid haft mulighed for at genskabe
enkelte filer, enten via restore menu'en eller en enkelt gang ved at
kontakte Compaq hvor jeg fik kodeorderet til at udpakke de mistede fil.

> Hvad gør jeg hvis harddisken bliver defekt når garantien er udløbet? så
har
> jeg ingen mulighed for at reparere uden at investere i software som jeg
> allerede har betalt for.

Du skulle have en "recovery" CD - ikke en XP OEM CD. Med andre ord, den har
nok et andet navn end du formoder. Denne CD har også den software som kom
udover operativsystemet.

Jeg husker eksempler på nogle "leverandører" der forsøgte at snyde med
licenserne engang i sen-1990'erne, ved ikke at udlevere en CD hvor du kunne
genetablere, f.eks. en OEM eller recovery CD. Hvis du ikke har mulighed for
at re-etablere din PC som den så ud ved købet, har du naturligvis et krav.
Men på det seneste så har din hardware pusher ikke noget at gøre med
installationen overhovedet, så de har ikke meget at vinde ved ikke at
vedlægge recovery-CD'en. De betaler licenser per solgt hardware enhed.

Mvh.
P. Larsen

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-08-03 23:09

Aksel wrote:

> [...]
>
> Hvad gør jeg hvis harddisken bliver defekt når garantien er udløbet? så
> har jeg ingen mulighed for at reparere uden at investere i software som

Jeg har selv solgt Compaq maskiner hvor der _ikke_ var Windows cd-rom
med. Her skulle det være muligt at selv brænde en cd-rom så man senere
kunne genetablere.
Hvad står der i brugsanvisningen ? Har du ringet til Compaq support ?

Martin.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-03 08:01

Martin Andersen skrev:

>Jeg har selv solgt Compaq maskiner hvor der _ikke_ var Windows cd-rom
>med. Her skulle det være muligt at selv brænde en cd-rom så man senere
>kunne genetablere.

Forbrugerstyrelsens tekst lægger vægt på at man ikke før købet
har fået oplyst at der ikke fulgte en cd med.

Det er klart at det er i orden hvis kunden har fået oplyst
hvordan landet ligger før købet.

--
Bertel

Fra : Robert Andersen

Dato : 25-08-03 08:43

Da jeg købte en compaq bærbar stod jeg med samme problem, der fulgte ikke en
windows cd med, og genoprettelses data lå og optog 4 GB på harddisken.
Man kan ved henvendelse til compaq få tilsendt genoprettelsesfilerne på cd,
det er IKKE en ren windows cd, men en forkrøblet compaq udgave med en masse
(for mig) ubrugeligt compaq gøgl. Vil man have en helt ren nyinstalleret
windows er man nød til at købe den, compaq vil og skal ikke levere en
original ren windows cd.
Jeg havde fat i FS, Compaq og Microsoft, der er ikke noget at komme
efter... - desværre

/Robert