Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe photoshop ,hvad skal man vælge
Fra : matilde

Dato : 21-08-03 21:37

Jeg vil gerne købe et program til redigering af billeder, og har
kigget på Photoshop som skulle være det bedste.

Men prisen, på version 7,0 DK WIN, på kr 9520,- er lige lovlig høj til
mig, (fra PROconsult.dk).
En anden version 7,0 UK WIN (er det sproget der gør forskellen, eller
forstår jeg ingenting) koster kr 1675,-.

Hvad skal man vælge, jeg er amatør og ikke særligt erfaren.

Mvh Matilde

Fra : Per M

Dato : 21-08-03 21:59

Hej Matilde
Jeg studsede lidt over de priser, du nævnte. Den anden verion, du nævner, er
en upgrade-version. Den kræver, at du har en tidligere version af Photoshop
i forvejen, så den løsning dur nok ikke.
Photoshop er og bliver kongen blandt billedbehandlingsprogrammer, men der
findes mange mindre alternativer. Hvis du kigger f.eks. på Proconsults
prisliste, finder du Adobe's egen "lillebror" til Photoshop: Photoshop
Elements, som er en skrabet, men absolut brugbar udgave af Photoshop. Pris
615,- kr.
Du kan også bruge Paint Shop Pro, som man hente fuldt fungerende, men
tidsbegrænsede versioner af på nettet.
IrfanView er også en mulighed, som vist er gratis.
Prøv evt. at søge tilbage i gruppen, det er et emne, der ofte er oppe at
vende.

mvh
Per M

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 21-08-03 22:17

matildebeslagsmed@msn.com (matilde) skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

>En anden version 7,0 UK WIN (er det sproget der gør forskellen, eller
>forstår jeg ingenting) koster kr 1675,-.

Det har du misforstået. Ovenstående pris er for en opgradering fra en
tidligere version. Den fulde engelske version koster 7250.-

>Hvad skal man vælge, jeg er amatør og ikke særligt erfaren.

Et prisbilligt alternativ er Paint Shop Pro 8, der kun koster 1095.
Det kan næsten lige så meget som Photoshop, og rækker til de flestes
behov. Du kan downloade en prøveversion her:
http://www.jasc.com/products/paintshoppro/

En anden - og lidt mere nørdet - løsning er Gimp, der er gratis. Den
kan hentes her: http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/

For en god ordens skyld skal jeg tilføje, at også Adobe Photoshop 7.0
kan hentes i en prøveversion. Der er tale om sølle 163 Mb, der kan
hentes her:
http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.jhtml#product=39

Adobe laver også et alternativ, der prismæssigt er en konkurrent til
PaintShopPro, nemlig Photoshop Elements. Og sørme om man ikke også kan
prøe det program af først ved at hente 111 Mb fra Adobe's sever:
http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.jhtml#product=40

(Ovenstående er til Windows - hvis du bruger Mac eller Unix, så er det
en anden sag).

Jeg har brugt Adobe Photoshop siden version 2.5 og kunne ikke drømme
om at bruge andet til billedbehandling. På den anden side indeholder
programmet en masse funktioner, som man aldrig har brug for, og jeg
vil tro, at du som 'uerfaren amatør' vil kunne klare dig meget langt
med nogle af de billigere alternativer, som er omtalt ovenfor.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-03 18:55

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> wrote:

> [...]
> http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.jhtml#product=40
>
> (Ovenstående er til Windows - hvis du bruger Mac eller Unix, så er det

Adobe Photoshop Elements fås da også til Mac. Der er et download-link
lige over det, du henviser til. Hvis man bruger Mac, og den er mindre
end et par år gammel, så følger iPhoto med styresystemet. Det er først
og fremmest et program til at arkivere og holde orden på sine billeder,
men det kan lave simpel billedbehandling. Ellers er der Graphic
Converter, der er et sharewareprogram. Det er meget velrennomeret i
Mac-kredse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 22-08-03 22:06

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev i dk.fritid.foto:

>Adobe Photoshop Elements fås da også til Mac. Der er et download-link
>lige over det, du henviser til.

Ja, det er jeg godt klar over. Parentesen gik på hele indlægget, da
flere af de nævnte programmer ikke findes til Mac. Og da Mathilde ikke
havde fortalt, hvilket styresystem, hun bruger, så blev jeg nødt til
at tage forbehold. Jeg vil ikke til at rode mig ud i opremsning af
billedbehandlingssoftware til Mac, da der er folk her i gruppen, der
ved meget mere om det end jeg.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-08-03 09:44

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> skrev i dk.fritid.foto:

>Et prisbilligt alternativ [...]

Meget apropos har PCWorld i Norge netop testet alternativer til Adobe
Photoshop:
http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction=artikkel&id=D0671D8A-CEE0-BE88-FB7F19F1B8A47C97

De kårer Paint Shop Pro som 'vinderen'.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-03 22:18

> [...]
> forstår jeg ingenting) koster kr 1675,-.
>
> Hvad skal man vælge, jeg er amatør og ikke særligt erfaren.

Som nævnt i et andet svar, så er det en opgradering du kigger på - men
der er faktisk væsentligt forskel på prisen på den danske og engelske
version - vi sælger den danske for 9.250,- og den engelske for 6.950,-

Ingen tvivl om at PhotoShop er kongen i sin genre, men der findes
en lang række af gode alternativer - som f.eks.:

PhotoShop Elements
Ulead Photo Impact
JASC Paint Shop Pro

Min egen favorit er Ulead Photo Impact, der er nemt at gå til som
"begynder", og har alle tænkelige muligheder for at være kreativ. Den
kan iøvrigt downloades som "prøveversion" fra www.ulead.com

Mvh
Leif Jensen
www.advicecom.dk

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 21-08-03 22:35

Jeg ville vælge elements. Dermed kan du opgradere til en fuld photoshop
version hvis du mod forventning skulle komme til at mangle funktionalitet,
og en betragtelig del af de artikler mv. der bliver skrevet om
billedbehandling er skrevet til photoshop.
Der er nok ikke det allerletteste at gå til (det er der iøvrigt ikke så
mange af adobes programmer der er) men det er fantastiske programmer.

Fra : Peter Binderup

Dato : 22-08-03 07:47

"Ivan Vogelius" <ihatespammers@respondtogroup.com> wrote in message news:3f453ac3$0$6816$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg ville vælge elements. Dermed kan du opgradere til en fuld photoshop
> version hvis du mod forventning skulle komme til at mangle funktionalitet,

Du kan ikke bruge elements til at opgradere til en fuld version af Photoshop:
http://www.adobe.com/store/products/master.jhtml?id=catPhotoshop&sourcecode=122100

" Adobe Photoshop 7.0 Upgrade
To install upgrade successfully, you will need a serial number and a previous version of this product on the same platform as this
purchase. Upgrade does not apply to Photoshop Elements, Photoshop Limited Edition, or Adobe PhotoDeluxe owners. "

/Peter

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-08-03 22:45

http://www.fotoportal.dk/artikler/irfanview.aspx
Måske kan du bruge IrfanView - det er da billigt (gratis)

Jan

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 21-08-03 23:15

matilde wrote:

> Hvad skal man vælge, jeg er amatør og ikke særligt erfaren.

PhotoShop er kongen indenfor digital billedbehandling, den er dog
nok for dyr til hobby brug, men du behøver slet ikke den nyeste
eller en fuld version.

Du kan købe en ældre brugt version 5.0 og 6.0, eller en PhotoShop
LE, den har været bundlet med mange scannere og digicams, en LE
version indeholder mere end du magter at udnytte de første par år.

En PhotoShop LE 5.0 eller 6.0 ka' du nok finde til nogle få
hundre kroner, der er nemlig mange proff. som har fået den sammen
med en scanner, og de har jo som regel en fuld PhotoShop licens
i forvejen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : SE

Dato : 22-08-03 23:04

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> LE, den har været bundlet med mange scannere og digicams, en LE
> version indeholder mere end du magter at udnytte de første par år.

Jeg købte PS 6.0 i Den Blå avis sidste år. En fuld udgave (inkl. æske,
manualer m.m.) som også inkluderer Image Ready. Hele herligheden gav jeg
350,- for, så det må da siges at være ok.
Prøv at kigge der......

/se

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 22-08-03 23:29

SE wrote:

> [...]
> manualer m.m.) som også inkluderer Image Ready. Hele herligheden gav jeg
> 350,- for, så det må da siges at være ok.

Eneste ulempe er nok, at du ikke har overtaget retten til at
opdatere, den har sælgeren nok beholdt, men på den anden side så
har du fået et godt billedbehandlingsprogram, der rækker nogle år
frem, og til den tid kan du igen købe en brugt version...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-08-03 08:47

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg købte PS 6.0 i Den Blå avis sidste år. En fuld udgave (inkl. æske,
>manualer m.m.) som også inkluderer Image Ready. Hele herligheden gav jeg
>350,- for, så det må da siges at være ok.

Ja, man kan uden tvivl købe billige programmer brugt gennem Den Blå
Avis. Men spørgsmålet er jo, hvad du egentlig har købt. Har du f.eks.
også fået retten til at opgradere til nye versioner, eller er det i
virkeligheden det, som sælger har gjort? Og hvis sælger har købet en
opgraderingsgversion af 7.0, så må han vel egentlig ikke sælge sin
gamle 6.0'er. Og så er det jo nærmest en piratkopi, du har købt.

Jeg siger ikke, at det er det, der er sket i dit tilfælde, men vil
blot gøre opmærksom på, at det ikke er nok blot at sikre sig æske,
manual og original-CD for at være lovlydig softwarekøber.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : SE

Dato : 23-08-03 11:03

> [...]
> blot gøre opmærksom på, at det ikke er nok blot at sikre sig æske,
> manual og original-CD for at være lovlydig softwarekøber.

Jeg kan huske at jeg spurgte sælger hvorfor han dog ville sælge det (det var
relativt kort tid siden han havde købt det - jeg så kvitteringen) og han
fortalte at han var startet på en grafisk uddannelse, hvor de skulle arbejde
med et andet system, som i hans øjne var bedre.......

Om det er rigtigt eller ej, det ved jeg selvfølgelig ikke, men det er vel
meget muligt.
Mht. retten til at opgradere, så rager det mig en flyvende papand *S*. Jeg
har et program jeg er glad for, og ser ikke noget behov for at opdatere det.

Og jo, det kan da godt være at jeg så har købt en "piratkopi" - men det kan
ligeså vel være at det ikke er tilfældet. I mit eget tilfælde har jeg aldrig
købt opgraderingsversioner til eksisterende programmer, og der findes vel
andre i samme situation *S*

Tak for dit input. *S*

/se

Fra : skufle

Dato : 22-08-03 07:39

matildebeslagsmed@msn.com (matilde) wrote in

> [...]
> forstår jeg ingenting) koster kr 1675,-.
>
> Hvad skal man vælge, jeg er amatør og ikke særligt erfaren.

Prøv at se i dk.marked.fritid.foto
torsdag den 21-08
subject Paint Shop Pro 7.04
Der er en til salg for kr. 575,00

Fra : Kenny Jensen

Dato : 22-08-03 09:43

Følger Image Ready med til den der Element version

Kenny

Fra : emj

Dato : 22-08-03 10:23

On Fri, 22 Aug 2003 10:42:53 +0200, "Kenny Jensen"
<kenny@REMOVEskydebanen.net> wrote:

>Følger Image Ready med til den der Element version

Du har ikke brug for Image Ready, hvis du har photoshop Elements.
Hilsen emj

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 22-08-03 11:00

emj <emj@stofanet.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Du har ikke brug for Image Ready, hvis du har photoshop Elements.

Kan Photoshop Elements da lave animationer (GIF), opklippe billeder
til webbrug og lave knapper med overgange? Det er såvidt jeg husker,
det som Image Ready-bruges til, dvs. weborienterede effekter.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : emj

Dato : 22-08-03 11:24

On Fri, 22 Aug 2003 12:00:16 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:

>Kan Photoshop Elements da lave animationer (GIF),
Ja

>opklippe billeder
>til webbrug og lave knapper med overgange? Det er såvidt jeg husker,
>det som Image Ready-bruges til, dvs. weborienterede effekter.

Hvis man vil have automatiske webfunktioner, er PSP måske et bedre
valg end PhotoShop Elements, men det er også lidt dyrere.

Spørgeren er nybegynder udi billedbehandling og begynder næppe at lave
animationer og splitte billeder op til webbrug lige med det første, og
hun får et alsidigt og godt billedbehandlingsprogram ved at købe
Photoshop Elements eller Paint Shop Pro, som har en del flere
funktioner, og koster lidt mere i anskaffelse.
Hun får næppe brug for Photoshop )

Hilsen emj

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 22-08-03 12:59

> [...]

>Spørgeren er nybegynder udi billedbehandling og begynder næppe at lave
>animationer og splitte billeder op til webbrug lige med det første

Nej, det er jeg udmærket klar over. Det er heller ikke det, mit
spørgsmål går på. Jeg var blot interesseret i om Photoshop Elements
rent faktisk indeholdt det samme som Image Ready, for så kunne det jo
være fint alternativ at anbefale en anden gang.

Det er vist også essensen af mit indlæg

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Erik Aalund

Dato : 23-08-03 09:58

Jeg bruger også Photoshop 6.0 og hardermed også Image Ready.
Jeg har aldrig brudt Image ready.

Hvad bruger I Photoshopbrugere egentlig det program til?

Vh
Erik

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-08-03 10:26

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg har aldrig brudt Image ready.
>Hvad bruger I Photoshopbrugere egentlig det program til?

Som der stod i det indlæg, som du svarer på
(<news:bi50hc.23o.1@fotobase.dk>), så bruges ImageReady primært til
særlige webeffekter.

Den kan lave animerede GIF-filer, opklippe billeder som alternativ til
Imagemaps (som den vist også kan lave) og så lave knap-tilstande.

Det er altsammen noget, man kan have brug for, hvis man arbejder med
webdesign, men man kan sagtens finde funktionerne i andre programmer.
Enkelte af funktionerne er faktisk også kommet med i Adobe Photoshop
7.0.

I forhold til egentlig billedbehandling bør man ikke bruge Image
Ready.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-08-03 09:54

"matilde" skrev...
> Jeg vil gerne købe et program til redigering af billeder, og har
> kigget på Photoshop som skulle være det bedste.

Der findes flere, helt gratis programmer til
billedbehandling.
Af de Photoshop-lignende kan nævnes Gimp
og Photoplus 5,5.
De kan begge langt mere end du nogensinde får brug for
som amatør.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : KTH

Dato : 22-08-03 15:36

> Hvad skal man vælge, jeg er amatør og ikke særligt erfaren.

Jeg ville vælge Adobe PhotoShop Elements 2,0, da du skriver at du ikke er
særlig erfaren. Hele opsætningen og mange af funktionerne er de samme og
hvis du senere vil investere i den store Photoshop - er det du har lært ikke
forgæves.

I det nye DigitalFoto er der en minitest er fotoredigeringsprogrammer. Læs
evt. det blad.

Fra : Tom

Dato : 22-08-03 16:09

> [...]
> En anden version 7,0 UK WIN (er det sproget der gør forskellen, eller
> forstår jeg ingenting) koster kr 1675,-.

Jeg undrer mig egentlig også lidt over at Photoshop har fået den store
udbredelse når man tænker på at > 9.000 Kr for et stykke software er mere
end de fleste giver ud til deres dig.kamera.
Der er sikkert mange som KØBER deres Photoshop men....mon ikke kazaa også
har haft en finger med ved nogle?
Jeg beskylder hermed ikke alle for at lave kopier osv. men det kan da undre
mig noget at se folk på www.fotokritik.dk som har kameraer til < 2.000 Kr og
så software til > 9.000 Kr.
Eller også er det bare mig som ikke fatter noget.

PS: Jeg ville vælge Paintshop Pro som har en fornuftig pris og har de fleste
af de funktioner man skal bruge for at kunne justere på sine billeder.

--
Tom

Fra : KTH

Dato : 22-08-03 16:29

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> så software til > 9.000 Kr.
> Eller også er det bare mig som ikke fatter noget.

Ja, du har en pointe der. Jeg har selv prøvet PhotoShop 7.0, men at give
mere for fotobehandlingsprogrammet end for mit kamera vil jeg ikke og jeg
kan nu bedst lide at mine programmer er lovlige og registrede - ikke mindst
p.gr. af opdateringer m.m.

Jeg er sikker på at mange har en "piratkopi", da jeg ved hvor nemt det er at
få fat i.
Men det er folks eget problem, men til alm. brug mener jeg at nogle af de
nævnte billigere programmer er gode nok.
Jeg sværger selv til PS Elements og da det fulgte med kameraet var det
naturligt at forsætte med det.
Softwaren er også noget der vægter tungt, hvis man står og skal vælge mellem
to næsten lige gode kameraer.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 22-08-03 21:20

Tom wrote:

> [...]
> så software til > 9.000 Kr.
> Eller også er det bare mig som ikke fatter noget.

Det er ikke kun dig der undrer sig, jeg arbejder erhvervsmæssigt
med PhotoShop, og jeg spriger sådan ca. hver anden opdatering
over, så p.t. bruger jeg PhotoShop 6.0, det er iøvrigt marginalt
hvad der er nyt i 7.0, og filformaterne er der jo ikke ændret på.

Men man ka' også ha' den mistanke, at det passer Adobe helt fint,
at dem der ikke har råd til en licens kører med en piratkopi, for
det holder jo de billigere konkurrenter ude af markedet, og det
er med til at cementere PhotoShop's position som

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-08-03 16:28

matilde skrev:

> Jeg vil gerne købe et program til redigering af billeder, og har
> kigget på Photoshop som skulle være det bedste.

Adobe Photoshop 7.0 er et meget dyrt program, som du slet ikke
har brug for - ikke i første omgang.

> Hvad skal man vælge, jeg er amatør og ikke særligt erfaren.

Du skal vælge "Adobe Photoshop Elements 2", som kan næsten lige
så meget som "storebroderen". Det er en god idé at støtte sig
til en lærebog, og her er det næsten kun til Adobes programmer
der er skrevet om. Lidt synd for de mange andre fremragende
programmer, der findes.

Når jeg synes, du skal vælge et Adobe-program, er det altså fordi
at div. bøger og blade, lige for tiden, giver gode tips og tricks
til et af disse programmer.

Start med Elements og hvis du bliver rigtig bidt af digital
foto-arbejde, så kan du meget let springe over til "kongen"

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : emj

Dato : 22-08-03 17:47

On Fri, 22 Aug 2003 17:27:30 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> wrote:

>Når jeg synes, du skal vælge et Adobe-program, er det altså fordi
>at div. bøger og blade, lige for tiden, giver gode tips og tricks
>til et af disse programmer.

Så stor forskel er der altså ikke i at bruge PSP eller PS, at det har
nogen betydning. Opbygningen er næsten mage til PhotoShops.

PSP har "Actions" som PhotoShop. En feature, som jeg nødig vil undvære
og som mangler i PhotoShop Element.
Et program som PSP har endda sin egen newsgruppe
comp.graphics.apps.paint-shop-pro
Desuden findes der et utal af toturials til PSP på nettet, og der
findes også IDG-hæfter, som tager sig af PSP. Med køb af PSp følger
der en diger manual, så udvalget af tips og tricks om PSP ligger langt
over, hvad man kan finde om Photoshop Elemets.

Hilsen emj

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-08-03 19:43

emj skrev:

> Så stor forskel er der altså ikke i at bruge PSP eller PS, at det har
> nogen betydning.

Heller ikke hvis det er en total nybegynder?

En kendsgerning er det, at det næsten altid er Adobes programmer,
der bliver brugt i bøger og blade som eksempler i billedbehandling.
Og jeg synes, det er lidt synd for de andre gode programmer, der
findes - også Paint Shop Pro. Det ville klæde fx. det elles fine
magasin Digital Foto, at være lidt mere alsidig i programvalget,
når der gives tips og tricks. Jeg har personligt ikke noget imod
at se, hvordan andre programmer fungerer.

> Med køb af PSp følger der en diger manual,

Også på dansk?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-03 20:21

> [...]

> når der gives tips og tricks. Jeg har personligt ikke noget imod
> at se, hvordan andre programmer fungerer.

Det samme kunne man sige om styresystemet Windows. Men det er nok endnu
mere indsyltet i folks bevidsthed til, at det vil vinde forståelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : emj

Dato : 22-08-03 20:43

On Fri, 22 Aug 2003 20:42:48 +0200, Svend Erik Bertelsen

>Heller ikke hvis det er en total nybegynder?

Man skal jo begynde et sted, og om det bliver Photoshop Element eller
PSP er hips om haps. Selv vil jeg såmænd foretrække at have flere
programmer til rådighed til billedbehandling, så hvad med at købe dem
begge. De supplerer hinanden udmærket

> [...]
>findes - også Paint Shop Pro. Det ville klæde fx. det elles fine
>magasin Digital Foto, at være lidt mere alsidig i programvalget,

Hvorfor synes du, at DigitalFoto er " et ellers fint magasin"?
Jeg har svært ved at snuppe de kriterier, de bedømmer deres
forskellige tests ud fra.
Jeg synes da, at det er meget OK, at Digitalfoto har valgt det
billigste billedbehandlingsprogram til deres glimrende videoer.
Videoerne kan bruges næsten uden videre selv om man evt. har PSP til
rådighed eller maskodonten PhotoShop, som er overkill for langt de
fleste.

>Også på dansk?

PSP fås ikke på dansk.
Jeg vil da også fraråde folk at købe et dansk
billedbehandlingsprogram. Selv om jeg bestemt ikke er nogen ørn til
engelsk, så er det nogle håbløse oversættelser af værktøjer, menuer og
funktioner, som er begået.
Man kan lige så godt først som sidst få lært de engelske fagudtryk,
der bruges til billedbehandling.

Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-08-03 20:59

On Fri, 22 Aug 2003 21:43:28 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

>Man skal jo begynde et sted, og om det bliver Photoshop Element eller
>PSP er hips om haps.

Det er jeg meget enig i. Til egentlig fotoefterbehandling foretrækker
jeg Ps E. Jeg oplever brugerfladen som lidt mere intuitiv og synes
dens sharpen-funktioner og jpg-kompression giver et lidt pænere
resultat - med det forbehold at jeg ikke kender nyeste version,
hverken af Ps E eller PSP. Men det er marginalt, nok mest en smagssag.
Og PSP er et mere alsidigt grafikprogram.

>Selv vil jeg såmænd foretrække at have flere
>programmer til rådighed til billedbehandling, så hvad med at købe dem
>begge. De supplerer hinanden udmærket

Just præcis. Jeg kunne tilføje Ulead Photo Impact, som også har nogle
oplagte kvaliteter - igen med det forbehold at jeg ikke kender nyeste
version.

Alle tre programmer er så nogenlunde i samme prisklasse. De opfylder
vist alle tre rigeligt de behov, en amatørfotograf måtte have, også
hver for sig.

> [...]
>billigste billedbehandlingsprogram

Ja

>Videoerne kan bruges næsten uden videre selv om man evt. har PSP

Nej, men alligevel kunne man godt ønske sig en manual på dansk.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : emj

Dato : 22-08-03 21:46

On Fri, 22 Aug 2003 21:59:28 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>dens sharpen-funktioner og jpg-kompression giver et lidt pænere
>resultat - med det forbehold at jeg ikke kender nyeste version,

Hvis du ikke kender PSE2 og PSP8, så synes jeg ikke, at du helt kan
vurdere de to programmer. Der er virkelig sket store forbedringer for
begge programmers vedkommende.

>Just præcis. Jeg kunne tilføje Ulead Photo Impact, som også har nogle
>oplagte kvaliteter - igen med det forbehold at jeg ikke kender nyeste
>version.

Den kender jeg så ikke, men en anmeldelse i DigitalFoto siger, at den
er "ustabil" og at funkltioner ud over de basale er "unødigt
komplicerede" og kræver alt for mange museklik.

>Nej, men alligevel kunne man godt ønske sig en manual på dansk.

Det tror jeg ikke. I alle tilfælde skal man have både en engelsk og en
dansk til rådighed, hvis det skal funke.
Har du prøvet Adobe photoshop 6 Bogen på dansk til en engelsk
Photoshop?
Det er sgu noget fusk og visse steder endda helt umuligt at fatte,
hvad de egentlig mener
Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-03 09:58

On Fri, 22 Aug 2003 22:46:27 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

>Hvis du ikke kender PSE2 og PSP8, så synes jeg ikke, at du helt kan
>vurdere de to programmer. Der er virkelig sket store forbedringer for
>begge programmers vedkommende.

Jeg bruger mest PsE og er glimrende tilfreds med ver. 1.5. Fra
anmeldelser har jeg fået det indtryk at det nye mest er noget poppet
brugervenlighed. Jeg synes ikke jeg har råd til alle de evindelige
opgraderinger.

>en anmeldelse i DigitalFoto siger, at den er "ustabil"

Min version 7 er ikke ustabil. Den har nogle gode filtre og en
fornuftig funktion der retter linse-forvrængning, tøndeform ved
vidvinkel.

>Det tror jeg ikke. I alle tilfælde skal man have både en engelsk og en
>dansk til rådighed, hvis det skal funke.
>Har du prøvet Adobe photoshop 6 Bogen på dansk til en engelsk
>Photoshop?

Ikke så vidt jeg husker. Men jeg har læst andre udmærkede manualer på
dansk til engelske programmer, også til Ps, som jeg selv har på
engelsk.

>Det er sgu noget fusk og visse steder endda helt umuligt at fatte,
>hvad de egentlig mener

Så er den bare lavet dårligt. Det kan laves godt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 22-08-03 21:26

emj wrote:

> Man kan lige så godt først som sidst få lært de engelske fagudtryk,
> der bruges til billedbehandling.

Enig - de danske manueller er også en katestrofe, især når det
handler om foto- og reprotekniske fagudtryk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-08-03 08:22

emj skrev:

> PSP fås ikke på dansk.
> Jeg vil da også fraråde folk at købe et dansk
> billedbehandlingsprogram.

Når jeg lige spurgte, var det fordi, jeg ofte bliver spurgt, om
et givent program findes på dansk.

> Man kan lige så godt først som sidst få lært de engelske fagudtryk,
> der bruges til billedbehandling.

Jeg er enig med dig. Men for mange kan det være overvældende med
et stort billedbehandlingsprogram på engelsk. Det er lige som
lidt lettere at starte på dansk-sproget program.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-03 22:23

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et stort billedbehandlingsprogram på engelsk. Det er lige som
> lidt lettere at starte på dansk-sproget program.

Selv om PSP er på engelsk, skal man nok bemærke, at hos
www.prosoft.dk
som sælger programmet, er der utallige vejledninger på dansk til, hvordan
man kan bruge programmet. Det er jo ikke uvæsentligt, når det nu er på
engelsk.

Kurt

Fra : JH

Dato : 24-08-03 09:35

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> som sælger programmet, er der utallige vejledninger på dansk til,
> hvordan man kan bruge programmet. Det er jo ikke uvæsentligt, når det

Lige som der er de fortrinlige "billig" hæfter fra IDG,
både til PSP 7 og 8.

JH