Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt DSLR: Canon EOS 300D annonceret
Fra : Mark Enoch

Dato : 20-08-03 10:17

Hey gruppe,

Se link http://www.canon.co.jp/Imaging/eosdigital/index.html

Med Venlig Hilsen,

Mark Enoch. =o)

Fra : Ivan

Dato : 20-08-03 12:42

slurp!

Rygtet vil vide 1000 us$. Nogen der ved noget?

Mvh Ivan

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-03 14:17

"Ivan" <Ihatespam@replytogroup.com> wrote in news:bhvmkg$nal$1@news.net.uni-
c.dk:

> slurp!
>
> Rygtet vil vide 1000 us$. Nogen der ved noget?

Canon forumet på DPReview er gået amok -
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1019

Her kan du finde meget mere om priser mm. Uofficielt selvfølgelig men de
fleste angiver fra hvilken forhandler de har fået priserne.

(De plejer gerne at måle aktiviteten i forumet ved at se hvor hurtigt et topic
falder væk fra forsiden. Det er nede på 28 minutter nu, da 10D blev annonceret
var det helt nede på 15-20 minutter såvidt jeg husker Det kommer nok
lavere ned senere på dagen når resten af USA sætter sig ved computerne..)

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Henrik

Dato : 20-08-03 23:56
Fra : Pico

Dato : 22-08-03 17:42

Henrik wrote:
> http://www.canon.dk/presse/index_300d.htm

Så skal jeg nok ikke ønske mig en 10D aligevel.
Det ser meget interesant ud, selv i betragtning af at
det er producenten selv der beskriver det.
Pico

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 20-08-03 15:06

Hej

Her er nogle data på Canon 300D til under 10.000,-

Canon, der er blandt de førende inden for foto- og imagingteknologi,
lancerer i dag et EOS 300D 6,3 megapixel SLR-kamera. Det hidtil letteste og
mest kompakte digitale EOS kamera vil blive sendt på markedet med en
vejledende udsalgspris på under 10.000 kr.

"EOS 300D vil spille en vigtig strategisk rolle i denne vækst. Ved at sænke
prisen så voldsomt, tilbyder Canon meget bevidst avanceret SLR digital
teknologi til forbrugerne på et tidspunkt, hvor der er et accelererende
behov for højtydende digitale kameraer."

EOS 300D kombinerer en række avancerede teknologier (såsom 7-punkts
højhastigheds autofokus, 2,5 billeder i sekundet, 35 zoners lysmåling og
Canon Digital Imaging Core (DIGIC) processor) i et kamera, der er
overkommeligt i pris.

Canon har udnævnt EOS 300D til det ikke-professionelle SLR-kamera, som er af
størst betydning siden AE1 blev introduceret i 1976. Nøjagtigt lige som AE1
udløste en SLR revolution ved at være verdens første kamera med en indbygget
mikrocomputer, tror Canon, at EOS 300D vil sætte en historisk milepæl ved at
være det kamera, der fik SLR markedet til uigenkaldeligt at foretage et
skift over til digital teknologi.

Præcisionsoptik - sensorkvalitet uden konkurrence
På fronten af EOS 300D sidder objektivet og den digitale sensor. Det vil
glæde brugere af analoge EOS kameraer, som overvejer at gå over til brug af
digitalkamera, at EOS 300D fungerer upåklageligt med alle Canons
velrenommerede EF-objektiver, som der p.t. findes mere end 60 af.

En APS-C-størrelses sensor giver kameraet en forlængelsesfaktor på 1,6x mere
end 35 mm filmformatet. For at kunne tilbyde købere af EOS 300D et objektiv,
der svarer til den 28-90mm zoom brændevidde, der er så populært blandt 35 mm
film EOS-kamera brugere, er der specialudviklet et nyt EF-S 18-55 f/3,5 -
5,6 objektiv.** Dette objektiv udnytter den kompakte sensorstørrelse, og
bruger et "short back focus system", som gør at objektivet monteres tættere
på sensoren end på tidligere modeller. Dette giver billeder af høj kvalitet
ved brug af et objektiv, der vejer forbløffende lidt og som er meget kort.

Den 6,3 megapixel store CMOS sensor er stort set identisk med den, der
findes i det prisbelønnede EOS 10D kamera, som fortsat sætter standarden for
billedkvalitet. Der kan vælges mellem ISO hastigheder på 100, 200, 400, 800
og 1600, således at brugerne kan vælge den filmhastighed, de har det bedst
med.

EOS 300D er det første digitale EOS kamera, som understøtter den
producentuafhængige PictBridge standard fra introduktionsdagen. Fotos kan nu
printes i høj kvalitet uden brug af computer ved blot at koble EOS 300D op
til en fotoprinter med et standard USB kabel. En stor 1,8 tommers LCD
display bruges til at vælge og gennemse fotos, der skal printes og til at
foretage printindstillinger.

Hurtig billedbehandling med flotte resultater
Canons højhastigheds DIGIC processor understøtter kameraet tekniske
overlegenhed yderligere. I filmkameraernes tid var billedbehandling noget,
der blev udført af filmlaboratorier og minilabs. I et digitalkamera
forholder det sig helt anderledes, idet billedbehandlingens kritiske rolle
her håndteres af kameraet. DIGIC processoren styrer bl.a. funktioner for
hvidbalance og farvegengivelse, og dette giver en meget høj billedkvalitet,
uden at der gives køb på kameraets evne til at reagere. "Et flot digitalfoto
kræver både kvalitets-råvarer og kvalitets-billedbehandling", siger
Komatsuzaki. "Overlegne objektiver og sensor-teknologier sikrer de bedste
råvarer. Det er det, DIGIC gør, der giver EOS 300D et egentligt forspring."

Superhurtig fokusering i bredt område
7 autofokuspunkter giver et ultrabredt AF område, som normalt kun findes i
avancerede SLR kameraer. Fokuseringsindstillinger omfatter One-Shot AF (til
hurtig, nøjagtig enkelt optagelses fokusering), og AI AF, som automatisk kan
skifte til AI servo AF for optagelse af flere billeder i træk af motiver der
bevæger sig - en funktion, der er velegnet til sportsoptagelser. Autofokus
kan manuelt vælges fra på objektivet.

Avanceret eksponeringskontrol
EOS 300D er forsynet med et 35 zoners TTL lysmålersystem, som praktisk talt
dækker hele rammen. Der findes tre lysmålerindstillinger (evaluerende,
spotmåling og centervægt), som sikrer balanceret eksponering i enhver
situation. Udover at være udstyret med alle de automatiske og manuelle
optagelsesindstillinger, der forventes af et avanceret SLR-kamera, tilbyder
EOS 300D såkaldt \"Programindstillinger\" såsom Nat Portræt, Sport,
Næroptagelse, Landskab, Portræt og Flash FRA. En indbygget automatisk flash
skyder op næsten 90 mm over den optiske akse for at begrænse risikoen for
røde øjne og for at give bedre flash-fotos.

Optagelse under alle forhold
EOS 300D kan levere imponerende resultater under stort set alle forhold.
Kameraet har en lukkerskala på 1/4000 - 30 sekunder, bulb og højhastigheds
x-sync på 1/200s. Samtidig optagelse til både RAW og JPEG (middel/fin)
formater er mulig, mens 2GB og højere CompactFlash kort, type I og II,
supporteres. Valgfri fjernkontrol eller infrarød trådløs fjernkontrol
tilbydes. Adobe RGB er tilføjet til sRGB farverum. Der er syv
autohvidbalanceindstillinger (såsom overskyet, tungsten, fluorescerende,
etc.) plus brugerindstillet hvidbalance og +/- 3 stop hvidbalance-bracketing
(WB-BKT).

Tilbehør, software og online services
EOS 300D leveres komplet med batteripakke, batterilader, USB-kabel,
videokabel, og en bred, broderet halsbærerem til en pris af 9.675 kr. inkl.
moms uden objektiv (10.748 kr. inkl. objektiv).
Køb af EOS 300D giver køberen adgang til medlemskab af CANON iMAGE GATEWAY
webportalen med mulighed for at uploade 100 MB fotos til brugerens eget
online fotoalbum. Der leveres endvidere en software-pakke med forskelligt
Canon software, bl.a. PhtoStitch til fletning panoramafotos.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : thomas

Dato : 20-08-03 15:43

Jeg går og venter på at G3 ved et tilfælde kan erhverves til under de 5 kkr
i "dansk version"

(læs - jeg forsøger at overbevise min indre prisbevidste fatteevne om, at
jeg skal bruge 5 k på et ...kamera)

Jeg har luret marked længe, og var helt fast på, at G3 skulle det være......

Og så ser jeg denne :-0

Udover fysisk størrelse, og lige prisen.... er der ét eneste punkt, hvor
EOS300D ikke er bedre end G3????

Hvilket kort er med i pakken?

Hvor er alle info fra? (det er ikke engang under news på dpreview)

Hvornår har fotopusheren tingen på hylden?

/Thomas

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 20-08-03 15:52

thomas" <fjerndettEthomas@sook.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er alle info fra? (det er ikke engang under news på dpreview)

Jeg har mine forbindelser

> Hvornår har fotopusheren tingen på hylden?

Det ved jeg ikke !

Men se :

http://www.phototeam.dk/

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : .J.S...

Dato : 20-08-03 16:10

> [...]
være......

> Og så ser jeg denne :-0
>
> Udover fysisk størrelse, og lige prisen.... er der ét eneste punkt, hvor

Ingen svingbar LCD med live view.
Og af samme grund er der vel heller ingen stich assist til panorama.
Ingen Video mode.

Ikke at det er ting jeg ville savne specielt meget

Billeder af dyret :
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0820/canon.htm

Ikke så underligt der er mindre støj med så meget større sensor :
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0820/canon10.jpg
(skulle vist være samme sensor som 10D)

mvh/JS

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 20-08-03 17:12

On Wed, 20 Aug 2003 16:42:43 +0200, "thomas"
<fjerndettEthomas@sook.dk> wrote:

>Hvor er alle info fra? (det er ikke engang under news på dpreview)

Pressemeddelelse på Canon.dk - den har stået der siden i morges (eller
fem timer før et stort bundt danske journalister fløj til London for
at se præsentationen på en fancy natklub sammen med hundredevis af
andre europæiske kolleger)

Fra : Martin K. R.

Dato : 20-08-03 16:33

"www.analogfoto.dk Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> Hej
>
> Her er nogle data på Canon 300D til under 10.000,-

Jeg har skimmet specifikationerne. Jeg går ud fra at 300D ikke er en afløser
for 10D, og at Canons normale politik med at 'jo færre cifre i navnet jo
bedre/dyrere kamera' stadig holder.
Men hvad kan 10D som 300D ikke kan???

Martin

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 20-08-03 20:18

En af de ting man ofte betaler for er byggekvalitet. D60 blev med D10
opgraderet til magnesium chassis osv. og kan dermed ligesom EOS3 forventes
at holde til en del knups. D300 lugter jo lidt af en noget mere
plastic-agtig ting som EOS300. Samtidigt vil jeg tro den generelt er
langsommere. Det skal dog ikke holde mig tilbage

Mvh Ivan

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 20-08-03 22:30

> pris af 9.675 kr. inkl.
> moms uden objektiv (10.748 kr. inkl. objektiv).

på linket givet af Kenneth ovenfor diskuterer de EU/USA priser. De 10k lyder
for mig af for meget da der i så fald kun er 2,5K op til et 10D bygget som
en tank og med bedre specifikationer. USA prisen er iflg. samme link o.
1000$ hvilket vel kunne oversættes til en 7-8 K dkk i EU. I betragtning af
den aggresivitet Canon har haft med sænkningen af prisen på D10 ifht. D60
etc. er der måske håb om at dette er et bedre bud på prisen efter nogle
måneder. I hvert fald i internetbutikker, hvilket er det eneste der har
relevans for mig.

Jeg begynder i hvert fald at spare sammen og håbe....

Mvh Ivan

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 20-08-03 23:29

On Wed, 20 Aug 2003 23:29:58 +0200, "Ivan Vogelius"
<ihatespammers@respondtogroup.com> wrote:

>på linket givet af Kenneth ovenfor diskuterer de EU/USA priser. De 10k lyder
>for mig af for meget da der i så fald kun er 2,5K op til et 10D bygget som
>en tank og med bedre specifikationer.

Hvor kan man købe 10D til 12.500 kroner - jeg har ikke set det
billigere end ca. 16.000 kroner?

>USA prisen er iflg. samme link o.
>1000$ hvilket vel kunne oversættes til en 7-8 K dkk i EU.

De 1000 dollar er uden moms, så der ender du på knap 8.400 kroner - og
så er der vist også noget importtold til EU på elektronik fra Asien
(ligesom avancerne på forbrugerelektronik vistnok generelt er højere i
Europa end USA)
>den aggresivitet Canon har haft med sænkningen af prisen på D10 ifht. D60
>etc. er der måske håb om at dette er et bedre bud på prisen efter nogle
>måneder.

Jeg ved ikke om sammenligningen holder, men G3 blev lanceret herhjemme
september sidste år til en vejl.udsalgspris på 9.000 kroner, faldt
cirka en uge efter til 7.500 kroner og kan nu fås på nettet til 5.000
kroner. Holder tendens for det nye kamera er der da håb forude...

KS

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 21-08-03 11:41

min fotopusher har det allerede på salgslisten til 1100 euro=8200 Kr.
http://www.technikdirekt.de

Den er endda markeret "TOPSELLER" formentlig på formodet efterbevilling
da billedet bærer en anelse præg af, at kameraet ikke er i stock ...

Det bliver spændende at se om den falder yderligere. Prisen er dog nok meget
ok ifht 1000$ + tysk moms + eventuelle toldmure.

Fra : Jan J.

Dato : 21-08-03 11:53

"Ivan Vogelius" <ihatespammers@respondtogroup.com> wrote in message
> [...]

meget
> ok ifht 1000$ + tysk moms + eventuelle toldmure.

Og læg mærke til prisen på Canon 10D. Ca. 11.620 kr. Så det er jo en god
udvikling!
/Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-08-03 20:13

"www.analogfoto.dk Langgaard"
Tak for kanon info.
Jeg var MEGET tæt på at købe 10D, som jeg ikke havde helt råd til, når der
også skulle købes linser og den slags også.
Så 300d er jo sendt fra himlen. Håber den kommer ned på 8k-9k - så har canon
da i hvert fald 1 kunde.

Jan

Fra : Claria

Dato : 20-08-03 17:02

Her er linket til US versionen
http://www.canoneos.com/digitalrebel/index.html

Hilsen
Claria ;-}

Fra : Lars Møller

Dato : 20-08-03 21:22

Hej ...

Jeg har lagt lidt information ud om EOS 300D på vores hjemmeside.

Med venlig hilsen
Lars Møller
Renholt Foto
www.renholt.dk

Fra : John

Dato : 20-08-03 22:53

"Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hey gruppe,
>
> Se link http://www.canon.co.jp/Imaging/eosdigital/index.html

Hvor meget af udstyret/tilbehøret til mit nuværende EOS300 vil jeg mon kunne
bruge i forbindelse med EOS300D?

Har blandt andet Canon's Battery Pack, Sigma objektiv samt blitz...

Mvh

John

Fra : Claria

Dato : 21-08-03 09:57

Hej alle sammen

Nu skal I bare høre en historie fra de varme lande!

Jeg er lige kommet hjem fra min lokale fotopusher, hvor jeg bad ham om at
fremskaffe pris oplysninger over EOS 300D og PowerShot A80.

Jeg sad og overhørte samtalen mellem ham og en salgsperson hos Canon DK,.
Ifølge denne person har Canon ingen - jeg gentager - ingen oplysninger over
disse 2 digital kameraer.
Da der blev sagt at det står på jeres HP, var svaret, det kunne da godt være
men da ingen af disse var blevet præsenteret her i landet endnu havde man
ingen oplysninger, og en præsentation i Danmark var beregnet til slutningen
af næste uge.

Herefter ringede min fotomand så til den Canon sælger som besøger ham fra
tid til anden, og spurgte ham om ham havde noget information over disse
kameraer.
Han kunne fortælle det sammen som står på HP'en men også at EOS 300D ville
først komme til Europa til oktober og kunne ikke forstå hvorfor man allerede
nu havde sagt at det kom.

Dette er bare Canon i en meget lille nøddeskal.

Mvh
Claria

Fra : Jan

Dato : 21-08-03 18:59

> [...]
allerede
> nu havde sagt at det kom.
>
> Dette er bare Canon i en meget lille nøddeskal.

Jeg forstår ikke din harme!

Tværtimod synes jeg det er helt i orden at Canon melder tidligt ud at der er
en ny model på trapperne, det er rart at vide når man skal "investere" i
nærmeste fremtid. Sony har også lige frigivet oplysninger om ny model, det
er der intet odiøst i.

Jan

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 21-08-03 23:16

On Thu, 21 Aug 2003 10:56:31 +0200, "Claria"
<claria@>nospam<paradis.dk> wrote:

>Dette er bare Canon i en meget lille nøddeskal.

Det er da bare moderne og professionelt styret produktpræsentation i
en nøddeskal - intet unormalt i det.
I modsætning til mange andre firmaer, hvor man infomerer tusindvis af
medarbejder kloden rundt (hvorefter der uværgeligt siver noget ud til
medier og andre snusere), så formåede Canon at holde det hemmeligt til
i går morges dansk tid (9.00).

Da Canon inviterede pressen til afsløringen (onsdag i London) for
fire-fem uger siden, vidste de lokale pressechefer ikke engang, hvad
de inviterede folk til - udover, at det var et nyt produkt, som de
hævdede ville være en revolution (hvilket jeg dog har svært ved a
se..)

KS

Fra : Jan

Dato : 22-08-03 06:53

"kelds snabela ofir dot dk" <kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de inviterede folk til - udover, at det var et nyt produkt, som de
> hævdede ville være en revolution (hvilket jeg dog har svært ved a

Udviklingen af ny teknik kommer i tempi, revolutionen består først og
fremmest i den lave pris.

Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-03 12:35

Revolutionen har været undervejs et stykke tid, men da DSLR er faldet fra
20K+kr til ca. 8K med 300D (1099? på teknikdirect) og givet vil falde med
1-2K indenfor det næste halve år, så er sluserne åbnet for at dem, der idag
filmer med film SLR vil gå over til digital.
Mvh,
Hans

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 22-08-03 09:28

Claria nospam" <claria@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er bare Canon i en meget lille nøddeskal.

Hej

Du har vist selv søgt oplysninnger om den nye model, det er jo ikke din
lokale fotohandler der har reklameret med at den nu er på hylderne.

Modellerne ses jo på nettet før de kommer i handelen, det gælder vel alle
mærker.

__
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 21-08-03 16:57

"Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> wrote in message
> Hey gruppe,
>
> Se link http://www.canon.co.jp/Imaging/eosdigital/index.html

Der er en ting jeg ikke helt forstår.
De taler om en knap til "Depth-of-Field Preview"
http://www.canoneos.com/digitalrebel/slr/feature4.html

Hvad er det lige man skal kunne se i søgeren som man ikke kan se uden at
bruge den knap?

Mvh. Lars

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-08-03 17:52

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> wrote in
message news:3f44ebcf$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Der er en ting jeg ikke helt forstår.
> De taler om en knap til "Depth-of-Field Preview"
> http://www.canoneos.com/digitalrebel/slr/feature4.html

Den aktiverer vel blændemekanismen, uden at trykke på udløseren?

/Alex

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 21-08-03 18:03

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message
> "Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> wrote in
> message news:3f44ebcf$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Den aktiverer vel blændemekanismen, uden at trykke på udløseren?

Vil det sige man kan se dybdeskarpheden, bestemt af exponeringen, i søgeren?
Det troede jeg faktisk kun man kunne på det færdige billede.

Mvh. Lars

Fra : MiBO

Dato : 21-08-03 19:48

Lars H. Pedersen wrote:
> "Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message

> Vil det sige man kan se dybdeskarpheden, bestemt af exponeringen, i søgeren?
> Det troede jeg faktisk kun man kunne på det færdige billede.

Jeps, lige præcis, blænden lukkes ned til det valgte, søgeren bliver
mørkere, og så kan man vurdere dybdeskarpheden. Findes også på EOS
1/1n/1v/3.

/Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-08-03 20:25

MiBO <me@privacy.net> wrote in

> Jeps, lige præcis, blænden lukkes ned til det valgte, søgeren bliver
> mørkere, og så kan man vurdere dybdeskarpheden. Findes også på EOS
> 1/1n/1v/3.

...og mange andre Canon'er, bl.a. 50E og D30 som jeg har. Det skulle undre mig
meget om det ikke også var på D60 og 10D.

Fra : John

Dato : 22-08-03 00:10

"MiBO" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Jeps, lige præcis, blænden lukkes ned til det valgte, søgeren bliver
> mørkere, og så kan man vurdere dybdeskarpheden. Findes også på EOS
> 1/1n/1v/3.

Og 30/33
--
MVH
John K Hansen

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 22-08-03 09:16

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> skrev i en
meddelelse news:3f44fb51$0$32540$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Vil det sige man kan se dybdeskarpheden, bestemt af exponeringen, i
søgeren?
> Det troede jeg faktisk kun man kunne på det færdige billede.

Hej

Funktionen (dybdeskarphedskontrol) har været på alle bedre analoge
kamerahuse i over 35 år, så det er ikke nyt for dem der har fotograferet med
spejlreflekskamerer.
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 22-08-03 14:42

> [...]
>
> Funktionen (dybdeskarphedskontrol) har været på alle bedre analoge
> kamerahuse i over 35 år, så det er ikke nyt for dem der har fotograferet

.....og det har jeg aldrig. Men det kunne være det næste kamera jeg købte. Om
½-1 år så er EOS300D jo nok faldet et par tusind kr. i pris.

Mvh. Lars

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-03 18:06

Jeg fortolker det som en knap, der sørger for at der bliver "blændet ned"
til den blæde, som kameraet har valgt sådan at man kan bedømme
dybdeskarpheden inden billedet tages. Jeg havde en sådan knap på et ældre
Pentax type SLR.
Mvh,
Hans

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 21-08-03 18:27

> [...]
> til den blæde, som kameraet har valgt sådan at man kan bedømme
> dybdeskarpheden inden billedet tages. Jeg havde en sådan knap på et ældre

Lækker ting
Dumt spørgsmål måske, men jeg har aldrig haft et spejlrefleks kamera: Kan
man så også se hvor lyst/mørkt billedet bliver som følge af blænde
indstillingen. Dér har lukketiden jo også noget at sige. Så dér må man nok
bedømme ud fra LCD skærmen.

Mvh. Lars

Fra : .J.S...

Dato : 21-08-03 18:41

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> skrev i en
meddelelse news:3f4500d2$0$32538$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> man så også se hvor lyst/mørkt billedet bliver som følge af blænde
> indstillingen. Dér har lukketiden jo også noget at sige.

Nej, på en SLR ser du jo direkte ud gennem linsen via et prisme/spejl.
Har du valgt en lille blænde åbning 11-16-22 eller mindre så bliver det
temmeligt mørkt når man trykker på DOF knappen.

> Så dér må man nok
> bedømme ud fra LCD skærmen.

Man kan jo kun bruge LCD skærmen til playback, altså at se billederne efter
man har taget dem.
Her er histogrammet en god hjælp til at se om det er blevet belyst
fornuftigt.

se evt angående histogram :
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-histograms.shtml

mvh/JS

Fra : den glade dreng

Dato : 21-08-03 19:56

> Man kan jo kun bruge LCD skærmen til playback, altså at se billederne
efter
> man har taget dem.

Altså nu ved jeg ikke om det har automatisk eksponeringsbracketing. Men det
må da forvente af en kamera i den pris klasse. Og da det jo er digital, så
kan
man jo bare stille den på det. Og feks en blænde forskel +/- en blænde. Så
skulle det da være mærkeligt at det ikke tager et godt velbelyst billede.

Men altså hvis man har råd til at købe sådan et dyrt kamera, så burde man
også ha råd til at købe nogle ordentlige "kort" til dem på feks 256/512 MB.

VH

Per

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 21-08-03 22:21

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> Man kan jo kun bruge LCD skærmen til playback, altså at se billederne
efter
> man har taget dem.

Jeg havde egentlig forventet at ethvert digitalkamera viste i LCD displayet
hvad kameraet peger på. Uanset om det er SLR eller ej.

Mvh. Lars

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 21-08-03 23:36

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@hotfjerndettemail.com> skrev i
dk.fritid.foto:

>Jeg havde egentlig forventet at ethvert digitalkamera viste i LCD displayet
>hvad kameraet peger på. Uanset om det er SLR eller ej.

LCD-displayet bruger en masse strøm, men derudover er CCD'en jo heller
ikke tilgængelig, da man jo kigger ud gennem objektivet gennem et
prisme og et spejl i et digitalt spejlreflekskamera. Først når
billedet tages, vippes spejlet op og lyset gennem opbjektivet kan
ramme CCD'en.

Der findes er SLR-kamera (til film), hvor spejlet er erstattet af
endnu et prisme, men det koster en blændes lys, så det har ikke fået
den store udbredelse.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 22-08-03 02:04

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> wrote in message
> [...]
> prisme og et spejl i et digitalt spejlreflekskamera. Først når
> billedet tages, vippes spejlet op og lyset gennem opbjektivet kan

Nå sådan.....
Så forstår jeg det bedre.

Mvh. Lars