E-Mail
webnoob 5265
Outlook 2002 (xp)
Fra : Brian K. Hansen

Dato : 19-08-03 14:41

Hej...

Jeg har outlook 2002 xp version.
Jeg kan ikke finde ud af hvorfor outlook blocker filer der sendes med email.
Har kikket og læst i manualen og kan finde frem til noget med Email
sikkerhed
og om Niveau 1-filtyper og om Niveau 2-filtyper og 2 er = ingen sikkerhed.

Men jeg kan ikke finde det sted i programmet hvor man laver det om.

Er der en der kan hjælpe mig.??

MVH

Brian Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-08-03 16:54

"Brian K. Hansen" <bkh@folkogedb.dk> skrev :

>Jeg kan ikke finde ud af hvorfor outlook blocker filer der sendes med email.

>Men jeg kan ikke finde det sted i programmet hvor man laver det om.

Sæt denne ind i en tekstfil og omdøb den til *.reg. :

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\10.0\Outlook\Security]
"Level1Remove"="zip;exe;rar;html"

Du kan se hvad den tillader og du kan selv tilføje/fjerne andre.

--
Knud

Fra : Neslin

Dato : 19-08-03 22:35

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev
"Level1Remove"="zip;exe;rar;html"
> Du kan se hvad den tillader og du kan selv tilføje/fjerne andre.

Hvad skal jeg skrive når nye filtyper skal blokeres (.pif samt .scr) for om
muligt at spære for den ubehagelige W32.Sobig-F.-orm
På forhånd tak
--
MVH :)
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-08-03 23:36

"Neslin" <miponi@SLETMIGmail.dk> skrev :

>Hvad skal jeg skrive når nye filtyper skal blokeres (.pif samt .scr) for om
>muligt at spære for den ubehagelige W32.Sobig-F.-orm

Ikke noget, i det eksempel jeg viste
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\10.0\Outlook\Security]
"Level1Remove"="zip;exe;rar;html"
der tillades at gemme/åbne *.zip, *.exe, *.rar og *.html. alle
andre filtyper bliver blokeret.
--
Knud

Fra : Brian K. Hansen

Dato : 20-08-03 09:58

> [...]
> "Level1Remove"="zip;exe;rar;html"
> der tillades at gemme/åbne *.zip, *.exe, *.rar og *.html. alle

Mange Tak... Det virker bare! :)

Fra : Neslin

Dato : 20-08-03 14:53

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i meddelelse :
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\10.0\Outlook\Security]
> "Level1Remove"="zip;exe;rar;html"
> der tillades at gemme/åbne *.zip, *.exe, *.rar og *.html. alle
> andre filtyper bliver blokeret.

Mange tak for disse oplysninger men er i tvivl om i hvilken mappe filen
(*.reg.) skal placeres.
--
MVH :)
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-08-03 15:01

"Neslin" <miponi@SLETMIGmail.dk> skrev :

>Mange tak for disse oplysninger men er i tvivl om i hvilken mappe filen
>(*.reg.) skal placeres.

Ligegyldigt, du skal blot lave filen i en texteditor og gemme den
med et navn og så filtypen reg, f.eks. outlook.reg og så klikke
på den.

Så bliver oplysningerne ændret/gemt i registreringsdatabasen.

Herefter kan du slette den eller gemme den et eller andet sted,
hvis du vil lave ændringer senere.
--
Knud

Fra : Neslin

Dato : 20-08-03 15:20

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse :
> [...]
> Så bliver oplysningerne ændret/gemt i registreringsdatabasen.
> Herefter kan du slette den eller gemme den et eller andet sted,

Tusinde tak for din gave af viden - den er til stor glæde
--
MVH :)
Michael

Fra : Neslin

Dato : 20-08-03 22:00

> [...]
> Ikke noget, i det eksempel jeg viste
> der tillades at gemme/åbne *.zip, *.exe, *.rar og *.html. alle
Det passer ikke Knud. Jeg fulgte slavisk dine råd og oprettede .reg
filen med din kopierede og indsatte tekststreng (Windows Registry Editor
Version 5.00
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\10.0\Outlook\Security]
"Level1Remove"="zip;exe;rar;html")
Hurra, troede jeg - nu kunne filer og kun filer af typen *.zip, *.exe,
*.rar og *.html. pludselig vedhæftes. Men å-nej, efter test med
vedhæftede filer af andre typer (.doc - . gif - .jpg etc), vedhæftes
disse også i en skøn forening. Så jeg vil blot spørge om blokkering /
sikkerhed fra andre filtyper nu er fløjet sig en tur??
--
MVH :)
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-08-03 22:15

"Neslin" <miponi@SLETmail.dk> skrev :

> [...]
>disse også i en skøn forening. Så jeg vil blot spørge om blokkering /
>sikkerhed fra andre filtyper nu er fløjet sig en tur??

Burde de ikke være, men har f.eks. gif og jpg altid været
blokeret, de udgør ingen virusrisiko?
--
Knud

Fra : Neslin

Dato : 22-08-03 14:35

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev
> Burde de ikke være, men har f.eks. gif og jpg altid været
> blokeret, de udgør ingen virusrisiko?
> Knud
Ok - min uvidenhed om mulige virusfiler bevirkede, at jeg tog det for
bogstaveligt, da du oplyste at der tillades at gemme/åbne *.zip, *.exe,
*.rar og *.html., alle andre filtyper bliver blokeret.
Anyway - Tak for rådføringen - Det er herligt igen at kunne vedhæfte
samt modtage mere end blot .jpg, .gif etc.
Hav en god dag :)
--
MVH
Michael

Fra : Neslin

Dato : 23-08-03 22:16

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev :
> Burde de ikke være, men har f.eks. gif og jpg altid været
> [...]
Iflg. dette :
The Washington Post reported Friday that investigators have traced the
origin of the massive SoBig.F virus outbreak -- possibly the largest
ever -- to an account on an Internet service provider in California,
paid for with a stolen credit card. The Post story suggested that the
original infection occurred via an attachment in an adult newsgroup
message, the file masquerading as pornographic photograph. Users who
tried to view the "photo" had their machines immediately infected.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-08-03 22:49

"Neslin" <miponi@SLETmail.dk> skrev :

>Iflg. dette :
>Users who
>tried to view the "photo" had their machines immediately infected

Det er stadig ikke en billedfil, men et program skjult som et
billed.

Typisk vil filen ende på to filtypebetegnelser.

F.eks. billed.jpg.exe eller billed.gif.pif.

Da den sidste filtype er en Windows kender vil den som standard
være skjult og folk ser kun, at der står jpg eller gif og klikker
derfor på filen og foretager derved en ekseverbar handling.

Der kan *ikke* være en virus i en ren billedfil.
--
Knud

Fra : Neslin

Dato : 24-08-03 19:28

> [...]

> derfor på filen og foretager derved en ekseverbar handling.
> Der kan *ikke* være en virus i en ren billedfil.

Ok, men ved eksemplet *.zip, *.exe,*.rar og *.html, må det formodes at
billed.jpg.exe vil få adgang til postkassen og derved muliggøre en
infektion ?
Så det må være vigtigt at slå >vis alle filtyper< til i Windows, og så
holde godt øje med filtypebetegnelsen i vedhæftningen ? - og specielt
være på vagt når flere filtyper efterfølges?
--
MVH :)
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-03 20:38

"Neslin" <miponi@SLETmail.dk> skrev :

>Ok, men ved eksemplet *.zip, *.exe,*.rar og *.html, må det formodes at
>billed.jpg.exe vil få adgang til postkassen og derved muliggøre en
>infektion ?

Ja, men man har jo også selv bedt om det.

>Så det må være vigtigt at slå >vis alle filtyper< til i Windows, og så
>holde godt øje med filtypebetegnelsen i vedhæftningen ? - og specielt
>være på vagt når flere filtyper efterfølges?

Ja, eller, hvis man har Windows sat til at skjule kendte
filtyper, så skal man være opmærksom på, at der er et eller amdet
galt, hvis man ser at der står billed.jpg. for så er det en
filtype med to x gange filtypebetegnelse, normalt ville der jo
kun stå billed.

Jeg foretrækker altid at kunne se filtypen, men så skal man være
opmærksom på at man altid skal huske at skrive filtypen, når man
vil gemme filer eller omdøbe dem.
--
Knud

Fra : Neslin

Dato : 24-08-03 21:19

> Ja, men man har jo også selv bedt om det.

Ja, da specielt hvis man ikke via et opdateret virusprogram, har tjekket
den inden åbning.

> [...]
> galt, hvis man ser at der står billed.jpg. for så er det en
> filtype med to x gange filtypebetegnelse, normalt ville der jo

Jeg mener at jeg læste at virus fra et billede kunne eksekveres uden at
åbne mailen, blot billedet var i syne ved indstillingen > vis
indholdsrude< i Indbakke

> Jeg foretrækker altid at kunne se filtypen, men så skal man være
> opmærksom på at man altid skal huske at skrive filtypen, når man
> vil gemme filer eller omdøbe dem.

Ja, det er også min favorit, og her kunne man også snyde Outlook ved at
omdøbe en eksplvis .EXE til en .doc - sende den og modtager omdøber den
tilbage til .exe

Tak for responset
--
MVH :)
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-03 21:49

"Neslin" <miponi@SLETmail.dk> skrev :

>Jeg mener at jeg læste at virus fra et billede kunne eksekveres uden at
>åbne mailen, blot billedet var i syne ved indstillingen > vis
>indholdsrude< i Indbakke

Efterhånden burde det ikke kunne lade sig gøre, men der bliver
sikkert stadig fundet sikkerhedshuller.

Det der sker er ofte, at man modtager htmlmails med script f.eks.
i noget billedkode, som så går ind på en suspekt hjemmeside og
kører et eller andet program eller scriptet er i selve mailen og
bliver kørt når den bliver vist i indholdsruden.

Sikkerheden for dette indstilles i IE og man skal i dag køre med
lav sikkerhed for at det er muligt i dag.
--
Knud

Fra : Neslin

Dato : 24-08-03 22:27

> [...]
> kører et eller andet program eller scriptet er i selve mailen og
> bliver kørt når den bliver vist i indholdsruden.

Så bør man vel fravælge htmlmails og istedet vælge >almindelig tekst<,
hvis man ifh til dette vil være sikker?

> Sikkerheden for dette indstilles i IE og man skal i dag køre med
> lav sikkerhed for at det er muligt i dag.

Undskyld mig, men hvad betyder IE ?
Og sidst, Tak for oplysningerne med håb om en fortsat god aften.
--
MVH :)
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-03 23:16

"Neslin" <miponi@SLETmail.dk> skrev :

>Så bør man vel fravælge htmlmails og istedet vælge >almindelig tekst<,
>hvis man ifh til dette vil være sikker?

Jeg læser alle mails som ren tekst, den mailklient jeg benytter
privat forstår ikke html, så ja det er god ide.

>Undskyld mig, men hvad betyder IE ?

Internet Explorer

--
Knud

Fra : Neslin

Dato : 25-08-03 00:18

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev :

> Internet Explorer

Tak!

Hvad synes du forøvrigt om tanken/muligheden om at snyde Outlook, ved at
ændre den afsendte og blokkerede filtype til en evt .doc fil, og så lade
modtager omdøbe den til rette (blokkerede) type, for derved at spærre
for farlige vedhæftede .exe etc. fra ukendte, så man derved forbliver
mester i eget (post)hus.
--
MVH :)
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-08-03 00:49

> [...]

>modtager omdøbe den til rette (blokkerede) type, for derved at spærre
>for farlige vedhæftede .exe etc. fra ukendte, så man derved forbliver

Det kan I jo gøre som I selv har lyst til, men jeg ville nok
foretrække at pakke dem med winrar eller winzip.
--
Knud

Fra : BOH

Dato : 21-08-03 23:30

Neslin wrote:
[snap..] Men å-nej, efter test med
> vedhæftede filer af andre typer (.doc - . gif - .jpg etc), vedhæftes
> disse også i en skøn forening. Så jeg vil blot spørge om blokkering /
> sikkerhed fra andre filtyper nu er fløjet sig en tur??

Check http://www.microsoft.com/office/ork/xp/four/outg03.htm nederst.

Her kan du se at .jpg og .doc aldrig har været blokerede

--
Mvh Morten

Fra : Neslin

Dato : 22-08-03 14:41

"BOH" <mbn_cool@homtail.com> skrev :
> Check http://www.microsoft.com/office/ork/xp/four/outg03.htm nederst.
> Her kan du se at .jpg og .doc aldrig har været blokerede
> Mvh Morten
Tak for linket Morten, jeg tjekkede det og med dette samt Knuds lærdom,
er jeg blevet en del klogere og måske også lidt lykkeligere.
Hav en god dag
--
MVH :)
Michael