Syg tomat
Fra : Peter

Dato : 21-08-03 19:09

Hej

Jeg har søgt i bøger og på nettet

Hvad fejler mine tomater ?
Du kan se dem her http://www.cgi-shop.dk/have/syg_tomat.jpg

--
Mvh Peter

Fra : MC

Dato : 21-08-03 19:58

Hej Peter

Kan desværre ikke svare dig, men de ligner mine - øv. Det er dog ikke alle,
der er "rådne" i bunden, men ærgerligt alligevel.

Michael

Peter <peter@cgi-shop.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f450bb1$0$97206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-08-03 20:27

"Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har søgt i bøger og på nettet
>
> Hvad fejler mine tomater ?
> Du kan se dem her http://www.cgi-shop.dk/have/syg_tomat.jpg

Hvis der er gnavet i dem, kunne det være sommerfuglelarver. Hvis det er det,
kan du se larvernes ekskrementer på blade og tomater.

mvh
Preben

Fra : Peter Norris

Dato : 21-08-03 21:35

On Thu, 21 Aug 2003 20:08:31 +0200, "Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har søgt i bøger og på nettet
>
>Hvad fejler mine tomater ?
>Du kan se dem her http://www.cgi-shop.dk/have/syg_tomat.jpg

Såvidt jeg kan se ligner det "blossom end rot" - altså råd dèr hvor
blomsten har siddet (ved ikke lige hvad det hedder på dansk). Det
skyldes at planten har været stresset på en eller anden måde (fx for
lidt eller for meget vand), hvorved transporten af kalcium helt ud til
frugten hæmmes.

med venlig hilsen
Peter

Fra : fulla

Dato : 21-08-03 22:01

"Peter" skrev d. 21-08-03 19:09 dette indlæg :
> Hej
>
> Jeg har søgt i bøger og på nettet
>
> Hvad fejler mine tomater ?
> Du kan se dem her http://www.cgi-shop.dk/have/syg_tomat.jpg
>
> --
Det må være griffelråd= tørt indfaldenst stedparti omkring
griffelpunktet - der hvor blomsten har siddet. Årsag kan være at
planten har manglet vand under blomstring eller det kan skyldes
ophobning af næringssalte omkring roden.
mvh
fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Vibeke Andersen

Dato : 22-08-03 08:17

Hej Peter.

Det dine tomater fejler hedder griffelråd. Slå op under det i dine bøger og
du kan hurtigt se om ikke det passer på dine tomater og hvad du evt. kan
gøre for, at forebygge problemet næste år..

Hilsen Vibeke

Fra : Peter

Dato : 22-08-03 11:40

Tak for de hurtige svar

Jeg har nu fundet en side hvor der står lidt om griffelråd
http://www.e-haven.dk/aktuelle/august/driv.htm

Halvdelen af mine tomater ser pæne ud.
Nu er spørgsmålet om vi kan spise de pæne uden at få "griffel-forgiftning" ?

--
Mvh Peter