Hvilke udbydere har forbindelser =~10Mbit?
Fra : Martin

Dato : 20-08-03 23:40

Jeg er ude for at sidde på et boligforeningsnet hvor der i stedet for en 12
mbit linie er købt 4 stk. 3 mbit linier
2 ved TDC og 2 ved Tiscali. Der bliver så lavet noget load-balancing for at
sikre at trafikken bliver fordelt på alle 4 linier.
Problemet med dette er at der nogle gange opstår "pauser" i
internetforbindelsen, dvs. ingen trafik til/fra internettet i 15-45 sek.
Dette sker jævnligt og er ret irriterende.

Det eneste svar jeg fik fra de ansvarlige var "det kan desværre opleves
engang imellem pga. den måde trafikken fordeles på". Jeg skrev så til dem at
det da måtte være lidt billigere og mere effektivt at købe en 12Mbit linie i
stedet for 4 stk. 3Mbit. Svaret på dette var "det er det ikke en 12 mbit
linie er meget dyrere". Nu er det så jeg undrer mig lidt og tænker om det
virkelig kan passe?
De linier jeg kunne finde ved Tiscali var på 2.3Mbit og koster 2500kr/md og
2600kr/md plus oprettelse på 6000-8000kr.

Derimod fandt jeg en 8Mbit/0.768Mbit ved Cybercity til 3040kr md, det må da
være en del billigere at snuppe 2 af dem eller hvad?

Det skal lige siges at der er tale om en boligforening i esbjerg. Det har jo
nok også lidt indflydelse på hvem der kan levere her?

Men jeg kunne ikke finde priser for linier over det, er der nogen der har en
ide om hvad sådanne linier koster?

MVH
Martin

Fra : H_Luchter

Dato : 21-08-03 01:18

3 Mbit - det lyder mærkeligt.

Fra : Martin

Dato : 21-08-03 02:46

"H_Luchter" <Lucrter@dk> wrote in message
> 3 Mbit - det lyder mærkeligt.
Jeps, men ifølge boligforeningen er internetforbindelsen på 12Mbit, jeg kan
hvis jeg bruger getright til at hente f.eks. en debian iso komme op på ca.
400KB/sec hvilket ca. svarer til en 3Mbit linie. Det er lavet sådan at en
bruger ikke kan udnytte mere end en forbindelse fuldt ud vil jeg tro.

MVH
Martin

Fra : enrico

Dato : 21-08-03 14:48

Der kommer vel snart fiberforbindelser direkte til forbrugeren. Så
kommer vi op på 10 megabit.

Typisk vil en instalation koste 7000 kr. (fiber ind i huset) og 295,-
for 2 mbit mdl. - 495,- for 10 mbit mdl.

Derudover IP-telefoni til halv pris - gratis til andre IPabonneneter
Livestreaming TV osv.

Det har jeg faktisk fra en pålidelig men hemmelig kilde.

Så kan TDC snart pakke sammen.

-enrico

Fra : Kasper Møller

Dato : 21-08-03 15:59

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Livestreaming TV osv.
>
> Det har jeg faktisk fra en pålidelig men hemmelig kilde.

Om din kilde taler sandt eller ej, så vil det vel kun være en mulighed for
folk der bor steder hvor der ligger fiber i vejen foran deres bolig?

Fra : enrico

Dato : 21-08-03 16:09

On Thu, 21 Aug 2003 16:59:20 +0200, "Kasper Møller"
<kbmpost[nospamforme]@hotmail.com> wrote:

>Om din kilde taler sandt eller ej, så vil det vel kun være en mulighed for
>folk der bor steder hvor der ligger fiber i vejen foran deres bolig?

Netop. De graver kun kabler ned i et område ad gangen - men det bliver
snart Jylland .

-enrico

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-08-03 20:35

On Thu, 21 Aug 2003 17:09:16 +0200, enrico wrote:

> Netop. De graver kun kabler ned i et område ad gangen - men det bliver
> snart Jylland .

Jylland er et stort omraade ...

/enable sanity check by default/

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-03 20:54

Jesper Skriver skrev:

>Jylland er et stort omraade ...

Vrøvl, det er kuns en smal baghave. Kender du ikke sangen?

   Jylland mellem tvende haver
   som en runestav er lagt.

--
Bertel

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-08-03 20:58

Bertel Lund Hansen wrote:
(Det er altså ikke fordi jeg er på nakken af dig)

>    Jylland mellem tvende haver

Der er vist et "r" for meget.

--
Morten!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-08-03 17:00

"Morten Kjaer Nielsen" <mkn.ingenskinke.20030721@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse
> Der er vist et "r" for meget.

Jeg tror måske det var deri selve joken lå...

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-08-03 21:21

enrico <enricoool@hotmail.com> skrev:

> Derudover IP-telefoni til halv pris - gratis til andre IPabonneneter
> Livestreaming TV osv.
>
> Det har jeg faktisk fra en pålidelig men hemmelig kilde.

Rører Bredbandsbolaget på sig igen?

Mark

Fra : Stravi inc.

Dato : 22-08-03 07:46

http://www.dbnet.dk/index.html

/Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-08-03 16:59

> Typisk vil en instalation koste 7000 kr. (fiber ind i huset) og 295,-
> for 2 mbit mdl. - 495,- for 10 mbit mdl.

Skal vi ikke se nogle produkter til salg før vi begynder at snakke om
typiske priser?

> Det har jeg faktisk fra en pålidelig men hemmelig kilde.

Charbax?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-08-03 21:38

http://www.nve.dk/ / http://www.fth-bredbaand.dk/

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Enforcer

Dato : 22-08-03 09:34

On Thu, 21 Aug 2003 00:39:55 +0200, "Martin" <mcmartin@FJERNofir.dk>
wrote:

>De linier jeg kunne finde ved Tiscali var på 2.3Mbit og koster 2500kr/md og
>2600kr/md plus oprettelse på 6000-8000kr.

Dette er shdsl linier, som giver 2,3 Mbit begge veje. Disse linier kan
ikke direkte sammenlignes med ADSL-forbindelser - hvilket prisen også
indikerer. Overhead på disse linier er væsentlig mindre end på adsl,
og lattency er mindre, dvs. pakkerne kommer hurtigere frem/tilbage.

>Derimod fandt jeg en 8Mbit/0.768Mbit ved Cybercity til 3040kr md, det må da
>være en del billigere at snuppe 2 af dem eller hvad?

Problemet ved at bruge en sådan linie i stedet for flere 2 mbit linier
er upload hastigheden. Ved f.eks. 4 x 2 mbit adsl linier (900 kr.
stk) får i 2 mbit upload mod 0,768 på 8 mbit adsl fra CC til 3600 kr
(dvs. 540 kr ekstra). Afhængig af størrelsen på jeres forening kan
0,768mbit blive et problem.

>Det skal lige siges at der er tale om en boligforening i esbjerg. Det har jo
>nok også lidt indflydelse på hvem der kan levere her?

Hvorfor er ikke bare tilmeldt esenet?

Mvh.

Enforcer

Fra : Martin

Dato : 22-08-03 13:33

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> indikerer. Overhead på disse linier er væsentlig mindre end på adsl,
> og lattency er mindre, dvs. pakkerne kommer hurtigere frem/tilbage.

Doh det havde jeg ikke set, regnede med det også var ADSL.

> [...]
> stk) får i 2 mbit upload mod 0,768 på 8 mbit adsl fra CC til 3600 kr
> (dvs. 540 kr ekstra). Afhængig af størrelsen på jeres forening kan

Jeps det sad jeg også og regnede lidt på, men det må da være muligt at
snakke lidt med nogle forskellige udbydere og f.kes. få en 8Mbit/2Mbit i
hus, eller er de urokkelige på det punkt, eller kan det ikke lade sig gøre
rent teknisk med ADSL?
Jeg er ved at finde ud af hvad faste linier koster ved de forskellige
selskaber for at have lidt at sammenligne med.

> Hvorfor er ikke bare tilmeldt esenet?

Der er tale om kollegier, 455 kollegieværelser delt ud på 7 forskellige
kollegier. De forskellige kollegier har 100Mbit internt netværk og er bundet
sammen med de andre med fiber. Et stort LAN faktisk. Studerende har ikke
mange penge, og når 130kr/md allerede ryger til internet/telefoni så ville
det jo være rart hvis man kunne få noget ordenligt ud af det eksisterende i
stedet for at skulle af med flere penge ;)

MVH
Martin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-08-03 17:02

> [...]
> snakke lidt med nogle forskellige udbydere og f.kes. få en 8Mbit/2Mbit
> hus, eller er de urokkelige på det punkt, eller kan det ikke lade sig

Den tekniske grænse er ca 8 mbit op og 800 kbit ned

Fra : WebLock

Dato : 22-08-03 19:48

> Den tekniske grænse er ca 8 mbit op og 800 kbit ned

Eller omvendt? :)

WebLock

Fra : Niels Callesøe

Dato : 22-08-03 20:16

WebLock wrote:

> Eller omvendt? :)

Med mindre Martin af en eller anden grund vælger at anskue det som net-
teknikerne gerne gør, altså fra centralen mod kunden, så har du
fuldstændig ret. :)

--
Niels Callesøe - nørd light

Anti spam? Bevis det. http://www.spamcon.org/legalfund/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-08-03 22:50

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> Med mindre Martin af en eller anden grund vælger at anskue det som
net-
> teknikerne gerne gør

Ja, jeg fik desværre ikke vendt det på den folkelige måde, som jeg
ellers plejer at huske.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-08-03 17:04

On Fri, 22 Aug 2003 10:34:19 +0200, Enforcer wrote:

> [...]
> indikerer. Overhead på disse linier er væsentlig mindre end på adsl,
> og lattency er mindre, dvs. pakkerne kommer hurtigere frem/tilbage.

overhead er det samme - latency er derimod mindre.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : fox

Dato : 26-08-03 11:25

> [...]
> nok også lidt indflydelse på hvem der kan levere her?
>
> Men jeg kunne ikke finde priser for linier over det, er der nogen der har

Ja jeg vil nu gerne betale ca. 6-8000.- kr for en oprettelse og få en 2/2
eller større linie til mdr. pris 5-700 .- kr/mdr.
Jeg bor i lejet lejlighed (boligforening) og kan ikke rigtigt finde
oplysninger om man som privatperson kan få tilslutning til en givet udbyder
og få en linie som ovenstående ønske ??
ved selv at betale stand alone tilslutning.
Er der nogen der har kendskab til links eller lignende .... Det er i
holstebro 35 km vest fra herning jeg bor

Jakob

Fra : Enforcer

Dato : 26-08-03 16:04

On Tue, 26 Aug 2003 12:25:05 +0200, "fox" <foxcom1@hotmail.com> wrote:

>Ja jeg vil nu gerne betale ca. 6-8000.- kr for en oprettelse og få en 2/2
>eller større linie til mdr. pris 5-700 .- kr/mdr.

Prisen på en fast linie er ikke 5-700 kr. pr. måned, hvis den baseres
på SHDSL. Den er nærmere 3.300 kr. incl. moms pr. måned - og så er det
nok ikke interessant for private.

Mvh.

Enforcerer

Fra : fox

Dato : 26-08-03 16:15

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Prisen på en fast linie er ikke 5-700 kr. pr. måned, hvis den baseres
> på SHDSL. Den er nærmere 3.300 kr. incl. moms pr. måned - og så er det
> [...]

Hmmm....var der ikke en el-udbyder NEA eller såen noget hvor man kunne få en
god linie til stor oprettelseudgift men billigere penge om måneden

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 26-08-03 18:33

"fox" <foxcom1@hotmail.com> wrote in

> Hmmm....var der ikke en el-udbyder NEA eller såen noget hvor man kunne
> få en god linie til stor oprettelseudgift men billigere penge om
> måneden

Firmaet du tænker på er nok NVE

Med venlig hilsen
Morten

Fra : enrico

Dato : 27-08-03 11:06

On 26 Aug 2003 19:32:35 +0200, Morten Brynjolf
<spamcatcher@brynjolf.net> wrote:

>Firmaet du tænker på er nok NVE

Det er lige præcis det selskab jeg tænkte på Nord Vest Sjællands
Elforsyning.

-enrico

Fra : fox

Dato : 27-08-03 15:37

> Det er lige præcis det selskab jeg tænkte på Nord Vest Sjællands
> Elforsyning.
>
> -enrico

det var det....så kan man blot vente på dem..hmmmm.....sjælland over til
vestkysten....ark ja

jacob

Fra : enrico

Dato : 28-08-03 16:00

On Wed, 27 Aug 2003 16:37:23 +0200, "fox" <foxcom1@hotmail.com> wrote:

>det var det....så kan man blot vente på dem..hmmmm.....sjælland over til
>vestkysten....ark ja

Så vidt jeg er orienteret har NVE rettighederne til fiber til
forbrugerne OGSÅ i Jylland..

-enrico (selv jyde)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-08-03 16:11

> Så vidt jeg er orienteret

Kilde?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-08-03 17:14

In article <v36skv4o92c0nbfusevsdtj6fmt8m3qt8h@4ax.com>, enrico wrote:

> Så vidt jeg er orienteret har NVE rettighederne til fiber til

Hvad dækker disse rettigheder?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Familiarity breeds contempt -- and children.

Fra : Jens

Dato : 28-08-03 22:53

enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg er orienteret har NVE rettighederne til fiber til
> forbrugerne OGSÅ i Jylland..

Rettigheder over hvilkes fibre ? Telia, TDC, Song, Global Connect osv. ?
Den der har gravet fiber ned ejer dem og har derfor logisk nok
rettighederne til dem.

Jens

Fra : enrico

Dato : 29-08-03 11:36

On 28 Aug 2003 23:53:12 +0200, "Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk>
wrote:

>Rettigheder over hvilkes fibre ? Telia, TDC, Song, Global Connect osv. ?
>Den der har gravet fiber ned ejer dem og har derfor logisk nok
>rettighederne til dem.

Jeg skrev tidligere, jeg ikke kan oplyse min kilde. Den skulle være
god nok. NVE får rettigheder i Jylland til at lave
højhastighedsforbindelser. Hvem, der ejer hvad er ikke så interessant
for mig, men TDC vil få konkurrence, de overhovedet ikke er vant til
jvf. mit tidligere indlæg.

-enrico

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-08-03 11:40

> Jeg skrev tidligere, jeg ikke kan oplyse min kilde. Den skulle være
> god nok.

Jeg har hørt at månen er lavet af gamle patch-kabler. Den er 100% sikker,
men jeg kan ikke oplyse min kilde.

Og så trumf på med argumentet:
Enhver kan se at månen har samme farve som gamle patch-kabler, ergo er mit
udsagn langt mere underbygget end dit

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-08-03 12:40

In article <iuaukvcumu3khrbknlqu0a6ah0p6m60qh5@4ax.com>, enrico wrote:

> [...]
> højhastighedsforbindelser. Hvem, der ejer hvad er ikke så interessant
> for mig, men TDC vil få konkurrence, de overhovedet ikke er vant til

Du taler om rettigheder, der ikke findes. Ergo lyver du eller bør ikke
have tillid til dine kilder.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The first requisite for immortality is death.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 29-08-03 12:50

On Fri, 29 Aug 2003 12:36:05 +0200, enrico wrote:

> Jeg skrev tidligere, jeg ikke kan oplyse min kilde. Den skulle være
> god nok. NVE får rettigheder i Jylland til at lave
> højhastighedsforbindelser.

Du vrøvler. Enten er din kilde på dybt vand, eller også er du.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Jens

Dato : 30-08-03 00:23

> [...]
> wrote:
>
>NVE får rettigheder i Jylland til at lave højhastighedsforbindelser.

Haalllooooo! Læs hvad jeg skriver..... Enhver idiot kan grave kabler ned.
Enhver idiot der graver kabler ned har rettighederne til dem (det er jo
idioten der graver dem ned der ejer dem).....
Om det er NVE eller Anders And er bedøvende. Hvis NVE ønsker at grave
kabler ned, så har de rettighederne til dem ja. Men det har enhver anden
idiot også hvis de graver deres egne kabler ned....
Derfor kan du ikke tale om at NVE har rettighederne til at lave
"højhastighedsforbindelser" i Jylland. Hvis jeg ønsker at lave
"højhastighedsforbindelser" i Jylland kan jeg også grave kabler ned. Det
kan NVE da ikke forhindre mig I. (Det eneste der nok kan forhindre mig i
det er manglen på en kæmpe Von And pengetank!)

> Hvem, der ejer hvad er ikke så interessant for mig, men TDC vil få
konkurrence, de overhovedet ikke er vant til
> jvf. mit tidligere indlæg.

Og du tror ikke at et firma der omsætter for så mange milliarder som TDC
ikke vil gøre noget ? Vågn op kammerat ! Den der ler sidst ler bedst er der
et gammelt ordsprog der siger.....
Hvorfor tror du iøvrigt at TDC nu sidder på langt størstedelen af alle ADSL
forbindelser i Danmark, når nu CyberCity og Tiscali faktisk var lidt mere
fremme i skoene end TDC på ADSL opstart tidspunktet ?

Er "enrico" i virkeligheden "Charbax" i kamouflage ?

Jens

Fra : enrico

Dato : 30-08-03 09:44

>Er "enrico" i virkeligheden "Charbax" i kamouflage ?

Nej jeg er ej.

Check selv med NVE. Ring dem op. Spørg dem.

-enrico

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-08-03 09:49

enrico <enricoool@hotmail.com> writes:

>Check selv med NVE. Ring dem op. Spørg dem.

"Hej NVE. Er enciro Charbax?"

Mvh.
   Klaus.

Fra : enrico

Dato : 30-08-03 10:05

On Sat, 30 Aug 2003 08:48:32 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>"Hej NVE. Er enciro Charbax?"
>
>Mvh.
>   Klaus.

Ja, NVE ved det godt, meen de må heller ikke sige, hvem jeg er :)

Check denne side hos NVE

http://www.fth-bredbaand.dk/default.asp?mode=viewNewsItem&pageid=52

NVE har leveret ægte bredbånd i Sæby.

-enrico

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-08-03 20:15

enrico <enricoool@hotmail.com> wrote:

>Check denne side hos NVE

Hvor paa den side kan vi laese noget som helst om NVE's eneret?

--
Allan Olesen, Lunderskov.