Få træ til at gå ud ??
Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-08-03 17:35

Hej

Jeg har et par egetræer jeg gerne vil have til at gå ud, hvordan gøres det
lettes (uden brug at stor sav)

De er ca. 10 - 15 år.

Kan man sprøjte dem med et eller andet ??
Jan Pedersen
Cuk@cuk.dk
--
Det nemmere at få tilgivelse end tilladelse...
Blomst # 92159636

Fra : Calle.

Dato : 20-08-03 17:35

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> gøres det lettes (uden brug at stor sav)
>

> De er ca. 10 - 15 år.
>

> Kan man sprøjte dem med et eller andet ??

Nogle kobbersøm kan vel klare det, eller bor et lille hul og hæld noget
gift i.
--
Calle

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-08-03 08:11

"Calle." wrote:

> Nogle kobbersøm kan vel klare det,

Har du nogensinde prøvet det?

Det må være en urbannyte af de mere sejlivede.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-08-03 21:15

> Har du nogensinde prøvet det?
>
> Det må være en urbannyte af de mere sejlivede.

Det virker ihvertfald ikke på alle slags træer, jeg har set et "kommunalt"
træ (kastanje) der skyggede for to villagrunde. Disse to villa ejere prøvede
alt muligt for at få det til, at gå ud, for ellers ville kommunen(gladsaxe)
ikke fjerne det. Blandt andet var der slået over 100 kobber søm i!!!! De
fældede det dagen efter orkanen i 99(det var ellers uskadt) og ringede til
kommunen og sagde at det var knækket under stormen og at de havde fjernet
det.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : bauchmann

Dato : 20-08-03 17:43

"Jan Pedersen" skrev d. 20-08-03 17:35 dette indlæg :
> Hej
>

> Jeg har et par egetræer jeg gerne vil have til at gå ud, hvordan gøres
det
> lettes (uden brug at stor sav)
>

> Hej Jan

Slå et kobbersøm i, og det går nemt og smertefrit. Har selv god
erfaring.
Torben

http://www.kandu.dk/

Fra : stig54

Dato : 20-08-03 18:03

> [...]
> lettes (uden brug at stor sav)
>

> De er ca. 10 - 15 år.
>

> Kan man sprøjte dem med et eller andet ??
Du kan skrælle barken af forneden og bore nogle huller skråt nedad, heri
hælder du Round up her i erfteråret når saften går ned i rødderne så går
det ud.

http://www.kandu.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-08-03 18:44

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Jeg har et par egetræer jeg gerne vil have til at gå ud, hvordan gøres det
> lettes (uden brug at stor sav)
> De er ca. 10 - 15 år.

Ja, men hvad så med det visne træ?
Sav det helle ned først som sidst.
Det med kobbersømmene er sikkert nok, men der skal
hældes stærk svovlsyre ( ikke saltsyre - det skal være svovlsyre)
på sømmene om foråret. Det opløste kobber forgifter træet
med saftstrømmen op i træet.
Det er strafbart af anvendes på naboens træ, der skygger!!!

Den bedste metode er dog at save træet ned i mindre stykker -
det er ikke en uoverkommelig opgave.
Intet er mere trist end et træ, der er gået ud.

Per A. Hansen

Fra : Kathrine

Dato : 20-08-03 19:01

"Per A. Hansen" skrev:

> Intet er mere trist end et træ, der er gået ud.

Det er vel ikke mere trist end et træ der er skåret til pindebrænde

--
Kathrine
---

Fra : zigge

Dato : 20-08-03 19:10

"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> wrote in message

> Det er vel ikke mere trist end et træ der er skåret til pindebrænde

En kold og klam stue uden ild i pejsen?

Mvh
//zigge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-08-03 19:07

> Jeg har et par egetræer jeg gerne vil have til at gå ud, hvordan gøres det
> lettes (uden brug at stor sav)
> De er ca. 10 - 15 år.

Grav dem op. Når de ikke er ældre, så er det ret overkommeligt. Hvorfor vil
du ikke save det ned?

Det er ret tåbeligt at forgifte træet, uanset om det er med kobber eller
gift. Du får sådan et "abetræ" ud af det, og det er bestemt ikke kønt.

Mvh Maria

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 20-08-03 19:27

Jeg har forsøgt at købe kobbersøm i trælasten. Man kan ikke få dem mere, var
deres svar.

VH Birgitte

Fra : Georg

Dato : 20-08-03 21:35

Jeg ville bore 10 mm huller i træet og banke 10 mm kobberrør ind. Så har du
samtidigt hullet til svovlsyren. Har ikke prøvet selv. Det var bare en ide.
Men pas på svovlsyren. Det er meget farlige sager. Selv dampene er meget
farlige. Det VED jeg.
Georg

Fra : fulla

Dato : 20-08-03 23:33

> [...]
> Blomst # 92159636
>
> Kender du ikke en, der har brændeovn, som selv skover sit træ. Jeg har
lige fået fældet en 8-10 m. høj poppel i aften - ganske gratis, mod at
han fik træet. Det var vi godt tilfredse med begge 2.
mvh
Fulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-08-03 07:59

Jan Pedersen wrote:

> Hej
>
> Jeg har et par egetræer jeg gerne vil have til at gå ud, hvordan gøres det
> lettes (uden brug at stor sav)

Du skal bare vendte 300 år. Så går de nok ud.

Fra : Georg

Dato : 21-08-03 16:14

> Du skal bare vendte 300 år. Så går de nok ud.

300 år er ikke meget for en eg.
Kender du "Skovfogedegen" i Klampenborg? Den står på hjørnet af Strandvejen
og vejen op til Bakken (vistnok Peter Lieps Vej).
Den stod der, da Absalon grundlagde København. Den er 800-900 år gammel og
lever endnu.
Mvh Georg

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-08-03 18:53

Georg wrote:

> [...]
> og vejen op til Bakken (vistnok Peter Lieps Vej).
> Den stod der, da Absalon grundlagde København. Den er 800-900 år gammel og

Skovfogedegen er kun ca. 450 år. Den er vokset ca 2cm i omkreds om året,
og er 10m i omkreds nu. og har sikkert vokset hurtiger i ungdommen.

Absalon har ikke grundlagt København, han fik byen af kongen.

Fra : Georg

Dato : 22-08-03 07:48

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Skovfogedegen er kun ca. 450 år. Den er vokset ca 2cm i omkreds om året,
> og er 10m i omkreds nu. og har sikkert vokset hurtiger i ungdommen.
>
> Absalon har ikke grundlagt København, han fik byen af kongen.

Hentet på Google:
Danmarks ældste træ
Ingen anden træart kan opnå den samme alder som et egetræ.
Aldersbestemmelsen er dog ofte vanskelig idet mange af de gamle træer er
hule indvendig. Kongeegen ved Jægerspris er ubestridt det ældste træ på
anslået 1600 år. Herefter kommer Ulvedalsegen i Dyrehaven med 1000 år og
Kludeegen ved Bidstrup med 900 år. Skovfogedegen i Dyrehaven er anslået til
at være 800 år, og det samme er Bolleregen ved Horsens.

Fra Google, Historisk byvandring:
Byvandringerne tager udgangspunkt i et bestemt århundrede, og der vil blive
fortalt om livet i byen, og om stedernes rolle i København og Skandinaviens
historie.
Du kan vælge mellem seks forskellige ture, og alle ture starter på Højbro
Plads ved rytterstatuen af Biskop Absalon, Københavns grundlægger.

Jeg forstår ikke, hvorfor nogle mennesker altid skal korrigere og
korrigere - og slet ikke, når de åbenbart ikke aner, hvad de taler om.

Mvh Georg

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 22-08-03 09:27

Georg skrev:

> [...]
>

>Jeg forstår ikke, hvorfor nogle mennesker altid skal korrigere og
>korrigere - og slet ikke, når de åbenbart ikke aner, hvad de taler om.

Det har du jo også lige gjort

Klippet fra Lademann Leksikon:

Ved det senere Gammeltorv lå landsbyen Havn, som Valdemar 1. den Store
skænkede til Absalon, som 1167-71 sikrede stedet, bl.a. ved en borg på
Slotsholmen.

Læg mærke til ordet 'skænkede'.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-08-03 21:19

> [...]
til
> at være 800 år, og det samme er Bolleregen ved Horsens.

Og kludeegen er i år, gået ud for altid...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-08-03 01:00

Georg wrote:

> [...]
> Aldersbestemmelsen er dog ofte vanskelig idet mange af de gamle træer er
> hule indvendig. Kongeegen ved Jægerspris er ubestridt det ældste træ på

nej 650år

> Herefter kommer Ulvedalsegen i Dyrehaven med 1000 år og

Nej 450år

> Kludeegen ved Bidstrup med 900 år.

300år?

> Skovfogedegen i Dyrehaven er anslået til
> at være 800 år,

nej 450år

> g det samme er Bolleregen ved Horsens.

300år

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-03 08:09

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote in message news:bi07vp$c7j$1@sunsite.dk...
> Hej
>

> Jeg har et par egetræer jeg gerne vil have til at gå ud, hvordan gøres det
> lettes (uden brug at stor sav)

Problemet med alle disse råd du her har fået er at træet går ud, men bliver
stående. Dog kun indtil en vinterstorm vælter det ned over en bil, et hus
eller nogle børn. Behold træet eller fæld det.

--
mvh/rg. Christian