Campingvogn og vægt?
Fra : Per H

Dato : 20-08-03 16:58

Hvor tung en campingvogn må jeg køre med når bilen er en mazda 626
med totalvægt på 1675 kg. og egenvægt på 1175 kg.

Jeg har KUN alm kørekort.

Og hvor er der gode vogne til salg??

Vh Per
icq 8212837

Fra : G. Petersen

Dato : 20-08-03 19:27

1225kg

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-08-03 19:40

G. Petersen wrote:

> 1225kg

Måske...

Det kommer an på hvad der står i bilens registreringsattest som største
påhængsvægt.

Er det 1225 kg - svarende til bilens egenvægt +50 kg - så må man med
B-kørekort trække påhængskøretøj med en /faktisk/ totalvægt på 1225 kg. Der
er ikke noget i vejen for at påhængskøretøjet har en /tilladt/ totalvægt der
er højere, den må blot ikke udnyttes.

Står der i bilens registreringsattest at største påhængsvægt er større end
bilens egenvægt + 50 kg - så må man trække påhængskøretøj hvor den
/tilladte/ totalvægt ikke overstiger 1225 kg.

Med hensyn til beregning så se nærmere på:

http://campingstuff.dk - nederst på siden er der mulighed for at bruge en
lille beregner til formålet. Endelig har Rådet for Større Færdselssikkerhed
også et par gode og informative sider om emnet:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMenu=0

http://www.rfsf.dk/1.asp?PageId=386&Menu=3&SubMenu=98&SubSubMenu=0

Se iøvrigt min signatur for hvordan du bedst besvarer indlæg i
nyhedsgrupperne.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Jens

Dato : 20-08-03 19:55

"G. Petersen" <dokpet1@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> 1225kg

1225 kg under forudsætning af at en 626'er er godkendt til at trække en
anhængervægt m. bremser på 1225 kr. Hvis den f.eks. kun er godkendt til 1000
kg er det grænsen uanset hvad bilen så end vejer.
Dette forhold har f.eks.været gældende for visse Peugot-modeller.
Så se på registreringsattesten havd der står.
Dit almindelige kørekort giver dig lov til at køre med max 1225 kg.

Mvh
Jens

Fra : Per H

Dato : 20-08-03 20:10

On Wed, 20 Aug 2003 20:55:18 +0200, "Jens"
<lumombaNPOSPAM@webspeed.dk> skrev:

>1225 kg under forudsætning af at en 626'er er godkendt til at trække en
>anhængervægt m. bremser på 1225 kr.

mazdaen er godkendt til 1525 kg.
med bremser. største totalvægt.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-08-03 20:17

Per H wrote:

> mazdaen er godkendt til 1525 kg.
> med bremser. største totalvægt.

OK - så må du med B-kørebort trække påhæng med både tilladt og faktisk
totalvægt på maksimalt 1225 kg.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Per H

Dato : 20-08-03 20:14

On Wed, 20 Aug 2003 20:55:18 +0200, "Jens"
<lumombaNPOSPAM@webspeed.dk> skrev:

>Dit almindelige kørekort giver dig lov til at køre med max 1225 kg.

er det ikke max 3500 kg? incl bil.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-08-03 20:19

Per H wrote:

> er det ikke max 3500 kg? incl bil.

Jo, vogntogets samlede tilladte totalvægt må maksimalt være 3500 kg da
campingvognen vejer mere end 750 kg.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Niels Larsen

Dato : 24-08-03 00:36

"Jens" <lumombaNPOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh
> Jens
>
> Det er ganske rigtigt at der på registrengsattesten af nogle Peugeot
modeller er mindre påhængsvægt end bilens egenvægt, men det kan for visse
modeller ændres. jeg har en 406 hdi hvor der almindelig vis står 1200 kg som
påhængsvægt og bilen har en egenvægt på 1400 kg, i typegodkendelsen er den
dog godkendt til max 1500 kg dog kun med b-e kørekort, jeg fik ændret vægten
til 1450 kg for at få max udnyttelse og så undgår jeg b-e kort.
Mvh Niels

Fra : Gismo

Dato : 24-08-03 16:28

Niels Larsen wrote:
> [...]
> typegodkendelsen er den dog godkendt til max 1500 kg dog kun med b-e
> kørekort, jeg fik ændret vægten til 1450 kg for at få max udnyttelse

Du kunne godt have vejet påhængsvægten op til 1500 kg uden at skulle
ha' et B-E kort, du må bare ikke udnytte de sidste 50 kg. det kunne være
at den næste ejer af 406'eren havde B-E kort.

Gismo.