Returner første tegn i variabel
Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 20-08-03 10:50

Jeg har et databasekald hvor jeg får en en række variabler
bestående af 4 cifre. Jeg vil dog kun have at den skal "spytte"
det første af de fire cifre ud.
Findes der en funktion, der kan gøre det for mig?

Venlig hilsen
Torben Heikel Vinther

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Møllegaard Pe~

Dato : 20-08-03 11:12

On Wed, 20 Aug 2003 09:49:58 +0000, Torben Heikel Vinther wrote:

> Jeg har et databasekald hvor jeg får en en række variabler
> bestående af 4 cifre. Jeg vil dog kun have at den skal "spytte"
> det første af de fire cifre ud.
> Findes der en funktion, der kan gøre det for mig?

PHP: Se på substr().
MySQL: LEFT(str,len), SUBSTRING(str,pos,len) (hvis feltet er en string).
Hvis det er et heltal, kan du prøve: SELECT mod(felt,10000) ..

--
Dennis Møllegaard Pedersen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-08-03 22:46

Torben Heikel Vinther <news@sopper.dk> wrote in

> Jeg har et databasekald hvor jeg får en en række variabler
> bestående af 4 cifre. Jeg vil dog kun have at den skal "spytte"
> det første af de fire cifre ud.
> Findes der en funktion, der kan gøre det for mig?

Ja, men det nemmeste er vel bare $variabel[0] - det burde også give dig det
første tegn af din streng.

Flemming

Fra : Dennis Møllegaard Pe~

Dato : 21-08-03 09:59

On Wed, 20 Aug 2003 21:46:29 +0000, Flemming Joensson wrote:

> Torben Heikel Vinther <news@sopper.dk> wrote in
> Ja, men det nemmeste er vel bare $variabel[0] - det burde også give dig det
> første tegn af din streng.

Korrekt; jeg havde lige overset at det var det første af fire tegn, og
ikke de fire første tegn. Ups

--
Dennis Møllegaard Pedersen