køle/fryse temperaturer
Fra : Jokum

Dato : 19-08-03 13:03

Hvad er det lige de optimale temperaturer er til køle og fryseskabe?

Har målt mit køleskab til 13 grader, og fryseboks (i køleskabet) til -15 ,
det synes jeg lyder lidt forkert?

På mælkekartoner står der opbevares ved højst 5 grader..

Fra : Invader Zim

Dato : 19-08-03 13:51

Jokum wrote:
> [...]
> -15 , det synes jeg lyder lidt forkert?
>
> På mælkekartoner står der opbevares ved højst 5 grader..

13 grader er alt for højt, den skulle gerne ned og ligge på 4-6 grader.
generelt set lyder den at jo koldere det er, desto sværere har mikrober og
mug ved at vokse.

-Invader Zim

Fra : Jokum

Dato : 19-08-03 13:51

Mit køleskab har bare en drejeskive med tallene 1-6, da den stod på 1 var
det 13 grader, nu har jeg sat den på mellem 2 og 3 og får 10 grader... Det
ville være nemmere hvis man bare kunne sætte den på en bestemt temp.

Fra : Jane

Dato : 19-08-03 15:50

Jokum skrev i <news:bht6b0$se2$1@news.net.uni-c.dk>:

> Mit køleskab har bare en drejeskive med tallene 1-6, da den stod på 1

Min drejeskive står på 4 om sommeren (måske 5 hvis det
er hedebølge) og cirka 3-4 om vinteren.
Tror ikke det er nok du sætter den på 2-3 som vejret er
lige nu.

Hos mig er fryseren også afhængig af den pågældende
skives indstilling, ved ikke om det ændrer sagen.

Jane

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-08-03 12:07

[Jokum | Tue, 19 Aug 2003 14:51:23 +0200]

>Det ville være nemmere hvis man bare kunne sætte den på en bestemt temp.

Det kan nogle da også?

Jeg har sat mit køleskab til 8 grader på morgenmadshylden hvor syltetøj
og smør er; resten af "hoved"køleskabet er 4-6 til mælk og kød; og
"svale"køleskabet er 8-12 grader til hhv. grøntsager og frugt.

Bare for at blære mig :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Felix

Dato : 21-08-03 01:59

On Wed, 20 Aug 2003 13:07:08 +0200, Rene' Hjorth wrote:

> [...]
>og smør er; resten af "hoved"køleskabet er 4-6 til mælk og kød; og
>"svale"køleskabet er 8-12 grader til hhv. grøntsager og frugt.

Det lyder sgu' da meget fornuftigt og er ikke blær!
Jeg er selv på jagt efter et fornuftigt køleskab, så gider du
lige fortælle hvad det er for et skab du har hittet? P.f.tak

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-08-03 21:09

[Felix | Thu, 21 Aug 2003 02:59:22 +0200]

>lige fortælle hvad det er for et skab du har hittet? P.f.tak

Husker ikke lige modembetegnelsen; men det er et motherfucker af et
Gram, som køle/svaleskab - så du indstiller "hovedtemperaturen" for
køleskabet, og med et spjæld sætter du hvordan det kan afspejle sig i
svalesektionen.

I køleskabet kan temperaturen reguleres fra ca. 2°C til 8°C. Der er
"varmest" øverst i skabet og i skufferne. Der er koldest på de nederste
hylder. Jeg har min stående på 4-8 grader; 4 grader til kød, 8 grader
til syltetøj og smør.

I sval kan temperaturen reguleres fra ca. 8°C til 16°C. Sval er ideel
til opbevaring af sarte fødevarer, som f.eks. tomater, agurker og
bananer samt læskedrikke. Jeg har min mellem 8 og 12 grader; det er
*lidt* for koldt til bananerne, så de holder kun en uges tid før de er
grimme :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : mcloud

Dato : 19-08-03 14:15

"Jokum" skrev d. 19-08-03 13:03 dette indlæg :
> [...]
-15 ,
> det synes jeg lyder lidt forkert?
>
> På mælkekartoner står der opbevares ved højst 5 grader..

PÅ køleskabet skal temp. være 4-5 grader og på fryseren skal temp .være
minimum 18 grader
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders

Dato : 19-08-03 15:04

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> -15 ,

> PÅ køleskabet skal temp. være 4-5 grader og på fryseren skal temp .være
> minimum 18 grader
> mvh mcloud

Der menes formentlig maximum -18 grader

Anders

Fra : Jokum

Dato : 20-08-03 13:06

> Der menes formentlig maximum -18 grader

Formentlig? Jeg får under 22 grader hvis jeg begynder at sætte skiven på
4-5, dvs. får min køleskab ned under 10 grader... Det er vel for koldt??

Fra : Invader Zim

Dato : 20-08-03 13:53

Jokum wrote:

> Formentlig? Jeg får under 22 grader hvis jeg begynder at sætte skiven
> på 4-5, dvs. får min køleskab ned under 10 grader... Det er vel for
> koldt??

øh... nej, som jeg sagde før, er der ikke noget der hedder "for koldt" (dog
er det måske ikke så hensigtsmæssigt at få køleskabet ned til 0-1 grad :P

-Invader Zim

Fra : Jane

Dato : 20-08-03 19:25

Invader Zim skrev i <news:bhvq4p$2fej$1@news.cybercity.dk>:

> øh... nej, som jeg sagde før, er der ikke noget der hedder "for koldt"

Min mor har haft præsteret at have køleskabet så koldt
at vi havde klumper i mælken og agurken var en ispind
der hverken kunne skæres af eller bides af.

Jane - der foretrækker det over 0° i køleskabet!

Fra : crema

Dato : 19-08-03 19:05

Den angivne temperatur på varen skal anvendes sammen med informationen om
sidste holdbarhedsdato.
Det er lovpligtigt i salgsleddet at overholde de angivne temperaturer, men
hjemme i køleskabet, hvor de fleste temperaturer er over de angivne, skal
man være opmærksom på, at holdbarheden nedsættes. Den angivne
holdbarhedsanvisning gælder altså kun, hvis temperaturen overholdes og med
en uåbnet pakning. Det er altså op til ens egen vurdering, hvorlænge varen
kan beholdes.
Henrik

Fra : nille

Dato : 20-08-03 11:33

> [...]
> Hvad er det lige de optimale temperaturer er til køle og fryseskabe?
>
> Har målt mit køleskab til 13 grader, og fryseboks (i køleskabet) til -15 ,

Husk at måle temp. i køleskabet midt i, ved at sætte et termometer i et glas
vand i 12 timer.

hilsen nille

Fra : Jane

Dato : 20-08-03 11:58

nille skrev i <news:bhvil5$qc8$1@sunsite.dk>:

> Husk at måle temp. i køleskabet midt i, ved at sætte et termometer i
> et glas vand i 12 timer.

Jeg tror nu ikke mit digitale temoeter forbliver
tændt en hel time.

Hvis nu man har et almindeligt køleskabstermometer er
det så ikke ligemeget hvor i køleskabet det hænger?

Jane

Fra : crema

Dato : 20-08-03 14:28

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu ikke mit digitale temoeter forbliver
> tændt en hel time.
Det er heller ikke nødvendigt. Du skal bare tænde det efter en time i
vandbad, så kan du læse resultatet right away.
Henrik

> Hvis nu man har et almindeligt køleskabstermometer er
> det så ikke ligemeget hvor i køleskabet det hænger?
Termometret skal placeres ved køleskabets varmeste sted, øverst.
Kulde falder ned.

Fra : Invader Zim

Dato : 20-08-03 15:01

crema wrote:
> [...]
> Henrik

> Termometret skal placeres ved køleskabets varmeste sted, øverst.

du mener vel varme stiger til vejrs? ;)

-Invader Zim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-08-03 16:40

Invader Zim wrote:

> du mener vel varme stiger til vejrs? ;)

Hvad er forskellen?

vh
Jan

Fra : Simon Nejmann

Dato : 20-08-03 18:23

On Wed, 20 Aug 2003 17:40:17 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>
wrote:

>Hvad er forskellen?

Der er ikke nogen (deraf vel Zim's smily?).
Som bekendt får varme alle ting (herunder luft) til at udvidde sig, og
kulde får dem til at trække sig sammen. Luftens masse ændrer sig ikke,
men det gør dens rumfang og dermed dens massefylde.

Så kold luft falder nedad, mens varm luft stiger opad.

FUT dk.videnskab - hmm, håber jeg har gjort det her rigtigt...

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-03 19:03

Simon Nejmann wrote:

> Som bekendt får varme alle ting (herunder luft) til at udvidde sig

....næsten alle ting!

vh
Jan

Undskyld jeg ikke respekterer dit FUT, men jeg kommer ikke ovre i videnskab.

Fra : Jokum

Dato : 21-08-03 00:06

> Termometret skal placeres ved køleskabets varmeste sted, øverst.
> Kulde falder ned.

Jeg tror ikke det gælder i mit tilfælde, da fryseboksen er over køleskabet,
og deroppe er koldest.

Fra : Svend Andersen

Dato : 20-08-03 15:05

"Invader Zim" <hahanoyoudont@death.poo> writes:
>du mener vel varme stiger til vejrs? ;)

Nej hun mener kulden falder nedad. Og det gør den !

Fra : Kim Jensen

Dato : 20-08-03 17:53

Man går altid ud fra en temperatur på 5 grader midt i køleskabet, og de
madvarer som tåler lidt højere temp. ligger man øverst i skabet som f.eks
syltetøj saftevand o.l.

Man kan aldrig regne med, de normale køleskabstermometere, som man hænger på
en hylde. Temperaturen svinger altid i et køleskab, op til flere grader til
både den ene og den anden side. Det er kernetemperaturen på de fødevarer man
har i skabet man skal regne med, derfor som nævnt i tidligere indlæg,
tjekker man den rigtige temp. i et glas vand. I fryseren fylder man et glas
med madolie, og efter en dag i fryseren "dumper" man et termometer ned i
glasset.
Jeg håber i kan bruge det til noget.
Hilsen Kim

Fra : Jokum

Dato : 21-08-03 00:07

> Man kan aldrig regne med, de normale køleskabstermometere, som man hænger

> en hylde.

Hvilket termometer skal jeg så købe?

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-08-03 18:36

> på
>
> Hvilket termometer skal jeg så købe?

Jeg mente at såfremt man hænger termometeret på en hylde i køleskabet kan
man ikke regne med det. Men dumper du det ned i et glas vand får du den helt
rigtige temperatur, undskyld hvis jeg ikke fik formuleret mig godt nok.
v.h Kim