Stjerner på campingplads?
Fra : Storr

Dato : 18-08-03 15:25

Vi er lige hjemkommet fra ferie i Sverige, hvor vi har sovet i telt på en ny
campingplads hver nat.

I den forbindelse har jeg undret mig noget over, hvad kriterierne er for
tildeling af stjerner.

Flere gange har vi været ude for at vi har synes bedre om pladser med 2
stjerner end med 3 stjerner. I det svenske campingpladskatalog kan man kun
se noget om hvad der f.eks. skal til for at få 5 stjerner. Iøvrigt
gennemgående kriterier som er fuldstændig ligegyldige for os, når vi kun
skal ligge en nat i telt.

Nogen der kan oplyse mig om hvad der kræves for tildeling af 1, 2,3, 4 eller
5 stjerner?
Er kriterierne de samme i hele Norden/EU?

Mange hilsener
Anne-Mette
http://vovve.net/kirill

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-08-03 15:32

Storr wrote:

> Nogen der kan oplyse mig om hvad der kræves for tildeling af 1, 2,3,
> 4 eller 5 stjerner?

For så vidt det handler om Danmark, så findes reglerne her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=48

> Er kriterierne de samme i hele Norden/EU?

Nej, det er de enkelte landes campingorganisationer der fastlægger hvad der
skal til gor at udløse stjerner. Som det fremgår af forklaringen der
henvises til ovenfor så er der danske system udelukkende baserede på rent
tekniske forhold.

Hvis du ser på ADAC's måde at gøre det på så er der både tekniske stjerner
og stjerner baseret på de bløde forhold som for eksempel natur og miljø

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 18-08-03 18:05

"Storr" <kirill@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ny
> campingplads hver nat.
>
> I den forbindelse har jeg undret mig noget over, hvad kriterierne er for

Se under menupunktet "Svensk Campingstandard" på dette site:
http://www.camping.se

Sjovt nok er der en masse om indretnings af reception, enheder m.m., men
ikke noget om krav til daglig rengøring og andre hygiejneforhold.
(Kun at man skal have toiletter, adgang til tømning af div. tanke.)

> Flere gange har vi været ude for at vi har synes bedre om pladser med 2
> stjerner end med 3 stjerner.

Ja, for det er personalet på den enkelte plads, der bestemmer hvor "rart der
er på den".
Det er i øvrigt min opfattelse, at det samme gælder mange steder i DK.
Hellere en gammeldags, ren og velholdt plads, end en nyistandsat med "meget
snavsede" toiletter og køkkener.

> Nogen der kan oplyse mig om hvad der kræves for tildeling af 1, 2,3, 4
eller 5 stjerner?
> Er kriterierne de samme i hele Norden/EU?

Næh, prøv at se de norske: http://www.camping.no/klassifisering.html
Det er jo næste til "at tude over"

Hilsen
J-P. Rasmussen
nejtakjpr@it-entre.dk
(Slet "nejtak" i e-mailadressen, ved svar)
I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 19-08-03 09:36

"Storr" <kirill@email.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er lige hjemkommet fra ferie i Sverige, hvor vi har sovet i telt på en
ny
> campingplads hver nat.

Har selv været på telt tur i sverig i næsten 3 uger, men nu plads hver nat.

> [...]
> se noget om hvad der f.eks. skal til for at få 5 stjerner. Iøvrigt
> gennemgående kriterier som er fuldstændig ligegyldige for os, når vi kun

Min erfaring er, at inden vi tjekker ind, går vi lige en tur på pladsen,
kikker på toilet, køkken og bad. Hvis det lever op til den standart vi
forventer tjekker vi ind. Desværre benyttet vi først dette princip i
slutningen af ferien.
Blandt andet oplevet vi, at man i overkalix (BD15/**) kunne overnatte for
kun 50,00 S. kr. og hvor pladsen var helt i top. Teltpladsen var helt plan.
I Jokkmokk (BD04/****) blev vi meget skuffet. Her kostet det 150,00.
Køkken/bad var møg beskidt, og det badeland der er, bliver brugt af byens
børn til langt ud på nattet. Telt pladsen er en "gamle" mark, der er lige så
ujævn som en pløjemark.
Andre pladser er vi kørt fra igen, idet at de ville har ID i lange baner, og
noter CPR-nr, kørtkortnr. regnr. på bil, bankkonto og meget andet. Jeg har
mit campingkort, og det må være nok. De har *intet* at bruge alle de nr. til

Konklusionen må være denne: At det er *særdeles* svært, at gennemsku *
systemet, og at det realt ikke kan bruges til noget som helt. Erfaring og
historier fra andre, er den bedste kilde til bedømmelse af pladserne

Allan Bach

Fra : Sten

Dato : 04-09-03 13:25

Allan Schuster Bach wrote:

campingpladskatalog

Samme erfaring, og man burde vel forvente at alle, af nogle omtalt som
rene "tivolitiltag", afspejles i prisen, idet dels areal, og dermed
også investering og drift koster.

Det er selvfølgelig ikke altid tilfældet, idet det måske ses som
slagvare i supermarkedet - skal lokke kunderne ind, og derfor indgår i
driften som en nødvendig konkuranceparameter - der måske endda bedst
tilbydes "gratis" for at opbygge kundeunderlaget med livslang
tilknytning til følge. Hvad man i ungdom nemmer, osv...
Campister startes formentlig bedst som små, med forældre, eller
bedsteforældrene - får så at sige campinglivet ind med modermælk og
barneår, hvorefter der efter en pause i teenageårene, vendes tilbage
med egne unger, eller måske allerede inden, genoptages med en partner

Det siges at økonomien i familierne styres 80 % mod at tilgodese
ungernes behov og ønsker, f.eks. boligens og bilens størrelse,
fritidsaktiviteter, og familiens indkøb i øvrigt, og den saligste
melding en markedsøkonom kan høre, er når ungerne begynder at plage
forældrene - Hvornår skal vi ? .......... hvor vi så i vores familie
er meget glade for at høre C ordet

Det er derfor livsnødvendigt for "sportens" fortsættelse, at
tilbyde børnefamilierne rimelige mulighedder. En vanskelig balance når
andre kunder syntes det.tar overhånd.

Man kan selvfølgelig vælge at se helt issolert på egne behov, og har
en temmelige klar fornemmelse omkring det rigtige i tilbudene, der på
godt og ondt forsøger at tilfredstille det forældrene hører fra
ungerne. Pladser er heldigvis lige så forskellige som de mennesker
der benytter dem, og der turde være nok at vælge imellem.

Som det fremgår af de fleste indlæg, er der ikke altid sammenhæng i
"tilbud" og pris og måske er det på nogle pladser ligesom i det
gammelkendte spil Matador, hvor ejeren af skødet skynder sig at smække
først "huse", og senere "hoteller" på parcellerne for at begrunde
lejen, idet man, som ved al anden forretningsaktivitet gennemregner
mulighedderne ud fra nødvendige, men også ønskelige tiltag der kan
tiltrække kunder..

Samme overvejelser omkring bygningeres alder, tilstand og rengørings
standard. Er der hård konkurance i området må man følge med -
investere og stramme sig an for ikke at sakke bagud. Er pladsen
"allerede" betalt og man kører selvfiniancerende er rammerne
selvfølgelig bredere og giver mulighed for rimeligere priser end
finiancielt svagere konkurenter.

Og så er der steder der bare skummer fløden uden mindste interesse
for "gæsternes" trivsel eller eller pladsens overlevelse. .

Forhold, der udover rent herligheds begrundede betragtninger påvirker
prisen og sammenholdt med oplevelsen. efterlader et klart indtryk -
Taget i r....

Det er bleve meget dyrt at campere i DK - Men det er også mystisk dyrt
at købe hus og bil , at leve i det hele taget, og jeg håber vores
lønninger og pensioner følger med. Ellers er der et kæmpe problem
under udvikling. - Kan selvfølgelig "flytte" til Sverige f.eks -
eller sydpå. Men det er vel sjovest i små byger. Søgeligt at
prisudviklingen skal jage folk til udlandet.

> Min erfaring er, at inden vi tjekker ind, går vi lige en tur på
> pladsen, kikker på toilet, køkken og bad. Hvis det lever op til den
> standart vi forventer tjekker vi ind.

Samme taktik - efterhånden kan vi på lang afstand se om vi kan li
pladsen - og sørger som regel for at køre, så der er tid til at køre
forbi.

> [...]
> systemet, og at det realt ikke kan bruges til noget som helt.
> Erfaring og historier fra andre, er den bedste kilde til bedømmelse

Det er mit indtryk at f. eks.
http://www.hanses-campingsider.dk/ meden masse camping pladser og
http://www.hanses-campingsider.dk/Top-10.htm med billigste pladser, og
ligeledes http://www.campingstuff.dk/home/html/ med Plads database og
mulighed for beskrvelser giver campisterne lejlighed til at finde det
der søges.
Endelig er der også http://www.backtonature.dk/ med en for nogle
meget tiltalende filosofi omkring camping. -
andre kender sikkert flere mulighedder

De bedste til at tjekke tingene af er campisterne selv, og omtalte
sider er sammen med nyhedgr. en udmærket mulighed for at komme til
orde.

mvh sten bo.

Fra : Storr

Dato : 19-08-03 10:35

Tak for svarene.

Jeg har nu været inde og se på hvad der udløser stjerner og må konstatere at
mange kriterierne er fuldstændig irrelevante for os - ja faktisk ting som
nærmest vil kunne få os til at vælge mange-stjernede campingpladser fra, da
det typisk er de pladser med mange campingvogne og mange fastliggere og hvor
man også nogen gange har indtrykket af at teltfolket er henvist til
"langbortistand" i forhold til de sanitære installationer

Desværre har jeg ikke kunnet finde ADACs stjernesystem - det med at tildele
stjerner efter natur og miljø lyder ellers interessant, da de ting som vi
helst ser på en plads er smuk natur og udsigt, et plant sted at stille
teltet op, forholdsvis fred og ro, og så er der grunden til at vi vælger at
tage ind på en campingplads: De sanitære installationer, som helst skal være
pæne og rene. Og jeg vil også gerne have et varmt brusebad om morgenen.

Hvorvidt der er store legepladser, tennisbaner, hvor store
campingvogntomterne er, hvor mange steder der er hvilken strøm, familierum
med TV osv. osv, er vi faktisk slet ikke interesserede i.

Venlig hilsen
Anne-Mette

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 20-08-03 04:45

> Hvorvidt der er store legepladser, tennisbaner, hvor store
> campingvogntomterne er, hvor mange steder der er hvilken strøm, familierum
> med TV osv. osv, er vi faktisk slet ikke interesserede i.

Med hensyn til alle de, efter min mening, økonomisk belastende tiltag, såsom
badeland, tennisbaner, tog der kører rundt på pladsen, mener jeg også burde
irellevant for tildeling af stjerner.

Men pldsen hvorpå CV skal stå, så ville det være rart om man kunne vælge
område, som for eks. i Ungarn, hvor vi kunne vælge mellem 40, 60, 80 og 100
kvadratmeters pladser, det er ikke rart at falde over naboens pløk i
forteltet, fordi det kun er en ½meter imellem dem.

Telefon/ så og så mange, er vel også lidt latterlig, i disse mobilostider,
hvor hvert barn har en mobiltelefon, næsten inden de kan læse og skrive.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 04-09-03 09:22

> [...]
såsom
> badeland, tennisbaner, tog der kører rundt på pladsen, mener jeg også

Hvis du tjekker ind på et hotel, er du så også ligeglad med kvaliteten af
spabad, swimmingpool, restaurant osv.. Er det kun kvadratmeterne det kommer
an på ?
For så kan du ligeså godt gå efter de pladser med færrest stjerner

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-09-03 17:03

Søren Uttrup wrote:

> Hvis du tjekker ind på et hotel, er du så også ligeglad med
> kvaliteten af spabad, swimmingpool, restaurant osv..

Men det er jo heller ikke det det drejer sig om! Uanset standen giver
forskellige ting stjerner, der skeles ikke til om kvaliteten.

> Er det kun
> kvadratmeterne det kommer an på ?

Det er så den anden grøft - vi ønsker vel alle standpladser hvor der er
plads til en almindelig mellemstor campingvogn med fortelt samtidig med at
der af både sikkerhedsmæssige og af privatlivs-årsager skal holdes mindst 3
meter til naboerne.

> For så kan du ligeså godt gå efter de pladser med færrest stjerner

Antallet af stjerner har ikke med det at gøre.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 05-09-03 09:55

">

> [...]
> der af både sikkerhedsmæssige og af privatlivs-årsager skal holdes mindst

Jamen det ville da være rart, om det ikke ligefrem ligne et rækkehuskvarter,
et eks på en rar campingplads er "Mossø Camping Resort", her er forholdene
sådan, at du kan stille CV op uden at skal passe på ikke at falde i
naboens pløkker til forteltet.

Jo det er rart med albuerum.

Jamen, der findes faktisk ganske udmærkede pladser, der "kun" har to
stjerner, der er masse af fred og ro, og for det meste er hygiejnen ganske
fortrinlig i køkken og baderummene, men helt klart er det ikke bygget et
tivoli op på disse pladser, spørgsmålet er også, om det er forældrernes
behov for at sende ungerne hen i tivoliet for at få ro, eller om børnene
bare går derhen fordi forældrerne ikke tage på tur med dem i naturen.

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-09-03 06:08

Karl-Heinz Hansen wrote:

> Jamen, der findes faktisk ganske udmærkede pladser, der "kun" har to
> stjerner, der er masse af fred og ro, og for det meste er hygiejnen
> ganske fortrinlig i køkken og baderummene,

Vi er helt enige.

> [...]
> forældrernes behov for at sende ungerne hen i tivoliet for at få ro,
> eller om børnene bare går derhen fordi forældrerne ikke tage på tur

Enig igen...

Min erfaring er at hvis der er en legeplads eller ligefrem et tivoli - så
bliver det også søgt af både børe og unge. Ikke bare for at bruge
legepladsen men den bruges også som et samlingssted for unge på pladserne.

Hvis der er tale om en af de helt enkle pladser er erfaringen at ungerne
også der finder på noget at fordrive tiden med - og har det fint med det.

Fra : Sten

Dato : 05-09-03 07:25

Karl-Heinz Hansen wrote:
> [...]

> Resort", her er forholdene sådan, at du kan stille CV op uden at
> skal passe på ikke at falde i naboens pløkker til forteltet.

Samme - vi kan ikke li at trænge os al for tæt på de andre campister.
Hvis der ikke er levende hegn i mellem pladserne.er det rart med fri
placering i hele området så man kan fordele sig i bekvem afstand af
elstanderne,
Ulempen er, at der altid kommer en tumpe lige før os, der breder sig
strategisk over 3 -4 pladser så man er henvist til den bløde ende -
den uden læ, eller med udsigt til en række CV, med pladser der ligner
løgn fra en nedlagt vinteropbevaringsplads.
for vores skyld må rækken hellere være en masse gammelkendte
nydelige fastliggerpladser omgivet af pænt passede levende hegn eller
lignende.

Vores valg går først på område/ egn - Altså hvorfor og dernæst
distancen.
Vi har aldrig nærlæst læst stjerner men tjekker lynhurtigt
faciliteter inden vi vælger plads.
Butik er da rart, men ellers klarer vi os fint uden. Så handler vi
bare poå vejen.
Der skal være naturskønt og pladsen ligge sådan at vi har udsigt -
gider ikke glo på CV
Der tjekkes så for rene bygninger, område, og derefter kvalitet af
selve pladsen - Læ, men der må ikke være træer der drysser skidt på
os- jævn drænet bund - er der morgensol så teltet kan nå at tørre -
og til sidst om er der bekvem afstand til husene. Og så vil vi gerne
ha strøm, men klarer os gerne uden.
Er der så en god pool bliver pladsen husket længe efter. Og vi lagde
da også engang mærke til den meget gode butik på Feddet - stort udvalg
med normal priser.

> Jo det er rart med albuerum.

> Jamen, der findes faktisk ganske udmærkede pladser, der "kun" har to
> stjerner, der er masse af fred og ro, og for det meste er hygiejnen
> ganske fortrinlig i køkken og baderummene,

Ta til Norge - jeg har lagt et par billeder i nyhedsgr. dk binaer.
Pladser i Norge 234 kb Og her ses lidt af vores stjen5nevalg
Saqtadarden i "husene" var såment som herhjemme - men en biting når
der er en ordentlig pool lige uden for døren.

> [...]
> forældrernes behov for at sende ungerne hen i tivoliet for at få ro,
> eller om børnene bare går derhen fordi forældrerne ikke tage på tur

Ikke nødvendigt at gøre så meget væsen ud af det - se Pernilles
løsning i Norge 6 investeringen er beskeden. Noget for
danske pladser ?

mvh sten bo