Køleskab i campingvogn
Fra : Lars Nielsen

Dato : 17-08-03 19:48

Hej

Jeg har som så mange andre et køleskab i min campingvogn, men mit problem er
at jeg ikke syntes det køler særligt godt. Det bliver godt nok varmt bag på,
men ingen køling.
Hvad kan der være galt..?

_________________________________________ Magic ICQ#:153998028 Current ICQ
status: SMS: (Send an SMS message to my ICQ): +2783142153998028 More ways to
contact me: http://wwp.icq.com/153998028

Fra : jhm

Dato : 17-08-03 21:16

Dette er jeg også spændt på at høre om, jeg har en ny campingvogn, fra
sidste år, jeg kan ikke få køleskabet til at køle ordentligt, ej heller på
gas, men forhandleren, Nibe caravan siger, efter vogene har stået der 3 md.
i vinters, til eftersyn, at det virker som sådant et skal virke og det må
jeg affinde mig med, men så mener jeg de kunne lige så godt skifte
køleskabet ud med et hyldeskab og jeg kunne så bare bruge min Iglo kølebox,
den virker nemlig upåklageligt.
mvh Jan

Fra : Søren Uttrup

Dato : 18-08-03 08:30

"jhm" <sharan@adr.dk> wrote in message
> [...]
> jeg affinde mig med, men så mener jeg de kunne lige så godt skifte
> køleskabet ud med et hyldeskab og jeg kunne så bare bruge min Iglo

Det skal du da ikke finde dig i, stil vognen ned til forhandleren og så kræv
at de gør noget ved den.
Det er især en god ide at gøre f.eks. søndag lige når der står flest kunder
i butikken

Køleskabet skal gerne kunne komme ned på 5-8 grader i normalt dansk vejr.
Få evt. fat i et termometer, helst et digitalt så du kan følge temperaturen
uden at åbne, så kan du tjekke om det virker. Det skal stå tændt i 24 timer
inden det køler optimalt.

Fra : Jensn

Dato : 18-08-03 11:03

"Søren Uttrup" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> [...]
temperaturen
> uden at åbne, så kan du tjekke om det virker. Det skal stå tændt i 24

Hej

En lille sidebemærkning :

Vi har købt et digitaltermometer med trådløs føler (et af dem hvor man
hænger
føleren udenfor) - denne føler har vi liggende i køleskabet og termometeret
står
på "køkkenbordet" - så kan man hele tiden følge temperaturen.

Her i sommerferien lå den på 5-7 grader om dagen og om morgenen
stod den på -1 grad - så hvis køleskabet er iorden, så skal det kunne
klare varmen

Omtalte køleskab er et standard monteret i vores LMC 495K årg. 2002

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : [8620] Torben Mondru~

Dato : 17-08-03 22:31

Fra : Gismo

Dato : 17-08-03 23:50

[>> Hvad kan der være galt..?

>Selv i Frankrigs
> hedebølge med 40 grader i skyggen, kunne jeg holde køleskabet koldt.
>
> Torben Mondrup

Det er vigtigt at vide hvad koldt er i grader, 10 grader føles koldt når der
er
meget varmt, og hvis det er temp. i køleskabet skal man passe på med,
kødpålæg.

Gismo.

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 18-08-03 06:15

Vi holder ca 5 - 6 grader celcius i vores køleskab.
Men vi har drikkevarer i et af de der køletaske apperater med 12 volt i
forteltet.
Når gitrene er afmonteret og det ikke bliver åbnet hvert kvarter for at
hente drikkevarer - virker det godt -
Men åbnes det tit - kommer temperaturen kun på "plads" om natten
Carsten

Fra : Morten Johansen

Dato : 18-08-03 07:47

perfekt svar fra Torben Mondrup

Problemet er at radiatoren (kondensatoren) bliver for varmt
problemet er tit størst på campingvogne hvor udluftning er i forteltet
Monter ventilator på kondensatoren.
kan købes campingbutik (hvis i har mange penge) ellers køb den i en
elektronik butik
mvh en køle montør

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 19-08-03 22:48

> Jeg har i min vogn monteret tre 80 mm blæsere (fra en gammel computer).
> Blæserene sidder sådan at de leder en masse luft forbi "den sorte
radiator"

Måske for nogle et dumt spørgsmål, men jeg vil gerne vide om de blæsere du
har monteret, suger fra eller puster luft på "den sorte radiator"

Mvh
Kaj E. Olsen

Fra : Sten

Dato : 20-08-03 09:57

Kaj Erik Olsen wrote:

> Måske for nogle et dumt spørgsmål, men jeg vil gerne vide om de
> blæsere du har monteret, suger fra eller puster luft på "den sorte
> radiator"

Hej Kaj

Godt spørgsmål

Vi har engang bakset med køleskabet i en LMC der kørte utrolig
dårligt.

Opdagede, at der kun var en luftrist, ud for overdelen af køleskabet,
og at den endda blev "blokeret" inde bag vogndøren når den stod
åben. - 2 cm afstand til risten. På toppen havde "man" opdaget, at
der var dejlig varmt bag døren, altså et fint sted at tørre
badelagner, viskestykker og regnsæt, der blev hængt bagved døren,
eller lagt hen over toppen af den åbenstående vogndør, så det totalt
blokerede den enlige luftrist.

Forbud mod "tørreskab", døren åben på en længere krog, og

derefter forsøgt løst med 2 computerblæsere - 1, i "skorstenssiden"
af
risten til at suge varmen ud, og 1, i den anden side af risten, der
med lidt påmonterede skærme til at lede luften, pustede ned bag
køleskabet.
Ulemper, det larmer og at suget måske fjernede luften der kom ind af
risten, inden den havde været ned at vende, havde gjort gavn.
Nogen bedring, men blæserne måtte slukkes ved nattetide, hvor skabet
ellers havde chancen for virkelig at komme ned i temperatur.
Det blev overvejet at skære hul til en rist mere nede ved bunden af
skabet og montere "en række" blæserne til at puste kold luft ind ved
bunden af skabet, så varmen kunne forsvinde ud af øverste rist. Men
vognen blev solgt inden det kom igang.

Ideelt gælder det om at få køle luften til passere hen langs
overfladen af "radiatoren" med maksimal hastighed og få den
opvarmede
luft væk fra bagsiden af køleskabet, inden den igen tas med i
cirkulationen bag skabet.

Hvis man kun har een blæser ville jeg sætte den til at blæse, nedefra
op ad "radiatoren" - og håbe at luftretningen gir lidt overtryk i
øverste luftrist så den naturlige cirkulation hjælpes.

Hvis du prøver lufthastigheden fra blæseren inden den monteres, er den
på blæsesiden langt større, idet sugesiden tager luft ind fra alle
retninger, også rundt om kanten på blæseren, hvorimod luften på
grund af det mindre areal, får større hastighed , forlader blæseren
i en mere samlet luftstrøm. Ventilatorer på kølere er derfor altid
forsynet med skærme langs kanterne, så luften kun suges eller trykkes
igennem køleribberne.

Dersom ventilaturen monteres til at suge varmen ud, må man derfor
sikre sig, at den at den ikke tar luft rundt fra alle sider, men
istedet skaber en luftstrøm der passerer "radiatoren" på køleskabet.
Det vil, hvis den sættes til at suge i øverste rist kræve
afskærmninger i luftristen omkring ventilatoren - uden betydning - så
længe den/de kører, men dersom der af en eller anden årsag stoppes, er
det mindskede areal en hindring for den naturlige cirkulation, og man
er langt værre stillet.

Det vil derfor være langt lettere og med større effekt at sætte
ventilatorerne til at blæse ind for neden i skabet. Dels behøver man
ikke bekymre sig så meget om afskærmninger, bare luften postes ind
udefra gennem risten, men ideelt kunne hele risten dækkes med en
række blæsere, så store som muligt, idet man så kan reducere
omdrejningerne, støjen, og stadig ha tilstrækkelig gennemstrømning
,selv om blæserne skal slukkes om natten. Elektronikbutikkerne har
smarte reguleringer, men ellers kunne man eksperimentere med er sætte
flere blæsere i parallel og serie til rette hastighed nås, eventuelt
med en omskifter.

Nogle vogne har tilgang af luft til køleskabet op gennem gulvet så man
får den køligere luft der som regel er under vognen, og der har
tidligere været campister i gr. der dels har sat etableret en rist i
gulvet, men også skabt aftræk op gennem taget. Gulvristen skal
selvfølgelig udformes evtuelt bare ved at kunne lukkes - så vand og
skidt fra vejen ikke farer rundt i hele cv.

For øvrigt syntes jeg at der er utrolig mange klager over køleskabet -
er der nogen der kan se et mønster ? er det de samme vogne, idet vi
også hører om vognene der uoverhovedet ikke har problemer.
Kan Electrolux ha nogle fejlserier med grums i rørene ?

mvh sten

Fra : Jens

Dato : 20-08-03 19:50

"Kaj Erik Olsen" <morial_ingen.lort.her_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske for nogle et dumt spørgsmål, men jeg vil gerne vide om de blæsere du
> har monteret, suger fra eller puster luft på "den sorte radiator"

Hvis du anvender en radial-blæser (det er den type der ligner en propel og
normalt sidder i en Computer) er den ikke særlig god til at presse luft ind
igennem en forhindring (arbejde med et højt tryk). En radial-blæser bør
derfor anbringes så den suger luften ud oppe ved den øverste køleskabsrist
(jeg anbringer selv en løs 100x100mm 220V's radial-blæser bag den øverste
rist når jeg når til Italien - det virker meget fint)

Hvis du vil presse luft neden fra og op skal du have fat i en
tangential-blæser (dem der normalt sidder i en emhætte - de ligner en tromle
med en masse skrå lameller på) - de kan yde et stort tryk.

Under alle omstændigheder skal du hjælpe den varme luft opad og ikke nedad,
da den jo ved den almindelige cirkulation vil søge opad.

Campingvogne der ikke har en rist forneden er heldigvis sjældne og er efter
min mening ikke egnede til andet en polar-ture hvor køleskabet alligevel
ikke er nødvendigt

Som en lille historie kan jeg nævne at jeg som nybagt campist (med en gammel
campingvogn med et meget ineffektivt køleskab) engang spurgte DCU's tekniske
orakel på en campingudstilling hvordan man dog fik skidtet til at køle noget
bedre - svaret var "tag termometret ud - så du ikke kan måle hvor varmt der
er i skabet" !!!!!!!
Den gang synes jeg det var et meget ukvalificeret svar, og det var det vel
også, men jeg har faktisk de sidste par år (med en nyere campingvogn hvor
køleskabet virker OK) ikke haft noget termometer med og bare sat min blæser
til og færdig med det. Maden holder sig fint og jeg er lige glad med om der
er 5 eller 10 grader i skabet. Intet bliver alligevel opbevaret i flere
dage/uger når man er på ferie.

Mvh

Jens

Fra : Jørgen L

Dato : 20-08-03 22:10

> Campingvogne der ikke har en rist forneden er heldigvis sjældne og er
efter
> min mening ikke egnede til andet en polar-ture hvor køleskabet alligevel
> ikke er nødvendigt

Dem uden rist fornede tager som regel luften ind under vognen, dette er en
god køle mæssig løsning men der ikke godt da det trækker skidt op under
kørsel.

Hilsen Jørgen

Fra : [BitSeN]

Dato : 20-08-03 22:36

On Wed, 20 Aug 2003 20:49:30 +0200, "Jens"
<lumombaNPOSPAM@webspeed.dk> wrote:

>svaret var "tag termometret ud - så du ikke kan måle hvor varmt der
>er i skabet" !!!!!!!

Jeg plejer at måle på om hvidvinen og øllerne kan holdes kolde, ellers
må der handles....

mvh
Brian

Fra : Sten

Dato : 21-08-03 06:32

Jens wrote:

> [...]
en
> tromle med en masse skrå lameller på) - de kan yde et stort tryk.

Erller stort vacum, Samme type i støvsugere, men det er vel i grunden
ikke lige det store tryk, men bare det at varmen kommer væk, uden det
støjer for meget. Faldt engang over en ventilationsbog der beskrev en
masse om typernes geometri, vingernes vinkel og størrelse i forhold
til omdrejningshastighed, støj og et eventuelt behov for konstant
tryk, eller konstant mængde flyttet. Forstår ikke helt hvorfor en
radialblæser skulle være bedre til at suge end at blæse, du blæser
vel for resten også bare varmen ud af skabet - Jeg driller..
skulle den suge, sku den vel sidde synligt uden på risten. Alle
radialblæsere på cpuere trykker luften ned gennem køleprofilen -
Bare det virker, og konkret anvisning som du gir er netop det der
efterlyses.

El-suply på http://www.el-supply.dk/maskine.html har en frygtelig
masse ventilatore at vælge mellem og der er sikket en masse andre
firmaer, denne lå i foretrukne kom fra en anden venlig campist.

mvh sten

Fra : Jørgen L

Dato : 18-08-03 08:50

> [...]
er
> at jeg ikke syntes det køler særligt godt. Det bliver godt nok varmt bag

Surt problem.

hvor gammel er vognen

har du fået gjort køleribberne bag på køleskabet rene ?

Hvor højt skruer du op på termostaten ? lad være med at skrue for højt op da
det ikke virker specielt godt, det giver bare mere varme i køleskabet. du
skal højst skrue 2/3 op.

Står din vogn vandret ? det kan også give problemmer hvis ikke den gør det.

prøv at afmontere ristene.

prøv at sætte en blæser til blæse ind i nederste hul og se om det hjælper

er det samme problem om du bruger 230 v eller gas ?

kommer der kulde i din fryseboks ?

Læg et termometer derind og mål hvad den kommer ned på efter 3-6 timer.

Hilsen Jørgen