Læderhalsbånd vs. kæde
Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 00:53

Er et læderhalsbånd mere eller mindre skånsomt for pelsen end en
kvælerkæde?
Jeg ville gerne skifte kæden ud med noget som ikke kvæler til min
schæferhund, men er bange for at læderhalsbåndet slider pelsen mere.

Mvh
Søren

Fra : bjergskoven

Dato : 17-08-03 11:15

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ville gerne skifte kæden ud med noget som ikke kvæler til min
> schæferhund, men er bange for at læderhalsbåndet slider pelsen mere.

Hej Søren

Et læderhalsbånd er så absolut det mest skånsomme for pelsen. Når leddene i
et kvælerhalsbånd bevæger sig vil de "gnave" i pelsen, hvorved hårene
knækker. Et læderhalsbånd derimod ligger glat ovenpå hårene og skader ikke.

Hvorfor har du iøvrigt valgt kvælerkæden fremfor et læderhalsbånd ?

Hilsen

Merete

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 12:29

Tak for info

>Hvorfor har du iøvrigt valgt kvælerkæden fremfor et læderhalsbånd ?

Startede oprindelig med at bruge det fordi hunden trak. I øvrigt fordi
det var det man brugte der hvor vi trænede tidligere, d.v.s. i
schæferhundeklubben.

Nu har jeg som jeg før har nævnt her i gruppen næsten kun brugt halti,
så kæden har nærmest kun været der for at holde hundetegnet, og for at
have et "håndtag". Nu er jeg imidlertid gået bort fra halti, og så
synes jeg det er forkert at hunden skal være ved at kvæles når den ser
en kat.

m.v.h.
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 11:36

On Sat, 16 Aug 2003 23:52:55 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>Jeg ville gerne skifte kæden ud med noget som ikke kvæler til min
>schæferhund, men er bange for at læderhalsbåndet slider pelsen mere.

,,ikke nok med at kæden niver hårene af så niver den også i huden på
hunden, og kan ødelægge hundens luftrør, ligesom smalle halsbånd også
kan gøre hvis hunden altså trækker. Læder halsbånd er klart det bedste
jo bredere jo bedre faktisk. Desuden kan kvælerhalsbåndene ødelægge
andre hundes tænder når de leger ! jeg lader aldrig min hund lege med
en der har sådan et på og hvis de ikke vil tage det af så går jeg bare
videre igen ! jeg kender 2 hvor deres hunde mistede hjørnetanden på
sådan et, og det koster ca 7000-8000 at få en ny tand, limning holder
ikke fandt de begge ud af.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 12:32

On Sun, 17 Aug 2003 12:36:11 +0200, "Punish the deed, not the breed"
<Nobody@home.com> wrote:

Tak for svaret

> [...]
>videre igen ! jeg kender 2 hvor deres hunde mistede hjørnetanden på
>sådan et, og det koster ca 7000-8000 at få en ny tand, limning holder

Jeg har egentlig aldrig forstået hvorfor en kæde skulle kunne knække
tænderne, og et halsbånd ikke. Hvis halsbåndet er meget bredt kan man
måske godt forestille sig at det kan glide af på tænderne, men så skal
det da også være virkelig bredt (mere end to gange hjørnetændernes
længde)

Mvh
Søren

Fra : Therese

Dato : 17-08-03 12:47

"Søren Lausten-Hansen" skrev
> Jeg har egentlig aldrig forstået hvorfor en kæde skulle kunne knække
> tænderne, og et halsbånd ikke.

En kæde vil altid hænge en smule løst om halsen på hunden. Når hunden så
leger med en anden, og der tumles, kan kæden ramme en tand, og da det er
metal, kan tanden let knække.

Det forstår jeg ikke lige???

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 13:42

On Sun, 17 Aug 2003 13:47:02 +0200, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrote:

>"Søren Lausten-Hansen" skrev
>
>En kæde vil altid hænge en smule løst om halsen på hunden. Når hunden så
>leger med en anden, og der tumles, kan kæden ramme en tand, og da det er
>metal, kan tanden let knække.

Kæden hænger vel nærmest lidt længere nede på halsen, under alle
omstændigheder kan en tand også få fat i noget som ikke hænger løst,
og der er også folk som ikke spænder deres læderrem særlig stramt, så
jeg kan ikke se dette er totalt afgørende.
Jeg mener ikke det har noget at gøre med om det er metal eller ej.
Læder er da også stærkt, det kan vel også rive en tand over hvis der
er vægten af en hund i den anden ende.

>Hvis halsbåndet er meget bredt kan man
>
>Det forstår jeg ikke lige???

Hvis halsbåndet er så bredt at det ikke kan komme ned og omkring
tanden, men tanden kun har fat i yderkanten af halsbåndet, vil tanden
let kunne glide af.

Fra : Therese

Dato : 17-08-03 19:59

"Søren Lausten-Hansen" skrev
> [...]
> Jeg mener ikke det har noget at gøre med om det er metal eller ej.
> Læder er da også stærkt, det kan vel også rive en tand over hvis der

Jeg mener ikke, det handler om, at tanden sidder fast, hvilket jeg ikke
finder så sandsynligt. Hvis du tager en løs stålkæde og slår den mod en
tand, kan tanden let knække. Hvis du tager et stykke læder og slår mod
tanden, knækker tanden vel ikke....

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 20:15

On Sun, 17 Aug 2003 20:59:21 +0200, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrotd:

>"Søren Lausten-Hansen" skrev
>
>Jeg mener ikke, det handler om, at tanden sidder fast, hvilket jeg ikke
>finder så sandsynligt. Hvis du tager en løs stålkæde og slår den mod en
>tand, kan tanden let knække.

,,jammen kæden kan jo ikke slås så hårdt imod en hunds tand når en
anden hund har den på ? det kan da ikke lade sig gøre så skulle de jo
løbe på fulde gardiner imod hinanden og ramme lige med kæden på tanden
tænderne på en hund er jo meget bedre fæstet end vores og jeg har
tidt hørt min hund slå tænderne imod en anden hunds tænder under leg
og intet sker, de kan holde til meget "hjørnetænderne" men de kan ikke
holde til at side fast i hullet i en jernkæde imens hundene leger og
kaster sig rundt. De helt små kæder hvor tanden ikke kan komme igennem
hullerne mener jeg ikke kan skade noget som helst. Og de 2 jeg kender
havde da også mistet tænderne på dem hvor der er plads til tanden i
hullet.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 20:30

> [...]

>Jeg mener ikke, det handler om, at tanden sidder fast, hvilket jeg ikke
>finder så sandsynligt. Hvis du tager en løs stålkæde og slår den mod en

Hvor har du det fra? Et enkelt kædeled vejer da stort set ingenting.
Nabokædeleddene har ingen slagvirkning, de bliver bremset blødt op.

Mvh
Søren

Fra : Line

Dato : 17-08-03 20:56

Therese wrote:

> Jeg mener ikke, det handler om, at tanden sidder fast, hvilket jeg
> ikke finder så sandsynligt. [snip]

Hejsa Therese.

Jeg har nu hørt om ikke mindre end 2 tilfælde, hvor legende hunde fik sat en
tand fast i et kædehalsbånd!
Det gik heldigvis godt begge gange (men jeg er nu glad for, at det ikke var
mig, der skulle prøve at få halsbåndet af labradoren, mens der stod en
panisk hysterisk schæfer og desperat prøvede at få hevet sin hjørnetand fri
af kæden), og ejerne har droppet kædehalsbåndene efter de episoder.

--
Mvh. Line

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 15:30

On Sun, 17 Aug 2003 11:32:03 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>måske godt forestille sig at det kan glide af på tænderne, men så skal
>det da også være virkelig bredt (mere end to gange hjørnetændernes

,,,,,det er jo når hjørnetanden kommer ind i et af hullerne i
kæden,som der er mange af på en kæde og ingen af eller kun en enkel på
et læderhalsbånd og når den anden hund kaster sig ned eller løber
eller ligende så bliver den jo vredet af, det kan ikke lade sig gøre
med lædder på nogen måde, der er jo ingen steder tanden kan komme i
klemme.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 16:09

> [...]
>eller ligende så bliver den jo vredet af, det kan ikke lade sig gøre
>med lædder på nogen måde, der er jo ingen steder tanden kan komme i

Jeg kan ikke se andet end et kædeled kan trække lige så godt i en tand
som en læderrem. Det her ikke noget med huller at gøre.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 16:52

On Sun, 17 Aug 2003 15:09:26 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

>Jeg kan ikke se andet end et kædeled kan trække lige så godt i en tand
>som en læderrem. Det her ikke noget med huller at gøre.

,,,,,,det har da alt med hullerne at gøre ! hvis tanden ikke kommer i
klemme i hullet i kæden så ville den jo ikke kunne side fast vel ?
hvor havde du forestillet dig at tanden skulle side fast på et
læderhalsbånd ?den kan jo ikke side fast nogen steder på læderet !?

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 17:32

>hvis tanden ikke kommer i
>klemme i hullet i kæden så ville den jo ikke kunne side fast vel ?

Nå på den måde! Det kunne du jo have sagt.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 17:38

On Sun, 17 Aug 2003 16:31:40 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

>Nå på den måde! Det kunne du jo have sagt.

,,,ok bare vi forstår hinanden i enden

hvad der er endnu værre så er det hunde der har pighalsbånd på ! der
var en hund herude i nærheden der fik flået hele munden op i sådan et,
samme princip som kvælerhalsbåndet bare med modhager på indersiden

Fra : Søren Voigt

Dato : 17-08-03 20:18

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> On Sun, 17 Aug 2003 16:31:40 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
> Lausten-Hansen) wrotd:

> ,,,ok bare vi forstår hinanden i enden

åÅÅÅÅH punish the deed, not the breed. Vil du ikke også nok forså mig i
enden en dag ;-O

Søren

Fra : Mari

Dato : 17-08-03 20:18

> [...]
> måske godt forestille sig at det kan glide af på tænderne, men så skal
> det da også være virkelig bredt (mere end to gange hjørnetændernes

Jeg har set tandbrud med begge slagse haldbånd. Og i begge tilfælde
skete det ved,
at den hund, der bed (i leg) fik tanden i klemme i halsbåndet - og den
"nederste" hund drejede rundt omkring sig selv. Derved kom tanden i en
skruestik-lignende klemme. Og jo mere den forsøgte at komme fri - des
mere roterede den nederste hund.

Så........... kæder er efter min mening KUN beregnet til at bruge
i ganske særlige indlæringssituationer - ikke som daglig "påklædning"

/Mari

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 20:26

On Sun, 17 Aug 2003 21:18:06 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk>
wrotd:

> [...]
>"nederste" hund drejede rundt omkring sig selv. Derved kom tanden i en
>skruestik-lignende klemme. Og jo mere den forsøgte at komme fri - des

,,,ok det havde jeg ikke lige tænkt på men det lyder egentlig meget
sansynligt. Og ja måske kæden med de meget små led er farligere for
hundens små tænder når den kommer til at bide i den

>Så........... kæder er efter min mening KUN beregnet til at bruge
>i ganske særlige indlæringssituationer - ikke som daglig "påklædning"

,ja det er der mange der ikke fatter og glor åndsvagt på en når man
beder dem pille kæden af.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-03 19:14

Punish the deed, not the breed wrote:
> [...]
> hunden, og kan ødelægge hundens luftrør, ligesom smalle halsbånd også
> kan gøre hvis hunden altså trækker. Læder halsbånd er klart det bedste

Et bredt tykt læderhalsbånd har jo også den fordel at det beskytter
hundens hals mod bid ved et evnt angreb.
Tyson har da et flot tandmærke i sit kraftige læderhalsbånd efter et
uprovokeret angreb fra en glubsk Rotte.

/Jens

Fra : mathilde

Dato : 17-08-03 21:23

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 11:36 dette indlæg :
> [...]
> videre igen ! jeg kender 2 hvor deres hunde mistede hjørnetanden på
> sådan et, og det koster ca 7000-8000 at få en ny tand, limning holder

Hej Punish,
Jeg troede ikke man satte en ny hjørnetand i med mindre det var en
brugshund som skulle kunne bide sig fat.
En hund kan da vel leve videre selvom den mangler en hjørnetand, så
vigtig en funktion har den vel heller ikke for kæledyrshunde.
Jeg spørger af ren nysgerrighed ikke for at være grov.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Leyna

Dato : 18-08-03 04:35

On Sun, 17 Aug 2003 20:22:57 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrote:

>En hund kan da vel leve videre selvom den mangler en hjørnetand, så
>vigtig en funktion har den vel heller ikke for kæledyrshunde.
>Jeg spørger af ren nysgerrighed ikke for at være grov.

Det kan den sagtens. Min mor overtog en gammel vanrøgtet gravhund, som
heller ikke havde fået sine tæner passet, og han fik et par
tandbylder, så han nærmest lignede en Pittbull. Efter røngten af
tandsættet fandt dyrlægen ud af at en stor del af hans tænder
simpelthen var rådne, og at der nu var gået betændelse i kæben. Hunden
fik trukket 14 tænder ud, deraf tre hjørnetænder. Jeg mente jo at det
var synd, men rent faktisk så gnavede han kødben efter at han var
sluppet af med de dårlige tænder... og sikkert også smerterne. Han
havde dog nogle gevaldige problemer med at spise ærter (som virkelig
var noget han var vild med.)!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 09:29

> [...]

>vigtig en funktion har den vel heller ikke for kæledyrshunde.
>Jeg spørger af ren nysgerrighed ikke for at være grov.

,,,,,,nogle vil gerne udstille deres hund og så er det jo ikke så
heldigt at den mangler en tand , og jeg syntes nu også at det er synd
for hunden at mangle en tand, den jeg luftede meget sammen med og som
manglede den ene tand , den kunne ikke holde ordentligt fat i pindene
mere da pinden jo gled forbi der hvor hjørnetanden skulle have sidet,
og det er da lidt synd syntes jeg.

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-08-03 19:27

slh@DELETEcity.dk (Søren Lausten-Hansen) wrote in message news:<3f3ec273.851250@news.webpartner.dk>...
> [...]
> Jeg ville gerne skifte kæden ud med noget som ikke kvæler til min
> schæferhund, men er bange for at læderhalsbåndet slider pelsen mere.

Kæder med korte snoede led slider meget på pelsen, og er
tilsyneladende ubehagelige for hunden. Kæder med lange lige led er
bedre på dette punkt.

Hilsen Kim

Fra : René Kofoed

Dato : 17-08-03 19:57

Hej Søren.
Det afhænger af, om hunden har det på hele tiden eller ej?
Du kan købe et kædehalsbånd fra Dankæder, som ikke skulle slide på hårene.
Hvorimod et læderhalsbånd slider på hårene.
Desuden kan du jo vælge, at bruge kæden, uden at sætte den i kvæl.
Kan ikke lige huske loven ang. hundetegn, men begge mine hunde går uden
halsbånd i haven, når vi ikke er hjemme, af sikkerhedsmæssige årsager. Den
"gamle" er chippet, og den "unge" schæfer, er tatoveret.
De har kun halsbånd på, når vi går tur, eller træner.
MVH Susanne.

Fra : Therese

Dato : 17-08-03 21:41

"René Kofoed" skrev
> [...]
> "gamle" er chippet, og den "unge" schæfer, er tatoveret.
> De har kun halsbånd på, når vi går tur, eller træner.

Som det er citeret et utal af gange her, er det jvf hundeloven lovpligtigt
at hunden _altid_ skal bære hundetegn med ejers adresse osv.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : René Kofoed

Dato : 18-08-03 14:36

Hej Terese.
Tak for det. Men så er jeg desværre ulydig på dette område. Jeg ville ikke
turde, at tage hjemmefra x antal timer, velvidende om, at mine hunde har
mange muligheder for, at komme til at sidde fast i både det ene og det
andet.
Vi har også vores søde naboer, der gerne vil holde øje med om de nu også er
i haven.
MVH Susanne.

Fra : Anja Bjerke

Dato : 18-08-03 23:27

Søren Lausten-Hansen wrote:
> Er et læderhalsbånd mere eller mindre skånsomt for pelsen end en
> kvælerkæde?

Mye mer skånsomt! Min manns schäfer hadde kvælerkede da jeg flyttet inn. Jeg
byttet det snart over til lærkjede.

> Jeg ville gerne skifte kæden ud med noget som ikke kvæler til min
> schæferhund, men er bange for at læderhalsbåndet slider pelsen mere.

Selv sluttet vi med "hel-kvæler" og gikk over til det bredeste og tykkeste
nylonhalsbåndet vi fant. Kvart-kvæler. Vår schäferhann dro mye mindre med et
slikt halsbånd! Pelsen ble også mye flottere.

Hilsen Anja

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 19-08-03 07:32

On Tue, 19 Aug 2003 00:26:54 +0200, "Anja Bjerke"
<adresseetterfølgeranjagtb@online.no> wrote:

> [...]
>nylonhalsbåndet vi fant. Kvart-kvæler. Vår schäferhann dro mye mindre med et
>slikt halsbånd! Pelsen ble også mye flottere.

Hej Anja,

Går din hund med nylonhalsbåndet hele tiden?

Hvad betyder 'kvart-kvæler'?

Mvh
Søren

Fra : Anja Bjerke

Dato : 19-08-03 21:53

Søren Lausten-Hansen wrote:
> Går din hund med nylonhalsbåndet hele tiden?

Ja.

> Hvad betyder 'kvart-kvæler'?

At båndet bare strammes inn litt når hunden drar. Her i Norge brukes
uttrykkene strupehalsbånd (kvæler), halvstrup (kvæler litt mindre) og hva
jeg vil kalle kvart-strup, som altså bare kvæler litt.

Hilsen Anja