Ræveproblemer
Fra : Henrik Backl

Dato : 15-08-03 10:22

Hej
Vi har her i sommer haft store problemer med en ræv i vores sommerhus. Ræven
er åbenbart ikke spor bange for mennesker og er 2 gange set inde i vores
sommerhus hvor den snuser rundt efter mad. Den kan også finde på at tage sko
eller tøjstykker med. Hvordan er reglerne? Jeg har jagttegn, men grunden er
kun 2.000 m2 så jeg kan ikke sådan bare unden viderer skyde den til
efteråret.. (den var der også sidste efterår).

Hvad ville i gøre ?

Henrik

Fra : John E. Larsen

Dato : 18-08-03 12:08

Fang den i en fælde og tag den så med et sted hen, hvor ingen kan høre
skudet

så kommer den med garanti ikke tilbage.

/J

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 19-08-03 13:11

On Fri, 15 Aug 2003 11:22:22 +0200, "Henrik Backl" <henrik@sd.dk> wrote:

> [...]
>kun 2.000 m2 så jeg kan ikke sådan bare unden viderer skyde den til
>efteråret.. (den var der også sidste efterår).

Det nemmeste er nok en fælde, men du må faktisk skyde den hele året, når den er
ved din bebyggelse. På www.jaegerforbundet.dk kan du finde en række links til
Jagtlov, bekendtgørelser mm.

Af særlig interesse er Bekendtgørelse om vildtskader ...

§4 Stk. 3. I bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i
indhegnede haver samt i pelsdyrfarme må ræv, husmår og ilder reguleres hele
året, herunder ved brug af fælder.

.... og du behøver ikke en eller mere, da Bekendtgørelsen også indeholder flg....

§ 15. Regulering efter denne bekendtgørelse kan ske uanset følgende regler i lov
om jagt og vildtforvaltning:

1) § 18, stk. 1, om forbud mod jagt på arealer, der er mindre end 1 ha,

2) § 19, stk. 1, om forbud mod under jagt at afgive skud inden for en afstand af
50 m fra beboelsesbygninger,

3) § 19, stk. 2, om forbud mod jagt på fiskeriterritoriet inden for en afstand
af 100 m fra arealer, der har status som sommerhusområde, og 500 m fra arealer,
der har status som byzone, og

4) § 22, stk. 1, nr. 3, om forbud mod haglnedfald på anden persons bolig, have
eller gårdsplads.

..... Så der er frit slav (dog må du ikke benytte kunstigt skjul ex. skyde den
fra køkkenvinduet), men derfor kan man jo godt tage hensyn til naboerne.

--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen