salt
Fra : Rømer

Dato : 15-08-03 08:45

Jyllandsposten havde i går torsdag en smagstest/bedømmelse af forskellige
typer salt - Maldon kommer ud som den bedste til prisen.
Desuden en artikel om saltsyderi på Læseø - og Læsøsaltet indgik ikke i
testen...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-08-03 09:23

Rømer skrev:

> Læsøsaltet indgik ikke i testen...

Det kan man godt undre sig lidt over.

// Klaus

Fra : Rømer

Dato : 15-08-03 09:44

> Det kan man godt undre sig lidt over.

Det kan man, ja, men til gengæld fik det en så rosende omtale af såvel smag,
smelteevne mm., at det visat var overflødigt - det store spørgsmål er
nærnmere - hvor køber man det - i Vestjylland...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-08-03 10:14

Rømer skrev:

> det store spørgsmål er nærnmere - hvor køber man [sydesalt] -
> i Vestjylland...

Måske kan Læsø Saltsyderi oplyse om nærmeste forhandler. Syderiet
kan kontaktes på tlf. 98 49 13 55¹.

// Klaus

¹) Se osse <http://www.sydesalt.dk/>.

Fra : JS

Dato : 15-08-03 11:38

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> smelteevne mm., at det visat var overflødigt - det store spørgsmål er
> nærnmere - hvor køber man det - i Vestjylland...

Vestjylland?
Hvorfor lige dér?

Fra : -V-

Dato : 15-08-03 12:04

JS wrote:

> Vestjylland?
> Hvorfor lige dér?

Et helt vild gæt kunne være...nej, vent - det er næsten for
usandsynligt....at Rømer...*bor*...i Vestjylland?

-V-

Fra : Rømer

Dato : 15-08-03 12:14

> Et helt vild gæt kunne være...nej, vent - det er næsten for
> usandsynligt....at Rømer...*bor*...i Vestjylland?

Nemmerligen så!
Og vi har jo en næsten lokal udgivelse i dag - med retter fra Henne Kirkeby
Kro - det er jo ikke så tosset!

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-08-03 10:22

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det kan man godt undre sig lidt over.

Måske har en kilopris på kr. 120 noget med det at gøre ;)
"Den bedste til prisen"...

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-08-03 12:10

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Måske har en kilopris på kr. 120 noget med det at gøre ;)
> "Den bedste til prisen"...

Jeg undrer mig ikke over at sydesaltet fra Læsø ikke vinder Den
Bedste til Prisen-prisen, men over at saltet slet ikke deltog i
testen -- især fordi JP havde en særskilt artikel om netop syde-
salt i samme nummer.

I øvrigt ligger Maldon-salt i samme prisklasse som sydesalt fra
Læsø: En pakke med 250 g Maldon-salt koster små 30 kr.

Godt salt koster. Man kan sagtens få almindelig dansk bordsalt
til nogle få kroner kiloet, men vil man have salt med smag (ud
over det salte) og struktur, må man betale noget mere; og det er
efter min mening alle pengene værd.

// Klaus

Fra : -V-

Dato : 15-08-03 12:48

> [...]
> til nogle få kroner kiloet, men vil man have salt med smag (ud
> over det salte) og struktur, må man betale noget mere; og det er

Godt brølt, løve.

Mine venner og bekendte kalder mig en snob når jeg forlanger ordentligt
salt, men det *gør* altså en forskel - hvilket de fleste også vil indrømme,
når de får lejlighed til at lave sammenlignende tests.

-V-

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-08-03 12:52

> [...]

> til nogle få kroner kiloet, men vil man have salt med smag (ud
> over det salte) og struktur, må man betale noget mere; og det er

Godt ord igen ;)
Jeg kan se at jeg mangler indsigt i saltets mysterier. Hvilken salt til
hvilken anvendelse. Her gik jeg og troede at groft middelhavssalt var
godt!
Der må graves og saltes og smages :)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-08-03 13:24

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Hvilken salt til hvilken anvendelse. Her gik jeg og troede at
> groft middelhavssalt var godt!

Det er mange år siden jeg har smagt groft middelhavssalt, men jeg
husker det som meget, øhm, salt.

Almindeligt dansk groft køkkensalt er ganske fortrinligt, men blev i
mit køkken alligevel fortrængt af fint, uraffineret atlanterhavssalt,
fx fra Le Moulin d'Adiran (importeres af bl.a. Urtekram, så det kan
fås mange steder). Det er salt jeg bruger i "større" mængder (nuvel,
hvis jeg skal salte noget - fx saltede citroner - vil jeg nok benytte
groft køkkensalt pga. prisen).

Som bordsalt/fingersalt bruger jeg enten Maldon-salt eller sydesalt
fra Læsø.

// Klaus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-08-03 10:56

"Rømer" skrev:
> Jyllandsposten havde i går torsdag en smagstest
> /bedømmelse af forskellige typer salt - Maldon kommer
> ud som den bedste til prisen. Desuden en artikel om
> saltsyderi på Læseø - og Læsøsaltet indgik ikke i testen...

Det var med i min udgave af Jyllands-Posten. Der lå Læsø Sydesalt som nr. 2
i testen, og den fik en pæn omtale i testens tekst.

Check lige avisen en ekstra gang inden du klager til abonnementsafdelingen.
Den kan også være at det er optikeren der skal have en klage istedet *g*

Mvh, Lars

Fra : Rømer

Dato : 15-08-03 12:17

> Check lige avisen en ekstra gang inden du klager til
abonnementsafdelingen.
> Den kan også være at det er optikeren der skal have en klage istedet *g*

Øhhh....det var da godt nok - en bommert af rang!
Jeg skal faktisk til optikeren....og have kigget på briller! Måske skulle
jeg smutte ind og købe et eller andet der skærper opmærksomheden om det jeg
foretager mig også,,,,