Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Samsung Digimax 201 - mest for sjov!
Fra : Lotus

Dato : 14-08-03 22:42

Hej i gruppen.

Nu skal det være - mit første digital-kamera skal erhverves. Jeg har kigget
lidt på Samsung Digimax 201 bl.a. på EDB-priser og Google, og det får
positiv kritik overalt. Er der nogen herinde, der har erfaring med omtalte
kamera? Jeg er ikke proffesionel på nogen måder, og de skal vel mest af alt
bruges til fuldemands-billeder og ved festlige lejligheder. Det fåes til
under 1000 kroner, men jeg skal vel efterfølgende have et eller andet form
for RAM-kort, da de indbyggede 8 MB jo ikke rækker langt. Hvad skal jeg gå
efter her?

For jeg kan vel ikke regne med at priserne på denne side er korrekte?
http://www.pixmania.com/dev/gui_web/shopping/index.php?fuseaction=search&txt
Search=appareil%20numerique%20201&langue=dk&langue=dk

Hjælp gerne en nybegynder som mig, der helst ikke vil bruge over 1500 på et
kamera alt inkl. (RAM-kort, batterier m.v.)

M.v.h.

Lars V

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 15-08-03 08:38

"Lotus" <lnrvdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
på et
> kamera alt inkl. (RAM-kort, batterier m.v.)
Hej Lars
Jeg vil gerne advare dig mod at købe Samsung Digimax 210 - især hvis du
blot skal bruge det til hurtige skud af sjove situationer. For når du
har fået kigget gennem søgeren, komponeret dit billede og trykket på
udløserknappen, så går der så lang tid før billedet er taget at den
sjove fest du lige ville tage et billede af, er slut.

/ole

Fra : Mimi

Dato : 15-08-03 12:45

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote
> [...]
> udløserknappen, så går der så lang tid før billedet er taget at den
> sjove fest du lige ville tage et billede af, er slut.

Hej Ole
Er der noget tal/mål i kameraets specifikation man kan kigge på for at se,
hvor lang tid der går, fra man trykker på knappen til billedet er taget?
Det er jo lidt af en jungle at købe digitalkamera. . .
MvhMimi

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 15-08-03 13:20

"Mimi" <mimi@NoMail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
taget?
> Det er jo lidt af en jungle at købe digitalkamera. . .

Hej Mimi
Ja, du har ret: Det er en jungle at køge digitale kameraer. Vi købte en
Samsung Digimax 410 uden at kende særligt meget til digitalkameraer. Det
fortrød vi hurtigt netop på grund af forsinkelsen på udløseren. Jeg ved
ikke helt om der findes mål for denne forsinkelse, men én ting vi måtte
sande er at du som førstegangskøber skal vide næsten lige så meget som
fyren i forretningen.

Og så skal du ud og prøve at holde en masse kameraer i hånden, tage
billeder med dem og om muligt se dem på en skærm. Hvis ikke du kan få
lov til det der hvor du køber dit kamera, *skal* du gå et andet sted
hen - for så er de ikke seriøse.

Hvis du vil læse mere om forskellige digitale kameraer, kan jeg anbefale
denen side: www.dpreview.com.

/ole

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 15-08-03 13:52

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>"Mimi" <mimi@NoMail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg ved ikke helt om der findes mål for denne forsinkelse

Man plejer at kalde det 'shutter lag' eller 'latency'.

>Hvis du vil læse mere om forskellige digitale kameraer, kan jeg anbefale
>denen side: www.dpreview.com.

Hvor man iøvrigt kan sammenligne forskellige kameraer og deres
forsinkelse, men kun i de tilfælde, hvor der er lavet en egentlig
anmeldelse af kameraet.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Mimi

Dato : 15-08-03 14:25

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> wrote in message
> Man plejer at kalde det 'shutter lag' eller 'latency'.

Tak!

> Hvor man iøvrigt kan sammenligne forskellige kameraer og deres
> forsinkelse, men kun i de tilfælde, hvor der er lavet en egentlig
> anmeldelse af kameraet.

Åh ja, nu ser jeg det. De har jo ligefrem et glossary, for os der først skal
til at lære jargonen:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Camera_System/Lag_Time_01.htm

Tak for hjælpen.

Mimi

Fra : Mimi

Dato : 15-08-03 14:13

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote
> men én ting vi måtte sande er at du som førstegangskøber skal vide næsten
lige så
> meget som fyren i forretningen.

Så har jeg _meget_ at lære endnu

> Hvis du vil læse mere om forskellige digitale kameraer, kan jeg anbefale
> denen side: www.dpreview.com.

Tak - så går jeg i træning!

Mvh Mimi

Fra : Henrik

Dato : 15-08-03 11:39

Hvad med et af dem her. Der kan man med et 128mb kort godt holde budgettet
på de 1500-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587894
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324627898

Mvh Henrik

Fra : Lotus

Dato : 15-08-03 16:16

"Henrik" <mennefjernes@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med et af dem her. Der kan man med et 128mb kort godt holde budgettet
> [...]
Hej Henrik

Ja, jeg havde godt set HP-kameraet, og det indgik også i mine overvejelser.
Ud fra tråden har jeg dog næsten besluttet, at jeg nok skal ud og holde
kameraet og prøve at tage et par billeder først, som Ole også foreslår. Det
er jo bare så nemt lige at bestille via nettet og få det leveret til døren -
ofte billigere end hvis det er i en forretning, der skal afholde udgifter
til ekspedienter m.v. Iøvrigt folk, der normalt ikke ved en skid mere om
digitale kameraer end jeg!

Men jeg kigger mig lige lidt mere om, inden jeg vælger. Det er ikke noget,
der haster.

Lars V