Depositum ædt op af 'falskt' arbejde
Fra : Peter Rasmussen

Dato : 14-08-03 21:47

Hej gruppe

Håber i kan give mig nogle inputs i følgende sag.

Lejemålet opsiges. Af lejekontrakten fremgår det, at lejemålet skal
fraflyttes nyistandsat.

Flyttesyn afholdtes, og havde deltagelse af udlejer, en håndværker og
undertegnede. Håndværkeren anslog at istandsættelsen ville beløbe sig til
17.000 kr., hvilket blev accepteret.

Lejemålet er efterfølgende ikke blevet malet/istandsat for udlejers regning.
Den nye lejer har selv delvis malet for egen regning.

I den endelige opgørelse fremgår det, at lejemålet er istandsat for de
17.000 kr. (eller mere præcist 'istandsættelse jævnfør rapport). De samlede
krav fra udlejer overstiger det indbetalte depositum, hvorfor jeg har fået
en regning på det resterende beløb.

Spørgsmålet er således

1. Hvad er mit næste træk? (Jeg går næsten ud fra at det må være at meddele
udlejer at jeg er uenig)

2. Skal jeg undlade at betale regningen til den fastsatte betalingstidspunkt
eller skal jeg betale under protest?

3. Hvem er de mest relevante instanser i mit tilfælde? Huslejenævnet,
(gratis) retshjælp, eller ....

4. Andre ting jeg skal være opmærksom på/huske?

Mvh Peter

Fra : Mari

Dato : 15-08-03 18:31

"Peter Rasmussen" <pob@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> 1. Hvad er mit næste træk? (Jeg går næsten ud fra at det må være at
meddele
> udlejer at jeg er uenig)

Du skal se, hvad der står i kontrakten om istandsættelse ved IND-
og UDflytning. Og var lejligheden nyistandsat ved indflytning, så
skal den også istandsættes ved udflytning........ men jeg ville ikke
acceptere at betale iht. et tilbud........ på et arbejde, som ikke er
beregnet til at blive udført.

Jeg ville kræve dokumentation for at arbejdet er udført - og for
betaling af istandsættelsen og (faktura) og hvis jeg stadig ikke var
tilfreds
med det, ville jeg kræve en uvildig "syn og skøn" for udførelsen
af arbejdets kvalitet.

Men........ se lige efter i kontrakten, hvad du har accepteret -
dengang

Og hvis du ikke mener at skylde noget - så SKRIV det....... og afvent
næste udspil.

/Mari

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 16-08-03 11:09

> [...]
> tilfreds
> med det, ville jeg kræve en uvildig "syn og skøn" for udførelsen

Lejligheden var nyistandsat ved indflytning, og den skal også istandsættes
ved udflytning. Dette er jeg også helt på det rene med. Ved udflytning
lavede jeg et stort stykke arbejde med oprydning, rengøring af gulve osv.
Dog var der nogle ting (maling m.m.) som håndværkere skulle gøre, og det var
dette jeg fik et tilbud på.
Problemet er bare, at jeg ved selvsyn har konstateret at dette arbejde som
jeg fik tilbud på, ikke er blevet udført. På trods af dette er en ny lejer
flyttet ind.
Mit depositum er således ikke blevet brugt til dets formål, men er på vej i
udlejerens lomme.

Fra : Mari

Dato : 16-08-03 19:33

> [...]
lejer
> flyttet ind.
> Mit depositum er således ikke blevet brugt til dets formål, men er på

Mit bedste bud er at du kopntakter LLO...... spørg i kommunen, hvor du
finder dem.
http://www.llo.dk/

/Mari