Skønlitterære bøger og slægtsforskning
Fra : Steen Kobberø-Hansen

Dato : 14-08-03 17:41

Er der nogen, der kan give nogle gode forslag til historiske skønlitterære
bøger, der kan give nogle gode historier og fingerpeg om den tid,
historierne foregår i ??

Venlig hilsen
Steen Koberø-Hansen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 14-08-03 18:04

Helene Stranges bøger "Sværkeslægten" om bondeslægter fra Falster.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Steen Kobberø-Hansen

Dato : 14-08-03 20:01

Tak for det.
Den lyder som en spændende bog i 8 bind. Har nu bestilt 1. bind på
www.bibliotek.dk

Fra : Bente Feldballe

Dato : 14-08-03 22:24

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> Helene Stranges bøger "Sværkeslægten" om bondeslægter fra Falster.

Jeps! En herlig serie. Glem ikke hendes anden serie om Prierslægten.

Desuden kan man finde gode historiske fortællinger hos folk som

Sigurd Elkjær
A.J. Gejlager
Steen Steensen Blicher
Lars Nielsen

Så er der i hvert fald til et par mørke vinteraftner eller tre )

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-08-03 18:17

Thu, 14 Aug 2003 18:40:41 +0200, skrev Steen Kobberø-Hansen:

>Er der nogen, der kan give nogle gode forslag til historiske skønlitterære
>bøger, der kan give nogle gode historier og fingerpeg om den tid,
>historierne foregår i ??

Sandelig om Lars Jørgen Helboe's forlag har udgivet bogen
"Landsbykongen" af Edv. Egebjerg - en historisk roman om mordet på
gårdejer Laurids Fog fra Farre i 1667.

Gå ind på www.bibliotek og søg under fritekst med "historisk roman" og
vælg sprog=dansk. Det giver 2.118 resultater.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Steen Kobberø-Hansen

Dato : 14-08-03 19:53

Tak for det.
Netop http://bibliotek.dk giver masse af muligheder, men det er problemet at
begrænse disse til de bedst mulige bøger.
Jeg har prøvet dit forslag, og en fritekst søgning på "historisk roman
danmark" samt evt. århundredet, man er interesseret i (f.eks. "1700-1799"),
giver nogle gode oplysninger.
Og hvilke muligheder er så de bedste i dette tilfælde (hvor man får 421
forslag) ?

Venlig hilsen
Steen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 14-08-03 23:28

"Steen Kobberø-Hansen" skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der kan give nogle gode forslag til historiske skønlitterære
> bøger, der kan give nogle gode historier og fingerpeg om den tid,
> historierne foregår i ??

Vil anbefale: Jette Kærboe: Albertines fortællinger : en slægtsroman.

Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-08-03 08:18

"Steen Kobberø-Hansen" <steenkobberoe@tdcadsl.dk> skrev Thu, 14 Aug 2003
18:40:41 +0200

>Er der nogen, der kan give nogle gode forslag til historiske skønlitterære
>bøger, der kan give nogle gode historier og fingerpeg om den tid,
>historierne foregår i ??

Nu afhænger det jo lidt af hvor stor vægt du lægger på det skønliterære,
og hvor stor vægt på det historiske. .-))

Men ellers er feks. Blicher, Aakjær, H.P.Hansen, Evald Tang Kristensen,
og mange mange flere jo altid gode for en beskrivelse af tidligere
tiders levevis og skikke.

Blicher feks. er jo digteren der ofte tager sig nogle kunstneriske
friheder, Aakjær skriver mere nøgternt om tingene som de var, og
H.P.Hansen og Evald Tang viderebringer tingene som de selv er blevet dem
fortalt.

Men der er mange mange flere, afhængig af hvilken egn og hvilken
tidsperiode man er interesseret i. Det er komplet umuligt at give en
bare nogenlunde samlet oversigt.

Aakjærs "Fra min hjemstavns Saga" kan absolut anbefales.
Og det burde i princippet være forbudt at læse Blicher uden at have
Aakjærs "Randgloser til Blichers Noveller" i den anden hånd.!

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : HLI

Dato : 15-08-03 08:44

Jeg kan varmt anbefale "Den glitrende ø" af Rigmor Christiansen Holdt.

Den beskriver en sydsjællandsk bondekvinde og hendes families omtumlede og
dramatiske liv gennem tre ægteskaber på slægtsgården på Glænø og i
Vestindien og København i årene 1768-1810.

Mvh
Henriette Idestrup
www.idestrup.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 15-08-03 09:50

> [...]
skønlitterære
> bøger, der kan give nogle gode historier og fingerpeg om den tid,

Jeg kender en e-bog:

http://www.herregaarden-hessel.dk/Wilhelm%20Bruhn.htm

Wilhelm Bruhns beretning, der foreligger i 17 tætskrevne kladdehæfter.
Beretningen starter i København midt i 1800tallet,
Wilhelm kommer til Aarhus, hvor han tager studentereksamen
og kommer ud for at lære landbrug. Han er en skarpsindig
iagttager af det gammeldags landbrug og meget interesseret i
det nye, i de pladser han får, og giver derfor et interessant
tidsbillede at landbruget i Danmark. På et tidspunkt kommer
han til Hessel, og vi har fra ham en grundig beretning om
dagligdagen på Hessel i slutningen af forrige århundrede.

Venlig hilsen
Thorkild Dalsgaard

Fra : Lars Deleuran

Dato : 15-08-03 20:12

Må den gamle bibliotekar også give et besyv med:

Der er skrevet oceaner af bonde- og slægsromaner, mange af dem ganske
udmærkede som f.eks. Helene Stranges serier, Jalnasagaen, Moa Martinsson
bøger, Gullvågs ... og mange andre ... Lars Widding svenskekriger-serier
synes jeg specielt godt om ... men det skal vel være dansk, så hvad med
Jørgen Mathiasen serie som starter med Kopisten ... den handler om en lille
dansk embedsmand og hans liv i 1830'erne og 40'erne ... den var meget
anerkendt da den kom frem for en snes år siden, men er ved at gå i
glemmebogen. Og så er der selvfølgelig alle de historiske bøger om kendte
mennersker: f.eks. Helle Stangerup's. Der er nok at tage fat på ... Jørgen
Mathiasen har også skrevet andre fremragende historiske romaer ...

Med venlig hilsen
Lars Deleuran
"Den gamle bibliotekar"

Fra : HLI

Dato : 15-08-03 20:41

Og hvis de ikke allesammen skal foregå på landet, men der skal være lidt fra
byen er der jo også Jane Aamunds bøger om Juliane. Den første hedder
"Klinkevals". Jeg husker ikke titler på de 2 næste bind i serien. Og så har
hun jo også skrevet slægtsromanen "Vesten for måne".

Og jeg kom også lige i tanke om "Kirsten Pedersdatter" af Erik Lau
Jørgensen, der handler om en landbokvindes "kamp" for sin familien og sin
gård. Den er også både spændende og velskrevet.

Mvh
Henriette Idestrup
www.idestrup.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-08-03 17:54

On Fri, 15 Aug 2003 21:40:50 +0200, "HLI" <hli@adslhome.dk> wrote:

>Og hvis de ikke allesammen skal foregå på landet, men der skal være lidt fra
>byen er der jo også Jane Aamunds bøger om Juliane. Den første hedder
>"Klinkevals". Jeg husker ikke titler på de 2 næste bind i serien.

1. Klinkevals
2. Juliane Jensen
3. Oven vande

> Og så har
>hun jo også skrevet slægtsromanen "Vesten for måne".

Og den virker næsten, som om den er skrevet over fund i folketællinger
og kirkebøger.

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-03 19:07

Sat, 16 Aug 2003 18:53:59 +0200, skrev Kirsten Bjorneboe:

>1. Klinkevals
>2. Juliane Jensen
>3. Oven vande

>Og den virker næsten, som om den er skrevet over fund i folketællinger
>og kirkebøger.

En metode som Nis Boesdal betjener sig meget af. Han lægger dog heller
ikke skjul på, at han "krydrer" historierne lidt, så de bliver
spændende og underholdende. Hans bøger kan derfor ikke tages som
dokumentation, men er velskrevne og medrivende.

Man kan slå ham op på www.bibliotek.dk, men husk så lige at vælge
"Alle typer bøger" under "Materiale", for ellers for man lydbøger,
artikler og alt muligt med også.

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 15-08-03 21:58

Hej alle læsere.

> [...]

LD> Helle Stangerup's. Der er nok at tage fat på ... J¢rgen Mathiasen har
LD> også skrevet andre fremragende historiske romaer ...

Den endnu ældre bibliotekar tilslutter sig de ovenfor nævnte forfattere og
fremhæver Kopisten og de to efterf¢lgende bind, her opleves demokratiets
f¢dsel i Danmark med kendte folk som Orla Lehmann, så vidt jeg husker er
en af Lars'aner også nævnt, desuden beskrives den begyndende forståelse for
hygiejne på hospitalerne. For liebhavere af guldaldertiden.

En forfatter som Lars Nielsen blev nævnt, kan absolut ikke anbefales.

En overset forfatter af bl.a. "bonderomaner" er Albert Dam. Hans
fortællingkres
- som han selv kalder den - Morfars By, er en række fortællinger der
beskriver,
hvad man må og ikke må i det snævre landsbysamfund, udgangssognet er
Fruering
sogn ved Skanderborg.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 15-08-03 22:16

"Leif Thor Olsen" <Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskriver,
> hvad man må og ikke må i det snævre landsbysamfund, udgangssognet er

Lad mig bidrage med en omend ikke skønlitterær titel, så dog en sød lille
børnebog - Bondens gård af Rikke Agnete Olsen med illustrationer af Flemming
Bau, udgivet på Carlsen if 1978. Ud over illustrationerne er bogen krydret
med herlige lånte billeder fra de store museer.
ISBN 87-562-1470-7.
Jeg synes selv, at teksterne er godt, når man vil viderebringe informationer
om "gamle dage" til næste generation.
Ellen Rasmussen

Fra : Lars Deleuran

Dato : 16-08-03 19:09

Hej Leif,

> [...]
for
> hygiejne på hospitalerne. For liebhavere af guldaldertiden.

Du tænker på Balle Lars ?... den sidste mand der blev henrettet i Danmark
.... ham er vi meget stolte af i familien .. der er ligefrem en ordsprog om
ham: "spildte guds ord på Balle lars" ... som præsten altid sagde til mig
under konfirmationsforberedelserne tilbage i 50'erne ..

hej

lars døllerang :>))))
knap så gammel
bibliotekar