Skattefri kursgevinst??
Fra : BHR

Dato : 14-08-03 14:52

For nylig blev Danske Trælast tvangsindløst, så jeg blev "påduttet" en
kursgevinst som skal beskattes, fordi jeg ikke har ejet aktierne 3 år endnu.
Hvis jeg ikke kan konstatere et kurstab andre steder bliver jeg beskattet.

Hvis jeg sælger andre aktier med et kurstab (Vestas) som svarer til
kursgevinsten er der ikke noget at betale i skat. Er det ikke rigtigt?

Samtidig er hele portefølgen tæt på "100000 kr.-grænsen" så jeg af den grund
må sælge aktier for at holde værdien nede indtil der er gået 3 år. Er det
også rigtigt?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-08-03 20:20

Jeg mener bestemt at du kan få svar på euroinvestor.com

Fra : nick

Dato : 15-08-03 13:31

"BHR" <bhrFJERN@email.dk> wrote in message news:<bhg43q$2tcs$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
> Hvis jeg sælger andre aktier med et kurstab (Vestas) som svarer til
> kursgevinsten er der ikke noget at betale i skat. Er det ikke rigtigt?

Du kan modregne din kursgevinst på børsnoterede aktier, ejet under 3
år, med kurstab på børsnoterede aktier ejet under 3 år. Dvs hvis du
har ejet Vestas i mindre end 3 år, så har du ret.

> Samtidig er hele portefølgen tæt på "100000 kr.-grænsen" så jeg af den grund
> må sælge aktier for at holde værdien nede indtil der er gået 3 år. Er det
> også rigtigt?

Ikke helt. Man ser på værdien af aktiebeholdningen på nogle faste
tidspunkter i løbet af et år. Kan ikke på stående fod huske hvornår,
men det er vistnok ved køb/salg, den 31/12 og et tidspunkt mere, som
jeg ej erindrer. Det må du prøve at slå op. (se i
aktieavancebeskatningsloven)

Fra : BHR

Dato : 15-08-03 15:37

> Du kan modregne din kursgevinst på børsnoterede aktier, ejet under 3
> år, med kurstab på børsnoterede aktier ejet under 3 år. Dvs hvis du
> har ejet Vestas i mindre end 3 år, så har du ret.

Vil det så ikke betyde, at det er en fordel at sælge Vestasaktierne nu for
at konstatere et tab der svarer til kursgevinsten, og så bagefter købe
aktierne tilbage igen fordi jeg tror på at Vestasaktier går op.
Handelsomkostningerne er jo beskedne gennem E-trade.
Selfølgelig skal jeg jo så have Vestasaktierne liggende i en ny 3-års
periode for at få stigningen skattefri.

Fra : nick

Dato : 15-08-03 18:42

"BHR" <bhrFJERN@email.dk> wrote in message news:<bhir3c$3081$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> Handelsomkostningerne er jo beskedne gennem E-trade.
> Selfølgelig skal jeg jo så have Vestasaktierne liggende i en ny 3-års

Ja det er rigtigt set!

Fra : nick

Dato : 15-08-03 19:49

"BHR" <bhrFJERN@email.dk> wrote in message news:<bhir3c$3081$1@news.cybercity.dk>...

Skal lige tilføje at der bør gå et par dage fra at du sælger til at du
køber for at have myndighedernes accept. Dvs det skal kunne påvises
at der er tale om en reel kursrisiko fra salg til genkøb.