OSX i netværk med PC´ere
Fra : Ole Bendix

Dato : 14-08-03 10:32

Kan nogen anbefale mig et sted, at få klar besked på, hvordan jeg sætter
min MAC kørende i OSX op i et netværk med skolens server?

Mvh.
Ole

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 14-08-03 11:12

In article <fc.0073fb6b056710360073fb6b05671036.567106f@net.dialog.dk>,
Ole Bendix <ole_bendix@net.dialog.dk> wrote:

> Kan nogen anbefale mig et sted, at få klar besked på, hvordan jeg sætter
> min MAC kørende i OSX op i et netværk med skolens server?

Her!

Hvad vil du vide?

Hvis du skal have fat i en Windows server, skulle denne gerne komme
frem af sig selv, når du går ind i "Tilslut til server..:" og venter
lidt.

Kom med mere input, så kan vi se på det.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-08-03 14:12

Ole Bendix <ole_bendix@net.dialog.dk> wrote:

> Kan nogen anbefale mig et sted, at få klar besked på, hvordan jeg sætter
> min MAC kørende i OSX op i et netværk med skolens server?

F.eks.:
<http://macwindows.com>

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : ct

Dato : 15-08-03 20:16

Hvis nu skolen kører med et Active Directory eller NT directory kan jeg
anbefale AdmitMac http://admitmac.com/

Så får du fingrene endnu længere ned i kagedåsen

Koster ca. en tusse pr maskine, men din sysadmin bliver også glad for
programmet

Claus

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-08-03 20:40

On Fri, 15 Aug 2003 21:15:42 +0200, ct wrote:

> [...]
>
> Så får du fingrene endnu længere ned i kagedåsen
>
> Koster ca. en tusse pr maskine, men din sysadmin bliver også glad for

Man kunne også forsøge sig med Samba3, den kan det samme og er gratis.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ole Bendix

Dato : 15-08-03 06:34

st@theilgaardnospam.dk (s¯ren theilgaard) writes:
> [...]
>frem af sig selv, når du går ind i "Tilslut til server..:" og venter
>lidt.
>
>Kom med mere input, så kan vi se på det.

Jeg sidder som den eneste med en (eMAC) Mac og er gået over til OSX. Efter
et server-nedbrud er jeg ikke længere tilsluttet den server. Jeg får ikke
skolens øvrige servere frem, når jeg åbner "netwærk" eller ""deling" i
"system preferencer"??

Men jeg fik i går et tip om, at jeg skal specielt opretes på serveren?

Mvh.
Ole

Fra : Ole Bendix

Dato : 15-08-03 09:16

Undskyld - i Finder var der "Opret forbindelse til netværk" og VUPTI: -
OSX er jo nærmest genialt!!!!

Samtlige servere sprang frem på skærmen!!!

Tak for rådet!

Mvh.
Ole

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-03 05:13

Ole Bendix <ole_bendix@net.dialog.dk> wrote:

> Undskyld - i Finder var der "Opret forbindelse til netværk" og VUPTI: -
> OSX er jo nærmest genialt!!!!
>
> Samtlige servere sprang frem på skærmen!!!

Hvis du aktiverer Samba vil din MacOS X 10.2.x i øvrigt af netværket
blive opfattet som en NT Server .
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Bendix

Dato : 16-08-03 12:22

"ct" <no@way.se> writes:
> [...]
>
>Så får du fingrene endnu længere ned i kagedåsen
>
>Koster ca. en tusse pr maskine, men din sysadmin bliver også glad for

Han hader i hvertfald MAC - så om han kan overtales til at investere i et
program - thjaee. Han bruger hver dag på at prøve at overtale mig til et
skift. Men som sagt kører det fantastisk med OSX.

Men tak for rådet!!

Mvh.
Ole

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-03 21:31

Ole Bendix <ole_bendix@net.dialog.dk> wrote:

> Han bruger hver dag på at prøve at overtale mig til et
> skift. Men som sagt kører det fantastisk med OSX.

Stå fast Ole. Du har et rigtig godt styresystem, som kan leve samme med
både Windows og Linux. Der er ingen grund til at skifte med mindre de
programmer _du_ vil bruge ikke findes til OS X. Netop OS X's åbenhed i
kommunikation med andre platforme er noget af det bedste ved at skifte
fra OS 9 til OS X.

Hvis du vil "drille" din sysadmin lidt, kan du jo forklare ham at det du
ønsker ikke er mere eller mindre end det en Linux bruger ville
efterspørge. (Hvor Mac nærmest er et skældsord, er det som om Linux
klinger lidt mere "sejt" i win-brugers univers. Men OS X er jo netop
blot en *nix variant. Det ved de fleste win-brugere bare ikke.)
--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Ole Bendix

Dato : 16-08-03 12:23

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:
>Man kunne også forsøge sig med Samba3, den kan det samme og er gratis.

Hvor finder jeg den?

Mvh.
Ole

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-08-03 18:51

On Sat, 16 Aug 2003 13:22:38 +0200, Ole Bendix wrote:

> Hvor finder jeg den?

www.samba.org, men hvis der ikke er en Fink-pakke til den og du ikke er så
tryg ved terminalen, er det en lidt sej proces.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ole Bendix

Dato : 16-08-03 12:23

per.ronne@post.cybercity.dk (Per Rønne) writes:
>Hvis du aktiverer Samba vil din MacOS X 10.2.x i øvrigt af netværket
>blive opfattet som en NT Server .

Det lyder utroligt! Som sagt hvor finder jeg den?

Mvh.
Ole

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-03 10:47

Ole Bendix <ole_bendix@net.dialog.dk> wrote:

> Det lyder utroligt! Som sagt hvor finder jeg den?

Den er præinstalleret på 10.2.x.

Aktiveres ved at gå ind i Æble->Systemindstillinger->Deling->Tjeneste og
slå Window-arkivdeling til.

Tidligere skulle man selv downloade og installere den, hvilket var
muligt. Men der var 117 indstillingsmuligheder, og dem slipper man nu
for .
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-08-03 05:30

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Tidligere skulle man selv downloade og installere den, hvilket var
> muligt. Men der var 117 indstillingsmuligheder, og dem slipper man nu

Det er stadig lidt mere kompliceret end som så hvis man skal have det
fulde udbytte af Samba.

Ifølge denne bog:
http://safari.oreilly.com/JVXSL.asp?x=1&mode=toc&xmlid=0-672-32381-8
kan man aktivere et web-interface på port 901 og så administrere Samba
igennem sin browser. Desuden så skal man rode lidt rundt med enten inetd
eller xinetd konfirurationerne.

Desuden, så er Apples version bagud mht versionerne, så det kan stadig
anbefales at compilere sin egen version, hvilket er let nok

yours in happy hacking
--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-03 09:30

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Desuden, så er Apples version bagud mht versionerne, så det kan stadig
> anbefales at compilere sin egen version, hvilket er let nok

I forhold til mit brug [en enkelt Windows XP Pro på en laptop, samt
VirtualPC på G4 og tre ældre Mac'er også på nettet] er den nu udmærket.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Bendix

Dato : 18-08-03 09:58

per.ronne@post.cybercity.dk (Per Rønne) writes:
>Aktiveres ved at gå ind i Æble->Systemindstillinger->Deling->Tjeneste og
>slå Window-arkivdeling til.
Tak for det tip!!
Mvh.
Ole

Fra : Ole Bendix

Dato : 18-08-03 10:05

spam_spam_spam@talent.dk (martin bredthauer) writes:
> [...]
>klinger lidt mere "sejt" i win-brugers univers. Men OS X er jo netop
>blot en *nix variant. Det ved de fleste win-brugere bare ikke.)

Jeg står fast, fordi jeg bliver mere og mere fortrolig med systemet og
derved opdager fordelene!!
Lige nu presser de mig ikke så meget - bla. fordi husets PC har fået virus
og er ved at blive slået ned. Netop virusproblemet med PCèrne kan få dem
til at dæmpe sig!!!
Mvh.
Ole

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-03 16:13

> [...]

> og er ved at blive slået ned. Netop virusproblemet med PCèrne kan få dem

LOL!

Fra : Ole Bendix

Dato : 19-08-03 09:07

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> writes:
> [...]
>
>Desuden, så er Apples version bagud mht versionerne, så det kan stadig
>anbefales at compilere sin egen version, hvilket er let nok

Jeg er jo ikke særlig stærk (mildt sagt) i netværk - men vi testede
resultatet af Samba-indstillingen og min systemadministrator blev
imponeret over, at min Mac ganske rigtigt optrådte som en PC på hans skærm
(samme ikon). Det betyder at han kan oprette adgang til de enkelte servere
lige så enkelt for mig, som med de øvrige PCére. Dermed er hans argument
om, at jeg skal skifte til PC reduceret betragteligt i værdi.

Mvh.
Ole

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-08-03 11:50

> [...]

> lige så enkelt for mig, som med de øvrige PCére. Dermed er hans argument
> om, at jeg skal skifte til PC reduceret betragteligt i værdi.

Mac OS X rocks!!